fru Alving Skrevet 23 timer siden #221 Del Skrevet 23 timer siden Hei ts, det er godt å lese at begynner å se litt flere løsninger på situasjonen din. Og vi her inne skal ikke dømme deg, det høres ut som om du fremdeles er litt i sjokk og stor sorg over det du har opplevd. Jeg tenker og at ditt traume over å ha mistet den første mannen din nok har blitt reaktivert i denne situasjonen, nok en gang opplever du å miste det du så for deg som en trygg fremtid. Så dette vil ta tid. Men nå er det tid for å se fremover. Du skal ha de yngste barna dine minst 50%. Husk og at du kan tilby søskenkontakt med de eldre som og har betydning. Er far en god far så fungerer det nok fint med 50/50. Du får vel barnetrygd for de eldste? Og barnepensjonen må du nesten bruke på bolig og livsopphold, det er faktisk det den er ment som. Det å dele rom kan gå helt fint en periode, det er uansett snakk om få år før første barn flytter ut. Og her kan du og hjelpe til. Ser de at en tenåring trenger litt privatliv en uke hvor de yngre er hjemme , la meg si eldste har kjæreste på besøk eller en viktig prøve neste skoledag, ja da kan du kanskje ta med de yngste en tur ut noen timer. Mye lar seg løse om man vil og legger godviljen til. Det er fint at du snakker med folk du kan stole på, ta vare på deg selv nå og ikke klandre deg selv for dette. Det er ikke din feil. Jeg tror du kan trenge å lufte tanker og følelser hos noen. Husk du har en god lønn, og en del ekstra fra NAV dette klarer dere helt fint. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23 timer siden #222 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at det så rart ut, men når jeg sier foreldrene mine mener jeg mamma og hennes tidligere samboer. Hun bor alene, men jeg har fortsatt stefaren min i livet som er veldig involvert i livene våre. Jeg får ikke noe økonomisk bistand av noen av de. Mamma har dessverre ikke mulighet, og det faller seg ikke naturlig at han skal hjelpe meg slik. Barnepensjon sparer jeg til barna men skjønner at jeg ikke kan fortsette med det. Årsaken til at jeg spurte om barnepensjon i denne sammenhengen, var fordi jeg ikke skjønte om man kunne få det til de andre to barna. Skjønte ikke hvorfor det ble nevnt i det hele tatt med tanke på samvær med de to små. Dette er ikke en oppkonstruert situasjon. Anonymkode: cf29f...64b Så lenge dere har vært to om utgiftene så har det sikkert gått fint å spare den, men nå må du bruke den slik den er ment: Som et tilskudd fordi du ikke har noen å dele utgifter med. Anonymkode: a81cf...a00 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tufsla&Vifsla Skrevet 22 timer siden #223 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg kan jo ikke flytte ut av kommunen, hvor de to eldste går på skole og de to yngste er i barnehage. Barnefar vil jo garantert ta med rett til rettssak om jeg bare flytter. Jeg kan heller ikke bare søke de inn i en ny barnehage uten hans tillatelse. Anonymkode: cf29f...64b AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har for øvrig ikke noe imot å flytte til en annen kommune, som ville ha løst veldig mye for meg. Men jeg skjønner jo at jeg ikke bare kan melde flytting for meg og barna og dra?! Barnefar vil jo selvfølgelig motstille seg det for alt hva det er verdt! Anonymkode: cf29f...64b Her har du misforstått. Du KAN flytte ut av kommunen, men det betyr muligens at du må kjøre de minste til barnehagen og at de største må bytte skole. Er det en katastrofe? Jeg er klar over at du ikke kna melde flytting på de yngste barna uten fars samtykke. Dere har jo pr i dag ingen samværsavtale. Dersom du gir far daglig omsorg tipper jeg at da blir det sånn for all framtid, det finnes ikke den avtalen som "garanterer" at det feks blir 50/50 om noen år. Far kan nekte og da må du evt gå til rettssak for å få til endring og DET kan jeg garantere deg er svært dyrt og veldig usikkert. AnonymBruker skrev (3 timer siden): Jeg får ikke barna 60%. Det går han aldri med på. Jeg har ingen argumentasjon som kan gjøre så det vil skje. Fedre har rett på barna sine. Det er ingenting som tilsier at jeg skal ha de 10% mer. Sier det ikke kverulerende, det er bare slik det er. Anonymkode: cf29f...64b Med så små barn er det vel sånn at de i stor grad er nærmere knyttet til mor. En annen sak er hvordan du har beskrevet at han behandler deg og de eldste barna - det er IKKE et eksempel på en god far. Du sier du har spart barnepensjonen til de største barna. Da har du vel egentlig en god egenkapital? eller bidrag til egenkapital? Jeg vil iallfall mene at det er langt bedre for familien at du bruker disse pengene på å skaffe dere et husvær som gjør at alle fire barna også kan være hos deg, i stedenfor at du skal tviholde på at det skal barna ha senere. Barnepensjon, som barnetrygden, er ikke ment til å spares, det er ment å være et tillegg til den daglige inntekten i familien, nettopp fordi det er dyrere å leve med barn enn uten. 4 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #224 Del Skrevet 22 timer siden Maleficenta skrev (5 timer siden): Hvor står det at ts har blitt utsatt for psykisk vold? Tror ikke krisesenter har noe med folk som har blitt bedratt å gjøre. De har med de som ikke er trygge hos partner og risikerer liv og helse ved å forlate vedkommende Det står at når han ikke fikk ting som han ville gikk han inn for å gjøre livet til ts og hennes barn så jævlig som mulig. Dette gjør ikke et bra menneske. Man kan være en god forelder selv om man har vært utro mot partner, men det er ikke hva jeg refererer til, og utroskapen er ikke hvorfor hun skal ta kontakt med krisesenter, men oppførselen etter utroskap. Anonymkode: 5e9f5...bc4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 22 timer siden #225 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det står at når han ikke fikk ting som han ville gikk han inn for å gjøre livet til ts og hennes barn så jævlig som mulig. Dette gjør ikke et bra menneske. Man kan være en god forelder selv om man har vært utro mot partner, men det er ikke hva jeg refererer til, og utroskapen er ikke hvorfor hun skal ta kontakt med krisesenter, men oppførselen etter utroskap. Anonymkode: 5e9f5...bc4 Åja. Akkurat den delen gikk jeg ikke med meg 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #226 Del Skrevet 22 timer siden AnonymBruker skrev (1 time siden): Skjønner at det så rart ut, men når jeg sier foreldrene mine mener jeg mamma og hennes tidligere samboer. Hun bor alene, men jeg har fortsatt stefaren min i livet som er veldig involvert i livene våre. Jeg får ikke noe økonomisk bistand av noen av de. Mamma har dessverre ikke mulighet, og det faller seg ikke naturlig at han skal hjelpe meg slik. Barnepensjon sparer jeg til barna men skjønner at jeg ikke kan fortsette med det. Årsaken til at jeg spurte om barnepensjon i denne sammenhengen, var fordi jeg ikke skjønte om man kunne få det til de andre to barna. Skjønte ikke hvorfor det ble nevnt i det hele tatt med tanke på samvær med de to små. Dette er ikke en oppkonstruert situasjon. Anonymkode: cf29f...64b Du er jo rett og slett bortskjemt... og litt dum. Du sparer 16k i måneden og har rundt 800k i årslønn og ikke klarer å finne en bolig til deg og barna. Hvor mye har du spart til barna? Hvis det står i ditt navn (forhåpentligvis) så kan det hende du tom klarer å hoste opp et fint bolig å kjøpe til deg og barna. Trygt hjem er også en verdifull ting... Anonymkode: 88a18...350 2 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #227 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg får ikke barna 60%. Det går han aldri med på. Jeg har ingen argumentasjon som kan gjøre så det vil skje. Fedre har rett på barna sine. Det er ingenting som tilsier at jeg skal ha de 10% mer. Sier det ikke kverulerende, det er bare slik det er. Anonymkode: cf29f...64b Ikke nødvendigvis. Når foreldre går fra hverandre og er uenige om hvor barna skal bo / hvor mye de skal være med den andre, er det flere forhold man vurderer, blant annet hvilken relasjon barna har til hver av foreldrene. Hvem har vært mest sammen med dem (Kvantitet) og hvem gir best omsorg (kvalitet). Hvis du har hatt barna mest de to siste årene, er de trolig sterkere knyttet til deg enn til far, og vil savne deg mer om de er mye borte fra deg enn de vil savne far i motsatt fall Ved en 50/50-deling er det dessuten viktig at foreldrene klarer å samarbeide godt og at det ikke er for kraftig konflikt mellom dem. Anonymkode: 862f1...db0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #228 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (3 timer siden): «Problemet» er at TS koser seg med å være martyr, samt at hun ikke ønsker å ha daglig omsorg for de to minste. Intet annet. Anonymkode: d303e...66d Beklager, men her kan jo alle se at du bommer fullstendig. Hvordan er det mulig å være så utrolig…..DUM? Anonymkode: 8b46b...325 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grüner Skrevet 20 timer siden #229 Del Skrevet 20 timer siden Skjønner det er tøft, men for barn under 3 år er det ikke psykologisk anbefalt å ha delt bosted. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #230 Del Skrevet 20 timer siden Hei Hva vil det koste pr måned å overta huset og bo der? Kanskje du kan ha barna 60-70% og motta barnebidrag fra far? Dersom han er «så vanskelig» bør du ha en god sak. Du må også bruke barnepensjonen i en slik situasjon. I tillegg vil helst sikkert banken kunne tilby deg avdragsfritt lån en periode slik at du bare betaler renter. Er huset så stort at det går an å leie ut deler av huset? Anonymkode: 30d4e...83d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #231 Del Skrevet 19 timer siden Det er ikke meningen at du skal spare barnepensjonen, den skal hjelpe med å betale for oppfostringen av barna som har mistet en far og forsørger. Har ellers veldig medfølelse med deg, dette her virker forferdelig vondt. Anonymkode: 31294...e2b 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #232 Del Skrevet 19 timer siden Jeg tenker at de eldste er såpass store at det å kjøpe en enorm bolig nå kanskje ikke er det lureste trekket. Men det må være minst tre soverom sånn at du og de to minste har hvert sitt rom etterhvert. Sparing på 16000 i mnd til de to eldste er hinsides mye. Det er vel knapt noen med to normale inntekter som har muligheten til det. Jeg tenker at de pengene nå får gå til familien AS - det er det de er ment for. Om du må ta noe av barnepppsparing til EK er det også helt innafor. Snakk med tenåringene dine, de bør være modne nok til å forstå dilemmaet her og også at du selvfølgelig ikke kan forlate barna dine. Anonymkode: f5ffd...d5f 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #233 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (13 timer siden): Ved 50/50 får jeg ikke noe særlig i barnetrygd nei. Barnebidrag får jeg ikke. Vi tjener det samme. Klarer fint å leie? Jeg har ikke utbetalt 50.000kr, jeg skatter. Og et sted som kan romme oss alle koster 35.000kr her. Gjør regnestykket. Anonymkode: cf29f...64b Hvor er det dyrere enn i Oslo? Eier en 3-roms sentralt i Oslo som vi leier ut. Den ligger på 23 000 i mnd. (Som jeg synes er dyrt, men det er markedspris) Anonymkode: 4f2b8...a27 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12 timer siden #234 Del Skrevet 12 timer siden Du har spart og sparer 16000 i måneden til de to eldste gullungene? Du er så grisk på de to eldste favorittene sine vegne at du vil kaste de to yngste til ulvene for å heller sørge for en helt sinnsvak sparekonto til de to eldste? Dette er så sykt å lese at jeg blir direkte uvel. Kanskje har de to yngste det bedre med psykopat-pappa likevel, om du anser dem som så verdiløse. Anonymkode: e197f...46e 1 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10 timer siden #235 Del Skrevet 10 timer siden AnonymBruker skrev (16 timer siden): Ved 50/50 får jeg ikke noe særlig i barnetrygd nei. Barnebidrag får jeg ikke. Vi tjener det samme. Klarer fint å leie? Jeg har ikke utbetalt 50.000kr, jeg skatter. Og et sted som kan romme oss alle koster 35.000kr her. Gjør regnestykket. Anonymkode: cf29f...64b Om du har spart 16000 i 5 år eller mer har du husleie til 35000 kr mnd i over to år på bok allerede, og så lang tid tar det ikke å få eventuell bostøtte/startlån eller annet i gang. Om du fremover bruker barnepensjonen til husleie istedenfor å spare til de eldste har du en helt grei husleie. Barnepensjon er ikke for å spare, og i nøden dropper man ikke to barn for å gjøre livet lett for to andre i fremtiden. Trenger du dem nå bruker du selvfølgelig de pengene nå. Anonymkode: 5e9f5...bc4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8 timer siden #236 Del Skrevet 8 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 19.39): Du kan sove i stua, de to eldste på ett rom og de to yngste på ett? Anonymkode: 24f68...ca8 Dette. Kan nesten se for meg at det vil bygge tettere bånd i familien. Bodde på samme rom med søsken da jeg var yngre og det forholdet hadde kanskje ikke vært det samme uten de fine samtalene på kvelden og det søskenforholdet som bygdes opp ved å sove på samme rom. Anonymkode: 2e5a2...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5 timer siden #237 Del Skrevet 5 timer siden Frigjør barnepensjon til EK. Har du pratet med Husbanken og refinansiering av huslånet om du kjøper ut eks? Det er også mulig å få tilskudd der Husbanken tar pant i boligen som de får tilbake ved salg. I tillegg vil du kunne få gode betingelser og opp til 50 år med nedbetaling av lånet. Hva er markedsverdien på huset og hvor stort er lånet? Hvor mye penger har du totalt på sparekontoer? Anonymkode: 3529f...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #238 Del Skrevet 4 timer siden Tenker du på at de minste kommer til å få det svært tungt når de ikke får bo med deg, kontra at de eldste må dele soverom en periode? Jeg skjønner ikke helt hvordan du tenker. Har vært i samme situasjon men med to barn. I en periode hadde vi ett soverom og der sov vi alle tre. Det viktigste var at vi var sammen og barna følte seg trygge. Du bør snakke med de eldste og forklare dem at sånn blir det en periode. Ikke ofre de minste for de eldste. Det kan skape dårlig forhold mellom søsken også. Mamma reiste fra oss men tok med de eldste, ergo de betyr mest. Trange boforhold spiller ingen rolle, kjærlighet trumfer alt her. Har du for øvrig råd til å betale bidrag til far? Har dere ca lik inntekt og du bare skal ha dem annenhver helg blir det et solid jafs av lønnen din. I tillegg får far barnetrygden. Virker lite gjennomtenkt å gå for en sånn løsning Anonymkode: 49c58...7ac Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4 timer siden #239 Del Skrevet 4 timer siden Dette må jo være trolling. Om du ikke har råd til en 3-roms så har du i alle fall ikke råd til å spare barnepensjonen. Bruk barnepensjonen slik den er ment. Dette er et ikke-problem. Umulig å tro at noen kan tjene 800.000 i året og likevel fungere så dårlig. Er det sant har vel barna det bedre hos far. Anonymkode: 3b0bc...175 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3 timer siden #240 Del Skrevet 3 timer siden Jeg ser at folk er veldig harde mot ts, så jeg må bare skrive her igjen etter jeg ser at du har svart med litt mer info, ts ☺️ Slik jeg tolker deg ønsker du det beste for barna dine. Siden de to eldste har mistet far og du har sittet greit i der har du vært en kjempegod mamma som har spart barnepensjonen til dem. Du har kanskje til og med lovet dem det. Men som min mor sa til meg da jeg ble alenemamma; «slike rikmannsnykker har du ikke råd til nå» (angående å spare barnetrygden). Jeg forstår at du ønsker å være den beste mammaen du kan være, og at du føler du må legge ekstra til rette for at de eldste skal ha det bra siden de bare har deg. Men nå må du brette opp armene og legge vekk den økonomiske biten litt. Nå er det ikke fremtidssparing som er viktigst, det er at alle barna skal ha det best mulig her og nå. Det vil si å bruke barnetrygder og pensjoner for å bo og leve nå. Når du eier din egen bolig igjen kan du se på hvor mye som er til overs i budsjettet og hvor mye du eventuelt kan spare. Jeg forstår at det føles som et nederlag for deg, å måtte «ta» barnepensjonen. Men du kan jo eventuelt forklare barna at valget står mellom å bruke av disse pengene nå, eller at dere alle må bo i en toroms leilighet uten mulighet til å se småsøsknene mer enn en sjelden gang. Kanskje det kan lære dem noe verdifullt om hva som faktisk er det viktige her i livet? Snu litt rundt på ting ❤️ Jeg har all tro på at du klarer dette og at dette går bra. Lykke til ts, og gjerne kom med en oppdatering etter hvert 🫶 Anonymkode: 16bad...28c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå