Gå til innhold

Har det norske hopplandslaget jukset?

NordicViking

Anbefalte innlegg

GlitrendeSjokolade skrev (1 time siden):

Ja de norske jukset litt med skidress, det er ikke snakk om doping. De har beklaget og mer kan de ikke gjøre. Tiden kan ikke skrus tilbake. 

Det oser uansett sjalusi på lang vei synes jeg. Hvorfor ellers spionere andre land på Norge fra begynnelsen av? Jeg tenker for å ta Norge på ett eller annet fordi de norske utøverne er så god i skisport? Finne ut av hvorfor de norske var så god? Hvis de absolutt skulle filme Norge, hvorfor i all verden gå til media med filmen? Det er ikke media som skal ha bevis på juksingen. Er det for å få oppmerksomhet for de tok Norge i juksing? Er det for penger? Ikke godt å si. 

Hvor mange land tror du ikke har jukset i sport? Som aldri blir oppdaget for ingen tenker på å spionere på de? Akkurat Norge skulle spioneres på. 

Norge skulle ikke jukset, og skjedd er skjedd, men jeg er ikke enig i at det skal være lov med spionasje og snikfilming fra andre land mot de norske, og så løpe til media med det. 

Det virker mistenksomt synes jeg i hvert fall. 

De norske ble ferska, sånn er det bare. Da nytter det ikke å sutre i etterkant. Legg ned hele sporten, hvis jukset er så utbredt som det hevdes.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mmmwhatever skrev (10 timer siden):

Snikfilmingen er jo ikke problemet her, problemet er at de har jukset! Klart de må filme for å dokumentere hva som skjer. Det er det norske hopplandslaget som har jukset og dritt seg ut, det er ikke «sjalusi» som er problemet. 
Jeg regner med de ventet til etter rennet fordi det ikke ville fått reelle konsekvenser hvis filmen ble delt før rennet. Da ville det kokt ut i «ops» og ingen ting. 

Jeg er enig i at det er ok å filme for og samle bevis. Men, å levere den inn etterpå, når noen allerede har vunnet en medalje blir psykopatisk i mine øyne.

Husk at du da står å ser på at noen blir overlykkelige over seieren, både utøver, familien til vedkommende og hele nasjonen hen tilhører.

Så VET du at hvert øyeblikk nå så blir vedkommende hanket inn, får beskjed om diskvalifisering og alle som har gledet seg over resultatet blir knust, både konge, fedreland og utøverne selv blir offentlig driti ut!

Dette vet den som leverer inn denne filmen jævlig godt. Og når du tar en slik avgjørelse så handler det ikke bare om å avsløre juks i rettferdighetens navn men, om å ødelegge både for utøverne selv og en nasjon mest mulig. Og det er denne opptreden som gjør at det lyser sjalusi lang vei. 

Hadde de levert inn før start så hadde det ikke kokt ut i ops og ingen ting, de hadde simpelthen blitt diskvalifisert fra start og ikke fått delta i rennet. 

For noen år siden så var det var en langrennsutøver som ble ferska på et hotellrom mens han drev med bloddoping. Den filmen ble også vist for offentligheten, men den ble levert inn FØR rennet begynte, så vedkommende sto aldri på startstreken. Mye mer ryddig måte å gjøre det på, mener iallefall jeg.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (4 timer siden):

Jeg er enig i at det er ok å filme for og samle bevis. Men, å levere den inn etterpå, når noen allerede har vunnet en medalje blir psykopatisk i mine øyne.

Husk at du da står å ser på at noen blir overlykkelige over seieren, både utøver, familien til vedkommende og hele nasjonen hen tilhører.

Så VET du at hvert øyeblikk nå så blir vedkommende hanket inn, får beskjed om diskvalifisering og alle som har gledet seg over resultatet blir knust, både konge, fedreland og utøverne selv blir offentlig driti ut!

Dette vet den som leverer inn denne filmen jævlig godt. Og når du tar en slik avgjørelse så handler det ikke bare om å avsløre juks i rettferdighetens navn men, om å ødelegge både for utøverne selv og en nasjon mest mulig. Og det er denne opptreden som gjør at det lyser sjalusi lang vei. 

Hadde de levert inn før start så hadde det ikke kokt ut i ops og ingen ting, de hadde simpelthen blitt diskvalifisert fra start og ikke fått delta i rennet. 

For noen år siden så var det var en langrennsutøver som ble ferska på et hotellrom mens han drev med bloddoping. Den filmen ble også vist for offentligheten, men den ble levert inn FØR rennet begynte, så vedkommende sto aldri på startstreken. Mye mer ryddig måte å gjøre det på, mener iallefall jeg.

Men vet vi nøyaktig når filmen ble levert inn? Flere har påstått at FIS bare sjekker de som kommer et stykke ned på lista for å ikke lage skandale. Kan de ha fått filmen før start, og håpt at ingen nordmenn skulle vinne, så de slapp å gjøre noe? FIS er heller ikke interessert i å ødelegge renommeet til hoppsporten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (13 minutter siden):

Men vet vi nøyaktig når filmen ble levert inn? Flere har påstått at FIS bare sjekker de som kommer et stykke ned på lista for å ikke lage skandale. Kan de ha fått filmen før start, og håpt at ingen nordmenn skulle vinne, så de slapp å gjøre noe? FIS er heller ikke interessert i å ødelegge renommeet til hoppsporten.

Det har vel ikke stått noe om akkurat når filmen ble levert. Men, hoppere går jo inn på dresskontroll etter første omgang. Og det skjer jo ikke så rent sjeldent at de da blir diska for et eller annet pga feil størrelse/lengde på dressen etc og ikke får bli med i andre omgang. Det er derfor nærliggende å tro at den juksingen med denne sømmen har gått igjennom uoppdaget på dresskontrollen. Deretter så har den som har sitti på filmen ventet til etter rennet var over, sett at Norge har gjort det bra og deretter levert den inn, bare for å skape mer kvalme og furore enn man trenger. Det er her det usmakelige kommer inn mener jeg. De norske har juksa, og det må de stå for. Men, skal du først ta noen for juks, så må du i prosessen utvise god moral selv, eller så mister du mye kredibilitet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hulderen skrev (8 timer siden):

De norske ble ferska, sånn er det bare. Da nytter det ikke å sutre i etterkant. Legg ned hele sporten, hvis jukset er så utbredt som det hevdes.

Ferska ja, men helt feil måte. Snikfilming og gå rett til media med det. Virker nesten som det ble gjort for at den som spionerte og filmet skulle få oppmerksomhet. 

Endret av GlitrendeSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (På 23.3.2025 den 13.04):

Den noen som har vunnet en medalje.. har jo tross alt vunnet den på et falskt grunnlag. Ved å jukse. Om hopperen er klar over jukset vet man ikke, men slik jeg ser det så virker det jo trolig at de har vært klar over dette. 

Det er ikke psykopatisk å varsle om juks i en konkurranse. Forstår virkelig ikke hvordan du kan se det på den måten. Snikfilmingen er bevismateriale, skal man liksom la uærlige mennesker heller slippe unna, samt høste inn gevinster de har vunnet ved hjelp av juks? 

Juks ødelegger konkurranser, og burde slåes hardt ned på. Hvorfor verne om noen som ikke har rett på å vinne medalje? grunnlaget for sportskonkurranser er jo å følge reglene, noe de er fullstendig klare over hva innebærer. 

De har selv tatt en risiko, og forsøkt skjule dette så godt de kan. Bra de ble avslørt.. 

Flaut at norske sportsutøvere, trenere og team holder på slik. 

Om 'fiksing' av draktene er et større problem i denne sporten, og juks med draktene liksom er 'normalt', så er det jo virkelig på tide at dette kommer frem og får konsekvenser. 

Hva er vitsen med regler om de bare skal brytes? 

Man fortjener ikke vinne medalje når man driver på slik, jukse i skjul på denne måten 🥴

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Elidaa skrev (2 timer siden):

Den noen som har vunnet en medalje.. har jo tross alt vunnet den på et falskt grunnlag. Ved å jukse. Om hopperen er klar over jukset vet man ikke, men slik jeg ser det så virker det jo trolig at de har vært klar over dette. 

Det er ikke psykopatisk å varsle om juks i en konkurranse. Forstår virkelig ikke hvordan du kan se det på den måten. Snikfilmingen er bevismateriale, skal man liksom la uærlige mennesker heller slippe unna, samt høste inn gevinster de har vunnet ved hjelp av juks? 

Juks ødelegger konkurranser, og burde slåes hardt ned på. Hvorfor verne om noen som ikke har rett på å vinne medalje? grunnlaget for sportskonkurranser er jo å følge reglene, noe de er fullstendig klare over hva innebærer. 

De har selv tatt en risiko, og forsøkt skjule dette så godt de kan. Bra de ble avslørt.. 

Flaut at norske sportsutøvere, trenere og team holder på slik. 

Om 'fiksing' av draktene er et større problem i denne sporten, og juks med draktene liksom er 'normalt', så er det jo virkelig på tide at dette kommer frem og får konsekvenser. 

Hva er vitsen med regler om de bare skal brytes? 

Man fortjener ikke vinne medalje når man driver på slik, jukse i skjul på denne måten 🥴

Enig i at det skal opp og frem i lyset, og at juks skal slås hardt nedpå. Og helt enig i at man kan filme, slik at man har bevis. Men jeg står fast på at man skal levere inn bevismateriale så fort man har det. Man venter ikke å "ser an" hvordan konkurransen går før man varsler. Det jeg finner psykopatisk er nettopp dette: Her har man klart bevis for at Norge har jukset, men man melder altså ikke ifra før ETTER at hoppet er gjennomført. Det virker som at de som har filmet og sagt fra, med vilje har ventet for å se om det gikk bra for Norge, slik at de kunne gosse seg mest mulig i kjølevannet skandalen. Hadde Norge havnet langt nede på resultatlista så tror jeg ikke de hadde varslet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...