Gå til innhold

Må antagelig «si fra meg» de to yngste barna - altså kun se de annenhver helg. Jeg er i sorg.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Absolutt, men jeg bare ser at det ikke vil fungere langsiktig og ser ingen annen utvei enn å la alle barna få det best mulig. Ved å la far ha barna, vil jeg kunne bo nærme, se dem på ettermiddager, passe dem ved behov etc.

Jeg tror dette er den beste løsningen for barna, ikke for meg. De to eldste skal også ihensyntaes.

Anonymkode: cf29f...64b

For en kort stund kan dere bo trangt! Dette handler om barna dine, de trenger både mammaen sin og sine to eldre søsken og det beste for dem er neppe å ha en helgemamma! Lar du far få hovedomsorgen kan det være vanskelig å gå over til femti/femti om far setter seg på bakbeina… de to eldste kan forklares og settes inn i situasjonen slik at de kan forstå hvorfor det må være sånn og sånn for en periode!

Anonymkode: 52ac6...965

• Liker 7
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Legg inn beløpene i chatgpt. Be om hjelp, oversikt og tips. 

For ts la jeg inn i chatgpt noen oppdiktede summer, som f.eks 30,000 utbetalt arbeidsinntekt hver måned. Med denne månedsinntekten, overgangsstønad, barnetrygd og barnepensjon kom månedlige inntekter på nesten 60,000. Om så er tilfelle burde det være mulig å finne seg et sted å bo. Fikk dette svaret:

• Dersom husleien er svært høy, kan hun likevel ha rett på noe bostøtte, men det må beregnes konkret.

For en mer presis vurdering bør hun:

1. Bruke Husbankens bostøttekalkulator (Husbanken.no)
  2. Undersøke kommunale støtteordninger for høye boutgifter
  3. Vurdere alternative boligmuligheter hvis leien er svært høy

Hvis boutgiftene er ekstremt høye, kan hun også undersøke økonomisk sosialhjelp fra NAV.s

Anonymkode: 16bad...28c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er da vel ikke eget soverom eller ikke som definerer om barn har en bra barndom. Jeg tenker det er ganske traumatisk for et barn på bare et par år at mammaen plutselig bare er til stede i livet dets så sjelden som annenhver helg. 

Anonymkode: 6bb02...468

• Liker 10
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Du, dette blir nesten for dumt. Klart du skal ha barna dine mer enn annenhver helg? Barn kan dele rom, du kan sove på stua. Frem til du får litt bedre økonomi, eller kommunen får en ledig kommunal bolig du kan flytte inn i. 

Anonymkode: ed6a7...a3e

100% enig! Slutt å tull! Minst 50% samvær, mer om de fortsatt er veldig små. Snakk med nav om rettigheter osv her. Du skal i norge ha mulighet til å bo og ta vare på alle fire barna dine. Garantert. Blir selvsagt deling av rom osv, at du sover i stua når de yngste er der osv, men du skal ikke «si fra deg» ungene dine pga økonomi. No way.

Anonymkode: 24532...8eb

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære ts, du må ikke tro at du som mamma er så lite verdt at barna dine trenger eget rom mer enn de trenger deg og sine søsken! 

Vil dine to eldste hive ut søsknene sine for å ha egne rom? Vil du oppdra dem slik? Kanskje de kan være med på å komme på løsninger som blir ok, der en deler på goder og ulemper når en bor trangt? 

Selvfølgelig er det vondt å ikke ha økonomisk evne til å gi barna ideelle boforhold, men det menneskelige her teller mer. Dere er familie og hører sammen!

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg bare kaster ut en tanke jeg, siden du forståelig nok sitter fast. 
Kan barnevernet hjelpe med noe form for økonomisk bidrag, da det er barnas beste å ha deg i livet sitt? 

Anonymkode: fb6b9...764

Nei nei ikke dra de inn 

Anonymkode: f2a4b...e99

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De eldste MÅ bare akseptere å dele rom. De MÅ. Planen er å kanskje kjøpe noe med husbanklån sier du? Men du må leie først. En periode med å dele rom det klarer de! 

Anonymkode: e5e5a...97b

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men jeg tviler på jeg vil klare å få så mye som 3 soverom en gang. De to eldste kan ikke dele rom, det vil simpelthen ikke gå. Og om jeg flytter ut av kommunen, vil jeg måtte kjøre ekstremt lang til barnehage, hvilket heller ikke er rettferdig for de minste. Kan ikke se hvordan man skal få til alt dette med jobb, skole og barnehage.

Det beste og mest stabile for dem blir nok farens «vinn». Og det ironiske er at jeg må flytte bort fra min hjemkommune, mens han som var tilflytter, får bli.

Jeg er bare så utrolig lei meg.

Selvfølgelig må de to eldste dele rom! Det hadde ikke vært snakk om å ofre mine to yngste pga plassmangel. Jeg hadde satt himmel og helvete i bevegelse og funnet en løsning. Hadde aldri akseptert mindre enn 50%. 

Anonymkode: 76c76...e22

• Liker 9
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finner ingen utleieleiligheter med så mange rom. Og skulle man komme over en, er de så dyre at man ikke har råd uansett. De eldste kan ikke dele nei. Det går bare ikke dessverre. 

Jeg blir nødt å betale barnebidrag også ja. 

Så mange rom? Du finner en leilighet med to soverom. Du sover selvsagt på stua. Deler 50/50 og han må betale bidrag til deg dersom han tjener mer. Regner med de iom at han ikke har samme problem og du ikke har midler til å kjøpe

Anonymkode: 51722...45d

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å bo trangt en periode mens dere leter etter noe å kjøpe vil barna greie fint. 
Ellers vil du fort kunne ende opp med at de to yngste om noen år blir å konfrontere deg med at du valgte storesøsknene over dem.  

Anonymkode: 7db44...a60

• Liker 7
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, her er jo flere løsninger på kort sikt! Har du 2 soverom, så sover de eldste på samme rom når de andre barna er der, ellers så sover de på hvert sitt rom utenom mens du sover på stuen (skaff deg en god sovesofa) . Mange som deler rom 😊

Anonymkode: df9f5...408

• Liker 2
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Ikke gi opp ungene dine i allefall

Man gir da ikke opp barne sine om man har samvær annenhver helg? Selv om deres far var utro, kan han jo være en fullt kompetent omsorgsperson? Hvis han både har økonomiske og emosjonelle ressurser til å ha daglig omsorg for barna sine, hva er galt med det? Det er 8.mars i dag, men her inne er det visst bare mor som duger. 

Anonymkode: 99f1a...c57

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette et jo bare tull. Du MÅ ikke kjøpe, du kan leie, og det finnes støtteordninger du kan få. Som en annen sier over her, jeg hadde om så sovet i badekaret før jeg ga fra meg hovedomsorgen for barna mine!

• Liker 4
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vi bor er det dyrt å leve og jeg kan ikke flytte ut av kommunen (pga samvær og regler).

Der er ikke regler som sier at du ikke kan flytte ut av kommunen. Les barneloven. Der er regler som sier du må varsle ja, og regler hvis du skal flytte ut av landet. Men ikke noe som sier at du må bli værende i en kommune. 

Jeg er absolutt ikke svakt økonomisk stilt, men vi bor på et sted hvor det er svindyrt å leve. Jeg kunne selvsagt flyttet, men er jo ikke mulig pga at man må bo i samme kommune som barna. Jeg må kunne hente og levere i barnehage, ha en fulltidsjobb og være mamma for de to eldste også, som faktisk kun har meg.

Du og bf må ikke bo i samme kommune nei. 

Anonymkode: f8440...d1b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Altså, far har drevet på å vært utro, og nå mener han at han skal ha et nyfødt barn hos seg 80% av tiden ? Jeg tror dere voksne må lande litt og tenke på barna og hva de trenger. Så okay, de to store skal bo hos deg 100%. men husk de er så store at de snart flytter ut. Så de kan dele rom. du og de to små kan dele et rom.  

Og så kan de to store jobbe litt og hjelpe deg med de små. Dere er jo en familie. 

Anonymkode: ed3d7...277

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Hva brukes barnepensjonen til?

Anonymkode: 7d823...224

Barnepensjon skal dekke de løpene de utgiftene på barn. Den med omsorgen for barnet avgjør hva de skal brukes til. Det er ikke ment å skal brukes til sparing. Det står i linken. 

Anonymkode: f8440...d1b

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Man gir da ikke opp barne sine om man har samvær annenhver helg? Selv om deres far var utro, kan han jo være en fullt kompetent omsorgsperson? Hvis han både har økonomiske og emosjonelle ressurser til å ha daglig omsorg for barna sine, hva er galt med det? Det er 8.mars i dag, men her inne er det visst bare mor som duger. 

Anonymkode: 99f1a...c57

Å se barna sine annenhver helg er lite, uavhengig av om det er mor eller far. 

Anonymkode: 9dae7...ebb

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...