AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Jeg sliter skikkelig med å få 3-åringen til å sovne. Vi sover vanligvis til kl 6.30-7.00 på morgenen. Men hun bruker alltid lang tid på å sovne på kvelden. Hun sover ikke på dagen lenger altså! Om hun har stått opp kl 6.30 legger jeg henne kanskje 19.30, og hun sovner mellom 20-20.30. Men hun er så sinnsykt trøtt neste morgen! Skikkelig morragretten, og jeg sliter veldig med å få henne ut av senga. Om hun får sove til hun våkner, sover hun gjerne til kl 8.30. MEN om hun sover til lenger enn 7.15ish, noe vi gjerne gjør i helgen, sovner hun aaaldri på kvelden. Da sovner hun kanskje kl 22.30 på kvelden. Jeg har begynt med vekkerklokke i helgen, og prøver å slite henne ut med masse utetid og sosial stimuli. Men hun er lys våken. I morges lot jeg henne sove til 7.30, og da vi sto opp var hun i bedre humør enn vanlig. Men nå er kl 21, hun har ligget i senga 45 min og er helt lys våken. Må jeg virkelig tvinge opp en KJEMPEtrøtt unge i helgene også? Om hun sovner kl 22.30 søndag kveld, må hun fortsatt stå opp 6.30 mandag, og det blir jo en veldig kort natt. Og om hun fikk nok søvn ville hun vel ikke vært så trøtt på morgenen? Men hvorfor sovner hun aldri på kvelden hvis hun sover til etter 7 på morgenen? Anonymkode: 47fcc...0fd
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars Høres ut som kronisk søvnmangel og kronisk overtrøtt barn… har vært der, flere ganger, skal bare en for sen kveld som ikke hentes inn til… løsningen var alltid å legge de ekstremt tidlig noen dager på rad. Sånn finne senga etter middag, ca 17;30 tiden så ungen sov fra kl 18 feks. Eneste som fikk oss ut av en veldig ond sirkel av søvnmangel. Første symptom var barn med tilsylelatende veldig lite søvnbehov. Men tok vi ikke tak kom det jo etterhver dårlig humør, enda dårligere selvregulering enn normalt osv osv. men det første vi merket var nettopp at de ikke virket trøtte til leggetid, enda de burde vært det. Fordi, da var vi allerede for sent i seng, barnet var allerede overtrøtt. Anonymkode: 7ebea...945 1 1 2
Anononyma Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars (endret) Kanskje hun er litt b-menneske? Vår sønn (2,5) er på lignende rytme, sovner ca kl 20, våkner mellom 06:30 og 07. Men han sover en time på dagen i barnehagen og et lite kvarter hjemme i helgene. Vi har en veldig fast kveldsrutine. Han vet nøyaktig hva som skal skje fra middag og til leggetid. Her er vi helt urokkelige, og kveldene hans blir veldig forutsigbare. Tror dette hjelper veldig for han begynner å gjespe til samme gjøremål hver kveld. Ellers fikk jeg tips på tiktok om å lage en laaaaang og detaljert historie på sengekanten om barnets dag, en slags oppsummering fra morgen til kveld. Typ, i dag sto vi opp og gikk på badet før vi gikk på stua. Husker du hva vi spiste til frokost? Etter frokost ryddet vi litt før vi gikk ut. Husker du hva vi gjorde ute? Poenget er å aktivere hukommelsessenteret i hjernen, det ligger visst tett koblet på søvnsenteret. Fungerer tilsynelatende veldig godt her, på slutten av historien er hele gutten en stor gjesp før han ber meg om å gå for han skal sove 😂 Endret 8. mars av Anononyma 1 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars Vår våkner tidlig hvis vi legger for sent. Hvis hun sovner 1930-20 så våkner hun konsekvent kl. 6 neste morgen, men normalt så sover hun fra ca. 1845/19 til 07. Kan faktisk sove så lenge som til 0830 iblant. Trodde hun hadde lite søvnbehov helt til vi begynte å legge mye tidligere 😅 Anonymkode: 13b7f...86e
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Vår våkner tidlig hvis vi legger for sent. Hvis hun sovner 1930-20 så våkner hun konsekvent kl. 6 neste morgen, men normalt så sover hun fra ca. 1845/19 til 07. Kan faktisk sove så lenge som til 0830 iblant. Trodde hun hadde lite søvnbehov helt til vi begynte å legge mye tidligere 😅 Anonymkode: 13b7f...86e Motsatt problem her da. Kanskje jeg skal prøve å legge henne ekstra tidlig, men når jeg har gjort det tidligere, kan hun ligge våken opptil 4 timer i senga. Vi har også en veldig fast leggerutine. Og når vi står opp 6.30 går det som sagt veldig greit å legge henne på kvelden, men hun er som sagt sykt trøtt og morragretten når vi står opp så tidlig. Kanskje jeg bare må være helt nazi på å stå opp nøyaktig samme tid hver eneste dag. Anonymkode: 47fcc...0fd
