AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Jeg har 2 katter, en jente og en gutt, begge 8mnd men ikke søsken. Begge to er fra dyrebeskyttelsen, dermed er begge kastrert. Jeg fikk hannkatten for ca 1 mnd siden. Alle kattene i huset går overens generelt sett, men den nye hannkatten ''angriper'' hunnkatten min. Han terger mye og innimellom holder han hun nede og biter henne i nakken, hun skriker og liker åpenbart ikke dette, jeg griper inn hver gang og stopper det. Hun har blitt ganske ''irritabel'' i det siste men jeg regner med at det er fordi hun er i puberteten. Kan dette ha noe med at hannkatten min oppfører seg sånn mot henne? De er jo like gamle så han er vel i puberteten han også. Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe det helt? Hører de 'krangle' om natten også men det går jo over. Har prøvd å lese litt på nett og noen plasser står det at det er en naturlig ''imitasjon'' på parring eller at det kan være dominans relatert. Ellers så leker de jo greit og jager hverandre osv, litt hvesing og 'slåing' her og der men det er vel vanlig? Er bare bekymra for at han kommer til å skade henne ordentlig en dag når jeg ikke er tilstede? Noen tips? Hilsen bekymret kattemor Anonymkode: f383c...5ae
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars Er de kastrert, så er de jo ikke noe pubertet på gang? Anonymkode: 01ac0...4e7
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars Uten å ha sett de sammen, så høres det ut som helt vanlig oppførsel blandt kattunger. Det er lek og stadfestelse av rang. Hvis de sloss, faktisk sloss, så er hylene ofte såpass at man lurer på om naboene på andre siden av gata vil klage. Anonymkode: b0513...dd5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars Det er litt brutalt, men du bør kanskje la dem få løse dette selv. Katter pleier å teste litt grenser for å finne ut hvor de har hverandre, og hvis du griper inn hele tiden finner de ikke ut av det. Litt biting (uten punktering av hud), fresing og klaging er normalt, men om de fyker skikkelig i tottene på hverandre så kan du heller gripe inn. Anonymkode: 37f51...f19 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars Tror ikke dette er noe å være bekymret over, og at dette er normal adferd. Spesielt når det er en ny katt i hjemmet, så trenger de nok tid på å finne ut av ting. Kattene mine er også sånn du beskriver med at de biter hverandre i nakken og skriker. Men det har aldri blitt noe mer utover dette. Anonymkode: e9a10...c82
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars Wææ okei da er det nok jeg som bare synes dette ser og høres veldig skummelt ut. Takk for svar! TS Anonymkode: f383c...5ae
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå