Gå til innhold

Vegetarmat som ser ut som kjøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mye av desse produktene er like mye rettet mot mennesker som vil redusere kjøttforbruket sitt, og ikke bare veganere. 

Utover det så må folk få spise hva de vil for min del, og form og fasong på maten andre spiser, burde vere veldig uinteressant for andre og legge seg oppi. 

Anonymkode: 78741...927

• Liker 5
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

For min del handler det om at jeg liker smaken av kjøtt men at jeg ikke ønsker å spise kjøtt da det føles feil for meg og jeg er veldig glad i dyr. 

Det er også greit i sosiale settinger, det er dessverre noen som er ufine helt uten grunn så det er greit å skille seg litt mindre ut. 

Anonymkode: 86541...803

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo fordi de sikkert liker kjøtt, men lider av vrangforestillinger om at veganisme er mer "dyrevennlig" og "etisk" enn for eksempel å spise beitedyr og vilt. 

https://www.ethicalomnivore.org/the-least-harm-fallacy-of-veganism/

Denne artikkelen handler om alle dyrene som dør for plantematen, både de ultraprosesserte erstatningsproduktene, men også kornet, bønnene og tofuen. 

De blir kvernet opp av landbruksmaskiner, kvestet av pløying, drept av sprøytemidler osv. 

Jeg som spiser fra snute til hale og kjøper hele dyr fra jegere eller gode bønder, dreper definitivt mange titalls færre dyr enn veganere. 

Er drittlei av at de tror de skåner dyrene og i tillegg skal prakke det på andre. Helseskadelig, miljøfiendtlig og dyreplagende er det. 

Anonymkode: 0b49a...556

• Liker 3
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mange sånne produkter er jo rett og slett dritekle når man først begynner å tenke på det. Jeg klarer ikke spise burger av kjøtt lenger, etter å ha spyttet ut nok "gummi"biter av brusk, fett og hvem vet egentlig hva, beinbiter og annet kvalmt som finnes i karbonader, nuggets og kjøttdeig. Kjenner jeg blir småkvalm bare av å skrive dette. Pølser er tarm, innholdet er oppmalte ukjente innvoller helt uten standard. 

Jeg har gått nesten helt over til vegetarkopier. Innholdet i dem tar ikke fra meg matlysten. 

Anonymkode: b13cd...14d

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det er jo fordi de sikkert liker kjøtt, men lider av vrangforestillinger om at veganisme er mer "dyrevennlig" og "etisk" enn for eksempel å spise beitedyr og vilt. 

https://www.ethicalomnivore.org/the-least-harm-fallacy-of-veganism/

Denne artikkelen handler om alle dyrene som dør for plantematen, både de ultraprosesserte erstatningsproduktene, men også kornet, bønnene og tofuen. 

De blir kvernet opp av landbruksmaskiner, kvestet av pløying, drept av sprøytemidler osv. 

Jeg som spiser fra snute til hale og kjøper hele dyr fra jegere eller gode bønder, dreper definitivt mange titalls færre dyr enn veganere. 

Er drittlei av at de tror de skåner dyrene og i tillegg skal prakke det på andre. Helseskadelig, miljøfiendtlig og dyreplagende er det. 

Hvor mange dyr dør for å fø de dyrene du spiser?

Anonymkode: 11091...fb0

• Liker 4
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De bør heller kutte ut brødet i burgeren hvis de vil ha færre dyr på samvittigheten. Det er langt flere dyr som dør i åker til menneskemat enn de som blir slaktet. Mange tusen rådyrkalver blir kvernet i åker bare i Norge hvert år. Tallet på hvor mange mindre dyr som mus og fugler har vi ikke. Men de er mange. De har lagt sammen tallene for hvor mange kuer og mus som må dø for storfekjøtt og korn i Australia og sammenlignet dem. 25 ganger flere dyr (ku+mus) måtte dø for korn enn storfekjøtt. Tallet vil selvsagt vokse hvis man tar med flere dyr og tar hensyn til skadene en åker gjør på naturen.

Og så har man det at man alle de ødelagte habitatene når man anlegger en åker. Man forsøker å utslette alt liv som var i området, av planter, dyr, og insekter. Bien er utrydningstruet fordi vi fjerner beiteområder og anlegger åker. En åker er en grønn ørken for biene. https://www.sabima.no/blomster-og-bier-vil-ha-dyr-pa-beite/

Anonymkode: 78923...0d9

Jeg spiser heller ikke korn, selvfølgelig. I likhet med mange andre som har et bevisst forhold til hva de spiser. 

Holder meg mest til mat i sesong, fra jaktlag, og lokale gårder. Særlig norske rotgrønnsaker, fra mindre gårder som driver mer tradisjonelt. 

Anonymkode: 4aeb6...e25

• Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Kort sagt: de er korttenkte og at de tror at hvis ikke maten har hatt et ansikt, så har ingen dyr måttet dø for maten. Dette er jo helt feil og de burde valgt å spise mer kjøtt. Kjøtt fra dyr som har beitet, gjerne fra en gård som driver regenerativt. Regenerativt kjøtt er bevist å binde mer drivhusgasser enn driften slipper ut.

Anonymkode: 78923...0d9

Da tror jeg du snakker om de som har dette som en motesak en kort periode. 

Ikke de som har et veldig bevisst forhold til hvor maten kommer fra. Noe som gjelder for de fleste som tar et slik valg helt bevisst. 

Jeg spiser ikke erstatningsprodukter selv, da jeg heller har valgt meg vilt, og noe fra gardsslakteri (forutsatt at dyret har levd ute). 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (45 minutter siden):

Hvor mange dyr dør for å fø de dyrene du spiser?

De er beitedyr, så jeg antar svært få? Was 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

De er beitedyr, så jeg antar svært få? Was 

Hvordan skal vi fø verdens befolkning på beitedyr?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg liker kjøtt. Elsker kjøtt. Men jeg er veganer, og jeg er glad i dyr. Derfor spiser jeg heller plantebasert "kjøtt". Skjønner ikke at det kan være så vanskelig å forstå.

Anonymkode: 352dc...1cb

Fordi mtp hvor mange dyr som blir drept fordi du skal spise plantebasert "kjøtt", er helt latterlig. Men det er småkryp, og de er visst ikke søte og like mye verdt som husdyr. Jepp, vanskelig å forstå. 

Anonymkode: a4458...2b7

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fordi mtp hvor mange dyr som blir drept fordi du skal spise plantebasert "kjøtt", er helt latterlig. Men det er småkryp, og de er visst ikke søte og like mye verdt som husdyr. Jepp, vanskelig å forstå. 

Jeg liker småkryp også jeg.

Anonymkode: 352dc...1cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen mandag uten veggisforakt. Like sjarmerende hver gang.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mange sånne produkter er jo rett og slett dritekle når man først begynner å tenke på det. Jeg klarer ikke spise burger av kjøtt lenger, etter å ha spyttet ut nok "gummi"biter av brusk, fett og hvem vet egentlig hva, beinbiter og annet kvalmt som finnes i karbonader, nuggets og kjøttdeig. Kjenner jeg blir småkvalm bare av å skrive dette. Pølser er tarm, innholdet er oppmalte ukjente innvoller helt uten standard. 

Jeg har gått nesten helt over til vegetarkopier. Innholdet i dem tar ikke fra meg matlysten. 

Anonymkode: b13cd...14d

…men innholdet i erstatningsproduktene burde ta fra deg nattesøvnen. Hadde aldri utsatt tarmene mine for det der. 

Anonymkode: 378bf...528

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Dette er jo et argument selvfølgelig, og noe jeg vet en del veggiser tenker på. Men det er aldri er et genuint argument fra de som fremfører det. Derimot finnes det ekte argumenter av lignende type formulert i eksempelvis buddhistisk praksis. Folk som er irritert på veggisfolk bryr seg da ikke noe om småkryp, men bruker bare argumentet for å sette fast vegetarianere eller veganere. Det er gjennomsiktig og hult.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Mye av desse produktene er like mye rettet mot mennesker som vil redusere kjøttforbruket sitt, og ikke bare veganere. 

Utover det så må folk få spise hva de vil for min del, og form og fasong på maten andre spiser, burde vere veldig uinteressant for andre og legge seg oppi. 

Anonymkode: 78741...927

Nettopp. Jeg er ikke vegetarianer, men ønsker å kutte ned på kjøtt. Derfor kjøper jeg av og til produkter fra Beyond, liker de produktene godt :)

Anonymkode: a3283...ce9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Scorpioner er faktisk blant dyrene jeg spiser. Har ingenting å gjøre med at de ikke er søte, jeg synes det er vakre dyr.

De har levd livet i det fri, og frityrsteking er umiddelbar død. Så da møter det mine kriterier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Lava Anne skrev (7 minutter siden):

Dette er jo et argument selvfølgelig, og noe jeg vet en del veggiser tenker på. Men det er aldri er et genuint argument fra de som fremfører det. Derimot finnes det ekte argumenter av lignende type formulert i eksempelvis buddhistisk praksis. Folk som er irritert på veggisfolk bryr seg da ikke noe om småkryp, men bruker bare argumentet for å sette fast vegetarianere eller veganere. Det er gjennomsiktig og hult.

"Veggisfolk" :roll:

Altså, jeg har vært både vegeterianer og veganer over lengre tid, og heldigvis skjønte jeg hvor dumt det var. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

"Veggisfolk" :roll:

Altså, jeg har vært både vegeterianer og veganer over lengre tid, og heldigvis skjønte jeg hvor dumt det var. 

Du har jo nøyaktig samme holdninger. Skjønner ikke at denne interessen for å kritisere veggiser ikke avtar. Ekstremt merkelig ting å irritere seg over. Vegetarianere ønsker ikke å spise dyr eller bidra til produksjon av kjøtt. De prøver å redusere inntaket av etiske grunner. Og så blir folk som er irriterte på vegerarianere dritglad når de kan fremheve at visse typer dyr må bøte med livet pga. livsstilen deres. Herrefred, rett irritasjonen deres et bedre sted.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Nå bare synser jeg, men antakelig handler det vel om at de egentlig, innerst inne ønsker kjøtt. Mens erstatningen bidrar til at de lurer seg selv slik at ubehaget blir mindre. 
Personlig har jeg null respekt for slike. Enten får du kutte ut kjøtt som en voksen og spise noe annet, eller så får du spise kjøtt som før. Erstatninger blir bare kleint. ( Nå regner jeg ikke bønner og linser som erstatning i min verden, men tenker på typiske kjøtt-erstatninger som jeg ikke husker hva heter» som de bruker i taco og alt annet de ville hatt kjøtt i… )

Blir nesten som enkelte som skal slutte å røyke og erstatter det med wape eller plastrør med nikotin. De lurer ingen andre enn seg selv. 

Anonymkode: ea70b...fb4

Ja du har helt rett du bare synser. Og jeg har ikke respekt for mennesker som kaller andre mennesker for slike.

Anonymkode: 83b0b...80c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men pølser og burgere og sånt ser da ikke ut som kjøtt? De er (stort sett) laget av kjøtt, men det er malt opp og krydret (og ofte tilsatt en masse ekstra greier, særlig i pølser), slik at det skal ligne minst mulig på kjøtt. 

Anonymkode: 76875...b8c

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...