kjærring Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg sliter skikkelig med å få 3-åringen til å sovne. Vi sover vanligvis til kl 6.30-7.00 på morgenen. Men hun bruker alltid lang tid på å sovne på kvelden. Hun sover ikke på dagen lenger altså! Om hun har stått opp kl 6.30 legger jeg henne kanskje 19.30, og hun sovner mellom 20-20.30. Men hun er så sinnsykt trøtt neste morgen! Skikkelig morragretten, og jeg sliter veldig med å få henne ut av senga. Om hun får sove til hun våkner, sover hun gjerne til kl 8.30. MEN om hun sover til lenger enn 7.15ish, noe vi gjerne gjør i helgen, sovner hun aaaldri på kvelden. Da sovner hun kanskje kl 22.30 på kvelden. Jeg har begynt med vekkerklokke i helgen, og prøver å slite henne ut med masse utetid og sosial stimuli. Men hun er lys våken. I morges lot jeg henne sove til 7.30, og da vi sto opp var hun i bedre humør enn vanlig. Men nå er kl 21, hun har ligget i senga 45 min og er helt lys våken. Må jeg virkelig tvinge opp en KJEMPEtrøtt unge i helgene også? Om hun sovner kl 22.30 søndag kveld, må hun fortsatt stå opp 6.30 mandag, og det blir jo en veldig kort natt. Og om hun fikk nok søvn ville hun vel ikke vært så trøtt på morgenen? Men hvorfor sovner hun aldri på kvelden hvis hun sover til etter 7 på morgenen? Anonymkode: 47fcc...0fd Høres ut som et overstimulert barn
AnonymBruker Skrevet 9. mars #7 Skrevet 9. mars Min treåring er som din, kanskje hakket verre. Litt godt å se at det finnes flere av de. Og flere av oss foreldre som strever med å få barnet til å sove og deretter med å få det til å stå opp igjen... Anonymkode: 55bca...693
AnonymBruker Skrevet 9. mars #8 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min treåring er som din, kanskje hakket verre. Litt godt å se at det finnes flere av de. Og flere av oss foreldre som strever med å få barnet til å sove og deretter med å få det til å stå opp igjen... Anonymkode: 55bca...693 Ja.. syns det er litt trist å ikke la en åpenbart trøtt unge sove til hun våkner 😪 Anonymkode: 47fcc...0fd
AnonymBruker Skrevet 9. mars #9 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Jeg sliter skikkelig med å få 3-åringen til å sovne. Vi sover vanligvis til kl 6.30-7.00 på morgenen. Men hun bruker alltid lang tid på å sovne på kvelden. Hun sover ikke på dagen lenger altså! Om hun har stått opp kl 6.30 legger jeg henne kanskje 19.30, og hun sovner mellom 20-20.30. Men hun er så sinnsykt trøtt neste morgen! Skikkelig morragretten, og jeg sliter veldig med å få henne ut av senga. Om hun får sove til hun våkner, sover hun gjerne til kl 8.30. MEN om hun sover til lenger enn 7.15ish, noe vi gjerne gjør i helgen, sovner hun aaaldri på kvelden. Da sovner hun kanskje kl 22.30 på kvelden. Jeg har begynt med vekkerklokke i helgen, og prøver å slite henne ut med masse utetid og sosial stimuli. Men hun er lys våken. I morges lot jeg henne sove til 7.30, og da vi sto opp var hun i bedre humør enn vanlig. Men nå er kl 21, hun har ligget i senga 45 min og er helt lys våken. Må jeg virkelig tvinge opp en KJEMPEtrøtt unge i helgene også? Om hun sovner kl 22.30 søndag kveld, må hun fortsatt stå opp 6.30 mandag, og det blir jo en veldig kort natt. Og om hun fikk nok søvn ville hun vel ikke vært så trøtt på morgenen? Men hvorfor sovner hun aldri på kvelden hvis hun sover til etter 7 på morgenen? Anonymkode: 47fcc...0fd Så hun sover fra 20.30 til 06-08.00? Det er jo masse søvn. Barn i utlandet legges kl. 22-23 og vokner til samme tid. Barn i Norge er trent å sove flere timer enn i mange andre land. Bør ikke klage. Anonymkode: ae66e...aa4 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #10 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Så hun sover fra 20.30 til 06-08.00? Det er jo masse søvn. Barn i utlandet legges kl. 22-23 og vokner til samme tid. Barn i Norge er trent å sove flere timer enn i mange andre land. Bør ikke klage. Anonymkode: ae66e...aa4 Godt poeng! I går ble hun vekt 7.40 og sovna kl 22. I dag ble hun vekt 7.15. Ts Anonymkode: 47fcc...0fd
AnonymBruker Skrevet 9. mars #11 Skrevet 9. mars Sønnen min var kronisk overtrøtt, sovnet 22/23 og våknet igjen klokka seks. Av seg selv altså, men sur og grinete hele dagen. Begynte å gi Melatonin da han var 5, for da klarte jeg ikke mer 🙈 Har nå en 6-åring som sover fra 20 til 7 hver natt og som nå stort sett er blid som ei lerke 😄 Sikkert ikke anbefalt, men vi begge holdt på å klikke. Anonymkode: 2400b...066
AnonymBruker Skrevet 9. mars #12 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Så hun sover fra 20.30 til 06-08.00? Det er jo masse søvn. Barn i utlandet legges kl. 22-23 og vokner til samme tid. Barn i Norge er trent å sove flere timer enn i mange andre land. Bør ikke klage. Anonymkode: ae66e...aa4 De barna i (det udefinerte) utlandet sover sannsynligvis om dagen til de er opp til skolealder, minst. TS: mitt barn sov omtrent like lite som ditt, jeg tror ikke det er så usedvanlig. Dette med søvnbehov er veldig individuelt. Anonymkode: 276bb...38d
AnonymBruker Skrevet 9. mars #13 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (9 timer siden): Sønnen min var kronisk overtrøtt, sovnet 22/23 og våknet igjen klokka seks. Av seg selv altså, men sur og grinete hele dagen. Begynte å gi Melatonin da han var 5, for da klarte jeg ikke mer 🙈 Har nå en 6-åring som sover fra 20 til 7 hver natt og som nå stort sett er blid som ei lerke 😄 Sikkert ikke anbefalt, men vi begge holdt på å klikke. Anonymkode: 2400b...066 Interessant. I dag prøver jeg å legge tidligere for å se om det fungerer. Hun sov ca 9,5 t natt til i dag. Begynte å gjespe og deretter bli veldig tullete rundt kl 17-18. Men vi har hatt en rolig dag i dag, så kanskje hun faktisk er understimulert? Uansett, etter 30 min i senga er det fortsatt null tegn til at hun skal sovne. Ts Anonymkode: 47fcc...0fd
AnonymBruker Skrevet 9. mars #14 Skrevet 9. mars Vår var lik på den alderen, vi følte døgnet hadde for få timer 😄 hvis vi ikke vekte han sov han gjerne 12 timer men trengte å være oppe rundt 14 timer for å sovne raskt uten å bli liggende lys våken og vri seg 😅 Anonymkode: e7450...529
AnonymBruker Skrevet 9. mars #15 Skrevet 9. mars 19.30 er altfor seint her, da er ungen overtrøtt og umulig å få lagt.. sovner altfor sent og våkner gjerne en time tidligere enn normalt 😵💫 Ville prøvd å legge tidligere… Anonymkode: 83c61...dc7
AnonymBruker Skrevet 9. mars #16 Skrevet 9. mars Datteren min er b- menneske og har vært det hele livet. Veldig tydelig. Helt annerledes enn storebroren. Ser mange nevner overstimulert og legges for sent, men min erfaring er at det kan være barnets naturlige døgnrytme. Vi gjorde likt med begge barna, men yngste responderte annerledes. Nå er de ungdommer og fortsatt like forskjellige der. Anonymkode: 55f8a...538
AnonymBruker Skrevet 10. mars #17 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 10.19): Sønnen min var kronisk overtrøtt, sovnet 22/23 og våknet igjen klokka seks. Av seg selv altså, men sur og grinete hele dagen. Begynte å gi Melatonin da han var 5, for da klarte jeg ikke mer 🙈 Har nå en 6-åring som sover fra 20 til 7 hver natt og som nå stort sett er blid som ei lerke 😄 Sikkert ikke anbefalt, men vi begge holdt på å klikke. Anonymkode: 2400b...066 Hvordan gjorde du det med melatonin? Fikk du resept fra legen eller kjøpte du på helsekostbutikk? Frister veldig å prøve det til datteren min på 3,5, men vet jo at det stort sett blir frarådet. Denne søvnsituasjonen påvirker hele familien negativt og sliter veldig helsemessig på meg som mor. Jeg er ikke HI. Anonymkode: 55bca...693
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå