Gå til innhold

Har det norske hopplandslaget jukset?

NordicViking

Anbefalte innlegg

Hensatt skrev (20 timer siden):

Evt. kunne de brukt kondomdress, ikke disse "wingsuitene" som de bruker nå hvor flyvedesignet i dressen er mer utslagsgivende enn hvem som har den på seg.

Ja helt enig.  Alle utøverene burde stille med identisk utstyr, da føsrt kan vi se hvem som faktisk er best.

Dette gjelder også langrenn.  De som stiller med de beste smøreekspertene vinner som regel.  Alle burde stille med identiske ski og smurning, da kan man ikke si at man har smurt seg vekk om man taper.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det eneste rette å gjøre, er å kollektivt trekke seg fra renn inntil de skyldige har blitt byttet ut. Null vits å stille, fordi enhver plassering innen topp 50 (er det ikke ca antallet som blir med til andre omgang) vil bli tolket mistenkelig. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så innrømmer også gamle "helter" at de har jukset siden tidenes morgen, som forsvares med at "alle andre gjør det." Som er og blir et barnehageargument (du starta! - faren min har finere søm i buksa enn din!) uansett hvor sant det måtte være. Til og med Bjørn Wirkola synes det er en fillesak, så skal ikke se bort fra at selv han skjulte noe i nikkersen. 

Så hva bør vi gjøre med hoppbakkene fremover? Bygge om til katapulter tilfelle krig?

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan legge ned all sport som inkluderer ski. Det er totalt uinteressant  og vært det lenge.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hopperene ble disket fordi de brukte utstyr som ga dem en fordel. Selv så hevder de at de ikke visste. 

Saken har store likheter med saken til Femke Van Den Driessche, en syklist som ble tatt med en form for framdriftssystem innebygd i sykkelen. Altså brukte hun utstyr som ga henne en fordel. Hun hevdet også at hun ikke visste, og hevder seg uskyldig. 

Femke Van Den Driessche ble utestengt fra sykkelsporten i 6 år, noe hopperene også burde bli. 

Endret av Rarm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det baller på seg. Tre nye hoppere er suspendert. La oss synge:

Jeg hører hjemme i Jukseland

og alle de som jukse kan,

de hører hjemme i Jukseland.

Norsk hoppsport (på herresiden, vel å merke) ligger igjen med brukne armer, bein og ski.

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det er bare hopperne som har juksa? 

Hva med hele det norske langrennslaget som går på astmamedisin uten å ha astma? Som har med seg enorme smørebusser de andre landslagene bare kan drømme om? Neppe fordi astmamedisin og smøring ikke har noe å si. 

Hva med friidrettsutøvere som drar på høydeopphold i perioder før stevner? Eller som utvikler nye sko/såler som fungerer nærmest som en springfjær? 

Idrett sluttet å bli gøy da det er de med mest penger (altså muligheter for manipulasjon) som vinner, og ikke de beste idrettsutøverne. 

Og det norske skiforbundet som nå er «sjokkert» over hopperne? Jeg tror neppe hopperne har manipulert mer enn f.eks. langrennsutøverne. 

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

NordicViking skrev (På 8.3.2025 den 21.40):

De har ingen troverdighet, og har ødelagt Norges gode rykte. 

Vel, nå har vi jo Johaug-saken, og hele astmakonspirasjonen.

Elitesatsningen innen ski har ingen troverdighet igjen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå meldes det det at de siste som ble "tatt" ikke hadde noe direkte feil i hoppdressene, det var bare snakk om litt slurvete håndarbeid:

Etter det Dagbladet kjenner til, skal funnene i de tre siste hoppdressene ikke være like opplagte som i tilfellet Forfang og Lindvik. Derimot skal det dreie seg om en disputt om håndarbeidet som er gjort på dressene.

Hvis dette stemmer, kan vi vel bare legge ned alt som heter idrett. Bodø/Glimt vant? Juksesko! Duplantis? Feil søm, folkens! Her skal man være litt forsiktige, og jeg er redd for at skandalen skal vise seg å ikke være særnorsk. Noen som husker Lance Armstrong?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat dette med astmamedisin uten å ha astma har det vært saker om før. Ja, det bedrer lungekapasiteten, men man trenger ikke være diagnostisert med astma for å bruke slike medisiner. Noen får det pga trange luftveier, og andre pga allergi. Pga at medisinbruk er et privat anliggende så har man ikke noen plikt ovenfor omverdenen til å opplyse om hva man bruker. Norske utøvere har likevel valgt og være åpne om denne bruken i mange år og får "svi" for det, blir kalt juksemakere etc. Men, spør svenske, franske og tyske utøvere om de går på ventoline, da får man beskjed om at de ikke vil svare på det. Hvorfor det tro? Fordi de bruker det selv. Man kan si mye om juksingen som har kommet frem i norsk idrett nå om dagen, men og fortsette å male på om denne astmamedisinen og leppekremen til johaug, det blir tynn suppe altså. Virker som om dere som gjør det virkelig hater norsk idrett og norske utøvere.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke hvorfor noen fra andre land i det hele tatt drev og spionerte på Norge, og filmet. Virker jo som de som gjør slikt, er sjalu for Norge er så flink i skisport. 

Ja de jukset, men det var ikke noe stor juksing. Mye verre når utøvere doper seg. Hvor mange i sport og konkurranser fra andre land har jukset eller dopet seg? Hvorfor skal det være mer ille at Norge jukset litt?

Nei, jeg forsvarer ikke juksing og det var ikke greit å jukse.

Det er så mye styr synes jeg, med at Norge jukset litt, som om det er så mye verre enn andre land som jukser, når det er andre land også som har jukset i sport og til og med dopet seg.

Endret av GlitrendeSjokolade
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og Norge er ikke alene om å jukse! En tidligere sveitsisk hopper har stått frem og innrømmet at de har brukt hårspray for å gjøre hoppdressen tettere. Jan Erik Aalbu har helt rett, dressene må låses inn i konteiner før og mellom omgangene, slik at de ikke får mulighet til å jukse. Norge er ikke alene om dette, ALLE nasjoner har juksa, og ingen hopper er uskyldig i dette!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tdm900 skrev (1 time siden):

Og Norge er ikke alene om å jukse! En tidligere sveitsisk hopper har stått frem og innrømmet at de har brukt hårspray for å gjøre hoppdressen tettere. Jan Erik Aalbu har helt rett, dressene må låses inn i konteiner før og mellom omgangene, slik at de ikke får mulighet til å jukse. Norge er ikke alene om dette, ALLE nasjoner har juksa, og ingen hopper er uskyldig i dette!

Legg ned hele hoppsporten.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og i dag gikk den finske legenden Janne Ahonen ut og innrømmet at han hadde strekt grenser og også noen ganger vært over grensen, han sier også at de beste hopperne ikke ble tatt ut til kontroll fordi det ville se stygt ut om de ble disket, derfor tok de alltid ut hoppere med lavere startnummer.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
GlitrendeSjokolade skrev (På 17.3.2025 den 1.48):

Jeg skjønner ikke hvorfor noen fra andre land i det hele tatt drev og spionerte på Norge, og filmet. Virker jo som de som gjør slikt, er sjalu for Norge er så flink i skisport. 

Ja de jukset, men det var ikke noe stor juksing. Mye verre når utøvere doper seg. Hvor mange i sport og konkurranser fra andre land har jukset eller dopet seg? Hvorfor skal det være mer ille at Norge jukset litt?

Nei, jeg forsvarer ikke juksing og det var ikke greit å jukse.

Det er så mye styr synes jeg, med at Norge jukset litt, som om det er så mye verre enn andre land som jukser, når det er andre land også som har jukset i sport og til og med dopet seg.

Enig! I tillegg så er det noe ganske psykopatisk i å stå og snikfilme noe som man vet er juks, og deretter levere inn filmen ETTER at rennet er ferdig og de har tatt en medalje! De skulle levert inn den filmen med en gang de oppdaget det! Jeg lurer på om de som filmet i det heletatt hadde gitt beskjed dersom Norge hadde kommet langt ned på resultatlista?. Beviselig juks som her skal jo avsløres å få en konsekvens men, måten de har gjort dette på er smålig og gir meg vond smak i munnen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

malifika skrev (12 timer siden):

Enig! I tillegg så er det noe ganske psykopatisk i å stå og snikfilme noe som man vet er juks, og deretter levere inn filmen ETTER at rennet er ferdig og de har tatt en medalje! De skulle levert inn den filmen med en gang de oppdaget det! Jeg lurer på om de som filmet i det heletatt hadde gitt beskjed dersom Norge hadde kommet langt ned på resultatlista?. Beviselig juks som her skal jo avsløres å få en konsekvens men, måten de har gjort dette på er smålig og gir meg vond smak i munnen. 

Stå å snikfilme andre burde ikke være lov i det hele tatt. Heller bevise ting på andre måter synes jeg. 

Jeg er sikker på de som filmet ikke hadde sagt i fra hvis Norge kom langt ned på resultatlista. Det oser sjalusi mot Norge på lang vei fordi Norge er flink i skisport.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

GlitrendeSjokolade skrev (4 minutter siden):

Stå å snikfilme andre burde ikke være lov i det hele tatt. Heller bevise ting på andre måter synes jeg. 

Jeg er sikker på de som filmet ikke hadde sagt i fra hvis Norge kom langt ned på resultatlista. Det oser sjalusi mot Norge på lang vei fordi Norge er flink i skisport.

Snikfilmingen er jo ikke problemet her, problemet er at de har jukset! Klart de må filme for å dokumentere hva som skjer. Det er det norske hopplandslaget som har jukset og dritt seg ut, det er ikke «sjalusi» som er problemet. 
Jeg regner med de ventet til etter rennet fordi det ikke ville fått reelle konsekvenser hvis filmen ble delt før rennet. Da ville det kokt ut i «ops» og ingen ting. 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmwhatever skrev (8 timer siden):

Snikfilmingen er jo ikke problemet her, problemet er at de har jukset! Klart de må filme for å dokumentere hva som skjer. Det er det norske hopplandslaget som har jukset og dritt seg ut, det er ikke «sjalusi» som er problemet. 
Jeg regner med de ventet til etter rennet fordi det ikke ville fått reelle konsekvenser hvis filmen ble delt før rennet. Da ville det kokt ut i «ops» og ingen ting. 

Ja de norske jukset litt med skidress, det er ikke snakk om doping. De har beklaget og mer kan de ikke gjøre. Tiden kan ikke skrus tilbake. 

Det oser uansett sjalusi på lang vei synes jeg. Hvorfor ellers spionere andre land på Norge fra begynnelsen av? Jeg tenker for å ta Norge på ett eller annet fordi de norske utøverne er så god i skisport? Finne ut av hvorfor de norske var så god? Hvis de absolutt skulle filme Norge, hvorfor i all verden gå til media med filmen? Det er ikke media som skal ha bevis på juksingen. Er det for å få oppmerksomhet for de tok Norge i juksing? Er det for penger? Ikke godt å si. 

Hvor mange land tror du ikke har jukset i sport? Som aldri blir oppdaget for ingen tenker på å spionere på de? Akkurat Norge skulle spioneres på. 

Norge skulle ikke jukset, og skjedd er skjedd, men jeg er ikke enig i at det skal være lov med spionasje og snikfilming fra andre land mot de norske, og så løpe til media med det. 

Det virker mistenksomt synes jeg i hvert fall. 

Endret av GlitrendeSjokolade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...