Gå til innhold

"Grunnen til vi går i terapi er din hormonspiral"

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt det veldig vanskelig med mannen min lenge nå, men har prøvd å kjempe for forholdet vårt. Han kan komme med kommentarer som får meg til å klikke totalt, og jeg skjønner ikke om han gjør det med mening eller ikke? Jeg kommer til en av kommentarene snart- men først litt historie så dere forstår. 

Jeg har fått mye instruksjoner av mannen i forholdet vårt. Og får beskjed om hvordan jeg skal gjøre ting eller hva jeg skal gjøre (for hans fasit er jo alltid rett). Litt diktatorvibber. Dopapiret jeg kjøper er for tørt, jeg vasker ikke rent nok. Lønnen min er ikke høy nok osv.

En gang hadde jeg moren min på besøk. Hun hadde lagt en tepose i vasken. Når mannen så posen, trodde han det var meg. Sa navnet mitt og sa "kom hit litt".  Jeg kom inn på kjøkkenet og han pekte på posen. "Hvorfor har du lagt den her? Det er helt jævla unødvendig!"

Moren min hørte dette og ble sint. Selvom jeg er 30 år, sto hun der og beskyttet meg og sa "ikke snakk til henne som hun er tre år."

Etter jeg har klikket et par (hundre tusen) ganger har han redusert oppførselen. Redusert, ikke sluttet. Han skal fortsatt bestemme alt i huset, alt fra hvilken pølse jeg kjøper på butikken til hvordan jeg steller bestikket. Hvis noe ikke er rent nok for han sier han det til meg. Og står og peker og gir kommandoer. I tillegg kommer han med kommentarer som får meg til å klikke totalt. 

MEN uansett. Vi gikk til en parterapeut forrige uke. Fordi jeg har fått nok. 

Hos parterapeuten snakket vi om han og meg. Og hun sa til han "du har et stress inni deg. Og du tar det utover konen din. Du må finne en måte å håndtere det på". Hun fokuserte mye på han. Vi pratet ut hos henne, og jeg gråt og gråt. Fordi jeg er så jævlig sliten av å beskytte meg selv og klikke. Men det føltes deilig. Og jeg tenkte igjen at "kanskje det er håp for oss. Kanskje jeg skal prøve igjen for tusende gang. Han er jo egentlig snill".

På vei hjem fra parterapeuten sa han en kommentar.

"Du? Ikke ta det her feil. Ikke ta det her feil men..."

Jeg så på han og visste at det skulle komme noe dumt. Så sa han

"Kanskje grunnen til at vi krangler er fordi du har hormonspiral. Du har blitt mye mer emosjonell etter du tok hormonspiral. Når du var gravid, var du MYE mer harmonisk"

"Tror du grunnen til vi er hos parterapeut, er fordi jeg bruker hormonspiral?" Sa jeg

"Jeg tenker det kan være en grunn" sa han.

Tror dere han faktisk TROR dette? Eller tror dere han sier sånn for å få meg til å klikke?

Jeg kan bare ikke tro etter alle samtaler vi har hatt. Etter alt vi sa hos parterapeuten at han kunne komme med et sånt utsagn. Han har kjent meg i 6 år. Han vet hva som gjør meg irritert. 

Anonymkode: 92ef3...1b3

• Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Han høres jo generelt ut som en som legger alt ansvar hos andre og selv er ufeilbarlig, så jeg tipper han mener det. Har sikkert sett på TikTok at hormonprevensjon er roten til alt vondt. 
Slik du beskriver dette hadde jeg aldri orket å leve, så slitsomt! Hva gjør det med deg da, når han gjør deg så liten? Dette bør dere prate om. 

• Liker 19
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dere burde gå til ATV. Det han bedriver er psykisk vold. Han må få hjelp til å slutte å utøve vold. Du må få hjelp til å bearbeide volden du har blitt, og fortsatt blir, utsatt for og hjelp til å vurdere om dette er noe du ønsker for livet ditt. 

Anonymkode: 9720e...de7

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mener han at du gjør alt "feil" og ikke greier å følge hans institusjoner i huset, fordi du har hormonspiral?

Anonymkode: a7517...005

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Snakker han nedlatende til deg foran barna deres? 

Dette kan neppe være sunt for deg og barna, tenker jeg

Anonymkode: 8e66c...59b

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ble et troll når jeg brukte hormonspiral, men merket ikke selv hvor hormonell jeg ble, og merket at jeg ble meg selv når jeg tok den ut.

Hva synes du selv?

Anonymkode: 5f5a4...e11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble et troll når jeg brukte hormonspiral, men merket ikke selv hvor hormonell jeg ble, og merket at jeg ble meg selv når jeg tok den ut.

Hva synes du selv?

Anonymkode: 5f5a4...e11

Jeg syns ikke jeg har merket så mye forskjell for å være ærlig. Jeg har en mood tracker i boken min, der jeg skriver opp humøret mitt daglig. Forrige måned var det to dager jeg var litt deppa (to dager før mensen) men ellers var det smilefjes :)

Jeg tror det er mer at jeg har fått nok av han og er sint på han for alt han utsetter meg for. At jeg setter han på plass hver gang han prøver seg og blir sint forhold til før hvor jeg bare nikket.

• Liker 3
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Jeg har hatt det veldig vanskelig med mannen min lenge nå, men har prøvd å kjempe for forholdet vårt. Han kan komme med kommentarer som får meg til å klikke totalt, og jeg skjønner ikke om han gjør det med mening eller ikke? Jeg kommer til en av kommentarene snart- men først litt historie så dere forstår. 

Jeg har fått mye instruksjoner av mannen i forholdet vårt. Og får beskjed om hvordan jeg skal gjøre ting eller hva jeg skal gjøre (for hans fasit er jo alltid rett). Litt diktatorvibber. Dopapiret jeg kjøper er for tørt, jeg vasker ikke rent nok. Lønnen min er ikke høy nok osv.

En gang hadde jeg moren min på besøk. Hun hadde lagt en tepose i vasken. Når mannen så posen, trodde han det var meg. Sa navnet mitt og sa "kom hit litt".  Jeg kom inn på kjøkkenet og han pekte på posen. "Hvorfor har du lagt den her? Det er helt jævla unødvendig!"

Moren min hørte dette og ble sint. Selvom jeg er 30 år, sto hun der og beskyttet meg og sa "ikke snakk til henne som hun er tre år."

Etter jeg har klikket et par (hundre tusen) ganger har han redusert oppførselen. Redusert, ikke sluttet. Han skal fortsatt bestemme alt i huset, alt fra hvilken pølse jeg kjøper på butikken til hvordan jeg steller bestikket. Hvis noe ikke er rent nok for han sier han det til meg. Og står og peker og gir kommandoer. I tillegg kommer han med kommentarer som får meg til å klikke totalt. 

Hos parterapeuten snakket vi om han og meg. Og hun sa til han "du har et stress inni deg. Og du tar det utover konen din. Du må finne en måte å håndtere det på". Hun fokuserte mye på han. Vi pratet ut hos henne, og jeg gråt og gråt. Fordi jeg er så jævlig sliten av å beskytte meg selv og klikke. Men det føltes deilig. Og jeg tenkte igjen at "kanskje det er håp for oss. Kanskje jeg skal prøve igjen for tusende gang. Han er jo egentlig snill".

"Kanskje grunnen til at vi krangler er fordi du har hormonspiral. Du har blitt mye mer emosjonell etter du tok hormonspiral. Når du var gravid, var du MYE mer harmonisk"

"Tror du grunnen til vi er hos parterapeut, er fordi jeg bruker hormonspiral?" Sa jeg

Tror dere han faktisk TROR dette? Eller tror dere han sier sånn for å få meg til å klikke?

Jeg kan bare ikke tro etter alle samtaler vi har hatt. Etter alt vi sa hos parterapeuten at han kunne komme med et sånt utsagn. Han har kjent meg i 6 år. Han vet hva som gjør meg irritert. 

Vi gikk i parterapi i oktober 2024, fikk så mange ufine kommentarer etter to timer der så jeg bestilte time til mekling. Det hadde vi i november og nå har jeg flyttet. Det går bare ikke å være sammen med sånne.

Til meg sa han at jeg måtte passe på hvordan jeg prater, ellers kommer barnevernet. Jeg tok mot til meg og spurte han om jeg hadde løyet, nei, jeg hadde ikke det. Nei, men da skjønner du kanskje selv hvor dårlige handlinger du gjør?

Nei, han gjør ikke det.

Uansett hva han gjør galt så kommer du til å få skylda. 

Anonymkode: d621c...ffb

• Liker 4
  • Hjerte 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Da får han snippe seg eller bruke kondom, da. Idiot.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette hørtes ut som eksen min. Han var ekstremt kontrollerende, og skulle bestemme hvem jeg kunne være sammen med, når jeg skulle være sammen med dem, hva jeg skulle spise, hva jeg skulle drikke, hva jeg skulle lese, kort sagt alt hva jeg skulle gjøre og ikke gjøre.

Jeg kunne ikke engang gjøre det slutt uten at han bestemte at nei, vi var fremdeles sammen, det bestemte han.
Til slutt løy jeg på meg utroskap for å få han til å gå, men ikke engang det hjalp, han "tilga meg".  Jeg måtte få hjelp til å komme bort fra ham, fordi han var sikker på at jeg ikke visste hva jeg ville, og at alt han gjorde var til mitt eget beste. 

Din mann virker akkurat lik.

Når din mann etter parterapi leter etter feil hos deg som skal forklare hvorfor han er kontrollerende blinker alle varsellamper hos meg.

Det er bra at du sier i mot ham, men du må være forberedt på at han aldri vil se egne feil.

Anonymkode: 8fb26...0ae

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er han klar for å bruke kondom? Eller vil han at du skal fortsette med spiralen så han har noe å skylde på for egen oppførsel?

Anonymkode: 08b59...171

• Liker 3
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fy faen. Han der er søppel, ikke verdt mer enn en våt tepose i vasken. Kast han vekk.

Anonymkode: 4c007...705

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ypperlig anledning til å få han til og sterilisere seg. Deretter pakker du sakene dine og drar. 

Hvis du leser det du selv skriver, synes du dette høres ut som en mann som elsker deg? Som bryr seg om noen andre enn seg selv? 

Anonymkode: 7639a...085

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor er du sammen med han? Jeg hadde aldri taklet en slik mann 

Anonymkode: 2ffde...aa2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Så da tar du ut spiralen, og sier at det herved er hans ansvar å stille med prevensjon... Han har jo sagt rett ut at han synes det er bedre om du ikke går på prevensjon, så da er han jo villig til å begynne med kondom...

Anonymkode: 1e1b1...6a1

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå er det skikkelig ufint med måten han prater til deg på, men hormonprepareter kan være roten til mye vondt. Jeg gikk på p-piller og var rasende og irritert hele tiden før. Så det er absolutt en sjanse for dette hos deg også. 

Anonymkode: f3e39...ddd

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette som mener hormonspiralen kan være noe av grunnen. Tror dere mannen til HI slutter å kontrollere henne hvis hun tar ut spiralen? Det er jo problemet her, ikke at HI er sur og grinete. Han krefter på henne, mens moren er på besøk fordi det er en tepose i vasken, han kjefter fordi hun tjener for lite og ikke vasker godt nok. Forskjellen fra tidligere, sånn jeg leser innlegget, er at hun har begynt å si imot han og det burde hun gjort fra begynnelsen av!

Anonymkode: a6226...9a1

• Liker 8
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Virker som han leiter etter noe å skylde på som ikke er ham selv.

Anonymkode: 7a262...c94

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...