Gå til innhold

Huseier sendte meld om at vi må åpne når vi er hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du dikter opp at husverten kommer annenhver dag. 
Rart at folk ikke skjønner at en kommer lengst med å være samarbeidsvillig . 
Unntaket er om vedkommende ikke er helt i vater og frisk i hodet. 
Vi vet jo heller ikke hva han ville 

Anonymkode: ba1b3...6f0

Han kom to dager på rad ifølge ts. Andre dagen kun for å slå av en prat.  Hva er poenget med det?  Slå av en prat kan man gjøre når man møtes utenfor huset om det passer begge parter. 

Anonymkode: 194b4...71a

• Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du dikter opp at husverten kommer annenhver dag. 
Rart at folk ikke skjønner at en kommer lengst med å være samarbeidsvillig . 
Unntaket er om vedkommende ikke er helt i vater og frisk i hodet. 
Vi vet jo heller ikke hva han ville 

Beklager, ikke annenhver men to dager på rad. Uten at det kommer frem at han hadde noe viktig å si. 

Samarbeidsvillig om hva? Tror du ikke ts hadde skrevet det om det var noe viktig han hadde å formidle? 

Anonymkode: 4e9fa...7ee

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bare bank på deres dør eller send sms og si fra at det ikke alltid passer å åpne døren når det banker på selv om dere er hjemme. Boligen er utleid til dere, da er den deres private hjem og dere bestemmer helt selv når og om det passer med besøk. Om eier har behov for tilgang til boligen, så skal det avtales på forhånd. Så kan du også vise til hvilke punkter i kontrakten som regulerer dette. 

Hold tonen formell, vennlig og bestemt. Ikke kryp for dem, ikke vær frekk. Da setter du sunne grenser. De har selv valgt å leie ut en del av boligen, da kan de ikke komme å hevde noe tilgangsrett utover som utleier. Du behøver ikke komme med unnskyldende detaljer som sykdom og påkleddhet - det er deres private hjem, dere skal kunne finne fred der. 

Anonymkode: c76bc...88a

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Beklager, ikke annenhver men to dager på rad. Uten at det kommer frem at han hadde noe viktig å si. 

Samarbeidsvillig om hva? Tror du ikke ts hadde skrevet det om det var noe viktig han hadde å formidle? 

Anonymkode: 4e9fa...7ee

Samarbeidsvillig i forhold at om en trenger en håndsrekning fra husvert . Enkelt og greit 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Ja hadde en ubehagelig situasjon. Vi bor i kjellerdelen av et hus hvor huseier bor i resten av huset. Leiekontrakt er typen fra huseiernes landsforbund, de som kjenner til den vet hva som står der mtp lover og regler. 

Så var vi hjemme en dag, min mann syk og jeg hadde hjemmekontor. Det banket på døra og jeg skjønte det var huseier siden hørte han kom ned trappa (innendørs trapp) 

Jeg åpnet ikke da vi ikke ventet han, og jeg lå faktisk halvnaken og min samboer var utslått av feber. 

Noen timer senere banket det igjen på og denne gangen ropte han. Han ropte at han vet vi er hjemme da han hører oss. Min febersyke mann åpner

Så kommer min mann tilbake og sier vi må åpne når vi er hjemme, for det sa huseier. Så da hadde han blitt enig på våres vegne at ja det skal vi selvfølgelig gjøre. 

Selvfølge er huseier tilbkake på døra allerede neste dag for å slå av en prat og min mann åpner selvfølgelig.

Jeg blir irritert for ønsker han ikke rennende inn her. Dessuten står det i kontrakt at det skal varsles i god tid når huseier trenger å komme inn.

Ja, hva gjør jeg nå som min mann har gått med på at vi åpner? 

Anonymkode: 80cda...679

Hvorfor skulle han ned til dere i det hele tatt? Gjaldt det liv eller død? Siden mannen din var syk og åpnet, sa vel at han var syk? Så kommer han ned igjen dagen etter? hva er det med folk..! Hadde dere sex rett før så han håpte å ferske noen naken eller hva? Helt ok å åpne døren til huseier, men det er no ikke alltid det passer...

Anonymkode: 92cea...a44

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud,  så vanskelig og prippen du er. Ikke rart det er krig i verden. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Selvfølgelig skal dere få nyte fritiden deres i fred. Riktig nok jobbet du, og da skal du jo fokusere på det.

Huseier har ingen krav om at dere åpner er tilgjengelig fordi han vil prate. Så dere kan fint ignorere når det banker på. Jeg pleier egentlig aldri å åpne døren om jeg ikke venter noen, for det er som regel selgere eller lignende.

Anonymkode: 77876...dc3

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Phoenix Heart skrev (1 minutt siden):

Herregud,  så vanskelig og prippen du er. Ikke rart det er krig i verden. 

Det er ikke prippent å hevde sin råderett over eget private hjem.

Hvis to naboer bor i to hus ved siden av hverandre. En banker på, den andre åpner ikke, selv om de er hjemme. Så gir bankeren beskjed om at de MÅ åpne hvis de er hjemme når det banker på. Hva hadde folk svart da? Det hadde nok vært alt imellom høy latter, «det skal du bare gi faen i», og «jævla gjøk» før man slamret igjen døren i trynet på vedkommende. 

Anonymkode: c76bc...88a

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Ja, jeg åpner døren om noen ringer på så sant jeg ikke er på do eller i dusjen. 
Hvorfor være så paranoid at en ikke takler at noen vanker på døren? 

Å banke på er greit. Å bli sur, rope instrukser og forlange å bli sluppet inn er ikke greit. 

Anonymkode: c4f04...2b3

• Liker 20
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor lå du halvnaken når du hadde hjemmekontor? Driver du med sextelefoni?

Anonymkode: 7bcb2...ada

Mannen min lå naken i senga, under dyna så klart, med hjemmekontor i korona. Hvem så det? Han hadde på seg genser når han var i møte 😄🤣

Anonymkode: e98f5...a02

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? 

Nei. 
Det var noe man måtte før i tida, den gang man typisk gikk fra dør til dør for å sladre om naboene og snakke skit om (og til) hverandre. Men ikke fordi det var høflig. Fordi man ville bli uthengt og mobbet om man lot være å slippe inn alt slags uønsket folk.

Nå har man Facebook for de som ønsker sladre og slenge med leppa.

Vi andre åpner for folk vi ønsker snakke med. Og lar døren være låst om vi ikke ønsker snakke med deg. Og det er normal folkeskikk.

Anonymkode: ffeda...4ed

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja hadde en ubehagelig situasjon. Vi bor i kjellerdelen av et hus hvor huseier bor i resten av huset. Leiekontrakt er typen fra huseiernes landsforbund, de som kjenner til den vet hva som står der mtp lover og regler. 

Så var vi hjemme en dag, min mann syk og jeg hadde hjemmekontor. Det banket på døra og jeg skjønte det var huseier siden hørte han kom ned trappa (innendørs trapp) 

Jeg åpnet ikke da vi ikke ventet han, og jeg lå faktisk halvnaken og min samboer var utslått av feber. 

Noen timer senere banket det igjen på og denne gangen ropte han. Han ropte at han vet vi er hjemme da han hører oss. Min febersyke mann åpner

Så kommer min mann tilbake og sier vi må åpne når vi er hjemme, for det sa huseier. Så da hadde han blitt enig på våres vegne at ja det skal vi selvfølgelig gjøre. 

Selvfølge er huseier tilbkake på døra allerede neste dag for å slå av en prat og min mann åpner selvfølgelig.

Jeg blir irritert for ønsker han ikke rennende inn her. Dessuten står det i kontrakt at det skal varsles i god tid når huseier trenger å komme inn.

Ja, hva gjør jeg nå som min mann har gått med på at vi åpner? 

Anonymkode: 80cda...679

Hva var grunnen til at han stod å ropte å banket på døren? Det bør det være en ekstremt god grunn til. Hva er det han vil? Hvis det bare er for å prate så hadde jeg blitt sint. Da hadde han fått passet sitt påskrevet. Det burde være noe veldig viktig.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åpner alltid når det banker på, er bare å si høflig i døra at det ikke passer nå om det er noe som gjør at man ikke kan ta det der og da. Hadde kosta meg mer energi og stress i å la vær å åpne. Er ikke så ofte at noen kommer på døra lenger at det er ett problem, folk banker kanskje på en gang i kvartalet? Neste gang han banker på sa kan du jo åpne døra og si det du skriver her at du ikke gidder åpne om det ikke er noe han kan be om ihht kontakten. Må jo være mye enklere en å gå å irritere seg  og så bruke energi på å lage ett innlegg på kvinneguiden om det😅 Han syntes sikkert dere er litt snåle også😂

Anonymkode: 0ac53...dfc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor lå du halvnaken når du hadde hjemmekontor? Driver du med sextelefoni?

Anonymkode: 7bcb2...ada

Her på kg ligger alle uten klær når de er hjemme.

Anonymkode: 01387...d0d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Ikke glem at du leier hos vedkommende. 
Å oppføre seg som et bortskjemt  barn uten oppdragelse hjelper deg ikke. 
Det kan jo være at du trenger å be husverten om noe som gagner dere, og da lønner det seg å være samarbeidsvillig 

Jeg er ikke trådstarter.

Den gangen jeg leide leilighet, så åpnet jeg heller ikke døra med mindre det var avtalt på forhånd.

Sånn er jeg.

Anonymkode: 8906a...564

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (54 minutter siden):

Jeg synes dette er et snodig syn. Tror de aller fleste både lukker opp dører og tar telefonen 99% av gangene folk rekker ut til en, med mindre du har sosial angst, har noe trøbbel med egen psyke e.l. Helt forståelig og all empati til de som har det slik (mulig flere av de inne på KG også), men tror ikke vi skal normalisere en slik kultur. Hva skjedde med samfunnet vårt, i tilfelle? Uansett ikke noe jeg kjenner meg igjen i overhodet, blant verken naboer eller venner. 

Her i blokka løper barna mellom og ringer på hos hverandre støtt og stadig, f.eks. Og naboer låner sukker, verktøy osv. Hadde vært snodig om noen aldri åpnet opp. Da ville jeg nok blitt bekymret for dem og spurt om det gikk bra. Er det et blokk-fenomen? 😅

Anonymkode: 2dbb0...c04

Men ingen av disse situasjonene tilsier at man er sær og gjemmer seg bak gardina for å ikke åpne opp for noen. Man har faktisk ikke mulighet akkurat da. Noen ting er viktigere enn å slippe alt man har i hendene og åpne døren fordi naboen kanskje trenger sukker.

Det er sikkert annerledes når man bor i blokk med bare én etasje og det er kort vei til ytterdøren, men mange bor i eneboliger i flere etasjer med naboer litt mere spredt. Har vel opplevd en eller to ganger i løpet av de 12 årene vi har bodd i enebolig at naboer har ringt på fordi de må låne noe eller lurer på noe.

De andre som ringer på er som regel dørselgere eller ververe fra ideele organisasjoner og de har jeg ikke noe behov for å snakke med, så da gidder jeg ikke løpe opp trappen hvis jeg holder på i kjelleren eller kjappe meg med å tørke meg i ræva og vaske hender når det ringer på døren.

I 90% av tilfellene åpner jeg eller mannen døren, men noen ganger, så er vi faktisk opptatt med noe annet og har ikke mulighet. Tror 99% av de som står utenfor og vil oss noe bare trekker på skuldrene og går videre uten å ta seg nær av det hvis det er et tilfelle at vi ikke åpner døren. Hvis det er noe viktig forsøker de igjen, hvis ikke, så er ikke det manglende sosiale møtet noe tap for noen av oss 

Anonymkode: e88a2...4db

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Rosa Gnom skrev (9 minutter siden):

Hva var grunnen til at han stod å ropte å banket på døren? Det bør det være en ekstremt god grunn til. Hva er det han vil? Hvis det bare er for å prate så hadde jeg blitt sint. Da hadde han fått passet sitt påskrevet. Det burde være noe veldig viktig.

Hei. Grunnen den første gangen jeg skrev, var at han skulle si fra om noe angående garasjen vår. Noe han like gjerne kunne skrevet en kort sms. Andre gangen ville han inn å ta noen mål. Dette har han hatt all verdens med tid til å gjøre før vi flyttet inn (i følge han hadde det ikke bodd folk der siden i sommer, vi flyttet inn 15/2/2025)

Dere som sier at vi burde åpne når han roper, kan vi også gå opp til han og hans familie, roper gjennom nøkkelhullet slik han gjør, banke på og kreve at de åpner, for vi hører jo de er hjemme??

Anonymkode: ae19d...e76

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hei. Grunnen den første gangen jeg skrev, var at han skulle si fra om noe angående garasjen vår. Noe han like gjerne kunne skrevet en kort sms. Andre gangen ville han inn å ta noen mål. Dette har han hatt all verdens med tid til å gjøre før vi flyttet inn (i følge han hadde det ikke bodd folk der siden i sommer, vi flyttet inn 15/2/2025)

Dere som sier at vi burde åpne når han roper, kan vi også gå opp til han og hans familie, roper gjennom nøkkelhullet slik han gjør, banke på og kreve at de åpner, for vi hører jo de er hjemme??

Anonymkode: ae19d...e76

Kan jo hende han pleier å åpne døra da -så du slipper å rope inn😂

Anonymkode: 0ac53...dfc

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? 

Nei

Jeg synes dette er et snodig syn. Tror de aller fleste både lukker opp dører og tar telefonen 99% av gangene folk rekker ut til en, med mindre du har sosial angst, har noe trøbbel med egen psyke e.l. Helt forståelig og all empati til de som har det slik (mulig flere av de inne på KG også), men tror ikke vi skal normalisere en slik kultur. Hva skjedde med samfunnet vårt, i tilfelle? Uansett ikke noe jeg kjenner meg igjen i overhodet, blant verken naboer eller venner. 

Her i blokka løper barna mellom og ringer på hos hverandre støtt og stadig, f.eks. Og naboer låner sukker, verktøy osv. Hadde vært snodig om noen aldri åpnet opp. Da ville jeg nok blitt bekymret for dem og spurt om det gikk bra. Er det et blokk-fenomen? 😅

Anonymkode: 2dbb0...c04

Jeg åpner ikke døra med mindre jeg vil ha besøk, og jeg tar ikke telefonen med mindre det passer å snakke i telefon akkurat da. 
Det kan være mange grunner tim at det ikke passer å åpne døra. Kanskje sitter på do, er i dusjen, står midt i noe matlaging jeg ikke kan gå fra, er syk, sitter i et zoom-møte, har besøk av en venn som sitter og forteller meg at de har fått kreft, eller jeg bare tar en kaffe med en venn så det passer ikke å åpne døra, kanskje jeg er midt i et treningsprogram eller en yogaøkt, kanskje jeg går rundt i undertøy - det finnes en million grunner til å ikke åpne døra selv om man er hjemme.

Anonymkode: 20311...03a

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Selvfølgelig kan ingen bestemme at dere må åpne når det ringes på. Her går huseier langt over streken ved å forlange noe sånt, og roper inn i tillegg. 

Siden dere nylig har flyttet inn ville jeg satt grenser med en gang så han får en virkelighetssjekk. Når du ser han er det bare å si ‘da du ringte på lå samboer syk og sov, og jeg satt i Teams-møte. Send gjerne en SMS om noe haster, så tar vi kontakt så snart vi er ledig’. Ferdig snakka, da er man ikke frekk men gir beskjed. 

Anonymkode: 9f131...dec

• Liker 10
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...