Gå til innhold

Huseier sendte meld om at vi må åpne når vi er hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nå var det ikke deg jeg svarte, men en annens brukers tilsvar til meg . 
Hva du gjør er opp til deg. 
Jeg prøvde å strekke paralleller til alle utfordringer folk har med å takle uventede situasjoner i dagens samfunn. 
Fremdeles handler det kun om at en huseier banket på en dør, ingen vet hva han ville heller. 

Anonymkode: ba1b3...6f0

Det handler alltid "bare" om noe, men mange bekker små, blir en stor å.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ingen som forlanger at en skal være tilgjengelig 24/7. Mange her krisemaksimerer hele settingen. 
Det er en ukultur som sprer seg, og det er at det skal handle kun om seg sjøl , meg meg meg , og det å strekke ut en hånd blir oppfattet som idiotisk og at en lar seg utnytte nærmest. 
Ikke noe rart at folk filmer de som er utsatt for en ulykke istedenfor å hjelpe. 
Det var bare eksempel på hvordan folk har blitt . Det koker i hodet på folk når de blir møtt med noe uventet og spontant 

Huseier forlanger at TS skal være tilgjengelig for å åpne døren når det passer ham å banke på.

Hvorvidt man åpner døra eller ei har ingen påvirkning eller sammenheng med hvordan man oppfører seg som vitne til ulykke eller andre situasjoner der det kan være nødvendig/fint å gi en hjelpende hånd, så å komme med disse påstandene er ren stråmannsargumentasjon fra din side.

Anonymkode: 27289...b68

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen som forlanger at en skal være tilgjengelig 24/7. Mange her krisemaksimerer hele settingen. 
Det er en ukultur som sprer seg, og det er at det skal handle kun om seg sjøl , meg meg meg , og det å strekke ut en hånd blir oppfattet som idiotisk og at en lar seg utnytte nærmest. 
Ikke noe rart at folk filmer de som er utsatt for en ulykke istedenfor å hjelpe. 
Det var bare eksempel på hvordan folk har blitt . Det koker i hodet på folk når de blir møtt med noe uventet og spontant 

Nettopp fordi alt ikke handler om meg (meg meg), så blir jeg ikke fornærmet om noen ikke kan/orker/prioriterer å åpne dør eller svare på telefonen umiddelbart. De fleste jeg kjenner er empatiske og hjelpsomme mennesker som strekker ut en hånd både titt og ofte, selv om de noen ganger er opptatte eller ikke i form (som var tilfellet for ts og mannen). Det gjelder også meg. Sms'en som huseier sendte om at de må åpne døra når han banker på er akkurat "meg meg meg". Det var en generell forventning, ingen forståelse for at det ikke alltid passer leieboerne selv om de er hjemme. 

Å blande inn ulykker og hvordan noen reagerer der - ser jeg ingen sammenheng med i forhold til denne diskusjonen. Jeg har selv stoppet for biler med nødblink og tilbudt og gitt hjelp. jeg ville aldri filmet en ulykke. Var jeg førstemann på plassen, så ville jeg tilkalt hjelp og hjulpet til det jeg kunne.

Jo mer jeg leser av fordommene dine om mennesker som ikke reagerer slik du mener er rett, jo mer trist blir jeg over hvor firkantet noen ser på andre mennesker. Jeg tror man kommer langt med å akseptere at vi er forskjellige, at vi har forskjellige utfordringer, erfaringer (det var en som delte en svært alvorlig i denne tråden) og belastninger, at det er ok at vi prioriterer oss selv eller jobben eller egen helse eller noe som er viktig for oss innimellom.

Anonymkode: 8c0da...5e6

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg er oppriktig i tvil om hvordan dere tror dette skal fungere. Dere åpner ikke døra hvis dere ikke får sms eller tlf på forhånd. Dere vil ikke være tilgjengelig hele tida og har tlf på lydløs og tar ikke tlf hvis dere ikke kjenner nr eller får sms på forhånd (en sms du ikke hører fordi mobilen er på lydløs) 

Ser dere ikke hvor håpløst dette er? 

Anonymkode: 97919...1af

De færreste ting haster sånn at man må ha svar umiddelbart. Man kan sjekke mobilen når man har tid, behøver ikke å sjekke i det øyeblikket den har kommet inn. Jeg kan for eksempel ikke svare på mobilen eller sjekke sms kontinuerlig på jobb. Det gjør jeg innimellom, og det har aldri vært noe som haster så mye at dette har vært et problem.

Anonymkode: 4e9fa...7ee

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

De færreste ting haster sånn at man må ha svar umiddelbart. Man kan sjekke mobilen når man har tid, behøver ikke å sjekke i det øyeblikket den har kommet inn. Jeg kan for eksempel ikke svare på mobilen eller sjekke sms kontinuerlig på jobb. Det gjør jeg innimellom, og det har aldri vært noe som haster så mye at dette har vært et problem.

Men av og til haster det,hva gjør man da? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er oppriktig i tvil om hvordan dere tror dette skal fungere. Dere åpner ikke døra hvis dere ikke får sms eller tlf på forhånd. Dere vil ikke være tilgjengelig hele tida og har tlf på lydløs og tar ikke tlf hvis dere ikke kjenner nr eller får sms på forhånd (en sms du ikke hører fordi mobilen er på lydløs) 

Hva synes jobben om at du har mobilen under konstant oppsyn gjennom arbeidsdagen, og legger fra deg arbeidsoppgaver eller går vekk fra møter det øyeblikket noen ringer eller sender sms? Hadde du vært ok med at servitører avbryter deg akkurat når du sitter der og bestiller mat fordi telefonen deres ringer? Skal kirurger legge fra seg skalpellen fordi huseier ringer? Skal presten sette begravelsen på pause? 

Hvor mange kinosaler har du blitt kastet ut av fordi du MÅ ta telefoner og svare på meldinger det øyeblikket de kommer inn?

Jeg er oppriktig i tvil om hvordan du tror dette skal fungere i praktisk. Å være tilgjengelig 24/7 er håpløst. ALLE er i situasjoner hvor det ikke er mulig eller passende å svare på henvendelser med en gang.

Normale mennesker vet at man ikke kan forvente øyeblikkelig svar når man sender mail, sms eller ringer, og normale mennesker svarer innen rimelig tid og ved første mulighet.

Er det noe skikkelig akutt, og da mener jeg akutt, så er det selvfølgelig greit å hamre på dører og brøle, legge fra seg flere anrop, ringe arbeidsplassen eller familiemedlemmer av personen osv. Om ikke, så klarer man fint å vente 10 minutter til noen timer på å høre tilbake.

Når det kommer til å banke på døren til leietakerne: det er helt greit å komme på døra, men da må man også forvente at man kanskje må tusle hjem uten å ha fått kontakt. Det finnes utallige gode grunner til hvorfor man ikke åpner døra akkurat da selv om man er hjemme. Om utleier ønsker tilgang til boligen for å måle noe (som var tilfellet i ts sin situasjon, om jeg husker riktig), så krever utleierloven at man skal gi skriftlig beskjed i god tid i forveien. Det er derfor lettere og ikke minst langt mer praktisk å bare sende en sms.

Om noen krevde at du øyeblikkelig må slenge fra deg alt du har i armene hver gang de tok kontakt for noe trivielt som kunne ha ventet, så kan jeg love deg at du hadde blitt rimelig irritert. 

Anonymkode: 81d4e...194

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Selvopplevd hastegrad korrelerer relativt sjeldent med faktisk hastegrad.

Brenner det i huset der ts leier, så får huseier fortsette å banke på døren og rope at det brenner, da? Det var tydeligvis ikke tilfelle i HI.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Om det er akutt og man ikke får kontakt med en person fordi de sitter i et møte, er i begravelse, kino, sover eller annet, så ringer man selvfølgelig arbeidsplassen, familiemedlemmer eller annet. Heldigvis er det sjeldent såpass akutt. 

De fleste sjekker dog mobilen ganske ofte gjennom dagen, så om noe haster på en "jeg må få kontakt med personen innen noen få timer" måte, så legger man igjen melding og et par anrop. Når personen har pause på jobben, er ferdig med å legge oldemor i bakken eller endelig får dekning på mobilen på skituren, vil de se at det haster og ringe tilbake.

Anonymkode: 81d4e...194

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Og om de ikke åpner kan du sende en sms eller ringe, du står jo ikke og roper på døra som et fjols uten oppdragelse?!

Da sier/skriver du "Hei, beklager forstyrrelsen, nå kom singelen to timer før avtalt, har du mulighet til å flytte bilen din?"

Hva om leietaker var ute og gikk en tur på det tidspunktet og var en times gange fra hjemmet, hva hadde du som husvert gjort da? 

Anonymkode: 021c5...df4

Jeg hadde først ringt på døra fordi jeg allerede var ute (for å snakke med lastebilsjåføren). Hadde jeg ikke fått respons der så hadde jeg ringt på mobilen. 
Hos oss gikk det helt fint fordi vi har heldigvis helt normale leieboere som åpner døren en sjelden gang der vi må gi en hastig beskjed. Kjenner jeg blir veldig glad for å ha de leieboerne vi har når jeg leser alle de rare meningene her. Ikke åpner folk døra av prinsipp for å gjøre seg vanskelige og man må sende en e-post en uke i forvegen. Ikke tar folk telefonen fordi de har telefonangst. Eller de har av lyden hele dagen. Det skal ikke være lett gitt🙃 

Anonymkode: dc39e...8df

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tråden er ryddet for brukerangrep, brukerdebatt, nedsettende innhold, og avsporing. 

veronica<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 8.42):

Det er ikke en ukultur at folk begynner å prioritere sine egne behov og sette grenser. Det er sunt og bra for dem. Folk går i terapi for å lære seg dette så de kan få bedre psykisk helse.

Det er veldig ironisk at du snakker om krisemaksimering. Å avtale besøk på forhånd har absolutt ingenting å gjøre med folk som filmer ulykker å gjøre. Det er en useriøs sammenlikning, bare fantasi fra din side. Forhold deg til saken, ikke finn på ting for å vri det til å bli noe mer enn det er.

Anonymkode: fb7a5...2c1

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.3.2025 den 9.36):

Hvorfor er det håpløst? Oppriktig nysgjerrig her? 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ofte øretelefoner på meg og høy lyd gjennom døgnet, så at en ikke hører kan faktisk være en årsak til å ikke lukke opp. Å ha en masete, kontrollerende utleier skal en ikke finne seg i og "samtalen" må tas med vedkommende. Kanskje må en flytte hvis denne ikke forstår utleieprinsippet. 

Anonymkode: f35a3...a8a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...