AnonymBruker Skrevet 9. mars #1 Skrevet 9. mars Hvordan var det med elektivt keisersnitt for deg, særlig å komme seg igjen etterpå? Hvordan var det å fungere i hverdagen, løfte babyen og bevege seg? Anonymkode: 1ebe8...2d3
AnonymBruker Skrevet 9. mars #2 Skrevet 9. mars Helt greit. Vondt, men ikke verre enn andre operasjoner. Det mest hemmende var at bekkenløsning ble verre av at jeg ble immobilisert med epidural i nesten et døgn etter det ene keisersnittet. Gikk fint å være alene med baby etter ca en uke, relativt smertefri etter to. Anonymkode: d3a21...e82
AnonymBruker Skrevet 9. mars #3 Skrevet 9. mars Flott opplevelse. Selve inngrepet varte 20 min, fikk se baby umiddelbart. Far klippet navlestreng. Lå en liten time før vi fikk eget rom med babyen. Var oppe og gikk neste dag, hjemme etter 2 netter. Lite smerter, og såret grodde fort. Jeg tok bare paracet etter inngrepet, og kunne amme med en gang. Kunne være alene med babyen etter en uke. Anonymkode: 30cc8...cf3
AnonymBruker Skrevet 9. mars #4 Skrevet 9. mars Grusomt. Var noe så jækla vondt etterpå, i lang tid, kunne ikke bevege meg spesielt godt, kunne ikke løfte mer enn baby, alt var jo vondt og ubehagelig. Never again. Anonymkode: 18e89...898
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5 Skrevet 9. mars Sinnsykt vondt. Var oppe og gikk en liten tur samme dag. Sendt hjem etter 2 døgn. Anonymkode: 0b10f...dd1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #6 Skrevet 9. mars Uproblematisk. Var vanskelig for meg å skjønne at babyen var ute i det hele tatt fordi det liksom var en så enkel og grei operasjon og jeg hadde så lite smerter i etterkant. Tok 1 tablett morfin samme dag som operasjonen (på kvelden) og 1 tablett dagen etter med litt overtalelse fra jordmor da jeg egentlig ikke hadde noe særlig vondt. Ut over det brukte jeg bare paracet den første uken. Var oppe på beina samme dag. For meg var det vanskelig å holde meg til restriksjonene for bæring i de 6 ukene fordi jeg hadde så lite problemer at det nesten var vanskelig å fatte at jeg hadde hatt en stor bukoperasjon. Så etter 5 uker begynte jeg å bære bilstol med baby i litt. 😇 Anonymkode: d940e...ac1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #7 Skrevet 9. mars Ekstremt vondt etterpå sammenlignet med vaginal fødsel. Ble oppfordret til å gå litt samme dag, og det var så vondt at jeg gråt. Gikk relativt bedre etter noen dager, men var sikkert øm og rar i 2 måneder+ Anonymkode: 76125...02d
Tanuki Skrevet 10. mars #8 Skrevet 10. mars Kom meg veldig greit etter første KS, men da var jeg 25 år. Haddde også KS med neste, da var jeg 34. Veldig vondt det første døgnet, bedre fra dag 2. Ikke noe problem å bære baby.
AnonymBruker Skrevet 10. mars #9 Skrevet 10. mars Den enkleste fødselen å komme seg etter. Var oppe og gikk timer senere og fant fort teknikker for å reise meg opp og flytte meg rundt som ikke var ubehagelig. Var ingen smerter som ikke et par Paracett fikset, etterriene var faktisk verre. Anonymkode: bef8b...353 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ekstremt vondt etterpå sammenlignet med vaginal fødsel. Ble oppfordret til å gå litt samme dag, og det var så vondt at jeg gråt. Gikk relativt bedre etter noen dager, men var sikkert øm og rar i 2 måneder+ Anonymkode: 76125...02d Var dette planlagt KS eller ble det først prøvd vaginalt? Det er stor forskjell på de to. Hastesnitt kan ikke sammenlignes i det hele tatt med elektivt. Heller ikke KS som bestemmes etter igangsatt fødsel. Anonymkode: 30cc8...cf3
AnonymBruker Skrevet 10. mars #11 Skrevet 10. mars Jeg har både planlagt keisersnitt og vaginale fødsler bak meg. Selv om det oppstod to komplikasjoner under selve operasjonen, føltes det nesten som jeg bare hentet babyen i butikken, det var jo ingen rier eller smerter. I tillegg var det veldig klinisk i forhold til mine vaginale fødsler som føltes mye sterkere. Tiden på sykehuset (fikk ikke alenerom) og ukene etter var verre. Ekkelt å reise seg, litt smerter, redsel for såret/arret, kunne ikke løfte bilstol, vognen ned trappen, etc. Jeg fikk sykemelding fra permisjonen min slik far var hjemme de første 6 ukene, noe alle med keisersnitt skulle fått automatisk. Anonymkode: b5479...e1c
AnonymBruker Skrevet 10. mars #12 Skrevet 10. mars Veldig vondt de første 1,5 døgnene, trengte hjelp til alt - komme meg opp av senga, amming, bleieskift på baby etc. Så gikk det raskt bedre. Det var bedre på keisersnitt nummer tre, tror det var fordi jeg da visste hva jeg gikk til, og hvordan jeg skulle bevege meg. Ta hensyn til kroppen, overholde løfterestriksjoner selv om du føler deg fin(!!), kom deg i bevegelse så raskt som mulig. Rett opp ryggen. Babybaljen kan brukes som støtte når du går. For noen funker det å amme liggende, det klarte aldri jeg. Anonymkode: e7c62...de1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #13 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Veldig vondt de første 1,5 døgnene, trengte hjelp til alt - komme meg opp av senga, amming, bleieskift på baby etc. Så gikk det raskt bedre. Det var bedre på keisersnitt nummer tre, tror det var fordi jeg da visste hva jeg gikk til, og hvordan jeg skulle bevege meg. Ta hensyn til kroppen, overholde løfterestriksjoner selv om du føler deg fin(!!), kom deg i bevegelse så raskt som mulig. Rett opp ryggen. Babybaljen kan brukes som støtte når du går. For noen funker det å amme liggende, det klarte aldri jeg. Anonymkode: e7c62...de1 Jeg brukte nesten ikke smertestillende etter at jeg kom hjem fra sykehuset på dag 4-5. Tok kanskje litt Paracet. Men jeg tok en god del smertestillende de første dagene (inkludert oxy, og ketorax på første barn). Anonymkode: e7c62...de1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #14 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (7 timer siden): Var dette planlagt KS eller ble det først prøvd vaginalt? Det er stor forskjell på de to. Hastesnitt kan ikke sammenlignes i det hele tatt med elektivt. Heller ikke KS som bestemmes etter igangsatt fødsel. Anonymkode: 30cc8...cf3 Dette var et planlagt keisersnitt, ja. Anonymkode: 76125...02d
AnonymBruker Skrevet 10. mars #15 Skrevet 10. mars Jeg hadde hastekeisersnitt, (i våken tilstand) men svarer likevel. Jeg var i brukbar form etter et par dager. Ikke sånn at jeg kunne lagt ut på løpetur og jeg gikk rart en stund, men i god nok form til å håndtere barnet alene og jeg hadde ikke smerter når jeg tok hensyn til kroppen. Hadde vel egentlig ikke smerter de første par dagene heller, for jeg presset ikke kroppen og hadde ikke smerter når jeg lå i ro. Men man er mer eller mindre immobil noen dager, så det må du være forberedt på, men så blir det raskt bedring. Anonymkode: 3624e...515
AnonymBruker Skrevet 10. mars #16 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg har både planlagt keisersnitt og vaginale fødsler bak meg. Selv om det oppstod to komplikasjoner under selve operasjonen, føltes det nesten som jeg bare hentet babyen i butikken, det var jo ingen rier eller smerter. I tillegg var det veldig klinisk i forhold til mine vaginale fødsler som føltes mye sterkere. Tiden på sykehuset (fikk ikke alenerom) og ukene etter var verre. Ekkelt å reise seg, litt smerter, redsel for såret/arret, kunne ikke løfte bilstol, vognen ned trappen, etc. Jeg fikk sykemelding fra permisjonen min slik far var hjemme de første 6 ukene, noe alle med keisersnitt skulle fått automatisk. Anonymkode: b5479...e1c Hvordan fikk du sykemelding, hva argumenterte du med? Anonymkode: 2c940...f01
AnonymBruker Skrevet 11. mars #17 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jeg har både planlagt keisersnitt og vaginale fødsler bak meg. Selv om det oppstod to komplikasjoner under selve operasjonen, føltes det nesten som jeg bare hentet babyen i butikken, det var jo ingen rier eller smerter. I tillegg var det veldig klinisk i forhold til mine vaginale fødsler som føltes mye sterkere. Tiden på sykehuset (fikk ikke alenerom) og ukene etter var verre. Ekkelt å reise seg, litt smerter, redsel for såret/arret, kunne ikke løfte bilstol, vognen ned trappen, etc. Jeg fikk sykemelding fra permisjonen min slik far var hjemme de første 6 ukene, noe alle med keisersnitt skulle fått automatisk. Anonymkode: b5479...e1c Jeg var i god form, ingen komplikasjoner, ingen smerter. Immobil i noen timer grunnet bedøvelsen. Jeg synes ikke keisersnitt bør gi automatisk sykmelding - det blir det plutselig dyrere enn vaginal fødsel og vanskelig å be om. Burde mye heller gis mulighet til at alle som vil får valgfritt planlagt keisersnitt. Anonymkode: 3d7b7...2a5
AnonymBruker Skrevet 11. mars #18 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Hvordan fikk du sykemelding, hva argumenterte du med? Anonymkode: 2c940...f01 For å komme ut av huset må man ned en trapp, det var derfor umulig for meg å komme meg ut på trilletur alene. I tillegg kunne jeg ikke bære bilstolen pga. keisersnittet, og siden vi drev med drenering av huset måtte også bilen parkeres hos naboen, noe som gjorde at det ble vanskelig å bære babyen uten bilstol i vær og vind. Det var uholdbart å ikke komme seg ut dørene med eldre barn som skulle fraktes hit og dit. Anonymkode: b5479...e1c
AnonymBruker Skrevet 11. mars #19 Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg var i god form, ingen komplikasjoner, ingen smerter. Immobil i noen timer grunnet bedøvelsen. Jeg synes ikke keisersnitt bør gi automatisk sykmelding - det blir det plutselig dyrere enn vaginal fødsel og vanskelig å be om. Burde mye heller gis mulighet til at alle som vil får valgfritt planlagt keisersnitt. Anonymkode: 3d7b7...2a5 Tilsvarende bukoperasjoner gir automatisk sykemelding på 3-4 uker, treningsopplegg med fysioterapaut og oppfølging. Det er hårreisende dårlig og NULL fokus på kvinnehelse når kvinner etter keisersnitt bare blir sendt hjem med et lite skriv og anbefaling om paracet (i tillegg har man en liten baby man skal ta vare på!). Anonymkode: b5479...e1c 2 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå