Gå til innhold

Slutte med bleie på natten (4/5åring) HVORDAN? HJELP!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min datter sluttet med bleie når hun var to men ikke på natten . Nå er hun 4,5 år og jeg har et mål om å få bort blei for godt. 

jeg har hatt to uker med våte uhell hver natt. 

strategi:

- gi lite veske på kvelden 

- vekke for dobesøk når jeg legger meg og en gang i 1-2 tiden. 

Funket ikke. Etter to uker med uhell prøvde jeg å vekke kl 6 i tillegg. Da går det. Men jeg har flere barn som holder meg våken om natta så jeg begynner å bli sliten.

jeg nekter å gi opp, for nå skal vi klare d.

men hvordan? Er det normalt å vekke så ofte? Og hvordan går jeg frem fremover? 

jeg har lest bøker. Noen hevder at de bare skal «velge det selv en dag og vipps så er de tørre» andre mener to vekkinger er bra og at man skal trene dem til å kjenne at de må tisse. 

trenger litt hjelp. Føler meg litt forvirret over det hele… tips?

Anonymkode: 7c7ac...93c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Men kjære deg- hvorfor i alle dager skaper du så mye uro rundt dette? 
Veldig mange barn har ikke utviklet produksjon av anti diuretisk hormon og kan derfor ikke styre dette med vilje. 
Min datter brukte bleie om natten til hun var nesten 8. 

Hun hatet det, men sånn var det altså. 
Nærmest fra en dag til en annen ble det bråstopp og aldri hatt uhell siden. 

la nå det stakkars barnet få ro og la henne sove med bleie til kroppen er klar!!

Du ødelegger både nattesøvn og selvfølelse på den måten du holder på!

Anonymkode: e8270...1ae

• Liker 12
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har lest bøker om dette så vet du også at dette ikke er noe barnet gjør med viten og vilje, og dessuten at det faktisk er ganske mange barn som må bli ganske store før de kan slutte med bleie om natten! 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Dette hørtes slitsomt ut for dere begge to. Kan det være hun rett og slett ikke er klar for det , og ikke i stand til å våkne av seg selv når hun må tisse? Jeg tror jeg ville lagt hele kampen død i noen måneder, og forsøkt på nytt da. 

Eventuelt forsøke slike bukser med alarm, da slipper du i alle fall alle sengeskiftene. Men om hun ikke er i stand til det så vet jeg ikke om det har effekt…

Anonymkode: a90b2...6c7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slutt å vekke henne om natten i alle fall - du opprettholder bare vanen med å tisse i løpet av natten med å holde på slik.

Send henne rett på do om morgenen, om hun da tar av seg en tørr bleie et par uker i strekk kan du ta bleia.

Da min var på den alderen bodde vi i et litt kronglete hus med bratt trapp ned til badet, og jeg mistenkte en stund at hun våknet og tisset i bleia. Tilfeldighetene ville det slik at vi flyttet til en leilighet med kort vei til badet fra senga, og når jeg sendte henne rett på do med én gang hun våknet så var bleia tørr.

Anonymkode: 7ff2d...b88

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da jeg spurte om dette på fireårskontrollen på helsestasjonen, sa i hvert fall legen der at det foreløpig var regnet som normalt. Vi kunne evt. snakke om det igjen på skolestartkontrollen. Da vi var der, og barnet var fylt 6, ønsket barnet selv å bli henvist videre for å få litt mer hjelp. Men av ulike grunner ble legetimen utsatt flere ganger, og nå litt før 7-årsdagen så sluttet hun plutselig å ha tisseuhell om natten. 

Begge barna her sluttet med bleie da de var 2,5 år. Den eldste trengte nattbleie til hun var 5, og tiltak (følge på do på kvelden, lite drikke på kveldstid, nok drikke på dagtid, madrassbeskytter for de 2-3 gangene i uken hun likevel tisset i søvne) frem til nesten 7 år. Den yngste sluttet med bleie om natten samtidig som hun sluttet på dagtid, tisset i sengen to netter på rad og så aldri igjen. Tanten min brukte nattbleie til hun var 12, mannen min visstnok til han var 8. Hos dem som fortsetter å streve med det, så er det hormonelle og fysiske årsaker, og ikke mulig å trene bort på samme måte som man kan trene seg til å tisse på do på dagtid. 

Anonymkode: e7769...c59

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Min datter sluttet med bleie når hun var to men ikke på natten . Nå er hun 4,5 år og jeg har et mål om å få bort blei for godt. 

strategi:

Funket ikke. Etter to uker med uhell prøvde jeg å vekke kl 6 i tillegg. Da går det. Men jeg har flere barn som holder meg våken om natta så jeg begynner å bli sliten.

jeg har lest bøker. Noen hevder at de bare skal «velge det selv en dag og vipps så er de tørre» andre mener to vekkinger er bra og at man skal trene dem til å kjenne at de må tisse. 

Ta en prat med fastlegen. Når jenta er tørr om dagen, så kan det være noe som kan ordnes slik at hun blir tørr om natten.

Å stresse slik du gjør er å skape så mye uro rundt bleieslutt at det går på liv og helsa løs, for alle.

Anonymkode: 11c57...19e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer mest på hvordan du kan få nok søvn når du legger deg så sent 😄

men ikke stress med å få ungen tørr. Løser seg 

Anonymkode: 80731...a07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ikke noe du kan bestemme deg for at barnet skal klare, og dere er langt unna unormalt. Ta på bleie og la ungen og du selv få sove. Det går når det går.  

Anonymkode: 6d29d...2f1

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Å vekke om natten virker mot sin hensikt, forstyrret søvn (og stress) øker urinproduksjonen. ADH-produksjonen øker med tiden.

Det er ikke noe uvanlig i å sove med nattbleie som 4,5-åring. 20% av 5-åringer har enurese, og 10% av  7-åringer.

Anonymkode: c2a6f...c34

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Stress ned!

Ville snakket med fastlegen om dette så du slipper å stresse med det, og bli beroliget. De fleste er tørre om natta til skolestart, men ikke alle da heller. Og du har jo langt igjen dit! Dette er ikke noe du kan fikse, du må vente til barnets kropp er klart. Her var eldste tørr av seg selv om natta 6 mnd etter bleieslutt på dagtid ved 2,5 år, så rett over 3 år ble bleiene bare tørre om morgenen enkelt og greit. Yngste var over 5 før hun begynte å våkne for å gå på do. Og deretter fulgte et helt år med å stå opp på natta for å følge henne siden hun ikke turte/ville gå alene på natta. Noen ganger våknet hun tidlig, andre ganger ikke før det nærmet seg morgen, men en hel natts søvn kunne vi se langt etter. Men hun sluttet med bleie da hun begynte å våkne selv. Hadde hun ikke våknet hadde hun brukt bleie nesten til skolestart. Først da kunne hun legge seg for så å sove hele natta uten å tisse. Det kommer når der kommer! Når kroppen er klar. Merket forøvrig litt forskjell mellom sommer og vinter her. Mye drikke ila dagen når det var varmt kunne gi opptil flere dobesøk på en natt. Så jeg hadde en følelse av at den spinkle og korte jenta (for alderen) kanskje ikke hadde stor nok blære enda, sikkert kombinert med det hormonelle som ikke var helt på plass.

Huff nei,  du bør ikke vekke henne flere ganger om natta. La henne sove, med bleie. Søvn må prioriteres! En ting er at DU blir sliten, mens hun er den som skal vokse og utvikle seg. Søvnen hennes er minst like viktig. Dårlig gjort å vekke flere ganger bare fordi DU tenker hun skal slutte med nattbleie før kroppen er klar. 

Anonymkode: bbcc8...e55

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

tenke at du lager stress ut av ingenting, for å vær ærlig,
Forstyrre søvnen til et barn i utvikling som trenger søvnen høres hysterisk ut.

Her sluttet barnet med natt bleier et par uke før 6 årsdagen, vært tørr i mange år da på dagtid.

ps: husk at når barnet blir 5år kan dere få gratis nattbleier, kontakt legen.

Anonymkode: 6c466...353

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

strategi:

Vent til barnet er klar. Har to barn, prøvde som deg med første, orker ikke mer og ga opp. Brukte bleie til hun var 4 år på natta, plutselig var det tørre bleier hver morgen, da var hun klar. Så med nummer to stresset jeg mye mindre. Hun ble ferdig med bleie automatisk på natta da hun sluttet med bleie på dagen ved 3 års alderen. Barn er forskjellige, og jeg tror ikke på dette med å trene opp barnet. Funker sikkert for noen, men ting er så så mye lettere for barn og voksen om man bare følger barnets tempo!

Anonymkode: 13ad6...8c9

AnonymBruker
Skrevet

Les deg opp på produksjon av ADH hormonet hos barn. 
Noen begynner ikke å produsere dette før de er oppe i skolealder. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Les deg opp på produksjon av ADH hormonet hos barn. 
Noen begynner ikke å produsere dette før de er oppe i skolealder. 

Ja, jeg tenker det ikke er noe poeng å begynne med dette før de fleste nattbleiene er tørre. Dette er ikke som å slutte med bleie på dagen. 

Anonymkode: d6f7a...aa9

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer nesten på om dette er en trolletråd, da TS umulig kan ha lest seg opp på hvorfor barn tisser om natten. I motsetning til bleieslutt på dag er ikke dette noe man kan trene. Det er helt vanlig at en fireåring tisser om natten. Det som er mest hensiktsmessig på sikt er å ikke drikke mye før leggetid, tisse rett før barnet legges og med en gang dere står opp.

Og la barnet sove med bleie så lenge hen godtar det! Om man ikke har tilgang på bleier og ikke vil skifte på senga hver natt så er jo en løsning å vekke barnet for å tisse. Men ellers opprettholder dette bare vanen med å tisse på natta, og gir mindre søvn til alle involverte. Det hjelper ikke barnet til å kunne holde seg hele natta, eller å våkne selv fordi det kjenner det må tisse. 

Anonymkode: 0eecc...b08

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...