Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei

Var på min andre svangerskaps kontroll i går og legen spurte meg om jeg var klar over at jeg var Rhesus Negativ. Nopes sa jeg da og glemte jo helt å spørre om noe mer.

Noen av dere som er kjent med hva Rhesus Negativ har å si for Svangerskapet ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei du

ja jeg ved hvad det vil sige at være resus negativ, dette er en blodtype som ikke er så almindelig som f.eks A eller O positiv.

hvis man er resus negativ, og ens baby er positiv blodtype, får man på 3 dage en sprøjte som hedder anti D som modvirker antistoffer som kan komme ud i ens blodomløb så man kan miste ander babyer hvis man vil ha flere børn, så det er en lur ting at modtage denne spørjte, dette er ikke tvang men en god ting at ta...

hvis nu din kæreste/mand har positivt blod og du negativt bliver barnets blod positivt, man må ha dobbelt op af negativ arvestoffer før man kan få en baby med negativ blodtype, ( dette er en gen ting ) så hvis din kæreste f.eks har en negativ blodtype på en side der er en mulighed for at barnet bliver negativ. lidt komplisert at forklare bedst at læse om det

men når barnet bliver født bliver der taget en blodprøve med en gang og tjækket om det har anitisoffer fra moren i sit blodomløb hvis det er tilfeldet bliver barnets blod udskiftet/renset derfor kan vi kvinder med resus negativ bare føde på hospitaler for sikkerhedes skyld....

jeg skal ha min nr 4 nå og jeg har aldrig haft problemer med min fødsler, det er meget sjældet det sker så vidt jeg ved.

men her til slut så hvis du ikke er doner så vuder det nå du har født og er færdig med at amme, for der er kun 7 % i hele verden med resus negativt blod...

håber dette var til lidt hjælp :D

Skrevet

Hei !

Som deg er jeg Rh-. Det får innvirkning når du er gravid, og mannen din er Rh+. Da trenger du som Ann Forup sa en Anti sprøyte i løpet av ca. 3 dager etter fødselen for ikke å skape komplikasjoner i senere svangerskap. Sansynligvis får du sprøyten uansett. Det var gjort før jeg fikk sukk for meg i låret en morgen for fem år siden. Og det gjør ikke vondt. Rh Faktoren er ikke akkurat en blodtype, men en faktor. Vi har som sagt bare blodtypene A,B, AB og 0, men tror at det er noen andre systemer i dette også. Dette er den vanlige blodtype inndelingen, men jeg er langt fra noen ekspert.

Lykke til i svangerskapet. :lol:

Hilsen Fish Som er 31+2 og er AB-

Gjest Labella ikke innlogget
Skrevet

Alle har en av blodtypene A, B, AB eller 0. I tillegg har 85% en rhesusfaktor (rh+) de som mangler denne faktoren kalles rhesus- . Dette må tas hensyn til når man er gravid, og hvis barnet er rh+ vil man få en sprøyte etter fødselen. Tidligere ga slike forhold ofte komplikasjoner, men i dag er legene så obs på dette at det ikke er noen fare. Uansett er det helt ufarlig for det første barnet, det er de neste barna det kan oppstå problemer i forhold til (antistoffer som dannes etter første fødsel etc.) Men som sagt; når legen er klar over dette vil du få den påkrevde behandlingen, og det vil gå bra!

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Tusen takk jenter! Dette er førstefødte for oss om alt går bra. Legen tok ting helt med ro så jeg bør vel ikke være urolig, men er alltid undrende til hva det vil si :wink: Tusen takk for alle de flotte svarene.

11+3

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis mor er resus - og far er resus + vil barnet mest sannsynlig bli resus pluss.

Under og etter fødselen vil mors blod danne antistoffer mot resus +.

Dvs at hvis du blir gravid igjen vil ditt blid sannsynlig anngripe ditt barns blodlegemer, slik at fosteret dør og støtes ut av morens kropp.

Derfor er det viktig å få en sprøye rett etter fødsel som hindrer at kroppen starter å danne antistoffer mot resus+ blod.

Kort og greit :D

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg aborterte i uke 8 for noen mndr siden, da ble da tatt blodprøver av meg siden hvis det skulle vise seg at jeg hadde Resus - måtte jeg få en sprøyte innen 48 timer. Fikk da beskjed om å ringe inn dagen etterpå for å få svar på dette, noe jeg også gjorde...hadde ikke fått resultatene enda sa de, det sa de de også neste 4 dagene jeg ringte inn. Den femte dagen ringte de meg tilbake og sa jeg hadde faktisk resus -, jeg var mildt sakt sjokkert, det samme var sambo, reiste opp og fikk tatt sprøyta, legen som hadde sakt at det var ingen fare og sa at resultat ikke var klart ville ikke snakke med oss. Sykepleieren som tok sprøyta prøvde å forsikre oss om at det kom til å gå bra neste gang og at det at du måtte ta sprøyta innen 48 timer var bare noe som var prosedyre(?!?) Vi krevde å få snakke med legen, hun gikk inn for å hente legen men hun ville ikke sankke med oss, hadde sakt alt hun hadde å si, fikk heller med noen brosjyrer.......Dette var altså legen på sykehuset, ikke fastlegen som oppførte seg sånn. Så vi er ganske nervøse for å prøve igjen etter alt dette. Spesielt når en leser om alle konsekvensene det kan få for mor og barn. Noen som har opplevd tilsvarende?

Skrevet

Hei siste Gjest! Det var litt av en behandling du hadde fått :o Du bør ta kontakt med fastlegen din. En blodprøve vil kunne gi svar på om antistoffer er dannet eller ikke, og legen vil ut fra det kunne gi deg råd.

Lykke til!

Skrevet

Jeg er gravid med nr.3. blodtypen min er 0-, at man er rhesus minus, tror det er bare 15% av befolkningen som mangler denne faktoren av noe slag... men når man er gravid, må man ta kontrollprøve i uke 32 og 36, for å se at alt er ok. lykke til...

Gjest Anonymous
Skrevet

Takk for svar Labella

Jeg skal følge rådet ditt, merkelig at ikke legen på sykehust foreslo det. Hvis de har mulighet til å finne ut av det på en blodprøve vil det løse endel problemer og tårer for oss.

Takk :)

Skrevet

Barnet bør slett ikke bli reshus+ fordi far er det. Jeg har født fem barn og er reshus -, tre av mine barn har "arvet" meg, og to av dem har arvet faren.

MEN dersom FAR er Reshus -, da har jeg forstått det slik at barna MÅ "arve" ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...