Gå til innhold

Huseier sendte meld om at vi må åpne når vi er hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Makavelli skrev (1 time siden):

Merkelig at du etterlyser høflighet hos leietaker, men høflighet fra utleier etterspør du ikke. Da er det bare «umusikalsk».

Det er overhodet ikke merkelig.

Niccolò skrev forresten Machiavelli når han brukte etternavnet sitt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg bor heller ikke i Oslo. Jeg åpner aldri døra med mindre det er avtalt.

Anonymkode: 14663...638

Makavelli skrev (2 timer siden):

Nei, det handler om retten til privatliv. Med mindre det er snakk om særegne tilfeller, så avgjør ikke den som banker på døren om den skal åpnes eller ei.

Dette handler om et generasjonsskille og hva en er oppdradd til. 
Noen synes det er fryktelig provoserende at noen banker på døren, mens andre tenker at det er noen utenfor døren ønsker kontakt med deg , og en går og åpner SÅ sant en ikke er naken, sitter på do , sover eller er i dusjen . 
Litt paranoia uten grunn

Anonymkode: ba1b3...6f0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 19.15):

Herregud….

Neida, ikke om det brenner heller?! Eller presten står på døren?! Skal prest sende melding 3 dager før for å fortelle hvis noe tragisk har skjedd? For du skal faen meg ikke åpne døren hvis du ikke vil?! 

Må huseier ha begrunnelse for å ringe på døren?? 😅😅😅😅😅😅😅😅😅

Anonymkode: ad0ac...97b

Ja, selvfølgelig renner ikke huseier ned leieboer i utide. Det er en vesentlig maktforskjell, de er ikke i en vennskapelig relasjon til hverandre..

Huseier burde ta mest mulig skriftlig, bare for å holde det profesjonelt og etterprøvbart. 

Det sier seg selv..

Anonymkode: 76a83...99d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er selv utleier og bor i under etasjen. Når jeg banker på som er utrolig sjelden er det viktig og ang leiligheten. 
Da må du åpne.  Viktig med kommunikasjon. 

Anonymkode: 3c9a2...58f

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snok1 skrev (3 timer siden):

Det er overhodet ikke merkelig.

Niccolò skrev forresten Machiavelli når han brukte etternavnet sitt.

Selvfølgelig er dobbeltmoral merkelig.

Det er notert.

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dette handler om et generasjonsskille og hva en er oppdradd til. 
Noen synes det er fryktelig provoserende at noen banker på døren, mens andre tenker at det er noen utenfor døren ønsker kontakt med deg , og en går og åpner SÅ sant en ikke er naken, sitter på do , sover eller er i dusjen . 
Litt paranoia uten grunn

Det handler ikke om at det er «provoserende». Det handler om en endret forventning om tilgjengelighet takket være mobiltelefonen nå til dags. Da velger folk å skjerme seg når de er hjemme, hvilket de åpenbart er i sin fulle rett til uten å bli utsatt for trakassering av folk som har et annet verdenssyn.

Er selv utleier og bor i under etasjen. Når jeg banker på som er utrolig sjelden er det viktig og ang leiligheten. 

Om det er så viktig, så fungerer det vel å ringe også. Du er utleier, ikke slaveeier. De har ikke plikt til å åpne døren for deg med mindre leiligheten brenner, er oversvømt eller liknende. Legg fra deg denne overmenneskeholdningen du har tillagt deg i kraft av å leie ut en simpel bolig.

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Er det som er feilen med dagens samfunn,alle skal ha så mye privatliv og alenetid at de glemmer at andre har behov. Meg ..meg ..meg overalt 

Anonymkode: 97919...1af

Kjære vene. TS beskriver en hendelse hvor hun sitter og jobber, mens mannen er syk. Det er altså trolig formiddag på en ukedag, et tidspunkt der fleste av oss driver på med nettopp jobb. 

Om jeg har hjemmekontor betyr ikke det at jeg er tilgjengelig for venner, naboer eller husvert, og når jeg er syk åpner jeg iallefall ikke nødvendigvis døra. 

Jeg har da virkelig ikke noe mer ansvar for andres behov enn de har for mine 🤷‍♀️

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Nei, leietaker MÅ ingenting, du kan kontakte leietaker på andre måter enn å komme på døra i av arbeidstid som var tilfelle i hovedinnlegget. Du har mulighet til å sende sms, mail eller ringe og spørre om det passer at du gir en beskjed. Du bestemmer da virkelig ikke over andre mennesker....

