Gå til innhold

Filter til hjemmelaget saft og likør, grovere enn kaffefilter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lagd litt plommelikør med plommer fra hagen. Men den er litt grumsete. Jeg har forsøkt å filtrere den, først med sil og så gradvis flere lag med stoff som filter. Tanken var å gradvis få den klarere og klarere, for så å bruke kaffefilter til slutt.

Men jeg ser ut til å mangle et steg i mellom kjøkkenhåndkle brettet flere ganger og kaffefilter. Selv med 8 lag oppå hverandre slipper kjøkkenhåndkleet igjennom for store partikler og kaffefilteret blir potte tett med en gang.

Har noen et tips om noe som kan brukes som filter og som er litt grovere enn kaffefilter?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Saftsil?

Anonymkode: 23fb1...5fc

AnonymBruker
Skrevet
Even Tuell skrev (19 timer siden):

Jeg har lagd litt plommelikør med plommer fra hagen. Men den er litt grumsete. Jeg har forsøkt å filtrere den, først med sil og så gradvis flere lag med stoff som filter. Tanken var å gradvis få den klarere og klarere, for så å bruke kaffefilter til slutt.

Men jeg ser ut til å mangle et steg i mellom kjøkkenhåndkle brettet flere ganger og kaffefilter. Selv med 8 lag oppå hverandre slipper kjøkkenhåndkleet igjennom for store partikler og kaffefilteret blir potte tett med en gang.

Har noen et tips om noe som kan brukes som filter og som er litt grovere enn kaffefilter?

Melsikt bruker jeg til blåbær og rips når jeg lager saft eller gelé. Så lar jeg siste resten stå noen timer for å la det trekke godt igjennom. Spørs hvor stort melsikt du har. Jeg har kjøpt den største størrelsen til bærsiling. 

Anonymkode: 8d571...f16

AnonymBruker
Skrevet

Har du smakt den..? Vanligvis er ikke grumsete et godt tegn 

Sedimenter pleier å falle til bunns og bli værende der. 

Anonymkode: 01487...463

AnonymBruker
Skrevet
Even Tuell skrev (19 timer siden):

Har du noe tettvevd nylonstoff?  Det må selvsagt være rent da. 

Anonymkode: a1281...892

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du smakt den..? Vanligvis er ikke grumsete et godt tegn 

Sedimenter pleier å falle til bunns og bli værende der. 

Anonymkode: 01487...463

Smaker fortreffelig.
Når man lager likør er det enten med 40% eller 60%. Bakterier og gjær kan gjerne prøve seg, men antibac-effekten setter en nok en rask stopper for den festen.

Nei, dette er god gammeldags frukt-rester fra pressingen. Det har samlet seg i den nederste 1/3 av flaskene. Smaker egentlig ingenting, men den delen som har klarnet opp har en helt herlig dyp-rød farge og er krystallklar. Jeg kunne gjerne tenke meg å ha en helt flaske dyp-rød krystallklar dødssexy likør framfor 2/3 😉

Gjest jegerrinne
Skrevet

Vi pleier å sile gjennom saft kledde

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...