Gå til innhold

"Grunnen til vi går i terapi er din hormonspiral"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Jeg ble et troll når jeg brukte hormonspiral, men merket ikke selv hvor hormonell jeg ble, og merket at jeg ble meg selv når jeg tok den ut.

Hva synes du selv?

Anonymkode: 5f5a4...e11

Uansett om ts blir hormonell eller ikke, foklarer det ikke hans kontrollerende oppførsel. Det er da virkelig det som er hovedproblemet her.

Anonymkode: 9b412...a1d

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Han driver med psykisk mishandling. Det tror jeg faktisk du selv har innsett og. Du må komme deg vekk, livet er for kort til a kastes bort på en slik mann.

Du må iallfall ikke få flere barn med han, det er det han hinter frempå om siden han sier du er så mye mer harmonisk når du er gravid. Jo flere barn jo vanskeligere blir det for deg å gå fra han, tror han.

Anonymkode: 7445c...352

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Sander33 skrev (4 timer siden):

Det har han nok (nok) ikke, men han har en væremåte som er kritikkverdig. Uten tvil. Men «hva er greia» med alt han sier og gjør, han virker rimelig dust. Men ved å forstå den andre kan man finne løsninger.

Ikke når den forståelsen bare får en vei. Ts må ta skylda så mannen kan gå fri. Ikke alle evner ta ansvar dessverre. 

Anonymkode: 4422c...07d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Han driver med psykisk mishandling. Ikke noen fin måte i si det på. Dere bør egentlig ikke gå i parterapi,  men du ts bør kontakte senter for voldsutsatte for rådgivning og støtte. Man kan ikke bruke logikk og prate seg ut av det med slike mennesker. Du må bære alt av feil, dine egne og hans, for at han kan gå fri. Han har ikke mentale musler til å ta sin del av ansvaret eller innse noen skyld eller mangler. Du skal ha skylden, alltid, uansett. På den måten er universet i balanse , i hans sinn. Du må ødelegges for at han skal trives. Enkelt forklart. 

Anonymkode: 4422c...07d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvaduikkeser skrev (4 timer siden):

Jeg er gift med akkurat sammen type mann. Han har aldri skyld i noe, noen gang. Alltid min feil, unga sin feil eller andre. Aldri han! Han kommenterer og er generelt veldig gørr. Jeg må faktisk be han skjerpe seg hvis vi får besøk eller vi skal på besøk. Jeg må be han være grei mot meg, for han kommer hele tiden med stikk. Han klarer aldri å ikke komme med et eller annet. Jeg klarer å holde meg stort sett, men inni meg klikker det. Til og med da han var utro og hadde et forhold bak ryggen min, var det min feil. Gikk til parterapeut vi også. Han var så enig med henne da vi var der, men dreit i det så fort vi var ferdig. Han er en tosk og slike endrer seg ikke.

Skal du vere med han for resten av livet?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pilleville skrev (2 minutter siden):

Skal du vere med han for resten av livet?

Jeg var så dum at jeg gikk tilbake til han da han var ferdig med å leve livet og fant ut at det ikke var grønnere på den andre siden likevel. Jeg angrer meg veldig mye i disse dager da han er så sint og sur, men nekter for å være det. Det er tross alt ikke hans feil. Men jeg gjør alt for ungene våre og sliter økonomisk alene. Hata å være deltidsmamma også. Det funker ikke for meg.

Endret av hvaduikkeser
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjære TS. Les ditt eget innlegg, og tenk deretter gjennom hva du ville rådet venninnen din eller datteren din til om de var i samme situasjon. Dette er en mann som ikke evner å forandre seg. Livet ditt vil bli langt bedre og mer harmonisk uten ham.

Anonymkode: 75034...775

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Psykisk mishandling. 

Spør din mor om hva hun egentlig mener at du er sammen med en slik mann. Og det at hun på familievernkontorer faktisk har åonet munnen og ytret noe til han sier sitt, vanligvis sitter de bare der og holder kjeft. 

Gå fra han, nå. 

Anonymkode: 261e5...644

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg har hatt det veldig vanskelig med mannen min lenge nå, men har prøvd å kjempe for forholdet vårt. Han kan komme med kommentarer som får meg til å klikke totalt, og jeg skjønner ikke om han gjør det med mening eller ikke? Jeg kommer til en av kommentarene snart- men først litt historie så dere forstår. 

Jeg har fått mye instruksjoner av mannen i forholdet vårt. Og får beskjed om hvordan jeg skal gjøre ting eller hva jeg skal gjøre (for hans fasit er jo alltid rett). Litt diktatorvibber. Dopapiret jeg kjøper er for tørt, jeg vasker ikke rent nok. Lønnen min er ikke høy nok osv.

En gang hadde jeg moren min på besøk. Hun hadde lagt en tepose i vasken. Når mannen så posen, trodde han det var meg. Sa navnet mitt og sa "kom hit litt".  Jeg kom inn på kjøkkenet og han pekte på posen. "Hvorfor har du lagt den her? Det er helt jævla unødvendig!"

Moren min hørte dette og ble sint. Selvom jeg er 30 år, sto hun der og beskyttet meg og sa "ikke snakk til henne som hun er tre år."

Etter jeg har klikket et par (hundre tusen) ganger har han redusert oppførselen. Redusert, ikke sluttet. Han skal fortsatt bestemme alt i huset, alt fra hvilken pølse jeg kjøper på butikken til hvordan jeg steller bestikket. Hvis noe ikke er rent nok for han sier han det til meg. Og står og peker og gir kommandoer. I tillegg kommer han med kommentarer som får meg til å klikke totalt. 

MEN uansett. Vi gikk til en parterapeut forrige uke. Fordi jeg har fått nok. 

Hos parterapeuten snakket vi om han og meg. Og hun sa til han "du har et stress inni deg. Og du tar det utover konen din. Du må finne en måte å håndtere det på". Hun fokuserte mye på han. Vi pratet ut hos henne, og jeg gråt og gråt. Fordi jeg er så jævlig sliten av å beskytte meg selv og klikke. Men det føltes deilig. Og jeg tenkte igjen at "kanskje det er håp for oss. Kanskje jeg skal prøve igjen for tusende gang. Han er jo egentlig snill".

På vei hjem fra parterapeuten sa han en kommentar.

"Du? Ikke ta det her feil. Ikke ta det her feil men..."

Jeg så på han og visste at det skulle komme noe dumt. Så sa han

"Kanskje grunnen til at vi krangler er fordi du har hormonspiral. Du har blitt mye mer emosjonell etter du tok hormonspiral. Når du var gravid, var du MYE mer harmonisk"

"Tror du grunnen til vi er hos parterapeut, er fordi jeg bruker hormonspiral?" Sa jeg

"Jeg tenker det kan være en grunn" sa han.

Tror dere han faktisk TROR dette? Eller tror dere han sier sånn for å få meg til å klikke?

Jeg kan bare ikke tro etter alle samtaler vi har hatt. Etter alt vi sa hos parterapeuten at han kunne komme med et sånt utsagn. Han har kjent meg i 6 år. Han vet hva som gjør meg irritert. 

Anonymkode: 92ef3...1b3

Jeg støtter ikke hans oppførsel! 

Når det er sagt så kan jeg etter personlig erfaring påpeke at hormonspiral KAN tukle med hodet så mye at vi blir veldig emosjonelle og noen ganger urasjonelle , det er veldig dårlig blanding. Kan faktisk påstå at man får dramatiske endringer i personligheten. Det gjelder selvfølgelig ikke alle kvinner. Men bivirkningene til disse relativ "nye" medisinene som kvinner bruker mot prevensjon er ikke noe å ta lett i. 

Leser man historikken til disse medisinene alt mulig rart kvinnene måtte gå gjennom før de fant noe brukbart er hjerteskjærende.  

Noen ting som man tidligere kunne børste av eller bestemme at dette er ikke en kamp verdt å ta, kan plutselig bli en "livsviktig" kamp å kjempe. Småting og store ting kan sette oss i en forsvarsmodus uten like. 

Igjen, støtter ikke han men mulig hormonspiral kan ha negativ effekt på forholdet deres. 

Anonymkode: 05c5b...488

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Jeg støtter ikke hans oppførsel! 

Når det er sagt så kan jeg etter personlig erfaring påpeke at hormonspiral KAN tukle med hodet så mye at vi blir veldig emosjonelle og noen ganger urasjonelle , det er veldig dårlig blanding. Kan faktisk påstå at man får dramatiske endringer i personligheten. Det gjelder selvfølgelig ikke alle kvinner. Men bivirkningene til disse relativ "nye" medisinene som kvinner bruker mot prevensjon er ikke noe å ta lett i. 

Leser man historikken til disse medisinene alt mulig rart kvinnene måtte gå gjennom før de fant noe brukbart er hjerteskjærende.  

Noen ting som man tidligere kunne børste av eller bestemme at dette er ikke en kamp verdt å ta, kan plutselig bli en "livsviktig" kamp å kjempe. Småting og store ting kan sette oss i en forsvarsmodus uten like. 

Igjen, støtter ikke han men mulig hormonspiral kan ha negativ effekt på forholdet deres. 

Anonymkode: 05c5b...488

Hormonspiralen er ikke grunnen til at han er en skikkelig drittfyr som bedriver psykisk vold!

Anonymkode: d36f6...fa5

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er vel ts som irriterer vettet av han, og gjør han veldig sint, fordi hun ikke greier å følge hans vaske-instruksjoner. 

Anonymkode: a7517...005

Er det et slags forsvar for mannen? Kan du se for deg reaksjonene hvis det var en kvinne som reagerte på samme måte hvis mannen ikke fulgte hennes vaskeinstruksjoner? Da hadde hun fått unison beskjed om å «la ham gjøre det på sin egen måte».

Anonymkode: 08b59...171

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Om du holder ut for barna deres sin del, så synes jeg du skal vite at det for barna å være vitne til psykisk vold mot en forelder faktisk er mer skadelig for barna enn at de selv ble utsatt for fysisk vold. Psykisk vold er skadelig for deg og barna deres.

Vær så snill og les deg opp og finn en vei ut. https://frifravold.no/psykisk-vold-den-skjulte-volden/

Anonymkode: f0b06...add

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...