Gå til innhold

Regler rundt sykemelding

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er i en situasjon jeg ikke har vært i før. 

Jeg blir i morgen sykemeldt for 2 uker - 100% i begge arbeidsforhold.

Etter to uker tenker jeg å gå tilbake 50% i den ene jobben min. Den andre er ikke forenelig med de utfordringene jeg har akkurat nå. Jeg har også sagt opp i den jobben. Er det noen som vet om det er mulig å være 50% sykemeldt i en jobb og 100% hos bi-arbeidsgiver i oppsigelsestiden. 

Jeg vet at man kan være sykemeldt fra en jobb og ikke den andre. Men klarer ikke å finne ut i forhold til ulike graderinger. 

Anonymkode: 09fa6...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Du kan være sykemeldt hos en, og jobbe hos en annen. Du sier ikke noe om hvor stor stillingsprosent du har hos noen av arbeidsgiverne. Men du fører bare opp timer du jobber på meldekort.

Men hvis du vet at helsen din ikke tillater at du går tilbake i den ene jobben, og du har sagt opp, så kan du be om å få avslutte arbeidsforholdet med en gang. Du får uansett ikke sykepenger for mer enn totalt 100% stilling tilsammens. Så hvis du får 50% lønn og 50% sykepenger for den ene jobben, så får du ikke noe for den andre.

Anonymkode: db189...672

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, det er ikke noe problem. 

Ei venninne var nettopp i samme situasjon, kunne fint jobbe i 90%-jobben sin, men ikke der hun har 10% stilling (pga noe rent fysisk, en skade). Hun jobbet fullt (altså 90%) det ene stedet og var sykemeldt fra den lille stillingen.

Anonymkode: f415c...d98

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du kan være sykemeldt hos en, og jobbe hos en annen. Du sier ikke noe om hvor stor stillingsprosent du har hos noen av arbeidsgiverne. Men du fører bare opp timer du jobber på meldekort.

Men hvis du vet at helsen din ikke tillater at du går tilbake i den ene jobben, og du har sagt opp, så kan du be om å få avslutte arbeidsforholdet med en gang. Du får uansett ikke sykepenger for mer enn totalt 100% stilling tilsammens. Så hvis du får 50% lønn og 50% sykepenger for den ene jobben, så får du ikke noe for den andre.

Anonymkode: db189...672

Takk!

Jeg har 100% stilling hos arbeidsgiver 1. Hos arbeidsgiver 2, har jeg i utgangspunktet en 20% stilling, som de siste månedene har utviklet seg til å bli 150% stilling. Jeg har jobbet døgnet rundt og det går jo ikke i lengden. Har derfor sagt opp. Jeg har spurt om å få slutte umiddelbart, men fikk ikke lov til det. Har ikke noe ønske om å gå tilbake. Uansett så kan de kun kreve at jeg kommer den ene helga jeg står oppført fast. Problemet jeg er sykemeldt for kan fort være langvarig, men det er ikke noe grunn til at jeg ikke skal kunne jobbe så mye jeg klarer. 

Anonymkode: 09fa6...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er lov, jeg var i samme situasjon for en del år siden, valgte til slutt å si opp 30% stillingen da jeg fikk dårlig samvittighet ovenfor arbeidsgiver, ettersom jeg da var tilbake i 100% stilling hos hovedarbeidsgiver. 

Anonymkode: 7895c...523

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...