AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Del Skrevet 8. mars Jeg har endelig hage og har noen bed jeg vil så eller plante i. Det er særlig ett bed mot en solfylt vegg hvor jeg vil så stokkroser. Jeg ser de kan sås direkte i mai så har planer om det. Men hvordan sår man? Sikkert et kjempedumt spørsmål, men jeg har aldri gjort slikt før så håper noe kan forbarme seg over meg. Det står merket med planteavstand 40 cm på pakken, men betyr det at jeg skal så ett og ett frø med 40 cm avstand? Det virker veldig rart. Eller skal jeg bare drysse rundt på jorden? Anonymkode: 444d1...a08 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Million Skrevet 8. mars #2 Del Skrevet 8. mars Det er ikke alle frø som spirer, så du kan sikkert så litt tettere enn angitt på pakken. Den avstanden er mellom store planter. Så luker du heller senere når du ser hva som spirer og vokser opp. Du skriver solfylt vegg, og da regner jeg med at du mener husvegg? Husk at pga husets drenering er blomsterbed langsmed husvegger ofte veldig tørre, og vann renner fort gjennom og ned i dreneringen. Så du bør være obs på dette og vanne oftere enn andre steder med bedre jord. Stokkroser bør også bindes opp noe i mange tilfeller, da vind kan få dem til å velte og knekke hvis de blir veldig høye. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Del Skrevet 8. mars Takk for svar! Det er ikke en husvegg, men veggen til et lekehus så det er ingen drenering rundt. Jeg plantet noen blomster der i fjor og de trivdes veldig mye bedre enn blomstene i noen andre bed i hagen så det var derfor jeg tenkte at det ville være en egnet plass å så noe nytt. Jeg tenkte ikke på det du sa om at ikke alle frø spirer, så det var lurt å få tips om. Da skal jeg prøve meg på å så tettere enn jeg først hadde trodd. Synd at stokkroser bare er toårige for de er så fine. Håper de ser ok ut første året også selv om de ikke får blomster. Anonymkode: 444d1...a08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Del Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg har endelig hage og har noen bed jeg vil så eller plante i. Det er særlig ett bed mot en solfylt vegg hvor jeg vil så stokkroser. Jeg ser de kan sås direkte i mai så har planer om det. Men hvordan sår man? Sikkert et kjempedumt spørsmål, men jeg har aldri gjort slikt før så håper noe kan forbarme seg over meg. Det står merket med planteavstand 40 cm på pakken, men betyr det at jeg skal så ett og ett frø med 40 cm avstand? Det virker veldig rart. Eller skal jeg bare drysse rundt på jorden? Anonymkode: 444d1...a08 Mange bibliotek har både frø til utlån og avtaler med hagelag som hjelper med alt fra a til å når det kommer til hage og planter fra frø til stor vekst. Anonymkode: 92472...28d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå