AnonymBruker Skrevet 16. mars #61 Del Skrevet 16. mars Alltid litt fascinerende at folk har så sterke følelser knyttet til formen på maten andre mennesker spiser. Anonymkode: d4158...f49 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #62 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Man kan fø flere med regenerativt kjøtt og det er mer bærekraftig. Bare i USA ligger så store åkerområder brakke til en hver tid at man kunne hatt 1 millioner kuer gressende der, samtidig som de hadde økt kvaliteten på matjorda i stedet for å bare utsette utarmingen slik det å la området ligge brakk gjør. I tillegg må man også ha andre dyr som samarbeider med kuene for å virkelig øke matjorda, så man hadde også hatt en del griser og høner. FN anslo for noen år siden at vi har 60 år igjen med matjord hvis vi ikke gjør noen endringer. Fortsetter vi med åker, så er vi altså snart tomme for matjord. Det er bevist at regenerativ beiting gir mer matjord. Allan Savory har bevist dette hundrevis av ganger i praksis på de fleste kontinentene. Han har klart å få ørkenområder fruktbare igjen ved å introdusere flere beitedyr å la dem beite på regenerativt vis. Hvor mange mennesker kan man fø på ørken? Og dessuten er det ikke slik at kuer må beite på brakk åker. Mer enn 60% av landområdene til jordbruk globalt er uegnet til åker fordi det er for kaldt, for ulendt, for steinete, for tørt eller for næringsfattig til at man kan anlegge åker, men man kan bruke det til beite. Gress kan vokse nesten overalt og beitedyrene kan gå i ulendt terreng med mye stein. I Norge er landområder et enda bedre argument for beiting. Kun ca 1% av Norges areal kan brukes til åker til menneskemat og disse blir brukt, og nesten 70% kan brukes til beite og vi bruker bare ca halvparten av potensialet. I Norge importerer vi lite animalsk og eksporterer enorme mengder (fisk), men vi importerer mye vegetabilsk mat. Vi produserer bare ca halvparten av grønnsakene selv, under 10% av frukten selv, nesten 0% av nøtter, frø og belgfrukter (bare litt erter) selv. Hvordan tror du det går med matsikkerheten i Norge hvis vi kutter ned på animalsk? Anonymkode: 78923...0d9 Kan du finne nøytrale kilder? Er det ikke merkelig hvordan du må på propagandasider for å finne info som støtter deg...??? Anonymkode: 11091...fb0 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #63 Del Skrevet 17. mars Jeg har vært vegetarianer i 25 år og syntes de erstatningene var helt absurde da de først kom. Hvorfor skulle jeg, som har valgt å ikke spise kjøtt, ønske å spise noe som er skvist sammen til å ligne på en pølse?😩 Anonymkode: 95b20...5f6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. mars #64 Del Skrevet 17. mars AnonymBruker skrev (14 timer siden): Kan du finne nøytrale kilder? Er det ikke merkelig hvordan du må på propagandasider for å finne info som støtter deg...??? Anonymkode: 11091...fb0 Du kaller FNs organisasjon for ernæring og landbruk for en propagandaside? Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt av veganere altså... Anonymkode: 78923...0d9 3 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #65 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du kaller FNs organisasjon for ernæring og landbruk for en propagandaside? Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt av veganere altså... Anonymkode: 78923...0d9 Du har ikke sendt en link til en FN side. Hvor er den? Og hva skjer med matforsyningen når klimaet blir verre som konsekvens av høy kjøttproduksjon? Anonymkode: 11091...fb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #66 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Du kaller FNs organisasjon for ernæring og landbruk for en propagandaside? Jeg kjenner jeg blir litt oppgitt av veganere altså... Anonymkode: 78923...0d9 Jeg er ikke veganer btw. Du er like ille som veganere som roper høyt om ekstremt dårlige studier. Anonymkode: 11091...fb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #67 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Du har ikke sendt en link til en FN side. Hvor er den? Og hva skjer med matforsyningen når klimaet blir verre som konsekvens av høy kjøttproduksjon? Anonymkode: 11091...fb0 Bildet jeg delte er en visning av data fra FN: Denne linken står på bildet: https://www.fao.org/4/x5304e/x5304e03.htm. Les gjerne de andre avsnittene i dokumentet også. Noen sitater derfra: "For an estimated 100 million people in arid areas, and probably a similar number in other zones, grazing livestock is the only possible source of livelihood." "The great advantage of grazing livestock is that they convert to a useful product resources which would otherwise be wasted." Hva skjer med matforsyningen når klimaet blir verre som konsekvens av monokultur? Men nå er det ikke landbruk (dyr og planter) som er verst. Det er industri, transport og strømproduksjon som står for nesten alt av utslipp i verden. Kuer og andre husdyr står for fattigslige 3,9% av direkteutslippene i verden. Åkerdrift har høyere direkteutslipp enn dyrehold. Anonymkode: 78923...0d9 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #68 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Bildet jeg delte er en visning av data fra FN: Denne linken står på bildet: https://www.fao.org/4/x5304e/x5304e03.htm. Les gjerne de andre avsnittene i dokumentet også. Noen sitater derfra: "For an estimated 100 million people in arid areas, and probably a similar number in other zones, grazing livestock is the only possible source of livelihood." "The great advantage of grazing livestock is that they convert to a useful product resources which would otherwise be wasted." Hva skjer med matforsyningen når klimaet blir verre som konsekvens av monokultur? Men nå er det ikke landbruk (dyr og planter) som er verst. Det er industri, transport og strømproduksjon som står for nesten alt av utslipp i verden. Kuer og andre husdyr står for fattigslige 3,9% av direkteutslippene i verden. Åkerdrift har høyere direkteutslipp enn dyrehold. Anonymkode: 78923...0d9 Jeg har aldri sagt at vi ikke kan produsere kjøtt, kan du lese! Anonymkode: 11091...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. mars #69 Del Skrevet 18. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Bildet jeg delte er en visning av data fra FN: Denne linken står på bildet: https://www.fao.org/4/x5304e/x5304e03.htm. Les gjerne de andre avsnittene i dokumentet også. Noen sitater derfra: "For an estimated 100 million people in arid areas, and probably a similar number in other zones, grazing livestock is the only possible source of livelihood." "The great advantage of grazing livestock is that they convert to a useful product resources which would otherwise be wasted." Hva skjer med matforsyningen når klimaet blir verre som konsekvens av monokultur? Men nå er det ikke landbruk (dyr og planter) som er verst. Det er industri, transport og strømproduksjon som står for nesten alt av utslipp i verden. Kuer og andre husdyr står for fattigslige 3,9% av direkteutslippene i verden. Åkerdrift har høyere direkteutslipp enn dyrehold. Anonymkode: 78923...0d9 Hvor står det at økt kjøttforbruk er bra? Anonymkode: 11091...fb0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Christina82 Skrevet 19. mars #70 Del Skrevet 19. mars Ryddet for brukerdebatt. Christina82, mod Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. mars #71 Del Skrevet 21. mars AnonymBruker skrev (På 18.3.2025 den 15.55): Jeg har aldri sagt at vi ikke kan produsere kjøtt, kan du lese! Anonymkode: 11091...fb0 Jeg har ikke sagt at du har sagt det heller. Og kan du svare på spørsmålene og ikke bare deflektere? Du påstår at matforsyningen blir dårligere med kjøttproduksjon. Jeg regner med at du ikke vet at her i Norge produserer vi nesten alt av kjøtt, egg og meieriprodukter selv, og produserer noe sånt som 30 ganger forbruket vårt av sjømat. Mens vi produserer bare ca halvparten av grønnsakene, ca 5% av frukten og nesten ingenting av belgfrukter. Vi bruker så godt som hele potensialet vårt for planteproduksjon, men bare ca halvparten av beiteområdene. Vi kan ikke produsere noe særlig mer grønnsaker og slikt, men vi kan produsere mer kjøtt. Dessuten vet vi også at beiting gjort riktig vil regenerere jordområder, altså lage bedre og mer matjord. På en regenerativ gård i USA (White Oak Farm) har de fått forbedret matjorda til maks. Laget med matjord øker nå i tykkelse. Det er jo en løsning på problemet med minkende matjord som vi har på grunn av åkerdrift. Så vi trenger flere dyr på beite for å redde jorda. I tillegg er det gjort en livssyklusanalyse på denne gården. En nøytral tredjepart som driver med livsyklusanalyser har regnet seg frem til at kjøttet fra den gården binder mer drivhusgasser enn de slipper ut. Samme firma har også gjort livssyklusanalyser for impossible burger, beyond beef for å nevne noe. Kjøtt fra White Oak Farms er ikke bare klimavennlig, men et mye bedre valg for klimaet enn impossible burger og beyond beef. Anonymkode: 78923...0d9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå