Gå til innhold

Bonusfamile og helsearbeid

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg trenger råd og perspektiver.

Jeg har samboer og vi har to små barn i sammen. I tillegg har har han to tenåringer fra tidligere. De er hos oss annenhver helg. Samboeren min jobber hver tredje helg. 

Samboeren min har jo da fri en del på ukedagene. Han inviterer ikke tenåringene over sjøl om det er skoleferie og han har fri.

Jeg jobber bare i ukedagene. Jeg kjenner på at når han er borte og jeg er eneste voksenpersonen hjemme så vil også jeg styre hva som skal skje her hjemme. I dag får vi besøk av kjæresten til den ene, etter avtale med far som er på jobb og plutselig er det enda flere her hjemme og stua opptatt. Jeg vil gjerne være raus, men synes også dette er vrient fordi andre styrer hjemmet. 

Noen råd og perspektiver?

Anonymkode: 307ac...8f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

#bonusfamile og helgearbeid skulle det ha vært 😅

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sånn er det med ungdommer. Helt vanlig.
Venner, kjærester inn og ut. Stua full. Men så heldige vi er, de ønsker å være her.

Ville vært raus. Man tjener på det.

Anonymkode: 38313...171

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men var det ikke sånn FØR dere flyttet sammen og fikk barn sammen ? 

Anonymkode: 38d39...253

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skal du være like negativ når deres felles barn blir ungdommer og okkuperer stua med venner og kjærester?

Anonymkode: 664c1...9b9

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De er hos dere annenhver helg? Og selv da skal de ikke føle seg velkommen?

Anonymkode: 2bf13...5df

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Hvorfor får folk barn sammen som har barn fra før, når de ikke ønsker å ha noe med de andre barna å gjøre? Og hvordan kan folk være så overraska over at de andre barna ønsker å komme på besøk🤷‍♀️

Anonymkode: fc6b2...827

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Slik er det med barn. Hans barn er like mye familie som dine barn. Du er ikke viktigere enn dem

Anonymkode: a13dd...12c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

"Nei Ole, du kan ikke ha besøk av venner i dag fordi stemor vil ha stua for seg selv. Du må huske at du bare er på besøk her vennen, om det er så viktig får du ta med besøket til ditt ordentlige hjem."

... er det jeg hadde hørt om jeg var tenåringen i denne situasjonen. Hva slags stemor ønsker du å være?

Anonymkode: 3b05f...56b

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

De bør komme de helgene far ikke jobber. De kommer jo for samvær med far, ikke med bonusmor.

Anonymkode: db11c...5f3

• Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har tre tenåringer, mann som reiser offshore og jobber selv hver 3 helg. Kommer hjem til fullt hus, men krever ro om kvelden når jeg skal på dagvakt. Slik er det med ungdom i hus, enten de er bonus eller egne.

Anonymkode: 1c7f1...ecb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at det er kjipt å ikke bli involvert i ting som treffer deg. Så er det forskjell på det å ha venner på besøk og det om man plutselig bytter helger og flytter rundt på avtaler. Vi måtte lage noen kjøreregler på akkurat det hos oss siden jeg opplevde at mine planer og avtaler plutselig måtte avlyses på kort varsel fordi bonusbarnet byttet helg og jeg ikke ble spurt eller informert. Det er ikke det at barnet ikke er velkommen, men noe med at logistikken skal gå opp. Kolliderer besøket med annet avtalt besøk må det vike/far må be dem høre med den voksne som er hjemme... skjer det hver gang? Og bare når far har arbeidshelg? Hvis ikke bør du velge å svelge kamelen. 

Og ja, jeg har også kjent på at stua er okkupert.  Jeg fikk satt opp en tv på soverommet så jeg har muligheten til å trekke meg litt tilbake og trekke pusten 😉

Endret av Summeer
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg har samboer og vi har to små barn i sammen. I tillegg har har han to tenåringer fra tidligere. De er hos oss annenhver helg. Samboeren min jobber hver tredje helg. 

Samboeren min har jo da fri en del på ukedagene. Han inviterer ikke tenåringene over sjøl om det er skoleferie og han har fri.

Jeg jobber bare i ukedagene. Jeg kjenner på at når han er borte og jeg er eneste voksenpersonen hjemme så vil også jeg styre hva som skal skje her hjemme. I dag får vi besøk av kjæresten til den ene, etter avtale med far som er på jobb og plutselig er det enda flere her hjemme og stua opptatt. Jeg vil gjerne være raus, men synes også dette er vrient fordi andre styrer hjemmet. 

Om noen år er ungdommene fløyet ut av reiret for å studere. 
Om enda noen år så er det dine egne små som er ungdommer. Hvordan ville du da ønske at en eventuell stemor skal imøtegå dine barn? Livet skjer, og ting kan endre seg. 
Prøv å være raus, selv om du synes dette er ille i dag. 
Alternativet kan jo være at ungdommene bare kommer når samboeren din ikke jobber helg? Men hvordan vil ungdommene oppleve og oppfatte et slikt forslag/ordning? 
Ungdommene skal jo og bli kjent med og ha samvær med sine halvsøsken.

Anonymkode: 19456...a56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det er feil at du ikke blir involvert i planlegging og valg når du er eneste voksenperson hjemme. Du burde si ja, men du burde bli spurt og få valget selv!

Anonymkode: 3be27...4f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Da stiller du krav til samboeren din og ber han være mere tilstede når han har fri fra jobb. 
Han må kompensere deg for all den ekstra jobben du gjør 

Anonymkode: 9f084...034

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette gir jo ingen mening.

50% av samværet, så er far på jobb? 

Lite sannsynlig. 

Anonymkode: b6831...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

De er hos dere annenhver helg? Og selv da skal de ikke føle seg velkommen?

Anonymkode: 2bf13...5df

Hyggelig dame dette 😂 inkluderend

Anonymkode: 69da2...9b5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje dere kan lage en annen turnus på samværet slik at far er hjemme når bonusbarna er der. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
fru Alving skrev (23 minutter siden):

Kanskje dere kan lage en annen turnus på samværet slik at far er hjemme når bonusbarna er der. 

Det er derfor jeg mener dette umulig kan stemme. Og at TS bare er ute etter å provosere litt. 

Enhver oppegående person avtaler jo hver tredje uke, i stedet for annenhver, i en slik situasjon. Da ser han barna hver tredje uke, i stedet for hver fjerde. 

Anonymkode: b6831...4fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Tja, hva gjør du når dine barn blir store, nekter de å komme på besøk eller stikke innom?

Lurt å prøve og behandle barna likt, det lønner seg i lengden :) Selv om de er store. 

Anonymkode: c3b61...97e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...