Gå til innhold

Huseier sendte meld om at vi må åpne når vi er hjemme

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Ja hadde en ubehagelig situasjon. Vi bor i kjellerdelen av et hus hvor huseier bor i resten av huset. Leiekontrakt er typen fra huseiernes landsforbund, de som kjenner til den vet hva som står der mtp lover og regler. 

Så var vi hjemme en dag, min mann syk og jeg hadde hjemmekontor. Det banket på døra og jeg skjønte det var huseier siden hørte han kom ned trappa (innendørs trapp) 

Jeg åpnet ikke da vi ikke ventet han, og jeg lå faktisk halvnaken og min samboer var utslått av feber. 

Noen timer senere banket det igjen på og denne gangen ropte han. Han ropte at han vet vi er hjemme da han hører oss. Min febersyke mann åpner

Så kommer min mann tilbake og sier vi må åpne når vi er hjemme, for det sa huseier. Så da hadde han blitt enig på våres vegne at ja det skal vi selvfølgelig gjøre. 

Selvfølge er huseier tilbkake på døra allerede neste dag for å slå av en prat og min mann åpner selvfølgelig.

Jeg blir irritert for ønsker han ikke rennende inn her. Dessuten står det i kontrakt at det skal varsles i god tid når huseier trenger å komme inn.

Ja, hva gjør jeg nå som min mann har gått med på at vi åpner? 

Anonymkode: 80cda...679

• Liker 2
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Glemte å tilføye at vi begge fikk sms av huseier etter første "besøk"  av at vi må åpne om vi er hjemme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? 

Anonymkode: ba1b3...6f0

• Liker 20
  • Nyttig 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send ny sms. Kort og grei uten noe lovnader.

"Du skal ikke komme innom uanmeldt. Du må sende sms og spørre om det tilfeldigvis passer med en prat. Vi svarer dersom det passer for oss."

Anonymkode: e8d97...d0a

• Liker 11
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Send ny sms. Kort og grei uten noe lovnader.

"Du skal ikke komme innom uanmeldt. Du må sende sms og spørre om det tilfeldigvis passer med en prat. Vi svarer dersom det passer for oss."

Bare tull å oppføre seg så vanskelig. 
Det høres ut som en har noe å skjule med den oppførselen 

• Liker 33
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bare tull å oppføre seg så vanskelig. 
Det høres ut som en har noe å skjule med den oppførselen 

Det er sånt en uegnet utleier ville sagt.

• Liker 27
  • Nyttig 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det ikke vanlig folkeskikk å åpne døren når noen banker på? Husvert eller ei ? 

Sikkert, men ikke faen om noen skal bestemme over meg og tvinge meg til å åpne døra om jeg ikke vil. 

Anonymkode: 8906a...564

• Liker 36
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er begrunnelsen for at dere må åpne?  Han må faktisk ha en begrunnelse. 

• Liker 8
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja hadde en ubehagelig situasjon. Vi bor i kjellerdelen av et hus hvor huseier bor i resten av huset. Leiekontrakt er typen fra huseiernes landsforbund, de som kjenner til den vet hva som står der mtp lover og regler. 

Så var vi hjemme en dag, min mann syk og jeg hadde hjemmekontor. Det banket på døra og jeg skjønte det var huseier siden hørte han kom ned trappa (innendørs trapp) 

Jeg åpnet ikke da vi ikke ventet han, og jeg lå faktisk halvnaken og min samboer var utslått av feber. 

Noen timer senere banket det igjen på og denne gangen ropte han. Han ropte at han vet vi er hjemme da han hører oss. Min febersyke mann åpner

Så kommer min mann tilbake og sier vi må åpne når vi er hjemme, for det sa huseier. Så da hadde han blitt enig på våres vegne at ja det skal vi selvfølgelig gjøre. 

Selvfølge er huseier tilbkake på døra allerede neste dag for å slå av en prat og min mann åpner selvfølgelig.

Jeg blir irritert for ønsker han ikke rennende inn her. Dessuten står det i kontrakt at det skal varsles i god tid når huseier trenger å komme inn.

Ja, hva gjør jeg nå som min mann har gått med på at vi åpner? 

Jeg hadde flyttet, men det er meg. Mitt hjem, mine regler. Og husverten deres er rar, som renner ned døra støtt og stadig og sier at dere MÅ åpne, for dere må igjen forbanna ting. 

Det er kun i nødstilfeller som i vannlekkasje osv han kan tvinge dere til å åpne. 

Anonymkode: 8906a...564

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville gitt en ny beskjed om at jeg ikke kan ta i mot besøk når som helst og at han må gjøre en avtale på forhånd hvis han skal utføre tilsyn eller vedlikeholdsarbeid. At mannen din har sagt ok trenger du ikke tenke så mye på, han sa det uten å tenke seg om og snakke med deg først. Det har ikke noe å si.

Anonymkode: fb7a5...2c1

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Emne: Angående tilgang til leiligheten

Hei [Huseiers navn],

Jeg ønsker å avklare hvordan vi håndterer besøk og tilgang til leiligheten. Jeg forstår at du som huseier har interesse av boligen, men som leietaker har jeg også rett til privatliv og å bestemme når jeg åpner døren.

Dersom det er noe viktig eller nødvendig å ta opp, setter jeg pris på at vi avtaler tidspunkt på forhånd, slik at det passer for begge parter. Dette vil bidra til et godt leieforhold og sikre at vi respekterer hverandres grenser.

Gi meg gjerne beskjed dersom du ønsker å avtale et møte, så finner vi en tid som passer.

Vennlig hilsen

[Leietakers navn]

Anonymkode: e0c40...434

• Liker 18
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor lå du halvnaken når du hadde hjemmekontor? Driver du med sextelefoni?

Anonymkode: 7bcb2...ada

• Liker 14
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er du alltid tilgjengelig og klar til å ta i mot besøk når du er hjemme? Aldri i kjelleren eller en annen etasje og setter på en klesvask, i dusjen, på toalettet med forstoppelse, i sengen med en formiddagshvil eller kjappis med din kjære, midt i middagen med varmmat, i ferd med å legge barna osv. osv.? Det er ikke alltid det passer. Hjemmet er ens egne private sfære og man må ikke stå til rette for noen som ringer på med mindre det er en krisesituasjon

Anonymkode: e88a2...4db

• Liker 29
  • Nyttig 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er absolutt ikke alltid jeg hører at noen banker eller ringer på. 

Anonymkode: d5a69...49c

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere skal ha akkurat like mye rett til privatliv når dere leier som når dere eier, og om man ikke ønsker å åpne døra så lar man være.

Folk må gjerne droppe uanmeldt innom, orker jeg besøk åpner jeg, men om ikke lar jeg være. Skjønner ikke hva det har med folkeskikk å gjøre? Blir som at man ikke har plikt til å svare telefonen bare fordi noen vil ringe meg. Er det viktig kan de sende en melding først. Som regel svarer jeg jo, men enkelte dager er jeg ekstremt asosial.

Jeg sitter i pysjen på hjemmekontor med håret til alle kanter. Ordner meg bare om jeg har teamsmøte.

Anonymkode: 05827...0d7

• Liker 9
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Hva er grunnen til at han ringte på begge gangene? Han må vel ha en begrunnelse/noe han ønsket å si? Eller var det bare «heihei!»?

Jeg bor i en blokk med mange andre midt i Oslo og åpner alltid når det ringer på, men skjønner nå at det ikke er vanlig 😅 Inkl en nabo av meg som er en eldre kar, styreleder, som ofte skal fortelle noe veldig smått (men nok egentlig bare vil prate med noen den dagen). Personlig synes jeg det er koselig å kjenne naboene mine. Har fått hjelp til hundepass, vannet plantene til andre osv. også. Er det «maktforholdet»/maktubalansen du reagerer på her? 

Anonymkode: 2dbb0...c04

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Bor dere i en svinesti? Derfor dere må rydde opp før huseier får komme inn? 

Anonymkode: 698c3...497

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Er du alltid tilgjengelig og klar til å ta i mot besøk når du er hjemme? Aldri i kjelleren eller en annen etasje og setter på en klesvask, i dusjen, på toalettet med forstoppelse, i sengen med en formiddagshvil eller kjappis med din kjære, midt i middagen med varmmat, i ferd med å legge barna osv. osv.? Det er ikke alltid det passer. Hjemmet er ens egne private sfære og man må ikke stå til rette for noen som ringer på med mindre det er en krisesituasjon

Anonymkode: e88a2...4db

Jeg synes dette er et snodig syn. Tror de aller fleste både lukker opp dører og tar telefonen 99% av gangene folk rekker ut til en, med mindre du har sosial angst, har noe trøbbel med egen psyke e.l. Helt forståelig og all empati til de som har det slik (mulig flere av de inne på KG også), men tror ikke vi skal normalisere en slik kultur. Hva skjedde med samfunnet vårt, i tilfelle? Uansett ikke noe jeg kjenner meg igjen i overhodet, blant verken naboer eller venner. 

Her i blokka løper barna mellom og ringer på hos hverandre støtt og stadig, f.eks. Og naboer låner sukker, verktøy osv. Hadde vært snodig om noen aldri åpnet opp. Da ville jeg nok blitt bekymret for dem og spurt om det gikk bra. Er det et blokk-fenomen? 😅

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvorfor lå du halvnaken når du hadde hjemmekontor? Driver du med sextelefoni?

Anonymkode: 7bcb2...ada

Nei. Jeg jobbet hjemmefra. Hvor lite eller hvor mye klær jeg har på meg på hjemmekontor har lite å si.

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er grunnen til at han ringte på begge gangene? Han må vel ha en begrunnelse/noe han ønsket å si? Eller var det bare «heihei!»?

Jeg bor i en blokk med mange andre midt i Oslo og åpner alltid når det ringer på, men skjønner nå at det ikke er vanlig 😅 Inkl en nabo av meg som er en eldre kar, styreleder, som ofte skal fortelle noe veldig smått (men nok egentlig bare vil prate med noen den dagen). Personlig synes jeg det er koselig å kjenne naboene mine. Har fått hjelp til hundepass, vannet plantene til andre osv. også. Er det «maktforholdet»/maktubalansen du reagerer på her? 

Det jeg reagerte mest på er vel egentlig hvordan en voksen mann roper inn til to voksne greie mennesker, som om vi var tenåringer som har låst oss inne på rommet. Vi er voksne mennesker hele gjengen og vi betaler ham faktisk mange tusen for å bo der

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bor dere i en svinesti? Derfor dere må rydde opp før huseier får komme inn? 

Anonymkode: 698c3...497

Nei, vi har det da ryddig ? Hva har det med saken å gjøre 

Anonymkode: ae19d...e76

• Liker 11
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...