Gå til innhold

Huseier sendte meld om at vi må åpne når vi er hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Samarbeidsvillig i forhold at om en trenger en håndsrekning fra husvert . Enkelt og greit 

Anonymkode: ba1b3...6f0

I tilfelle man behøver hjelp fra husvert en gang, må man altså tilpasse seg vedkommendes særegenheter og åpne døren når han banker på uten noen spesiell grunn? Merkelig syn.

Anonymkode: 4e9fa...7ee

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Må huseier ha begrunnelse for å ringe på døren?? 😅😅😅😅😅😅😅😅😅

Anonymkode: ad0ac...97b

Er ikke det ganske naturlig å ikke stadig henvende seg til leieboer uten at man har noe viktig å meddele som gjelder boligen?

Jeg tror ikke det er så vanlig at folk som leier ut en leilighet i en annen del av byen enn de bor i selv, stadig stikker innom for å skravle, så hvorfor skulle det være noe annerledes når utleier bor i samme hus? De har et forretningsmessig forhold, de er ikke venner.

• Liker 7
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Fy F*** for en verden vi lever i og pokker ta den mobiltelefonen som gjør at folk blir så sære! Man må sende melding før man kan ringe og ringe før man banker på en fremmed dør. Det er komplett latterlig at det har blitt sånn, vi blir noen sære idioter blitt. 

Anonymkode: 97919...1af

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Fy F*** for en verden vi lever i og pokker ta den mobiltelefonen som gjør at folk blir så sære! Man må sende melding før man kan ringe og ringe før man banker på en fremmed dør. Det er komplett latterlig at det har blitt sånn, vi blir noen sære idioter blitt. 

Vi har fått et lett tilgjengelig hjelpemiddel som gjør at det er enkelt å avklare ting enten ved å skrive sms eller ringe. Hvorfor misliker du dette? Liker du ikke å vite om det passer å stikke innom eller om folk er hjemme når du kommer?

Før hadde ikke alle fasttelefon en gang, og det var også mer naturlig å stikke innom noen når man var ute og fartet, fordi det ikke var noen annen måte å kontakte folk på i forkant. Nå har 99% av den voksne befolkningen mobiltelefon.

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har fått et lett tilgjengelig hjelpemiddel som gjør at det er enkelt å avklare ting enten ved å skrive sms eller ringe. Hvorfor misliker du dette?

Fordi det dreper all spontanitet og gjør oss mye mindre sosiale. 

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Liker du ikke å vite om det passer å stikke innom eller om folk er hjemme når du kommer?

Før hadde ikke alle fasttelefon en gang, og det var også mer naturlig å stikke innom noen når man var ute og fartet, fordi det ikke var noen annen måte å kontakte folk på i forkant. Nå har 99% av den voksne befolkningen mobiltelefon.

Jeg tar imot uanmeldte gjester og setter på kaffen med engang, uten unntak. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Fordi det dreper all spontanitet og gjør oss mye mindre sosiale. 

Jeg tar imot uanmeldte gjester og setter på kaffen med engang, uten unntak. 

Alle liker ikke å være spontane, hvorfor respekterer du ikke det?

Jeg har null overskudd til å være spontant sosial etter jobb, og hadde følt jeg «måtte» be folk inn dersom de sto uanmeldt på døren, selv om jeg var sliten. Men det mener du altså man må tåle fordi du og dine likemenn må få være sosiale akkurat når det passer dere?

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Denne husverten ser ut til å leve litt i sin egen verden for mange tiår tilbake. En som leier har selvsagt full råderett over leiligheten og åpner og slipper inn hvem man vil. Om de er konkrete ting husveren vil - så kan han sende en melding eller ta det en gang dere tilfeldivis møtes. 

En ting er bare de rent praktiske, at det ikke passer å åpne og prate, men de er også det psykologiske fortyrrende i at man kan risikere at husveren stadig kommer på døra og man føler at man MÅ åpne selv om det ikke passer.

Veldig mange år siden jeg leide hybel, og da var jeg jo student - har vel hatt en håndfull utleiere, og det respekterte privatlivet mit, selv om jeg da var ung og student. Kan ikke huske på en eneste gang at verten kom bankende på døra, og dette var før mobiltelefoner og internett var funnet opp. Ved et par tilfeller var det kanskje hengt opp en lapp å døra med beskjed om noe.

Anonymkode: 67ed3...8cb

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Alle liker ikke å være spontane, hvorfor respekterer du ikke det?

Det handler, fra min side, ikke om respekt eller ikke. Det handler om at jeg ikke liker måten verden forandrer seg på og gjør verden mer ensom. 

Jeg har null overskudd til å være spontant sosial etter jobb, og hadde følt jeg «måtte» be folk inn dersom de sto uanmeldt på døren, selv om jeg var sliten. Men det mener du altså man må tåle fordi du og dine likemenn må få være sosiale akkurat når det passer dere?

En god prat over en kaffekopp kan GI deg energi. Det har jeg opplevd mange ganger. Men blir du spurt så svarer du nei, sånn har folk blitt. Før kom man bare innom og jeg har aldri opplevd at det var negativt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Uansett hvor inderlig det kan passe med besøk, huset nyshinet, jeg likeså med fersk sminke og rene klær og nystekt brød og fersk kaffe. Det er kun jeg som avgjør om jeg vil og skal åpne døra om det ringer på. 

Ingen har krav på min (fri)tid! 

Anonymkode: 14663...638

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det handler, fra min side, ikke om respekt eller ikke. Det handler om at jeg ikke liker måten verden forandrer seg på og gjør verden mer ensom. 

En god prat over en kaffekopp kan GI deg energi. Det har jeg opplevd mange ganger. Men blir du spurt så svarer du nei, sånn har folk blitt. Før kom man bare innom og jeg har aldri opplevd at det var negativt. 

Det gir ikke meg energi når jeg allerede har brukt arbeidsdagen på å prate og jobbe med pasienter i ett kjør. Du er kanskje ekstrovert? 

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Det gir ikke meg energi når jeg allerede har brukt arbeidsdagen på å prate og jobbe med pasienter i ett kjør. Du er kanskje ekstrovert? 

Absolutt ikke ekstrovert. Må jeg ha en diagnose for å unnskylde min mening? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom huseier vil ha kontakt med dere kan han da vel bare sende en sms. Helt unødvendig med dørbesøk. 

Er han en av de få som fortsatt ikke bruker mobil eller noe?

Anonymkode: c001d...213

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Glemte å tilføye at vi begge fikk sms av huseier etter første "besøk"  av at vi må åpne om vi er hjemme

Anonymkode: 80cda...679

Det kan ikke han bestemme. Dere er ikke pliktig å åpne for noen. Så sykt at han vil bestemme det. 

Anonymkode: c33b0...b37

• Liker 7
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ekstrovert er ikke en diagnose.

Og jeg har min mening. Jeg har vært utbrent to ganger i mitt liv, blant annet på grunn av kombinasjonen av å måtte være «på» mellommenneskelig på jobb hele dagen og et følt press på å være sosial på fritiden, derfor prioriterer jeg nå aktiviteter som gir meg energi og rom for å lade batteriene på egen hånd. Jeg ofrer ikke helsen og psyken min fordi noen har behov for å være spontane eller en tenkt huseier som i ts’ tilfelle bare vil skravle litt. Såpass «egoistisk» må jeg faktisk være.

• Liker 8
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? 

Anonymkode: ba1b3...6f0

Hvorfor det? Du har ingen plikt å åpne kun fordi noen ringer på. Svarer du alle telefoner som ringer deg også?

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Ekstrovert er ikke en diagnose.

Og jeg har min mening. Jeg har vært utbrent to ganger i mitt liv, blant annet på grunn av kombinasjonen av å måtte være «på» mellommenneskelig på jobb hele dagen og et følt press på å være sosial på fritiden, derfor prioriterer jeg nå aktiviteter som gir meg energi og rom for å lade batteriene på egen hånd. Jeg ofrer ikke helsen og psyken min fordi noen har behov for å være spontane eller en tenkt huseier som i ts’ tilfelle bare vil skravle litt. Såpass «egoistisk» må jeg faktisk være.

Angra fort på at jeg ikke satte " ekstrovert" i hermetegn, for det er å bortforklare. Det har ingen sammenheng med min mening. 

Du trenger ikke være enig med meg for har en mistanke om at du ikke er noen i min omgangskrets uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Når man vet huseier prøver å få kontakt så kan man faktisk åpne døra. Du var halvnaken, javel så sleng på deg en morgenkåpe da, eller rope «et øyeblikk» og ta på deg genser og bukse. Steike så vanskelig dere er! 

Anonymkode: 7b41d...5dd

Han kan skrive en sms hvis han vil noe. Helt unødvendig å piske de ut til døren fordi han skal se de når han snakker. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Angra fort på at jeg ikke satte " ekstrovert" i hermetegn, for det er å bortforklare. Det har ingen sammenheng med min mening. 

Du trenger ikke være enig med meg for har en mistanke om at du ikke er noen i min omgangskrets uansett. 

Hvis du har det sånn i din omgangskrets og du er fornøyd, hvorfor beklager du deg over hva andre gjør?

Alle ønsker seg jo ikke nødvendigvis ikke det samme som du og din omgangskrets? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Til TS og dere andre med store psykiske problemer: Skriv et formelt brev der dere forteller at i 2025 så er vi skjøre løvblad som ikke tåler at noen ringer på døren! Det burde du som utleier vite! Vi vil ha brev/e-post minst 5 dager i forveien hvis du snakke med oss, slik at vi kan psyke oss opp! Når du banker på døren uanmeldt, får vi angstanfall og gjemmer oss i en krok på soverommet! Vi ønsker ikke å snakke med mennesker utenom sosiale medier - hvor vi for øvrig deler alt - uten å få varsel på 5 dager! Hvis det haster, så kan vi godta e-post 3 dager før! Hvis presten står på døren for å varsle et dødsfall i familien, så gi han/henne beskjed om å sende melding minst 1 dag i forveien, for vi åpner IKKE DØREN UANMELDT!!! Håper for forståelse for vårt «lille» og syke problem! 

Anonymkode: ad0ac...97b

Ingen sier at folk ikke kan ringe på, men at de velger selv om de orker å åpne. De som har psykiske problemer her er vel heller du og huseier, som ikke tåler å bli avvist når dere uønsket og uanmeldt presser dere på andre.

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Ekstrovert er ingen diagnose. Du er kanskje utsultet på sosial kontakt og har få venner, og det er jo leit, men jeg er uenig i at hele samfunnet er usosialt. jeg har veldig mange og gode venner som jeg både snakker med på telefon og henger med sikkert 5-6 dager i uka, om jeg en sjelden gang er hjemme alene og hviler er jeg ikke pålagt å måtte ofre min egentid for å dekke ditt sosiale behov.

Anonymkode: 20311...03a

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du har det sånn i din omgangskrets og du er fornøyd, hvorfor beklager du deg over hva andre gjør?

Alle ønsker seg jo ikke nødvendigvis ikke det samme som du og din omgangskrets? 

Fordi jeg har en mening og det er ytringsfrihet. Og at jeg ser hvor dere her på KG går, veldig bekymringsfullt. Og da sier jeg min mening, akkurat som du. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...