AnonymBruker Skrevet 9. mars #1 Del Skrevet 9. mars Hvor mange pump begynte dere med, og hvor landet dere? Anonymkode: cb110...dac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #2 Del Skrevet 9. mars Begynte med ett, tar nå to. Østrogen-nivået er fremdeles noe lavt, så mulig jeg må øke ved neste kontroll. Anonymkode: f6ab3...dd2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #3 Del Skrevet 9. mars Hvordan vet dere om dere må øke dosen? Anonymkode: d7131...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #4 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hvor mange pump begynte dere med, og hvor landet dere? Anonymkode: cb110...dac Startet med 1/2 nå -har gått på det før med dårlig erfaring men da tror jeg at jeg gjorde det feil. Nå er jeg ennå lenger inn i oa og startet opp igjen med å prøve for 1 1/2 uke siden etter 4 måneders opphold, nå står jeg på med 1/2 pump og utrogest ca 3 dager i uken. Ikke spes virkning av det ennå men ble anbefalt å prøve 4 uker før jeg endret eller økte dose, men må nok opp på 1 og kanskje 2 pump etterhvert for jeg har mye plager. Anonymkode: c0d4a...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. mars #5 Del Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Startet med 1/2 nå -har gått på det før med dårlig erfaring men da tror jeg at jeg gjorde det feil. Nå er jeg ennå lenger inn i oa og startet opp igjen med å prøve for 1 1/2 uke siden etter 4 måneders opphold, nå står jeg på med 1/2 pump og utrogest ca 3 dager i uken. Ikke spes virkning av det ennå men ble anbefalt å prøve 4 uker før jeg endret eller økte dose, men må nok opp på 1 og kanskje 2 pump etterhvert for jeg har mye plager. Anonymkode: c0d4a...b33 Tar du utrogestan i pilleform? Eller er det også en slags gel? Jeg har nettopp begynt med lenzetto (østrogen i sprayform) og progesteron i pilleform, skulle ønske det fantes en mulighet for å ta progesteron gjennom huden også, gjør det? Anonymkode: 90a78...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #6 Del Skrevet 10. mars Jeg har gått på estrogel+utrogest i ca 6 mnd nå (dette er min tråd https://forum.kvinneguiden.no/topic/1757248-tidlig-overgangsalder-måtte-dere-ha-gynekologisk-undersøkelse-for-å-få-resept-på-hormonbehandling/#comments? Jeg fikk beskjed om en dose/pump i 21 dager, og 10 dager med utrogest i mnd. Hvorfor er det så mange forskjellige doser for folk? Anonymkode: d7131...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #7 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (16 timer siden): Tar du utrogestan i pilleform? Eller er det også en slags gel? Jeg har nettopp begynt med lenzetto (østrogen i sprayform) og progesteron i pilleform, skulle ønske det fantes en mulighet for å ta progesteron gjennom huden også, gjør det? Anonymkode: 90a78...5fd Ja tar i kapselform man enten kan ta per oral eller vaginalt. Du kan få resept på progresteronkrem, så det finnes. Vet ikke hvorfor ikke det er så opplyst om. Vurdere det selv for jeg reagerer litt negativt på progresteronkapslene. Det finnes også alternativer i kremer du kan kjøpe på helsekost, men de er svake. Womans care og wild yam bla er slike kremer uten resept. Anonymkode: c0d4a...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #8 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Jeg har gått på estrogel+utrogest i ca 6 mnd nå (dette er min tråd https://forum.kvinneguiden.no/topic/1757248-tidlig-overgangsalder-måtte-dere-ha-gynekologisk-undersøkelse-for-å-få-resept-på-hormonbehandling/#comments? Jeg fikk beskjed om en dose/pump i 21 dager, og 10 dager med utrogest i mnd. Hvorfor er det så mange forskjellige doser for folk? Anonymkode: d7131...200 Dette skyldes gamle, utdaterte pakningsvedlegg som legene følger. Ny kunnskap er at man skal ikke ha opphold, kroppen har best av jevn tilførsel. så du skal ta hele mnd. Utrogest/ utrogestan tas 10-14 dager hver mnd i tillegg. Anonymkode: c65f5...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #9 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Dette skyldes gamle, utdaterte pakningsvedlegg som legene følger. Ny kunnskap er at man skal ikke ha opphold, kroppen har best av jevn tilførsel. så du skal ta hele mnd. Utrogest/ utrogestan tas 10-14 dager hver mnd i tillegg. Anonymkode: c65f5...266 Det spørs vel om man har mistet mensen helt (minst 12 mnd siden sist) eller om man fortsatt får mens iblant? Anonymkode: 90a78...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #10 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Ja tar i kapselform man enten kan ta per oral eller vaginalt. Du kan få resept på progresteronkrem, så det finnes. Vet ikke hvorfor ikke det er så opplyst om. Vurdere det selv for jeg reagerer litt negativt på progresteronkapslene. Det finnes også alternativer i kremer du kan kjøpe på helsekost, men de er svake. Womans care og wild yam bla er slike kremer uten resept. Anonymkode: c0d4a...b33 Takk! Skal spørre gynekologen om progesteron i kremform😊 Anonymkode: 90a78...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #11 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Det spørs vel om man har mistet mensen helt (minst 12 mnd siden sist) eller om man fortsatt får mens iblant? Anonymkode: 90a78...5fd Jeg har fortsatt mens. Men det er 6-7 uker mellom hver gang. Skulle ønske det var en fasit på hva vi skal gjøre. Jeg skjønner ingenting nå. Virker som alle får forskjellige doser med pumpen og forskjellig dager med tablettene. Anonymkode: d7131...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #12 Del Skrevet 13. mars Hvis dere må dusje timer etter at dere har påført gel, tar dere på ny dose da? Anonymkode: d7131...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #13 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 15.06): Det spørs vel om man har mistet mensen helt (minst 12 mnd siden sist) eller om man fortsatt får mens iblant? Anonymkode: 90a78...5fd Nei, du skal ta hele mnd uansett. Søk gjerne opp Helena Enger på instagram eller gruppen Femipositiv på facebook, der er mange gode råd og erfaringer. Har selv mens fortsatt og tar estrogel hver dag, Utrogestan 12 dager hver mnd, Anonymkode: c65f5...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #14 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 14.16): Ja tar i kapselform man enten kan ta per oral eller vaginalt. Du kan få resept på progresteronkrem, så det finnes. Vet ikke hvorfor ikke det er så opplyst om. Vurdere det selv for jeg reagerer litt negativt på progresteronkapslene. Det finnes også alternativer i kremer du kan kjøpe på helsekost, men de er svake. Womans care og wild yam bla er slike kremer uten resept. Anonymkode: c0d4a...b33 Progesteronkrem eller ikke godkjent til å holde slimhinnen i livmoren tynn nok ved østrogenbehandling. Vet at noe bruker dette likevel uten problem, men som sagt, det er ikke godkjent behandling. Anonymkode: b24d1...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #15 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 15.20): Jeg har fortsatt mens. Men det er 6-7 uker mellom hver gang. Skulle ønske det var en fasit på hva vi skal gjøre. Jeg skjønner ingenting nå. Virker som alle får forskjellige doser med pumpen og forskjellig dager med tablettene. Anonymkode: d7131...200 Ulike doser er vel ikke så rart ettersom folk trenger ulik mengde for å føle seg ok/ikke bli overdosert. Det som kan være en ok dose for deg, kan noen andre bli overdosert av. Man tar opp østrogenet ulikt fra huden, noen har dårlig opptak, noen har bra. Når det er sagt så skal Estrogel brukes hver dag uten pause - alt annet er utdatert informasjon. Utrogestan kan brukes enten kontinuerlig (slipper blødning) eller syklisk (12 dager pr måned, fremkaller blødning). For meg fungerte det ikke med 12 dager pr mnd, jeg fikk blødninger i øst og vest. Jeg begynte med kontinuerlig regime selv om jeg fremdeles hadde menstruasjon. Det fungere best for meg. Hormonbehandling er prøving, feiling og tilpasning til den enkelte. Det finnes ikke noe rett eller feil dose. Man må kjenne på kroppen hva som fungerer for seg selv. Vi har jo ikke samme mengde østrogen i kroppen i fertil alder heller, så det er ingen fastisvar her. Anonymkode: b24d1...627 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #16 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Progesteronkrem eller ikke godkjent til å holde slimhinnen i livmoren tynn nok ved østrogenbehandling. Vet at noe bruker dette likevel uten problem, men som sagt, det er ikke godkjent behandling. Anonymkode: b24d1...627 Den du får på resept er vel det? Vet flere får det som en erstatning for kapslene, men enig med de kremene man kan kjøpe reseptfritt. Anonymkode: c0d4a...b33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #17 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 15.20): Jeg har fortsatt mens. Men det er 6-7 uker mellom hver gang. Skulle ønske det var en fasit på hva vi skal gjøre. Jeg skjønner ingenting nå. Virker som alle får forskjellige doser med pumpen og forskjellig dager med tablettene. Anonymkode: d7131...200 Hei. Noen som kan svare på det? Hvorfor får man så forskjellige doser? Anonymkode: d7131...200 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #18 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 14.16): Du kan få resept på progresteronkrem, så det finnes. Vet ikke hvorfor ikke det er så opplyst om. Vurdere det selv for jeg reagerer litt negativt på progresteronkapslene. Jeg spurte gynekologen min om dette, og hun sa at det ikke var mulig å få stor nok dose progesteron når man tar det gjennom huden som krem, derfor er det pillene man bør ta. Men hun sa også som du sa; at man kan sette kapselen i skjeden😊 Anonymkode: 90a78...5fd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå