AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Venter barn, og blir helt forvirra over sovemuligheter; bedside, sprinkelseng, samsoving (virker veldig skummelt), og kommer over flere forumtråder hvor folk forteller at deres baby kun sover oppå mor eller far. Hvordan håndterer man en slik situasjon? Åpenbart ikke trygt å sove samtidig som barnet ligger og sover. Må en forelder holde seg våken og følge med? Skjønner ikke hvordan jeg skal håndtere en slik eventuell situasjon! Anonymkode: 18452...cd7
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars https://ammehjelpen.no/samsoving/ Så lenge du følger disse rådene er samsoving trygt. Har hørt mange si de er, og har selv vært, mer redd for at partner skal legge seg oppå baby enn at man selv skal gjøre det. Rett og slett fordi man selv, kanskje spesielt hvis man ammer liggende, er veldig bevisst og var på at baby er der, selv om man sover selv. Her har vi løst det ved at far har flyttet på et annet rom for en stund. Anonymkode: 3923b...57c
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars Anbefaler deg å ikke bekymre deg for ting som du sannsynligvis ikke vil oppleve engang. Du må ta ting som det kommer. Her var aldri samsoving et alternativ fra start pga prematuritet. Svøpte i over måned og det fungerte veldig bra. Baby sover i bedside crib. Når han nå fekter med hendene og ikke finner roen må jeg holde hendene i ro til han sovner tungt nok at jeg sakte kan fjerne meg. Når jeg ammer på natt flytter jeg han bare over i min seng, har på alarm (bruker når 7 min på hver pupp) og legger han tilbake i sengen sin. Det er lurt å svøpe fra dag 1. Det er lurt for å venne baby til det med en gang slik at man kan fortsette å gjøre det. Svøping skal kun gjøres frem til babyen kan begynne å snu seg fra rygg til mage. Nei, baby kan ikke sove oppå en sovende forelder. Dette er farlig. Anonymkode: 6e283...3d5 4
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars Baby kan fint sove oppå deg, du kan bare ikke drikke alkohol etc. Anonymkode: 80e4b...0db 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars Liggende ammestilling er ansett som tryggere enn mye annet utrygg soving. Det er det eneste min baby godtar, men vi sover godt begge to på den måten. Han våkner med en gang jeg prøver å flytte han eller snu han over på ryggen, men han ender som regel opp på ryggen etter en stund uansett. Ta forholdsregler, så vil det nok gå bra. Krybbedød er svært sjeldent i Norge, og veldig usannsynlig så lenge man ikke røyker, drikker, eller gjør noe dumt. Og, jeg tror alle foreldre har sovnet litt med barnet sitt på brystet. Så lenge det ikke er en vane/noe man gjør aktivt, så går det stort sett bra det også. Anonymkode: 2b753...850 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars Jeg var selv livredd for samsoving, og var overbevist om at ungen skulle sove i egen seng fra dag 1. Og så lå vi der på barselhotellet på sykehuset da, med en baby som kun sov rundt 1 time i strekk i den lille kurven sin, og som selv som nyfødt klarte å dytte/sparke dyna faretruende nær hodet. Mens intill meg sove han i 3 timer i strekk fra start. Det føles ikke trygt ut å håndtere en nyfødt uten søvn heller, så da tok jeg den sjansen. Nå er han over året og senga hans er veldig fin til å putte ikeaposer med nyvasket tøy, for den er alltid ledig. Det er lurt å lese seg opp på trygg samsoving på forhånd, selv hvis man ikke tenker samsove, for de fleste skrekkhistorier man hører om er nettopp "ufrivillig samsoving", altså for eksempel slik du nevner at man har babyen sovende på seg, og så sovner man selv av utmattelse. Det kan gå galt. Men om man har hard madrass, baby ligger på rygg (eller til nød på siden mot deg hvis baby ikke sovner lett på rygg pga feks refluks/forkjølelse etc), man har baby unna alt av puter etc, egen lett dyne på baby og sin egen dyne langt ned, og ligger på en måte så man ikke kan rulle over baby, i "c-form" (at man ligger med baby nær brystet, nederste armen rett ut over hodet på baby , og beina trukket opp under baby) så skal det være trygt. Å samsove med baby oppå seg er derimot ikke trygt, så da må man sove på skift hvis man ikke samsover. Helt i starten må man sove på skift uansett hvis man kan, siden baby skal ha mat minst hver 3. time hele døgnet (ofte spiser de oftere også). Vi gjorde det slik at jeg satt i stua mesteparten av natta med baby på brystet så pappaen fikk sovet litt, og så pumpet jeg ett ekstra måltid så jeg fikk 5 timer søvn sammenhengende i tillegg til å sove litt samtidig som baby i rykk og napp. Har man ikke (deltagende) partner ville jeg fått hjelp av fanilie ofte i starten for å få sovet noe sammenhengende. Det høres brutalt ut, men hormonene gjør at de fleste klarer seg bedre med lite søvn, selv om hjernen ikke fungerer helt. Det er en grunn til at partner også får fri i 14 dager, da får man vent seg litt til ting, og så går det over etterhvert. Anonymkode: 6dbcc...1bf
AnonymBruker Skrevet 8. mars #7 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Baby kan fint sove oppå deg, du kan bare ikke drikke alkohol etc. Anonymkode: 80e4b...0db Spedbarnet må ikke sove i mageleie på mors (eller fars) bryst mens hun (han) sover. Den økte risikoen for krybbedød som oppstår når spedbarn sover på magen, gjelder også i denne situasjonen. https://lub.no/om-barnedod/krybbedod/forebygging-av-krybbedod/sorg-for-forsvarlig-samsoving/ Når babyen ligger på magen på mor eller fars bryst, kan babyen få nesen ned i brystet til mor eller far og dermed ikke få puste. Anonymkode: 6e283...3d5 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #8 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg var selv livredd for samsoving, og var overbevist om at ungen skulle sove i egen seng fra dag 1. Og så lå vi der på barselhotellet på sykehuset da, med en baby som kun sov rundt 1 time i strekk i den lille kurven sin, og som selv som nyfødt klarte å dytte/sparke dyna faretruende nær hodet. Mens intill meg sove han i 3 timer i strekk fra start. Det føles ikke trygt ut å håndtere en nyfødt uten søvn heller, så da tok jeg den sjansen. Nå er han over året og senga hans er veldig fin til å putte ikeaposer med nyvasket tøy, for den er alltid ledig. Det er lurt å lese seg opp på trygg samsoving på forhånd, selv hvis man ikke tenker samsove, for de fleste skrekkhistorier man hører om er nettopp "ufrivillig samsoving", altså for eksempel slik du nevner at man har babyen sovende på seg, og så sovner man selv av utmattelse. Det kan gå galt. Men om man har hard madrass, baby ligger på rygg (eller til nød på siden mot deg hvis baby ikke sovner lett på rygg pga feks refluks/forkjølelse etc), man har baby unna alt av puter etc, egen lett dyne på baby og sin egen dyne langt ned, og ligger på en måte så man ikke kan rulle over baby, i "c-form" (at man ligger med baby nær brystet, nederste armen rett ut over hodet på baby , og beina trukket opp under baby) så skal det være trygt. Å samsove med baby oppå seg er derimot ikke trygt, så da må man sove på skift hvis man ikke samsover. Helt i starten må man sove på skift uansett hvis man kan, siden baby skal ha mat minst hver 3. time hele døgnet (ofte spiser de oftere også). Vi gjorde det slik at jeg satt i stua mesteparten av natta med baby på brystet så pappaen fikk sovet litt, og så pumpet jeg ett ekstra måltid så jeg fikk 5 timer søvn sammenhengende i tillegg til å sove litt samtidig som baby i rykk og napp. Har man ikke (deltagende) partner ville jeg fått hjelp av fanilie ofte i starten for å få sovet noe sammenhengende. Det høres brutalt ut, men hormonene gjør at de fleste klarer seg bedre med lite søvn, selv om hjernen ikke fungerer helt. Det er en grunn til at partner også får fri i 14 dager, da får man vent seg litt til ting, og så går det over etterhvert. Anonymkode: 6dbcc...1bf Vi sover ikke på skift, og har aldri gjort det. Baby trenger fortsatt mat hver 3. Time døgnet rundt (noen få ganger kan han sove 4 timer på natt). Jeg har ikke sovet mer enn 3 timer sammenhengende på over 3 måneder. Det går helt fint. Anonymkode: 6e283...3d5
AnonymBruker Skrevet 8. mars #9 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Liggende ammestilling er ansett som tryggere enn mye annet utrygg soving. Det er det eneste min baby godtar, men vi sover godt begge to på den måten. Han våkner med en gang jeg prøver å flytte han eller snu han over på ryggen, men han ender som regel opp på ryggen etter en stund uansett. Ta forholdsregler, så vil det nok gå bra. Krybbedød er svært sjeldent i Norge, og veldig usannsynlig så lenge man ikke røyker, drikker, eller gjør noe dumt. Og, jeg tror alle foreldre har sovnet litt med barnet sitt på brystet. Så lenge det ikke er en vane/noe man gjør aktivt, så går det stort sett bra det også. Anonymkode: 2b753...850 Min kommentar, ville bare legge til: Som andre nevner er det gjerne i situasjoner hvor barnet sover oppå deg og du sovner, at uhell skjer. Jeg sier ikke at man bør sove sånn, og det er absolutt ikke anbefalt. Ville bare poengtere at dette skjer med de fleste en eller annen gang, med uhell. Anonymkode: 2b753...850
AnonymBruker Skrevet 8. mars #10 Skrevet 8. mars Samsoving er det beste for baby, og ofte også det beste for mor. Hadde jeg ikke samsovet med alle mine så hadde jeg gått søvnløs i ett år i trekk- minst. Baby fikk gjerne pupp mens jeg sov ❤️ mine er ungdommer nå, men åh som jeg noen ganger savner den tiden med en bitte liten kropp inntil min 🥰 Anonymkode: d3529...422
Anonym6789 Skrevet 8. mars #11 Skrevet 8. mars (endret) AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Samsoving er det beste for baby, og ofte også det beste for mor. Hadde jeg ikke samsovet med alle mine så hadde jeg gått søvnløs i ett år i trekk- minst. Baby fikk gjerne pupp mens jeg sov ❤️ mine er ungdommer nå, men åh som jeg noen ganger savner den tiden med en bitte liten kropp inntil min 🥰 Anonymkode: d3529...422 Selvom det var det beste for deg og din baby, så er ikke det det beste for alle 😊 så det må nesten ta finne ut av når den tid kommer Endret 8. mars av Anonym6789 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #12 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Vi sover ikke på skift, og har aldri gjort det. Baby trenger fortsatt mat hver 3. Time døgnet rundt (noen få ganger kan han sove 4 timer på natt). Jeg har ikke sovet mer enn 3 timer sammenhengende på over 3 måneder. Det går helt fint. Anonymkode: 6e283...3d5 Sant, jeg mente det mer som at man må sove på skift hvis man skal få litt sammenhengende søvn, hvis man klarer seg uten det eller må klare seg uten det så går jo det også. Anonymkode: 6dbcc...1bf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå