AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #61 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei. Jeg jobbet hjemmefra. Hvor lite eller hvor mye klær jeg har på meg på hjemmekontor har lite å si. Det jeg reagerte mest på er vel egentlig hvordan en voksen mann roper inn til to voksne greie mennesker, som om vi var tenåringer som har låst oss inne på rommet. Vi er voksne mennesker hele gjengen og vi betaler ham faktisk mange tusen for å bo der Nei, vi har det da ryddig ? Hva har det med saken å gjøre Anonymkode: ae19d...e76 Folk her har dårligere oppførsel enn din huseier. Dere leier og betaler for å bo der. Den retten til leiligheten sa han ifra seg da han undertegnet. Hadde åpnet neste gang og sagt at det er ikke alltid det passer med besøk og bedt han mld først. Har selv både leid og leid ut. Anonymkode: ef3a4...dc7 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosa Gnom Skrevet 15 timer siden #62 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hei. Grunnen den første gangen jeg skrev, var at han skulle si fra om noe angående garasjen vår. Noe han like gjerne kunne skrevet en kort sms. Andre gangen ville han inn å ta noen mål. Dette har han hatt all verdens med tid til å gjøre før vi flyttet inn (i følge han hadde det ikke bodd folk der siden i sommer, vi flyttet inn 15/2/2025) Dere som sier at vi burde åpne når han roper, kan vi også gå opp til han og hans familie, roper gjennom nøkkelhullet slik han gjør, banke på og kreve at de åpner, for vi hører jo de er hjemme?? Anonymkode: ae19d...e76 Jeg åpner heller aldri dører for ukjente. Jeg kunne lett tatt mål selv og sendt det på sms. Det er med andre ord ingen god nok grunn til å stå å skrike ved døren. 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #63 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Bare tull å oppføre seg så vanskelig. Det høres ut som en har noe å skjule med den oppførselen Anonymkode: ba1b3...6f0 Når jeg har hjemmekontor har jeg IKKE mulighet til å åpne i tide og utide. Anonymkode: 6762e...002 12 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #64 Del Skrevet 15 timer siden Jeg hadde følt meg utrygg i mitt eget hjem om huseier kunne komme på døren når som helst og krevde at jeg alltid åpnet. Personlig hadde jeg faktisk flyttet, så jeg skjønner deg godt. Anonymkode: 9c79a...24d 13 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Magika_fra_Fyll Skrevet 15 timer siden #65 Del Skrevet 15 timer siden (endret) Hadde også en utleier en gang som trodde leiligheten fortsatt var hans å disponere mens jeg bodde der, han "skal bare" ditt og "må bare" datt, brasende inn med elektriker uten forvarsel, skal sjekke noe plutselig en kveld jeg sitter innrulla i et pledd og leser ei bok. Slike folk kan ryke og reise, om de vil noe får de gi varsel i god tid i forveien, jeg betaler 12k i leie hver måned og det medfører at jeg bestemmer 100% om jeg vil åpne døra eller ikke i leiligheten jeg betaler blodpris for Endret 15 timer siden av Magika_fra_Fyll 13 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #66 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Har det skjedd noe med samfunnet fordi man ønsker å avtale besøk på forhånd og bestemme selv når man vil møte andre? Det må i så fall være en endring til det bedre. Jeg bor ikke i blokk, bor på landet. Hvis mine naboer vil låne noe av meg, eller jeg av dem, så sender vi hverandre meldinger og spør først. Dukker selvfølgelig ikke bare opp på døra til folk uanmeldt... Anonymkode: fb7a5...2c1 Dette er jo ikke en venn, eller venn av ungene i hus. Det er huseier, og de har faktisk regler å forholde seg til 😂 Jeg går naken hjemme og vi har ofte sex når vi først er hjemme samtidig. Vi lever i 2025, så selv mine nærmeste evner å skrive en mld på forhånd. Bor midt i byen og har et godt forhold til naboene mine. Anonymkode: 76a83...99d 9 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #67 Del Skrevet 15 timer siden Jeg ville satt ned foten ja, send melding og si han må avtale tid dersom han skal inn, og det må være gyldig grunn. Vi leier ut en del av huset, og det ville aldri falt meg inn å banke på nei, med mindre det var brann liksom. Folk har rett på privatliv. Ville selv heller aldri åpnet døren for uanmeldt besøk. Anonymkode: ed72c...cb5 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #68 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Når man vet huseier prøver å få kontakt så kan man faktisk åpne døra. Du var halvnaken, javel så sleng på deg en morgenkåpe da, eller rope «et øyeblikk» og ta på deg genser og bukse. Steike så vanskelig dere er! Anonymkode: 7b41d...5dd Slik som jeg oppfatter det så hadde ikke huseier noe budskap til leietakerne, altså der var ikke noe formål med besøket. Og da kan man spørre seg hvorfor det var så viktig for ham at de åpnet døren når han banket på? Nei det er ikke alltid det passer å åpne døren for noen som kommer uanmeldt, og det må den som bor der få bestemme selv. Og huseier burde hatt såpass sosial intelligens at han ikke tropper opp en gang til å banker på døren til leieboeren, fortsatt uten noe budskap, bortsett fra at han krever at de må åpne døren når huseier banker på. Huseier bør respektere leietakers rett til privaltliv, med mindre han har en viktig beskjed, eller sterk mistanke om at noe er galt som rammer utleieforholdet. Han bør avtale tidspunkt på forhånd visst han vil snakke med sine leieboere i deres hjem. I dette tilfellet så kunne også et alternativ vært at leieboere ringte husvert etter han hadde banket på første gangen, og spurt hva han ønsket å diskutere, og sagt at de hørte at han banket på men det passet seg ikke å åpne døren akkurat da. Anonymkode: a1bce...f3d 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #69 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? Anonymkode: ba1b3...6f0 Hva som anses som høflig endrer seg hele tiden. Det er derfor vi ikke omtaler andre som De og Dem, og det er derfor det i de fleste tilfeller er forventet at man sier ifra til verten før man kommer på døren. Anonymkode: 7a4d7...22f 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #70 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? Anonymkode: ba1b3...6f0 Passer det ikke så passer det ikke. Huseier har ikke rett til å komme inn og sjekke rundt i hytt og pine. Hadde funnet meg et annet sted å bo. Anonymkode: 2c9b7...c17 8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #71 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Det har skjedd en endring i samfunnet når det gjelder dette. Da jeg var barn på 80-90 tallet så var det helt vanlig at folk dukket opp uanmeldt på døra. Familie, venner, naboer osv, som kom på besøk, ville låne noe eller hva som helst. Hvis du ikke har fått med deg at dette var normalen for en del år siden så må du ha bodd under en stein. Anonymkode: b21da...b97 Jeg vet at det var mer normalt for 20-30 år siden, la oss si før mobiltelefoner, men folk likte det ikke den gangen heller. Du misforstår uansett hva som menes, du må lese innlegget mitt i sammenheng med det innlegget jeg siterer. Personen skriver "hva har skjedd med samfunnet" for å uttrykke at den mener det er et samfunnsproblem og negativt at man nå avtaler besøk på forhånd. Jeg svarer da, "har det skjedd noe med samfunnet" for å uttrykke at jeg ikke er enig i at dette er et samfunnsproblem eller en negativ endring. Anonymkode: fb7a5...2c1 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #72 Del Skrevet 15 timer siden Leier selv i en kjelleretasje, og hvis utleier hadde banket på hadde det ikke falt meg annet inn enn å åpne opp døra for å høre hva det er han vil. Kan være en viktig beskjed som er grei å ta muntlig der og da; når han vet jeg er hjemme. Jeg jobber og mye på hjemmekontor, så hadde det vært midt i et møte eller kundesamtale, hadde jeg sendt en sms og fortalt dette, spurt hva det gjelder og at vi kan prates senere. Hadde utleier kommet innom ofte "for å slå av en prat" hadde jeg nok reagert og prøvd å si fra på en hyggelig måte at det ikke er ønskelig. Men ville ikke nødvendigvis tenkt noe vondt om utleier av den grunn. Når man leier i samme enhet som utleier selv bor, finnes det nok veldig varierende grader av hvor tett kontakt man har med hverandre. Jeg vet at hun som bodde her før meg var mye tettere med de, pratet mye med barna osv., mens jeg ikke har samme interessen. Kan være at fin utleier er vant å ha leietakere han kan komme innom for å slå av en prat med og tenker at det er helt naturlig. Da må du sørge for å sette dine grenser. På en hyggelig måte vel og merke. Greit å ha et godt forhold til utleier, selv om man ikke ønsker så mye kontakt i det daglige. Anonymkode: 86ad6...70f 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
katties Skrevet 15 timer siden #73 Del Skrevet 15 timer siden Det her er jo superenkelt - hvorfor gjøre en sak ut av dette? Dere vet at det er huseier som banker på og det ikke passer? Send en rask melding! Ring han og si ifra! Mannen er syk og du jobber - det skal da holde! Ikke bare lat som om dere ikke hørte han hvis han banker på, men send han gjerne en melding om at dere ønsker å bli varslet på forhånd om han skal inn, for slik er reglene! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #74 Del Skrevet 15 timer siden Hallo?!? Dere må da åpne døra når de banker på?? Det er jo ikke det samme som å slippe ham inn! Synes det er veldig spesielt av deg/dere å bli helt stresset av at huseier banker på døra…. Mener du at folk skal sende melding 1 uke i forveien om at de kommer til å banke/ringe på døren din? Syk verden! Anonymkode: ad0ac...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #75 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Send ny sms. Kort og grei uten noe lovnader. "Du skal ikke komme innom uanmeldt. Du må sende sms og spørre om det tilfeldigvis passer med en prat. Vi svarer dersom det passer for oss." Anonymkode: e8d97...d0a Hallo?! Skal man sende melding for å kunne snakke sammen?!? Omg, syk verden 🤮 Anonymkode: ad0ac...97b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #76 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er sånt en uegnet utleier ville sagt. Anonymkode: e8d97...d0a Herregud…. AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sikkert, men ikke faen om noen skal bestemme over meg og tvinge meg til å åpne døra om jeg ikke vil. Anonymkode: 8906a...564 Neida, ikke om det brenner heller?! Eller presten står på døren?! Skal prest sende melding 3 dager før for å fortelle hvis noe tragisk har skjedd? For du skal faen meg ikke åpne døren hvis du ikke vil?! Gaia skrev (2 timer siden): Hva er begrunnelsen for at dere må åpne? Han må faktisk ha en begrunnelse. Må huseier ha begrunnelse for å ringe på døren?? 😅😅😅😅😅😅😅😅😅 Anonymkode: ad0ac...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #77 Del Skrevet 15 timer siden AnonymBruker skrev (2 timer siden): Emne: Angående tilgang til leiligheten Hei [Huseiers navn], Jeg ønsker å avklare hvordan vi håndterer besøk og tilgang til leiligheten. Jeg forstår at du som huseier har interesse av boligen, men som leietaker har jeg også rett til privatliv og å bestemme når jeg åpner døren. Dersom det er noe viktig eller nødvendig å ta opp, setter jeg pris på at vi avtaler tidspunkt på forhånd, slik at det passer for begge parter. Dette vil bidra til et godt leieforhold og sikre at vi respekterer hverandres grenser. Gi meg gjerne beskjed dersom du ønsker å avtale et møte, så finner vi en tid som passer. Vennlig hilsen [Leietakers navn] Anonymkode: e0c40...434 Gud bedre meg! Hadde aldri giddet å leie ut til dagens psyke folk! Anonymkode: ad0ac...97b 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15 timer siden #78 Del Skrevet 15 timer siden Til TS og dere andre med store psykiske problemer: Skriv et formelt brev der dere forteller at i 2025 så er vi skjøre løvblad som ikke tåler at noen ringer på døren! Det burde du som utleier vite! Vi vil ha brev/e-post minst 5 dager i forveien hvis du snakke med oss, slik at vi kan psyke oss opp! Når du banker på døren uanmeldt, får vi angstanfall og gjemmer oss i en krok på soverommet! Vi ønsker ikke å snakke med mennesker utenom sosiale medier - hvor vi for øvrig deler alt - uten å få varsel på 5 dager! Hvis det haster, så kan vi godta e-post 3 dager før! Hvis presten står på døren for å varsle et dødsfall i familien, så gi han/henne beskjed om å sende melding minst 1 dag i forveien, for vi åpner IKKE DØREN UANMELDT!!! Håper for forståelse for vårt «lille» og syke problem! Anonymkode: ad0ac...97b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 14 timer siden #79 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Må huseier ha begrunnelse for å ringe på døren?? 😅😅😅😅😅😅😅😅😅 Anonymkode: ad0ac...97b Ja. Hvis han krever at leietaker åpner døren. Spørsmålet er jo om huseier vil slå av en prat for å være kameratslig eller om hen er der for å snoke. Jeg hadde syntes at det var ubehagelig å få en slik melding, Hvis huseier ønsker å informere om f.eks. at kloakken er tett eller at det kommer brannvesen for å feie og at ventilasjonen på vedovn må være igjen, og at soten skal tas ut etterpå, er det en helt annen sak. Da er jo hen for å si fra. Men å skrive at han krever at de åpner døra bare sånn uten å ha et ærend er creepy. Her er for øvrig hva som gjelder. https://www.eiendomsadvokater.no/husleierett/utleiers-adgang-til-utleid-bolig/ 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet 14 timer siden #80 Del Skrevet 14 timer siden AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Til TS og dere andre med store psykiske problemer: Skriv et formelt brev der dere forteller at i 2025 så er vi skjøre løvblad som ikke tåler at noen ringer på døren! Det burde du som utleier vite! Vi vil ha brev/e-post minst 5 dager i forveien hvis du snakke med oss, slik at vi kan psyke oss opp! Når du banker på døren uanmeldt, får vi angstanfall og gjemmer oss i en krok på soverommet! Vi ønsker ikke å snakke med mennesker utenom sosiale medier - hvor vi for øvrig deler alt - uten å få varsel på 5 dager! Hvis det haster, så kan vi godta e-post 3 dager før! Hvis presten står på døren for å varsle et dødsfall i familien, så gi han/henne beskjed om å sende melding minst 1 dag i forveien, for vi åpner IKKE DØREN UANMELDT!!! Håper for forståelse for vårt «lille» og syke problem! Anonymkode: ad0ac...97b Les dette https://www.eiendomsadvokater.no/husleierett/utleiers-adgang-til-utleid-bolig/ 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå