Makavelli Skrevet 11. mars #161 Del Skrevet 11. mars Snok1 skrev (8 timer siden): Dobbeltmoral er uakseptabelt, men det ikke snakk om dobbeltmoral for TS’ del. Jeg har da vitterlig ikke påstått at TS har opptrådt dobbeltmoralsk. Jeg påstod at det er dobbeltmoralsk å mene at TS er uhøflig, mens utleier kun er "umusikalsk". 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 11. mars #162 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Av og til så kan faktisk ikke ting vente og man må ringe på døra, slik er det når man bor i samme hus. Om du vil ha et eksempel? Huseier har bestilt et lass singel til kl 16, men plutselig står lastebilen der kl 14 og bilen til leieboer må flyttes før singelen kan dumpes (kl 16 hadde leieboer vært borte på jobb). Dette skjedde hos oss og da kan man ikke sette seg ned og skrive en e-post akkurat. Anonymkode: dc39e...8df Hva hadde du gjort om vedkommende satt i et viktig jobbmøte? 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #163 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Av og til så kan faktisk ikke ting vente og man må ringe på døra, slik er det når man bor i samme hus. Om du vil ha et eksempel? Huseier har bestilt et lass singel til kl 16, men plutselig står lastebilen der kl 14 og bilen til leieboer må flyttes før singelen kan dumpes (kl 16 hadde leieboer vært borte på jobb). Dette skjedde hos oss og da kan man ikke sette seg ned og skrive en e-post akkurat. Anonymkode: dc39e...8df Om det ringer på døra her, vet jeg ikke om det er huseier som skal be meg flytte bilen pga gruslevering eller noen andre, og det er aldeles ikke sikkert at jeg vurderer det å åpne døra som viktigere enn det jeg holder på med. Om huseier ringer eller sender sms vet jeg at det er huseier som vil noe relativt viktig og jeg prioriterer å svare. Hva er sikreste vei for huseier å få effektivt varslet meg om at bilen min må flyttes? Anonymkode: 27289...b68 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #164 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Jeg hadde svart med en liten hvit løgn tilbake: Beklager at vi ikke åpnet, samboer var syk med feber og sovnet så han hørte ikke at det banket på. Jeg hørte heller ikke at det banket på fordi jeg sitter på hjemmekontor og hadde et møte hvor det var en presentasjon med musikk i bakgrunnen, så pga headset så hørte jeg heller ikke du ringte på. Hadde svart noe i den duren, det gir utleier dårlig samvittighet for å trekke forhastede konklusjoner. Men til neste gang så er det faktisk folkeskikk å åpne døren når man er hjemme selv om det passer dårlig. Jeg har sittet på hjemmekontor på møter og sagt på møte at nå ringer det på døren, er straks tilbake. Sitter du i en telefonsamtale så går du ned med telefon på øret og sier til den andre personen at du må bare mute i et sekund fordi du sitter på hjemmekontor og det har dukket opp noe. Du skriver at du var halvnaken, det går fort å slenge på seg noe. Vet ikke hvorfor samboer din ikke åpnet, det kan jo være at han faktisk sov. Jeg sover hele tiden når jeg er syk og har feber. Utleier har nok sendt den meldingen pga dette har skjedd før og han mistenker at dere skjuler noe. Han er HUSEIER og ikke en random person på døren. Anonymkode: 95f1d...2b9 Det er fryktelig respektløst å avbryte i møter så andre må sitte å vente på deg, faller ut av flyten osv. Det hadde ikke blitt godtatt på min arbeidsplass. Anonymkode: 1dec2...005 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #165 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Nei det gjør det ikke, man kan ringe, sende sms, e-mail, chat… Mange bedre og mindre inngripende muligheter til å spørre om det passer. Nei, men det vil altså ikke denne huseieren godta. Anonymkode: 20311...03a Jaha? Hvordan skal en takle resten av livet hvis en ikke greier tanken på å lukke opp en dør uten å bli provosert og føle seg angrepet? Anonymkode: ba1b3...6f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #166 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Jaha? Hvordan skal en takle resten av livet hvis en ikke greier tanken på å lukke opp en dør uten å bli provosert og føle seg angrepet? Anonymkode: ba1b3...6f0 Det er da helt greit å ikke være tilgjengelig 24/7 uten å bli beskyldt for å ikke takle livet. Ringer jeg noen og ikke får svar, så sender jeg en kjapp melding. Kanskje - Det var ikke noe viktig, ville bare prate. Eller - Jeg har bare et kort spørsmål, kan du ringe meg når det passer? Likeledes kan jeg ringe eller banke på en dør, om ingen kommer og åpner - så tar jeg det som at de ikke er hjemme eller at det ikke passer. Det er også helt ok. Jeg åpner også døren de fleste gangene noen kommer til meg, men noen ganger passer det rett og slett ikke. Jeg kan ikke med min beste evne forstå at noen skal gi meg dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 8c0da...5e6 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #167 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da helt greit å ikke være tilgjengelig 24/7 uten å bli beskyldt for å ikke takle livet. Ringer jeg noen og ikke får svar, så sender jeg en kjapp melding. Kanskje - Det var ikke noe viktig, ville bare prate. Eller - Jeg har bare et kort spørsmål, kan du ringe meg når det passer? Likeledes kan jeg ringe eller banke på en dør, om ingen kommer og åpner - så tar jeg det som at de ikke er hjemme eller at det ikke passer. Det er også helt ok. Jeg åpner også døren de fleste gangene noen kommer til meg, men noen ganger passer det rett og slett ikke. Jeg kan ikke med min beste evne forstå at noen skal gi meg dårlig samvittighet for det. Anonymkode: 8c0da...5e6 Ingen som forlanger at en skal være tilgjengelig 24/7. Mange her krisemaksimerer hele settingen. Det er en ukultur som sprer seg, og det er at det skal handle kun om seg sjøl , meg meg meg , og det å strekke ut en hånd blir oppfattet som idiotisk og at en lar seg utnytte nærmest. Ikke noe rart at folk filmer de som er utsatt for en ulykke istedenfor å hjelpe. Det var bare eksempel på hvordan folk har blitt . Det koker i hodet på folk når de blir møtt med noe uventet og spontant Anonymkode: ba1b3...6f0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 11. mars #168 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 16.21): Ja hadde en ubehagelig situasjon. Vi bor i kjellerdelen av et hus hvor huseier bor i resten av huset. Leiekontrakt er typen fra huseiernes landsforbund, de som kjenner til den vet hva som står der mtp lover og regler. Så var vi hjemme en dag, min mann syk og jeg hadde hjemmekontor. Det banket på døra og jeg skjønte det var huseier siden hørte han kom ned trappa (innendørs trapp) Jeg åpnet ikke da vi ikke ventet han, og jeg lå faktisk halvnaken og min samboer var utslått av feber. Noen timer senere banket det igjen på og denne gangen ropte han. Han ropte at han vet vi er hjemme da han hører oss. Min febersyke mann åpner Så kommer min mann tilbake og sier vi må åpne når vi er hjemme, for det sa huseier. Så da hadde han blitt enig på våres vegne at ja det skal vi selvfølgelig gjøre. Selvfølge er huseier tilbkake på døra allerede neste dag for å slå av en prat og min mann åpner selvfølgelig. Jeg blir irritert for ønsker han ikke rennende inn her. Dessuten står det i kontrakt at det skal varsles i god tid når huseier trenger å komme inn. Ja, hva gjør jeg nå som min mann har gått med på at vi åpner? Anonymkode: 80cda...679 Herregud hva er det huseieren driver og renner ned døra deres for? Krever han seriøst at dere skal åpne døra bare fordi han vil slå av en prat? Høres sykt merkelig ut. Virker som han er mistenksom og kontrollerende og ønsker å ha oppsyn med dere til enhver tid. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 11. mars #169 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 16.28): Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? Anonymkode: ba1b3...6f0 Mulig det men man kan ikke forlange at folk gjør det fordet. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #170 Del Skrevet 11. mars I området her jeg bor har nødetatene gått ut i lokalavisen og bedt folk om å åpne dørene når det bankes på døra, eller ringes på dørklokken, selv om de ikke har fått telefon eller sms i forkant. Dette fordi de har hatt alt for mange hendelser der de har måttet kaste bort verdifull tid på å få varslet om ting eller gitt nødvendige beskjeder. (Flytte biler, holde seg innendørs/lukke vinduer og ventiler, evakuering osv,) Anonymkode: 221a2...e07 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #171 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Jaha? Hvordan skal en takle resten av livet hvis en ikke greier tanken på å lukke opp en dør uten å bli provosert og føle seg angrepet? Anonymkode: ba1b3...6f0 Ingen er provosert over at det ringer på, men over at det KREVES at man avbryter alt annet for å åpne. AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Ingen som forlanger at en skal være tilgjengelig 24/7. Mange her krisemaksimerer hele settingen. Det er en ukultur som sprer seg, og det er at det skal handle kun om seg sjøl , meg meg meg , og det å strekke ut en hånd blir oppfattet som idiotisk og at en lar seg utnytte nærmest. Ikke noe rart at folk filmer de som er utsatt for en ulykke istedenfor å hjelpe. Det var bare eksempel på hvordan folk har blitt . Det koker i hodet på folk når de blir møtt med noe uventet og spontant Anonymkode: ba1b3...6f0 Det er vel dere som ikke takler tanken på at folk ikke alltid prioriterer å løpe til døra for å åpne for deg, som ikke takler livet her? MEG meg meg, JEG har behov for å fysisk se denne personen NÅ og da blåser jeg i om vedkommende sitter i jobbmøte, har hjemmeeksamen, er syk, sover, har sex, er i dusjen, sitter på do, ammer en baby eller whatever, for jeeeeeg vil de skal åpne døra nåååå. Anonymkode: 20311...03a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #172 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): I området her jeg bor har nødetatene gått ut i lokalavisen og bedt folk om å åpne dørene når det bankes på døra, eller ringes på dørklokken, selv om de ikke har fått telefon eller sms i forkant. Dette fordi de har hatt alt for mange hendelser der de har måttet kaste bort verdifull tid på å få varslet om ting eller gitt nødvendige beskjeder. (Flytte biler, holde seg innendørs/lukke vinduer og ventiler, evakuering osv,) Anonymkode: 221a2...e07 Da bør man kanskje samtidig oppfordre eller forby selgere og tiggere om å slutte å plage folk? 99 % av tiden når det ringer på uten at jeg venter besøk, er det noen som skal tigge om penger til idrettslaget sitt eller bistand, eller som skal selge meg noe. Det fører til at folk ikke gidder å åpne døra. Samme som at telefonselgere og svindlere er hovedgrunnen til at de fleste har sluttet å ta tlf når det ringer fra ukjent nummer. Anonymkode: 20311...03a 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #173 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Da bør man kanskje samtidig oppfordre eller forby selgere og tiggere om å slutte å plage folk? 99 % av tiden når det ringer på uten at jeg venter besøk, er det noen som skal tigge om penger til idrettslaget sitt eller bistand, eller som skal selge meg noe. Det fører til at folk ikke gidder å åpne døra. Samme som at telefonselgere og svindlere er hovedgrunnen til at de fleste har sluttet å ta tlf når det ringer fra ukjent nummer. Anonymkode: 20311...03a Nødetatene har ingen hjemmel til å oppfordre eller forby selgere og tiggere noe som helst. Personlig sier jeg heller "nei takk" til 100 selgere og tiggere, enn å risikere å sette liv eller hjem på spill fordi jeg gikk glipp av en viktig