AnonymBruker Skrevet 10. mars #41 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): De er beitedyr, så jeg antar svært få? Was Anonymkode: 0b49a...556 Ikke mange dyr beiter ute hele året i Norge. Anonymkode: 76875...b8c 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guris Skrevet 10. mars #42 Del Skrevet 10. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 12.21): Det kommer vel an på årsaken til at man er vegetarianer. Mange tenker dyrevelferd, og er mindre opptatt av helse, som eksempel. Og vil gjerne spise omtrent som før. Eller vil generelt redusere kjøttkonsumet, men lage sine faste retter. Selv spiser jeg ikke erstatningsprodukter, når jeg spiser vegetariansk eller vegansk. Men det er fordi jeg også spiser kjøtt og fisk, bare i begrenset mengde, og kun fra dyr som har levd livet i det fri. Anonymkode: 4aeb6...e25 Du tenker at de dyrene som har et godt liv gjerne vil bli drept !? At familiene deres, barna, mødrene, leder av flokken o.s.v. ikke blir traumatisert av at de blir drept og bare fortsetter som om ingenting har skjedd !? Endret 10. mars av Guris 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guris Skrevet 10. mars #43 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): "Veggisfolk" Altså, jeg har vært både vegeterianer og veganer over lengre tid, og heldigvis skjønte jeg hvor dumt det var. Anonymkode: a4458...2b7 Ja for det er skikkelig dumt å ikke drepe friske og snille dyr 🥴🤦🏻 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #44 Del Skrevet 10. mars Guris skrev (3 minutter siden): Du tenker at de dyrene som har et godt live gjerne vil bli drept !? At familiene deres, barna, mødrene, leder av flokken o.s.v. ikke blir traumatisert av at de blir drept og bare fortsetter som om ingenting har skjedd !? Hvordan tror du egentlig dette skjer med villdyr? Tror du familien til gnu´en som ble drept av en løve blir traumatiserte? Det er snakk om livets sirkel, liv og død. Det mest naturlige i verden. Nei, da mener jeg ikke at industrien er naturlig, nå snakker jeg kun om det faktum at det er det mest naturlige i verden å jakte. Også for mennesker. Anonymkode: a4458...2b7 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #45 Del Skrevet 10. mars Guris skrev (Akkurat nå): Ja for det er skikkelig dumt å ikke drepe friske og snille dyr 🥴🤦🏻 Må bare takke dere for at dere bekrefter at det å spise animalsk igjen var en god avgjørelse Anonymkode: a4458...2b7 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #46 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Nettopp. Jeg er ikke vegetarianer, men ønsker å kutte ned på kjøtt. Derfor kjøper jeg av og til produkter fra Beyond, liker de produktene godt Anonymkode: a3283...ce9 Jeg er også omnivor, men når jeg ønsker å kutte ned på kjøtt spiser jeg... *trommevirvel*... grønnsaker!! Rart med det. Funker fint! Anonymkode: 5c15d...b1a 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guris Skrevet 10. mars #47 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Hvordan tror du egentlig dette skjer med villdyr? Tror du familien til gnu´en som ble drept av en løve blir traumatiserte? Det er snakk om livets sirkel, liv og død. Det mest naturlige i verden. Nei, da mener jeg ikke at industrien er naturlig, nå snakker jeg kun om det faktum at det er det mest naturlige i verden å jakte. Også for mennesker. Anonymkode: a4458...2b7 Så du er en løve ? Da er det vel greit å drepe barn også da så kan du bare si i retten til ditt forsvar at løver dreper jo ungene sine, så godtar nok retten det. Løver bor vel ikke i hus og er ihvertfall ikke inne på et diskusjonsforum, så hvis du identifiserer deg som en løve og så kan du dra til Afrika og leve der og drepe en gnu med hendene dine. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #48 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 9.01): Skjønner ikke helt denne. Hva er grunnen? Anonymkode: e32eb...074 Og jeg forstår ikke meningen med å spise koteletter. Tørt, smakløst, uten enorme ernæringsmessige fordeler som kunne veie opp for at de er så uappetittlige. Men folk liker koteletter. Det er nok ikke noe «mening» i at de liker dem, utover at noen mennesker liker smakløs mat. Og det må de få lov til. Meningen med mat er å få i seg næring, ts. Anonymkode: 693e5...92c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #49 Del Skrevet 10. mars Guris skrev (9 minutter siden): Så du er en løve ? Da er det vel greit å drepe barn også da så kan du bare si i retten til ditt forsvar at løver dreper jo ungene sine, så godtar nok retten det. Løver bor vel ikke i hus og er ihvertfall ikke inne på et diskusjonsforum, så hvis du identifiserer deg som en løve og så kan du dra til Afrika og leve der og drepe en gnu med hendene dine. Nei. Jeg er menneske, men vi er også dyr. Det dreier seg om samme livssyklusen, og fundamentelle ernæringsmessige behov. Hvordan hadde du tenkt å overleve og holde deg frisk hvis du hadde måttet leve av naturen, slik vi opprinnelig har gjort? Anonymkode: a4458...2b7 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #50 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (59 minutter siden): Hvordan tror du egentlig dette skjer med villdyr? Tror du familien til gnu´en som ble drept av en løve blir traumatiserte? Det er snakk om livets sirkel, liv og død. Det mest naturlige i verden. Nei, da mener jeg ikke at industrien er naturlig, nå snakker jeg kun om det faktum at det er det mest naturlige i verden å jakte. Også for mennesker. Anonymkode: a4458...2b7 Vi er der ja🤦🏼♀️ Anonymkode: 83b0b...80c 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Guris Skrevet 10. mars #51 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei. Jeg er menneske, men vi er også dyr. Det dreier seg om samme livssyklusen, og fundamentelle ernæringsmessige behov. Hvordan hadde du tenkt å overleve og holde deg frisk hvis du hadde måttet leve av naturen, slik vi opprinnelig har gjort? Anonymkode: a4458...2b7 Jeg kjøper den maten Jeg trenger og det har vel du mulighet til også !? All maten Jeg spiser er fra naturen og Jeg er frisk og full av energi. Og Jeg er ikke grunnen til at noen dyr trenger å lide eller bli drept, det er en veldig god følelse. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. mars #52 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Vi er der ja🤦🏼♀️ Anonymkode: 83b0b...80c Ja det var jo tidenes argument. Lykke til med å overleve og holde deg frisk av naturen uten å spise kjøtt og fisk. Du mangler grunnleggende kunnskap om matens biotilgjengelighet og hva mennesker faktisk er ment å spise. Men du får bare tro at vi er ment å spise tofu og hummus, by all means. Anonymkode: a4458...2b7 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 10. mars #53 Del Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 12.27): Anonymkode: 83b0b...80c Dette er sikkert dritfett hvis man er dum. 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #54 Del Skrevet 11. mars Jeg er vegetarianer selv og bruker ikke slike produkter. Jeg lager alt fra bunn - og det er tidkrevende! Jeg tipper at de som bruker mye slike produkter syns det er vanskelig/tidkrevende/har ikke kunnskap til å lage mat fra bunn. At de på sett og vis tror at de trenger slike produkter for å få et fullverdig måltid. Anonymkode: 831d9...0df 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. mars #55 Del Skrevet 11. mars Jeg som noen andre her skjønner ikke hvorfor dette her er så viktig for andre. Pølser og burger er en praktisk form, og at en lager varianter hvor en bruker seitan eller f.eks soya på annen måte enn rene bønner har vel ikke så mye å si? Om en ikke vil spise det så er det helt i orden, men også i orden om en vil spise det. Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig for folk å ha så sterke meninger om andre sin mat. Jeg har selv vært veganer i snart 20 år. Jeg spiser litt av alt. Jeg kan lage mat, men liker godt seitan, eller en god soyaburger. For meg handler det om å unngå lidelse så langt som mulig, samt å ikke se på dyr som noe som skal brukes, og nytes, men som selvstendige individer. Selvsagt tar jeg livet av dyr både med å leve (som å tråkke på maur, eller andre insekter), men det går også med dyr i dyrking og sanking av korn og grønnsaker. De er ikke mindre verdt, men det er en forskjell her. Jeg føler en del kommer med stråargumenter for å fremme seg selv, og pirke på andre. De færreste som spiser dyr spiser kun vilt og beitedyr. De færreste har kuttet alle grønnsaker, korn og annet, selv om det er noen der også. De aller fleste av oss gjør så godt vi kan, men erfaringen min er at enten det gjelder det å ikke spise kjøtt, være miljøbevisst, religiøs eller annet så er folk opptatt av å finne feil med en. En er ikke bedre selv, men en skal finne noe som er galt med den andre. Jeg skulle ønske vi levde i et rausere samfunn, hvor en var mindre opptatt av å «ta» andre, men heller heie på hverandre. Dette er jo ikke en original tråd. Det er noe jeg har hørt i snart 20 år. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå, og enda mer hvorfor det er så viktig. Er en grunn for at jeg ikke deler så åpenlyst at jeg er veganer. Det rører tydelig ved en nerve at folk tar andre valg. Jeg har ikke noe behov for å misjonere, men svarer gjerne på oppriktige spørsmål og undring. Utover det har jeg bare lyst til å spise maten min i fred, enten det er en burger eller en bønnemiks. Anonymkode: 3e0c0...e35 2 1 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bombasi Skrevet 11. mars #56 Del Skrevet 11. mars (endret) AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 9.01): Skjønner ikke helt denne. Hva er grunnen? Anonymkode: e32eb...074 Det handler om at vegetarmat skal speile samfunnets matvaner og kan ha samme bruksområde som animalske produkter. Animalske produkter har ikke tatt patent på matformer, selv om du forbinder en burgerfasong med kjøtt. Er jo helt suverent at vegetarianeren kan spise seg en vegetarburger under grillfesten... Eller er det slik at kjøttspisere heller ønsker å kose seg med å se at vegetarianeren "tvinges" til å knaske gulrøtter og erter fra en tallerken i mangel på vegetarburger? Endret 11. mars av Bombasi 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polyester Skrevet 11. mars #57 Del Skrevet 11. mars Hvordan skal man lage vegetarpølser uten å forme de som pølser? Vegetarfarse på grillen høres klønete ut. Beyond sausage er rådigge vegetarpølser forresten, bedre enn vanlige pølser. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
anonymLala Skrevet 11. mars #58 Del Skrevet 11. mars AnonymBruker skrev (6 timer siden): Jeg som noen andre her skjønner ikke hvorfor dette her er så viktig for andre. Pølser og burger er en praktisk form, og at en lager varianter hvor en bruker seitan eller f.eks soya på annen måte enn rene bønner har vel ikke så mye å si? Om en ikke vil spise det så er det helt i orden, men også i orden om en vil spise det. Jeg forstår ikke hvorfor det er så viktig for folk å ha så sterke meninger om andre sin mat. Jeg har selv vært veganer i snart 20 år. Jeg spiser litt av alt. Jeg kan lage mat, men liker godt seitan, eller en god soyaburger. For meg handler det om å unngå lidelse så langt som mulig, samt å ikke se på dyr som noe som skal brukes, og nytes, men som selvstendige individer. Selvsagt tar jeg livet av dyr både med å leve (som å tråkke på maur, eller andre insekter), men det går også med dyr i dyrking og sanking av korn og grønnsaker. De er ikke mindre verdt, men det er en forskjell her. Jeg føler en del kommer med stråargumenter for å fremme seg selv, og pirke på andre. De færreste som spiser dyr spiser kun vilt og beitedyr. De færreste har kuttet alle grønnsaker, korn og annet, selv om det er noen der også. De aller fleste av oss gjør så godt vi kan, men erfaringen min er at enten det gjelder det å ikke spise kjøtt, være miljøbevisst, religiøs eller annet så er folk opptatt av å finne feil med en. En er ikke bedre selv, men en skal finne noe som er galt med den andre. Jeg skulle ønske vi levde i et rausere samfunn, hvor en var mindre opptatt av å «ta» andre, men heller heie på hverandre. Dette er jo ikke en original tråd. Det er noe jeg har hørt i snart 20 år. Jeg forstår ikke hvorfor dette er så vanskelig å forstå, og enda mer hvorfor det er så viktig. Er en grunn for at jeg ikke deler så åpenlyst at jeg er veganer. Det rører tydelig ved en nerve at folk tar andre valg. Jeg har ikke noe behov for å misjonere, men svarer gjerne på oppriktige spørsmål og undring. Utover det har jeg bare lyst til å spise maten min i fred, enten det er en burger eller en bønnemiks. Anonymkode: 3e0c0...e35 Det mest fornuftige innlegget i hele tråden👏🏻 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
_popcorn_ Skrevet 11. mars #59 Del Skrevet 11. mars Ryddet for brukerangrep, brukerdebatt og latterliggjøring, og svar til det. _popcorn_, adm 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. mars #60 Del Skrevet 16. mars AnonymBruker skrev (På 10.3.2025 den 17.11): Hvordan skal vi fø verdens befolkning på beitedyr? Anonymkode: 11091...fb0 Man kan fø flere med regenerativt kjøtt og det er mer bærekraftig. Bare i USA ligger så store åkerområder brakke til en hver tid at man kunne hatt 1 millioner kuer gressende der, samtidig som de hadde økt kvaliteten på matjorda i stedet for å bare utsette utarmingen slik det å la området ligge brakk gjør. I tillegg må man også ha andre dyr som samarbeider med kuene for å virkelig øke matjorda, så man hadde også hatt en del griser og høner. FN anslo for noen år siden at vi har 60 år igjen med matjord hvis vi ikke gjør noen endringer. Fortsetter vi med åker, så er vi altså snart tomme for matjord. Det er bevist at regenerativ beiting gir mer matjord. Allan Savory har bevist dette hundrevis av ganger i praksis på de fleste kontinentene. Han har klart å få ørkenområder fruktbare igjen ved å introdusere flere beitedyr å la dem beite på regenerativt vis. Hvor mange mennesker kan man fø på ørken? Og dessuten er det ikke slik at kuer må beite på brakk åker. Mer enn 60% av landområdene til jordbruk globalt er uegnet til åker fordi det er for kaldt, for ulendt, for steinete, for tørt eller for næringsfattig til at man kan anlegge åker, men man kan bruke det til beite. Gress kan vokse nesten overalt og beitedyrene kan gå i ulendt terreng med mye stein. I Norge er landområder et enda bedre argument for beiting. Kun ca 1% av Norges areal kan brukes til åker til menneskemat og disse blir brukt, og nesten 70% kan brukes til beite og vi bruker bare ca halvparten av potensialet. I Norge importerer vi lite animalsk og eksporterer enorme mengder (fisk), men vi importerer mye vegetabilsk mat. Vi produserer bare ca halvparten av grønnsakene selv, under 10% av frukten selv, nesten 0% av nøtter, frø og belgfrukter (bare litt erter) selv. Hvordan tror du det går med matsikkerheten i Norge hvis vi kutter ned på animalsk? Anonymkode: 78923...0d9 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå