Gå til innhold

Huseier sendte meld om at vi må åpne når vi er hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det eneste jeg reagerer på her er hvor mange (sikkert huseiere) mener de kan renne ned dørene og at man er rar eller har noe å skjule om man ikke vil ha en slik relasjon.

min huseier er ikke min venn eller relasjon. Som leietaker har jeg flyttet to ganger før jeg endelig fant en seriøs huseier som vet at når jeg leier er hjemmet mitt- han skal ikke ha meninger om hverken om jeg åpner døren, har lys på, ikke har ryddet opp alle leker utenfor osv.

om jeg hadde blitt rent ned slik dere er så hadde jeg gitt en skriftlig høflig beskjed som gjør klart leietaker og eiers forhold. 

Hater i leie i Norge, det er så useriøst som man kan få det! 

Anonymkode: 86921...766

Det er derfor folk heller kjøper. Men man er dessverre ikke fritatt for selgere eller selskapssyke naboer der heller At ikke folk forstår at når man er ferdig med jobb trenger man ordne opp hjemme eller ha RO og lade opp til neste arbeidsdag. Men klart, de som ikke jobber skjønner ikke slikt …

Anonymkode: 7baa6...959

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Jeg vet at dere ikke åpner hvis ikke folk avtaler på forhånd,det er nok . Bekymringsverdig at folk blir mindre og mindre sosiale og imøtekommende. Når folk står på døra så er det noe de vil, og da kan man være såpass medmenneske at man åpner. Det mener jeg og det endrer jeg ikke mening om. 

Anonymkode: 97919...1af

Så du hadde syns det var helt OK, om en fra banken (hvor dere leier fra/har boliglån), komme å banker på til alle døgnets tider, og KREVER at dere åpner døra?

Anonymkode: 0a6ce...866

• Liker 11
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

det er jo mye enklere å gå innom enn å skrive en melding….

Anonymkode: ad633...d37

For hvem? Han som lå febersyk eller hun som satt midt i jobb??

• Liker 9
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? 

Anonymkode: ba1b3...6f0

Ikke hvis man er på jobb, som TS var. Hun kunne ha sittet i et viktig møte for alt huseier vet. Folk bruker også å være i dusjen, sove hjemme, spesielt når man er syk og har feber. Hadde aldri orket en person som bare møter opp på døra for å slå av en prat når det passer han, når det enkelt kunne tas på sms. Ellers er det folkeskikk å avtale når det passer.

Anonymkode: ccf99...323

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres merkelig ut. Jeg bor med husverter i overetasjen, og det funker så bra som det gjør nettopp fordi vi gjensidig respekterer hverandre. Må de inn i leiligheta mi, varsler de, ofte i god tid, og de spør om jeg er hjemme og om det passer. Jeg har mitt privatliv og skal selvagt ikke måtte åpne døren når som helst og uten god grunn. Vil de bare slå av en prat, skjer det ute, og vil de gi en beskjed, skjer det på sms eller mail. 

Anonymkode: c722e...9a0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ikke opp til huseier om det passer å slå av en prat når jeg er hjemme, eller om jeg sitter konsentrert med jobb/hjemmekontor, er i dusjen, nettopp har smurt meg inn med krem på hender og føtter, snakker med søstera mi i telefonen, er på Skype /Zoom /Teams, runker, har sex, rydder inni alle skapene og har støv i panna, er dypt konsentrert om en film som får meg til å gråte, er pjusk med migrene og synes alle lyder gjør vondt, nettopp er kommet hjem fra 14-timers skift, har familiebesøk ol. 9,5 av 10 ganger som huseier spør om det passer, passer det jo eller kan passe i løpet av 30 minutter. Men det hender at det ikke passer. Da kan vi feks avtale et tidspunkt som passer for begge.

Anonymkode: c722e...9a0

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg åpner ikke døren eller tar telefonen om det ikke passer (har telefonen ofte på lydløs). Jeg bestemmer selv når jeg vil være tilgjengelig, det bestemmer ikke andre. TS jeg vil anbefale å, på en høflig måte, forklare huseier at han må gi beskjed på forhånd om det er noe, bruk eventuelt hjemmekontor "som unnskyldning" om dere synes det er ubehagelig å si fra. 

Anonymkode: 654a4...40b

• Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Så du hadde syns det var helt OK, om en fra banken (hvor dere leier fra/har boliglån), komme å banker på til alle døgnets tider, og KREVER at dere åpner døra?

Ja,det er ikke noe stress. Jeg åpner alltid døra jeg for jeg har folkeskikk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

For å svare direkte på Ts: da åpner man døra og så sier man på en høflig måte at dere kan avtale et møte fordi du er opptatt akkurat nå. Evt at det kun er en enkel beskjed som man kan ta imot i døra. Det koster så lite å være i møtekommende i to minutter. 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ja,det er ikke noe stress. Jeg åpner alltid døra jeg for jeg har folkeskikk. 

Hvem sine regler skal følges da? Hvis jeg hamrer på døra di kl 3 om natta fordi det passer MEG, blir du like blid da?

Anonymkode: 34710...195

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvem sine regler skal følges da? Hvis jeg hamrer på døra di kl 3 om natta fordi det passer MEG, blir du like blid da?

Anonymkode: 34710...195

Det regner jeg som såpass uaktuelt at det skjer så det gidder jeg ikke ta stilling til. Men såklart ; våkner jeg så åpner jeg. Har du flere spørsmål som du tror kan få meg til å endre mening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (18 timer siden):

Bare tull å oppføre seg så vanskelig. 
Det høres ut som en har noe å skjule med den oppførselen 

Juridisk sett er det slik at den som leier, har råderett over husrommet som en eier. Det vil si at ingen kan kreve å få komme inn uanmeldt. Ikke engang huseier. 

https://www.ung.no/oss/432144

https://www.htu.no/rettigheter-og-plikter/utleiers-tilgang-til-boligen

Det må være en veldig god grunn for at utleier skal kreve å komme inn. At han bare har lyst til å komme inn, er ikke god grunn.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg vet at dere ikke åpner hvis ikke folk avtaler på forhånd,det er nok . Bekymringsverdig at folk blir mindre og mindre sosiale og imøtekommende. Når folk står på døra så er det noe de vil, og da kan man være såpass medmenneske at man åpner. Det mener jeg og det endrer jeg ikke mening om. 

Og det er fordi det har blitt utnyttet av selgere og scammere over en lav sko. Og det blir enda forsøkt utnyttet på alle arenaer man beveger seg på. Det er selgere som kommer på døra som er så stygge og frekke, som setter foten sin i døren for å hindre en å lukke den. Det er folk med uærlige hensikter som ringer på for å sjekke om man er hjemme, som kjenner på dører for å se om det er mulig å komme seg inn for å stjele noe med eller uten verdi. 

Nei, det er ikke normalen, men nok normalt til at man blir skeptisk og kynisk at man hindrer tilgang med mindre det er avtalt! 

Vi lever i en til tider veldig brutal og stygg verden. Det bør vi alle tilpasse oss. 

Anonymkode: 14663...638

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Og det er fordi det har blitt utnyttet av selgere og scammere over en lav sko. Og det blir enda forsøkt utnyttet på alle arenaer man beveger seg på. Det er selgere som kommer på døra som er så stygge og frekke, som setter foten sin i døren for å hindre en å lukke den. Det er folk med uærlige hensikter som ringer på for å sjekke om man er hjemme, som kjenner på dører for å se om det er mulig å komme seg inn for å stjele noe med eller uten verdi. 

Aldri opplevd!

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Nei, det er ikke normalen, men nok normalt til at man blir skeptisk og kynisk at man hindrer tilgang med mindre det er avtalt! 

Vi lever i en til tider veldig brutal og stygg verden. Det bør vi alle tilpasse oss. 

Anonymkode: 14663...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til alle dere som sporer av tråden:

Utleier kan selvfølgelig ikke pålegge leietaker å åpne døren med begrunnelse i at leietaker er hjemme. Leietaker bestemmer i like stor grad hvem den vil åpne døren sin for, som noen som eier boligen selv.

• Liker 9
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En slik huseier som ts beskriver hadde jeg ikke kunnet leie av. Man betaler sin husleie og gjør alt etter lover og regler i det normale, men en skal ikke måtte noe som helst privat. En er ikke venner eller en storfamilie/kollektiv. En skal ikke sjekkes i sitt privatliv og måtte stå med buksa på knærne så eieren skal få kontrollere alt. En leier et sted å bo for å leve sitt eget liv og utleier skal ikke være en del av dette. Ts huseier er ikke oppdatert på lover og regler, men praktiserer sine egne. Å ha ryddige utleieforhold betyr å ikke gå over grensene og ta seg til rette hos leietagere. Skriv en e-post og ha dialog der. Innholdet skal dreie seg om boforhold, ikke noens privatliv i detalj. 

Folk skal kunne leve sine liv som de er og med mindre det er søppel og skitt over alt til sjenanse for alle, så skal det respekteres at vi er forskjellige. Den overhyggelige tvangssosialiseringen i samfunnet er plagsom. Vi skal ikke alle inn i saueflokken og være lik naboene. 

Puh. Nå må jeg puste litt ekstra her og få irritasjonen ut av systemet, for slik kan vi ikke ha det. :fy: 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

La oss snu på det. Kanskje huseier tenker at når leietaker er så vanskelig å nå så er h*n ikke en interessant leietaker. 

Tenker med meg selv at om jeg hadde leid ut noe og noe skulle fikses eller en viktig beskjed blir gitt så hadde jeg gjort det når jeg hadde tida til det. Har jeg det travelt så har jeg ikke tid til å sette meg og ringe eller sende melding. Hva om folk hadde litt respekt for utleiers tid og. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

La oss snu på det. Kanskje huseier tenker at når leietaker er så vanskelig å nå så er h*n ikke en interessant leietaker. 

Tenker med meg selv at om jeg hadde leid ut noe og noe skulle fikses eller en viktig beskjed blir gitt så hadde jeg gjort det når jeg hadde tida til det. Har jeg det travelt så har jeg ikke tid til å sette meg og ringe eller sende melding. Hva om folk hadde litt respekt for utleiers tid og. 

Å skrive og sende en melding kan selv kongen få tid til, så jeg tror det heller går på viljen her. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hehe..  hvor har du det i fra at han kom skrikende inn døra? 
Han banket på døra først en gang , og senere en gang til å uten få å respons. 
Han visste at de var hjemme og dermed ropte han for å få kontakt. 
Det er to voksne mennesker i leiligheten , den ene syk og den andre uvillig til å svare for seg. 
En svarer på henvendelse , sånn er det bare.
Ihvertfall når en har leid en tjeneste av vedkommende 

Med sosiale antenner så roper man ikke gjennom døra. Ville jo da tenkt at det ikke passer for de (noe det heller ikke gjorde) De har rett på privatliv om man leier, akkurat som når man eier. Men du er vel samme type som utleier høres det ut som. Man bestemmer selv om man vil åpne døra eller ikke, det er ikke noe utleier kan forlange med mindre det står i kontrakten.

Anonymkode: 541b8...f0f

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo opp til deg, men TS er altså ikke enig når det gjelder huseier som kommer i tide og utide, og det skjønner jeg godt. Og stelle seg utenfor døra og hamre og rope, det peker bare på manglende sosiale antenner og liten respekt for huseier - leietaker forholdet. 

Nei, ville bare flyttet. 

Anonymkode: d25fb...ab8

Helt enig med deg.

Anonymkode: 541b8...f0f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...