beskjed fra nødetatene. Anonymkode: 221a2...e07 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 11. mars #174 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): I området her jeg bor har nødetatene gått ut i lokalavisen og bedt folk om å åpne dørene når det bankes på døra, eller ringes på dørklokken, selv om de ikke har fått telefon eller sms i forkant. Dette fordi de har hatt alt for mange hendelser der de har måttet kaste bort verdifull tid på å få varslet om ting eller gitt nødvendige beskjeder. (Flytte biler, holde seg innendørs/lukke vinduer og ventiler, evakuering osv,) Anonymkode: 221a2...e07 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Nødetatene har ingen hjemmel til å oppfordre eller forby selgere og tiggere noe som helst. Personlig sier jeg heller "nei takk" til 100 selgere og tiggere, enn å risikere å sette liv eller hjem på spill fordi jeg gikk glipp av en viktig beskjed fra nødetatene. Anonymkode: 221a2...e07 Vel nå var det jo ikke nødetatene som ringte på døra hos ts. Det var utleieren som bare skulle slå av en prat... Det var tydeligvis livsviktig... 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #175 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ingen er provosert over at det ringer på, men over at det KREVES at man avbryter alt annet for å åpne. Det er vel dere som ikke takler tanken på at folk ikke alltid prioriterer å løpe til døra for å åpne for deg, som ikke takler livet her? MEG meg meg, JEG har behov for å fysisk se denne personen NÅ og da blåser jeg i om vedkommende sitter i jobbmøte, har hjemmeeksamen, er syk, sover, har sex, er i dusjen, sitter på do, ammer en baby eller whatever, for jeeeeeg vil de skal åpne døra nåååå. Anonymkode: 20311...03a Det du skriver bekrefter mine meninger. Det koker i hodet med konspirasjoner når en møter en liten utfordring. Jeg forlanger ingenting av andre. Jeg er veldig selvstendig og greier å ordne ut i det meste jeg foretar meg. Derfor får jeg ikke noia når naboen banker på Anonymkode: ba1b3...6f0 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #176 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Nødetatene har ingen hjemmel til å oppfordre eller forby selgere og tiggere noe som helst. Personlig sier jeg heller "nei takk" til 100 selgere og tiggere, enn å risikere å sette liv eller hjem på spill fordi jeg gikk glipp av en viktig beskjed fra nødetatene. Anonymkode: 221a2...e07 Personlig tar jeg heller sjansen på at det ikke er nødetatene som ringer på for å slippe å måtte avbryte det jeg holder på meg 100 ganger for å be tiggere og selgere ogm å ryke og reise. Til nå i mitt liv har aldri nødetatene ringt på døra, så det er nok gode sjangser for at jeg dør av noe annet enn at jeg ignorerte en dørklokke. AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Det du skriver bekrefter mine meninger. Det koker i hodet med konspirasjoner når en møter en liten utfordring. Jeg forlanger ingenting av andre. Jeg er veldig selvstendig og greier å ordne ut i det meste jeg foretar meg. Derfor får jeg ikke noia når naboen banker på Anonymkode: ba1b3...6f0 Jeg får heller ikke noia, jeg bare ignorerer det og fortsetter rolig med mitt. Hvorfor tror du at alternativet til å kaste fra seg alt dog løpe til døra, må være å få angst eller bli stresset eller provosert? Anonymkode: 20311...03a 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makavelli Skrevet 11. mars #177 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Ingen som forlanger at en skal være tilgjengelig 24/7. Mange her krisemaksimerer hele settingen. Det er en ukultur som sprer seg, og det er at det skal handle kun om seg sjøl , meg meg meg , og det å strekke ut en hånd blir oppfattet som idiotisk og at en lar seg utnytte nærmest. Ikke noe rart at folk filmer de som er utsatt for en ulykke istedenfor å hjelpe. Det var bare eksempel på hvordan folk har blitt . Det koker i hodet på folk når de blir møtt med noe uventet og spontant Anonymkode: ba1b3...6f0 Hva i all verden har dette med å ikke å gidde å åpne døra å gjøre? AnonymBruker skrev (22 minutter siden): I området her jeg bor har nødetatene gått ut i lokalavisen og bedt folk om å åpne dørene når det bankes på døra, eller ringes på dørklokken, selv om de ikke har fått telefon eller sms i forkant. Dette fordi de har hatt alt for mange hendelser der de har måttet kaste bort verdifull tid på å få varslet om ting eller gitt nødvendige beskjeder. (Flytte biler, holde seg innendørs/lukke vinduer og ventiler, evakuering osv,) Anonymkode: 221a2...e07 De siste 100 gangene det har ringt/banket på uten at jeg ventet besøk, har det vært noe viktig nøyaktig 0 ganger. Maks ti av gangene det vært en av naboene som ville spørre om noe. De resterende 90 har vært en form for dørselger. Disse gidder jeg ikke åpne for. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #178 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Personlig tar jeg heller sjansen på at det ikke er nødetatene som ringer på for å slippe å måtte avbryte det jeg holder på meg 100 ganger for å be tiggere og selgere ogm å ryke og reise. Til nå i mitt liv har aldri nødetatene ringt på døra, så det er nok gode sjangser for at jeg dør av noe annet enn at jeg ignorerte en dørklokke. Jeg får heller ikke noia, jeg bare ignorerer det og fortsetter rolig med mitt. Hvorfor tror du at alternativet til å kaste fra seg alt dog løpe til døra, må være å få angst eller bli stresset eller provosert? Anonymkode: 20311...03a Nå var det ikke deg jeg svarte, men en annens brukers tilsvar til meg . Hva du gjør er opp til deg. Jeg prøvde å strekke paralleller til alle utfordringer folk har med å takle uventede situasjoner i dagens samfunn. Fremdeles handler det kun om at en huseier banket på en dør, ingen vet hva han ville heller. Anonymkode: ba1b3...6f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #179 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (32 minutter siden): I området her jeg bor har nødetatene gått ut i lokalavisen og bedt folk om å åpne dørene når det bankes på døra, eller ringes på dørklokken, selv om de ikke har fått telefon eller sms i forkant. Dette fordi de har hatt alt for mange hendelser der de har måttet kaste bort verdifull tid på å få varslet om ting eller gitt nødvendige beskjeder. (Flytte biler, holde seg innendørs/lukke vinduer og ventiler, evakuering osv,) Anonymkode: 221a2...e07 For noen år siden gikk politiet ut i området jeg bor og ba folk om å være forsiktige med å åpne døra for ukjente. Det var flere tilfeller der folk ble frastjålet ting av fremmede som ba pent om å få låne telefon eller wc. Jeg bor i et område med spredt bebyggelse, kommunen har et godt system med å sende sms til alle i området og alle som bor her. Avhengig av situasjon så vil det som er rett i et tilfelle ikke være det i et annet. Er det du som bor i blokk? Da jeg gjorde det, så var det ikke vanskelig å høre og se det den gangen brannvesenet kom dit, da åpnet vi så klart døra og fikk vite hva vi trengre å forholde oss til. Det skjedde en gang på i overkant av 20 år. Samtidig kjente jeg flere som hadde ubehagelige situasjoner ved å åpne døra for fremmede. De fleste/alle hadde kikkhull og vurderte utfra det om de skulle åpne. Anonymkode: 8c0da...5e6 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #180 Del Skrevet 11. mars Jeg er oppriktig i tvil om hvordan dere tror dette skal fungere. Dere åpner ikke døra hvis dere ikke får sms eller tlf på forhånd. Dere vil ikke være tilgjengelig hele tida og har tlf på lydløs og tar ikke tlf hvis dere ikke kjenner nr eller får sms på forhånd (en sms du ikke hører fordi mobilen er på lydløs) Ser dere ikke hvor håpløst dette er? Anonymkode: 97919...1af 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå