Gå til innhold

Vegetarmat som ser ut som kjøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Skjønner ikke helt denne. 

Hva er grunnen?

Anonymkode: e32eb...074

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Det kommer vel an på årsaken til at man er vegetarianer. Mange tenker dyrevelferd, og er mindre opptatt av helse, som eksempel. Og vil gjerne spise omtrent som før. Eller vil generelt redusere kjøttkonsumet, men lage sine faste retter. 

Selv spiser jeg ikke erstatningsprodukter, når jeg spiser vegetariansk eller vegansk. Men det er fordi jeg også spiser kjøtt og fisk, bare i begrenset mengde, og kun fra dyr som har levd livet i det fri. 

Anonymkode: 4aeb6...e25

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Skjønner ikke helt denne. 

Hva er grunnen?

Anonymkode: e32eb...074

IMG_4100.jpeg

Anonymkode: 83b0b...80c

• Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

IMG_4100.jpeg

Idiotisk argument all de tid kjøttetere ikke har noe prinsipp om å ikke spise firkantet, rombeformet eller blå mat. 

Anonymkode: b8111...91a

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er veldig greit å bare steke en vegetarburger, og servere med samme tilbehør som de andre spiser. Dette avverger også "jammen skal du ikke ha noe ordentlig mat?" fra diverse eldre slektninger.

Veganere jeg kjenner er stort sett vokst opp med pølse, burger og kjøttdeig. Da er det lettere å kutte kjøtt hvis man likevel kan få det nostalgiske med det man har vokst opp med.

Mat er sosialt. Mennesker er sosiale vesener og liker ikke å skille seg ut. Mange liker derfor å spise "normale" ting, uten å gå på bekostning av egen moral.

Anonymkode: b6f6c...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå bare synser jeg, men antakelig handler det vel om at de egentlig, innerst inne ønsker kjøtt. Mens erstatningen bidrar til at de lurer seg selv slik at ubehaget blir mindre. 
Personlig har jeg null respekt for slike. Enten får du kutte ut kjøtt som en voksen og spise noe annet, eller så får du spise kjøtt som før. Erstatninger blir bare kleint. ( Nå regner jeg ikke bønner og linser som erstatning i min verden, men tenker på typiske kjøtt-erstatninger som jeg ikke husker hva heter» som de bruker i taco og alt annet de ville hatt kjøtt i… )

Blir nesten som enkelte som skal slutte å røyke og erstatter det med wape eller plastrør med nikotin. De lurer ingen andre enn seg selv. 

Anonymkode: ea70b...fb4

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Det er ikke akkurat som at farsepodukter av kjøtt ligner på kjøtt, heller.

Anonymkode: 57b04...7f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis vi først skal snakke om veganmat som ser ut som kjøtt: https://myrtlegreens.com/products/vegan-whole-turkey

For "burgere" ser jo ikke ut som hverken det ene eller det andre, i hvert fall kan man argumentere for det.

Ting som "facon" https://oda.com/no/products/40499-conscious-foods-plantebasert-facon/ blir også temmelig absurd for meg.

En ting er at disse produktene går langt i å likne mest mulig på kjøtt, en annen ting er at det er ultraprosesserte industrielle produkter. Selv om veganisme sjelden er et helsevalg, så er det vel omtrent alltid et verdivalg, og da blir det veldig pussig for meg at så mange veganere synes å bruke mye mer helfabrikata og industrimat. Det er jo ikke noe problem å lage vegansk mat at rene råvarer, jeg gjør det ukentlig i mitt råvarebaserte omnivore kosthold.

Anonymkode: 5c15d...b1a

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Nå bare synser jeg, men antakelig handler det vel om at de egentlig, innerst inne ønsker kjøtt. Mens erstatningen bidrar til at de lurer seg selv slik at ubehaget blir mindre. 
Personlig har jeg null respekt for slike. Enten får du kutte ut kjøtt som en voksen og spise noe annet, eller så får du spise kjøtt som før. Erstatninger blir bare kleint. ( Nå regner jeg ikke bønner og linser som erstatning i min verden, men tenker på typiske kjøtt-erstatninger som jeg ikke husker hva heter» som de bruker i taco og alt annet de ville hatt kjøtt i… )

Blir nesten som enkelte som skal slutte å røyke og erstatter det med wape eller plastrør med nikotin. De lurer ingen andre enn seg selv. 

Anonymkode: ea70b...fb4

Men har det slått deg at mange er vegetarianere av hensynet til dyr? 

At de ikke ønsker å spise den burgeren, om de vet at den består av kvernet kalv, som ble tatt fra moren umiddelbart, og har levd livet bare for å bli (livredd) fraktet til slakteriet, som kalv. 

Men at man likevel kan like burger. Bare man vet at det er et soyaprodukt, og ikke noe som har vært et levende dyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Men har det slått deg at mange er vegetarianere av hensynet til dyr? 

At de ikke ønsker å spise den burgeren, om de vet at den består av kvernet kalv, som ble tatt fra moren umiddelbart, og har levd livet bare for å bli (livredd) fraktet til slakteriet, som kalv. 

Men at man likevel kan like burger. Bare man vet at det er et soyaprodukt, og ikke noe som har vært et levende dyr. 

De bør heller kutte ut brødet i burgeren hvis de vil ha færre dyr på samvittigheten. Det er langt flere dyr som dør i åker til menneskemat enn de som blir slaktet. Mange tusen rådyrkalver blir kvernet i åker bare i Norge hvert år. Tallet på hvor mange mindre dyr som mus og fugler har vi ikke. Men de er mange. De har lagt sammen tallene for hvor mange kuer og mus som må dø for storfekjøtt og korn i Australia og sammenlignet dem. 25 ganger flere dyr (ku+mus) måtte dø for korn enn storfekjøtt. Tallet vil selvsagt vokse hvis man tar med flere dyr og tar hensyn til skadene en åker gjør på naturen.

Og så har man det at man alle de ødelagte habitatene når man anlegger en åker. Man forsøker å utslette alt liv som var i området, av planter, dyr, og insekter. Bien er utrydningstruet fordi vi fjerner beiteområder og anlegger åker. En åker er en grønn ørken for biene. https://www.sabima.no/blomster-og-bier-vil-ha-dyr-pa-beite/

Anonymkode: 78923...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

IMG_4100.jpeg

Vi er på det nivået, ja? Ser du ikke hvor idiotisk det bildet ditt er? Så du spiser bare alle grønnsakene og fruktene hele? Aldri kutter dem opp, aldri kverner dem, aldri varmebehandler dem? Ser brødet der ut som korn som det hovedsakelig er laget av?

Anonymkode: 78923...0d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må vel være tidenes dummeste spørsmål. Vegetarianere og veganere lar ikke nødvendigvis være å spise kjøtt fordi de ikke liker kjøtt, de gjør det fordi de bryr seg om dyrevelferd. Og hva slags vegetarmat er det du mener ser ut som kjøtt? Pølser ser ikke ut som kjøtt, pølse er en form som mat kan ha. Burgere ser heller ikke ut som kjøtt, igjen handler dette om form. Jeg har ennå ikke sett vegetarmat som ser ut som det faktisk er kjøtt (type en hel kylling, en hel fisk), så hva er det du egentlig snakker om? 

Anonymkode: 2e506...4cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...