Gå til innhold

Hvor skadelig er egentlig skjermtid?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi har en gutt som akkurat har fylt to år.

Dagen hittil: 

Han sto opp kl 07, og fikk ligge i senga vår og se barneTV mens vi voksne fikk våkne litt. Kanskje 30 min.

Så var det felles frokost og påkledning, så var vi ute og lekte i 3 timer - både i en lokal barnehage og i skogen. Når vi kom hjem fikk han ligge i senga vår igjen og se litt på TV for å roe ned. Da så han i 30 min før han sovnet. 

Når han står opp blir det mat og noe aktivisering, før han mest sannsynlig får se litt på TV igjen mens jeg lager middag.

Det blir nok totalt rundt 2 timer med skjerm i løpet av dagen. Mannen er ikke hjemme og jeg er høygravid, så jeg synes det er tungt å holde han aktiv en hel dag alene. Han er ikke interessert i tegning eller å lese bok, men leker med lekene sine og elsker å være ute.

Jeg leser jo at de max skal ha 30 minutter skjermtid hver dag, men er det kjempeskadelig å ha mer? Det er jo mye mindre i ukedagene, da blir det maks en time. Og han får aldri se på ipad.

Hvordan gjør alle dere andre? Klarer dere å holde dere til 30 min i helgene?

Jeg får jo dårlig samvittighet for at han ser på for mye. Samtidig får han jo mye lek, hjemmelaget sunn mat og masse kjærlighet. Og det er han som maser om TV, og de fleste ganger klarer jeg å avlede han, men av og til er det så deilig å la han se litt og få slappet av selv 🙈

Anonymkode: 66d06...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Jeg er ikke en ekspert, så hvor farlig vet jeg ikke. Men jeg tror virkelig han ikke har noe skade av det der! Hvis du satte på barnetv og lot han sitte der hele dagen, så burde du nok ha litt dårlig samvittighet, men så aktiv som dere er bør du være stolt!🥰

Selv er jeg også gravid og i dårlig form. Og barnet mitt har absolutt 0 interesse for tv. Skulle virkelig ønske hun hadde det 🫣😂 drømmer nesten om den dagen vi kan krølle oss opp i sofan sammen å se på film, eller at jeg kan lage middag uten at noen sutrer og drar meg i buksebeinet 😅

Mannen min jobber offshore og har arbeidsuker nå. Jeg er utlitt, og det å prøve å underholde ungen hele helgen er litt tungt! Så ingen klandring fra meg om du bestemmer deg for å gi en ekstra tv time 😅😂

Anonymkode: 42092...1e5

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er en avveining du må ta det. Er jo ingen fasitsvar for alle situasjoner.  Optimalt sett hadde du hatt nok avlasting, slekt, lekekamerater til at 2-åringen kunne lekt hele dagen uten skjermtid. Når livssituasjonen er slik den er syns jeg du har gjort masse for gutten din og helt innafor med såpass skjermtid.

Anonymkode: f190b...d36

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Våre 3 har bare fått se barne-TV 30 min, ettermiddag før legging. Kanskje gammeldags? De har lekt med lego,tegne,perle,kapla, togbane osv… 

Anonymkode: c428c...1dd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Null begrensning for våre 3 barn. De spiller og ser på YouTube. De er alle intelligente, sosialt velfungerende, slanke og glad i bevegelse. Gjennom spilling læres logisk oppgaveløsning, engelsk, og sosial omgang. De ser mye tull på YouTube, men se ser også lærerike filmer. 

Jeg har ikke noe tro på skjermbegrensning. Heldigvis har de foreløpig ingen interesse av sosiale medier, men kan dersom det blir til at dattera bruker all tid på sminke- og slanketips vil jeg kanskje innføre restriksjoner. 

Anonymkode: e22c6...68c

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min er 12 år. Har aldri hatt noen begrensning på bruk av skjerm. 

Men han kjeder seg hvis han sitter for lenge. Er mye ute med kompiser og spiller fotball utenom treninger og kamper.

Har ikke vært noe problemer å få han med ut når vi skal på diverse turer. 

Han har lekt mye selv. Bygd lego, kjørt med biler og tegna. 

Eneste kravet jeg setter til han. Er at han skal gjøre lekser, rydde alt etter seg. Spise middag sammen med oss. Møte opp på alle treninger osv.

Anonymkode: 669bb...77b

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Når vi kom hjem fikk han ligge i senga vår igjen og se litt på TV for å roe ned. Da så han i 30 min før han sovnet. 

Jeg tenker problemet er at han må ha tv for å slappe av og roe ned, når det tvert om er omvendt og at man ikke burde se skjerm før en sovner. 

Anonymkode: 2f7bb...9be

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg tenker problemet er at han må ha tv for å slappe av og roe ned, når det tvert om er omvendt og at man ikke burde se skjerm før en sovner. 

Anonymkode: 2f7bb...9be

Egentlig enig med deg, og han får ikke se på skjerm rett før leggetid på kvelden.

Men ved soving midt på dagen har jeg prøvd alt og dette er det eneste som funker 🙈 Han er trøtt men nekter å legge seg og skriker og det er en h.. kamp. Dersom han får se på noe rolig på NRK så sovner han uten noe dårlig stemning. 

Med det sagt så sover han gjennom hele natten fra 19:30 til 07:00 og to timer på dagen, så det går ikke utover søvnen 🤷‍♀️

TS

Anonymkode: 66d06...bd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Null begrensning for våre 3 barn. De spiller og ser på YouTube. De er alle intelligente, sosialt velfungerende, slanke og glad i bevegelse. Gjennom spilling læres logisk oppgaveløsning, engelsk, og sosial omgang. De ser mye tull på YouTube, men se ser også lærerike filmer. 

Jeg har ikke noe tro på skjermbegrensning. Heldigvis har de foreløpig ingen interesse av sosiale medier, men kan dersom det blir til at dattera bruker all tid på sminke- og slanketips vil jeg kanskje innføre restriksjoner. 

Hvor mange timer skjerm vil du si det blir i løpet av en dag? :) ingen dømming herfra, bare nysgjerrig.

Anonymkode: 44ea1...dc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vil bare råde at man som foreldre bør prøve å se i et langt perspektiv. Mine barn er nå store, kun 1 som bor hjemme nå. Det som begynner overkommelig i småbarnsalderen kan bli uoverkommelig 5 år senere. 

Jeg mener TV er mindre avhengighetsskapende og farlig enn sosiale medier, til tok osv på tlf eller iPad. 

Jeg hadde ikke bekymret meg for barne-TV særlig den for de mindre på NRK er veldig hyggelig og pedagogisk. Verre med cartoon o.l…

Anonymkode: d373c...dd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor mange timer skjerm vil du si det blir i løpet av en dag? :) ingen dømming herfra, bare nysgjerrig.

Anonymkode: 44ea1...dc0

I helger uten fotballvær eller annet å gjøre, - sikkert 10 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ha som en tommelfingerrwgel å Følgw nasjonale anbefalinger og erkjenn for deg selv at enkelte dager så går ikke kabalen opp. Slik som i dag. 

Det som er enda mer skadelig er foreldre som sitter med nettbrettet og mobilen i hånda hele tiden, selv når barna søker oppmerksomheten deres. 

Har en svigerinne som dyttet nettbrettet i fanget på guttungen for at hun selv kunne sitte på mobilen..  Stakkars guttungen skulle nok helst sett at mammaen og pappaen tilbragte tid med de. 

Anonymkode: 174e7...b76

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo ikke skjermen i seg selv som nødvendigvis er skadelig, men det de går glipp av om alle ledige øyeblikk fylles med skjerm. Unger (og voksne!) trenger pause fra ytre stimuli, hvor en har tid til å tenke, dagdrømme, kjede seg og være kreativ og få ideer til lek og prosjekter. De mengdene du beskriver TS synes jeg personlig høres innafor ut, så framt det ikke er hver dag. 

Anonymkode: 639c3...2a9

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg tolker Helsedirektoratets råd om skjermbruk er for barn som blir satt foran skjerm til en hver tid. Vi har ingen grense for skjerm og bruker den for å roe ned. Noen dager før de se flere timer etter skolen fordi jeg ser de er slitne. Andre dager er det ingenting før det er natt.

En lørdag for ikke lenge siden satt ungene foran TV-en i 4 timer mens jeg og mannen bygde garderobeskap. Vi hadde ikke fått det til hvis barna skulle svirre rundt. Men jeg har ingen dårlig samvittighet for det, vi er aktive ute, leser bøker, spiller spill, utfordrer barne intellektuellt og fysisk, leker med de og lar de leke alene. Jeg vet at de får det barn trenger for å vokse opp.  

Bra beskrevet av innlegget over! 

Anonymkode: 7235b...221

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Min 2 åring får ikke se skjerm i det hele tatt, så små er det skadelig for ja. Eller dvs, det er det jo for alle, men så små tenker jeg er helt uaktuelt å bruke skjerm til. 8 åringen har ikke skjerm, og ser bare på en film med oss som familie på en lørdag foreks. Aldri skjerm i hverdager. Fjortissen har pc og telefon, men har ikke sosiale medier foreks. Og har en hel del begrensninger. Har et voksent barn også, som er veldig takknemlig for at hun ikke er skjermavhengig og aldri har vært det. 

Anonymkode: 98806...7e5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Litt av poenget er vel at man ikke vet hvorvidt det er skadelig. Noen klarer helt sikkert begrense seg selv greit når det kommer til skjerm, andre blir fullstendig avhengige og det blir dårlig stemning når de ikke får den. Jeg tenker at så lenge man ser noe sammen, så er det helt fint. Men når skjermen er noe som blir gitt til enhver tid foreldre vil ha fred og ro, så er det ikke uproblematisk. Man ser jo at  veldig mange voksne har null evne til å begrense seg, så det er for mye å forvente av barn.

Min er 2,5, vi bruker telefoner til å FaceTime med familie og se på bilder innimellom (vi bor langt unna all familie). 

Anonymkode: ca133...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi bruker også noe skjerm. Har en ganske klengete 2-åring, så det er enten skjerm eller ikke få laget middag,ryddet osv. Klarer å leke alene i små perioder, men skal helst ha noen med seg. Ikke noe problem å skru av tv når det er nok. Liker å gjøre alt mulig annet også. Bygge, tegne, løpe, synge, se i bøker, perle osv. 

Anonymkode: 5c4e3...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...