Anonymkode: 021c5...df4

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Makavelli skrev (21 minutter siden):

Selvfølgelig er dobbeltmoral merkelig.

Dobbeltmoral er uakseptabelt, men det ikke snakk om dobbeltmoral for TS’ del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Å spørre om det passer er normal høflighet.

Det fordrer at noen faktisk kommer til døra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om det er så viktig, send en e-post eller sms. Da er det til og med dokumentert, siden det er så viktig. 

Anonymkode: 14663...638

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Snok1 skrev (10 minutter siden):

Det fordrer at noen faktisk kommer til døra.

Nei det gjør det ikke, man kan ringe, sende sms, e-mail, chat… Mange bedre og mindre inngripende muligheter til å spørre om det passer.

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jaja, hvis livet er så komplisert at alt blir et problem så lukk for all del ikke opp døra 

Nei, men det vil altså ikke denne huseieren godta.

Anonymkode: 20311...03a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da må du åpne? 

Gjelder dette også mens jeg har omgangssyke? Du bryr deg kanskje ikke om å få oppkast på skoene? 

Hva med når jeg er naken? Fortsatt viktig at jeg åpner siden du ikke kan sende sms? 

Snakk om å være høy på seg selv. Du og din info kan faktisk vente. 

Anonymkode: 1dec2...005

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 16.30):

Bare tull å oppføre seg så vanskelig. 
Det høres ut som en har noe å skjule med den oppførselen 

Helt uenig. Jeg har selv utleier som kommer får ofte. Det handler om at det er våres hjem de er hverken min venn som har noe her og gjøre og at jeg ikke vill ha ukjente inn i mitt hjem. Dessuten føles det som snoking. Veldig ubehagelig når man åpner døren og de ser rett forbi deg og du ser de kikker på hvordan du har det. Kontakt kan gå gjennom telefon så mye som mulig. Kjenner også flere som leier ut , også i kjeller og jeg vet ikke om noen av dem som går på døren til leietaker. 

Anonymkode: 6392c...ea6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Kommunikasjon er viktig, ja. Det er helt greit å banke på en dør- og om den døra ikke åpnes, så har de som bor der kommunisert at de ikke er tilgjengelige i det øyeblikket. Da står du fritt til å komme tilbake litt senere, eller sende en sms eller mail om hva det gjelder.

Eller forsøker du å si at du ville ha ropt gjennom døren om de ikke åpnet? 

Hvorfor de ikke er tilgjengelige i det øyeblikket, kan du selvfølgelig undre deg over. Kanskje sitter de på toalettet med omgangssyke. Kanskje har de nettopp fått en telefon om at et familiemedlem har dødd. Kanskje sitter de i et møte de ikke kan gå fra, har sex, eller har en fortrolig telefonsamtale med en venn som står i krise. Kanskje de ikke føler for å åpne døra der og da, på samme måte som at ikke alle ønsker å ta telefonen hver gang tante Gerd ringer for å mase og sladre om ditt og datt. 

Som utleier bør du også vite at om du ønsker tilgang til boligen for tilsyn eller vedlikehold, så har du varslingsplikt. Normalt skal det varsles minst en uke i forveien. Du kan selvfølgelig komme på døra og spørre om du kan sjekke/måle/fikse noe kjapt med én gang, men det regnes som svært uhøflig å presse seg på på den måten. Da sender man heller en melding og forteller hva det gjelder og spør om når det passer for de å slippe deg inn.

Som utleier burde du også vite hvor praktisk det er å ha dokumentasjon på ting. Sms og email er veldig handy for dokumentasjon om det i fremtiden skulle oppstå konflikt.

Anonymkode: 81d4e...194

• Liker 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Nei, leietaker MÅ ingenting, du kan kontakte leietaker på andre måter enn å komme på døra i av arbeidstid som var tilfelle i hovedinnlegget. Du har mulighet til å sende sms, mail eller ringe og spørre om det passer at du gir en beskjed. Du bestemmer da virkelig ikke over andre mennesker....

Av og til så kan faktisk ikke ting vente og man må ringe på døra, slik er det når man bor i samme hus. Om du vil ha et eksempel? Huseier har bestilt et lass singel til kl 16, men plutselig står lastebilen der kl 14 og bilen til leieboer må flyttes før singelen kan dumpes (kl 16 hadde leieboer vært borte på jobb). Dette skjedde hos oss og da kan man ikke sette seg ned og skrive en e-post akkurat. 

Anonymkode: dc39e...8df

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde svart med en liten hvit løgn tilbake:

Beklager at vi ikke åpnet, samboer var syk med feber og sovnet så han hørte ikke at det banket på. Jeg hørte heller ikke at det banket på fordi jeg sitter på hjemmekontor og hadde et møte hvor det var en presentasjon med musikk i bakgrunnen, så pga headset så hørte jeg heller ikke du ringte på. 

Hadde svart noe i den duren, det gir utleier dårlig samvittighet for å trekke forhastede konklusjoner. 
Men til neste gang så er det faktisk folkeskikk å åpne døren når man er hjemme selv om det passer dårlig. Jeg har sittet på hjemmekontor på møter og sagt på møte at nå ringer det på døren, er straks tilbake. Sitter du i en telefonsamtale så går du ned med telefon på øret og sier til den andre personen at du må bare mute i et sekund fordi du sitter på hjemmekontor og det har dukket opp noe. 

Du skriver at du var halvnaken, det går fort å slenge på seg noe. 
Vet ikke hvorfor samboer din ikke åpnet, det kan jo være at han faktisk sov. Jeg sover hele tiden når jeg er syk og har feber.

Utleier har nok sendt den meldingen pga dette har skjedd før og han mistenker at dere skjuler noe. Han er HUSEIER og ikke en random person på døren.

Anonymkode: 95f1d...2b9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Selvsagt har utleier ingenting med dette å gjøre. 

Dere åpner akkurat når det passer dere. De skal ikke kunne ha kontroll over dere på denne måten. 

Om det er høflighet eller ikke er jo en helt annen sak. Skal de ha tak i dere på grunn av noe viktig angående leiligheten får de sende en sms eller ringe først. 

Anonymkode: ac795...972

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Overhode ikke. Du må sende en melding til vedkommende, eventuelt ringe for å avtale. Du kan på ingen måte kreve at leietakerne dine åpner fordi du banker på døren deres

Du bør sette deg inn i reglene, og så bør du jobbe med dine sosiale antenner.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Av og til så kan faktisk ikke ting vente og man må ringe på døra, slik er det når man bor i samme hus. Om du vil ha et eksempel? Huseier har bestilt et lass singel til kl 16, men plutselig står lastebilen der kl 14 og bilen til leieboer må flyttes før singelen kan dumpes (kl 16 hadde leieboer vært borte på jobb). Dette skjedde hos oss og da kan man ikke sette seg ned og skrive en e-post akkurat. 

Anonymkode: dc39e...8df

Og om de ikke åpner kan du sende en sms eller ringe, du står jo ikke og roper på døra som et fjols uten oppdragelse?!

Da sier/skriver du "Hei, beklager forstyrrelsen, nå kom singelen to timer før avtalt, har du mulighet til å flytte bilen din?"

Hva om leietaker var ute og gikk en tur på det tidspunktet og var en times gange fra hjemmet, hva hadde du som husvert gjort da? 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde svart med en liten hvit løgn tilbake:

Beklager at vi ikke åpnet, samboer var syk med feber og sovnet så han hørte ikke at det banket på. Jeg hørte heller ikke at det banket på fordi jeg sitter på hjemmekontor og hadde et møte hvor det var en presentasjon med musikk i bakgrunnen, så pga headset så hørte jeg heller ikke du ringte på. 

Hadde svart noe i den duren, det gir utleier dårlig samvittighet for å trekke forhastede konklusjoner. 
Men til neste gang så er det faktisk folkeskikk å åpne døren når man er hjemme selv om det passer dårlig. Jeg har sittet på hjemmekontor på møter og sagt på møte at nå ringer det på døren, er straks tilbake. Sitter du i en telefonsamtale så går du ned med telefon på øret og sier til den andre personen at du må bare mute i et sekund fordi du sitter på hjemmekontor og det har dukket opp noe. 

Du skriver at du var halvnaken, det går fort å slenge på seg noe. 
Vet ikke hvorfor samboer din ikke åpnet, det kan jo være at han faktisk sov. Jeg sover hele tiden når jeg er syk og har feber.

Utleier har nok sendt den meldingen pga dette har skjedd før og han mistenker at dere skjuler noe. Han er HUSEIER og ikke en random person på døren.

Anonymkode: 95f1d...2b9

Stikker du ofte fra forpliktelser fordi noe annet kanskje er viktigere? Hadde min ansatt gått fra møter for å åpne døra hjemme hadde jeg lurt veldig på prioriteringslisten til vedkommende! (Med mindre vedkommende var på hjemmekontor etter avtale for å ta imot feks en håndtverker eller lignende)

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...