AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Pga sykdom ligger det an til at vi må droppe den lenge planlagte reisen til et annet kontinent… jeg orker ikke ta sjansen på god sommer i Norge (hadde Norgesferie fjor for å spare penger til denne reisen, det var skikkelig dårlig vær hele tiden). Har lyst til å prøve noe nytt. Er det noen som har vært i Portugal? Hvordan er badetemperaturene? Regner med de er lavere enn i Middelhavet - og mer bølger? Noen som har vært der og kan si noe om Portugal generelt? Ellers er fastlands-Spania et alternativ. Har vurdert Korsika. Eller Malta. Eller Kypros? Vil gjerne dra et sted vi ikke har vært før, så ikke Kroatia, Frankrike, Italia… egentlig heller ikke Hellas. Vi tenker rutefly + leie leilighet, sannsynligvis også bil. Ikke storby, annet enn evt et par dager i Lisboa hvis vi drar dit. Vi er fem stk, tre barn i alderen 8 til 16. Anonymkode: 11ff8...e15
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars Ja, det er vel mange som har vært i Portugal. Absoutt et bra alternativ. En har jo Algarve med flere mindre steder. Har ikke vært der selv, men vet at mange liker seg der. Selv har jeg vært et par ganger i Lisboa, og da har man jo strandtededer en halvtimes tur med tog fra sentrum.. Det er jo Atlanterhave der, men mer enn nok folk som bader i juli. Dette kan jo sjekkes på nett. Generelt er Portugal et veldig fint alternativ til det mer besøkte Spania. Folk er litt mer beskjedne og kanskje litt "dypere" på sett og vis. Portugisisk mat og vin er veldig bra. Hele landet er litt mer sjarmerende enn mange steder i Spania. Det har i alle fall vært en del fattigere, og det kan også være rimeligere, og folk er kanksje litt mer ydmyke og forsiktige. Spanias fastland har jo alt mulig. Jeg liker Malaga by velig godt - alt innen gåavstand. Og leier man bil har jo man et vell av muligheter - både mindre strandsteder og byer, som f.eks. eksotiske Granada. Generelt er Andalucia givende, synes jeg. Hvis Hellas ikke frister, ville jeg ikke dratt til Kypros. Det blir ganske så likt. Anonymkode: d3c3b...ec3
AnonymBruker Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Ja, det er vel mange som har vært i Portugal. Absoutt et bra alternativ. En har jo Algarve med flere mindre steder. Har ikke vært der selv, men vet at mange liker seg der. Selv har jeg vært et par ganger i Lisboa, og da har man jo strandtededer en halvtimes tur med tog fra sentrum.. Det er jo Atlanterhave der, men mer enn nok folk som bader i juli. Dette kan jo sjekkes på nett. Generelt er Portugal et veldig fint alternativ til det mer besøkte Spania. Folk er litt mer beskjedne og kanskje litt "dypere" på sett og vis. Portugisisk mat og vin er veldig bra. Hele landet er litt mer sjarmerende enn mange steder i Spania. Det har i alle fall vært en del fattigere, og det kan også være rimeligere, og folk er kanksje litt mer ydmyke og forsiktige. Spanias fastland har jo alt mulig. Jeg liker Malaga by velig godt - alt innen gåavstand. Og leier man bil har jo man et vell av muligheter - både mindre strandsteder og byer, som f.eks. eksotiske Granada. Generelt er Andalucia givende, synes jeg. Hvis Hellas ikke frister, ville jeg ikke dratt til Kypros. Det blir ganske så likt. Anonymkode: d3c3b...ec3 Takk for svar! Jeg vet det kan sjekkes på nett, det er jo det jeg gjør nå. 😉 Vil gjerne høre direkte fra noen som har vært der. Det er ikke så lett å mentalt snu seg rundt fra en eksotisk ferie vi har drømt om i mange år, men Europa blir sikkert veldig fint, det også. Jeg prøver å gjøre det mer spennende for meg selv ved å dra til et sted hvor jeg aldri har vært før. 🙈 Akkurat nå trenger jeg bare litt sol og varme… Anonymkode: 11ff8...e15
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars Har vært i Carvoeiro i Portugal i juli, var nydelig. Fint å bade og passe varmt. Anonymkode: f9071...abb
AnonymBruker Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars Direktefly fra Oslo til Faro, så kan man utforske og bo flere steder langs Algarvekysten alt etter hva man ønsker. Enig med den over her ang Carvoeiro, nydelig(men liten) plass. Vi bodde der med leiebil så vi kunne farte litt rundt langs kysten. Portugal er et land jeg gjerne reiser tilbake til(vært der tre ganger). Malta og Kypros er begge litt sånn «been there, done that» for min del. Helt ok for en uke, men kommer ikke til å dra tilbake. Jeg personlig elsker Italia og Kroatia da, og vi reiser stadig tilbake år etter år(helst til nye plasser). Anonymkode: 95afa...039
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars Korsika står høyt på ønskelisten min. Kypros og Malta er fint, men litt kjedelig kanskje om dere skal sammenligne det med et eksotisk reisemål. Foretrekker Kypros av de to. Cascais er fint, nært Lisboa og kanskje mer å finne på om dere skal gjøre andre ting enn å ligge på stranda. Anonymkode: ba1fd...db3
AnonymBruker Skrevet 9. mars #7 Skrevet 9. mars Ferierer i Portugal hvert år, og trives kjempegodt. God mat, god drikke, portugiserne er et trivelig og åpent folkeslag. Været er bra i Juli, ofte temp over 35 grader. Havet er kaldt å bade i, men personlig syns jeg det er godt å avkjøle seg litt når vi først er på stranda. Kan være mye bølger og røde flagg på stranda. Vi bader helst i elvene/elvestrendene (praia fluvial), det er mye varmere enn sjøen (og roligere). Ellers er det mye å finne på, flere festivaler og markeder. Anonymkode: 044f5...93c
AnonymBruker Skrevet 9. mars #8 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Ferierer i Portugal hvert år, og trives kjempegodt. God mat, god drikke, portugiserne er et trivelig og åpent folkeslag. Været er bra i Juli, ofte temp over 35 grader. Havet er kaldt å bade i, men personlig syns jeg det er godt å avkjøle seg litt når vi først er på stranda. Kan være mye bølger og røde flagg på stranda. Vi bader helst i elvene/elvestrendene (praia fluvial), det er mye varmere enn sjøen (og roligere). Ellers er det mye å finne på, flere festivaler og markeder. Anonymkode: 044f5...93c Takk for tips! AnonymBruker skrev (23 timer siden): Korsika står høyt på ønskelisten min. Kypros og Malta er fint, men litt kjedelig kanskje om dere skal sammenligne det med et eksotisk reisemål. Foretrekker Kypros av de to. Cascais er fint, nært Lisboa og kanskje mer å finne på om dere skal gjøre andre ting enn å ligge på stranda. Anonymkode: ba1fd...db3 Jeg kunne gjerne tenke meg Korsika, jeg har vært på Sardinia og likte det veldig godt. Takk for tips ellers! AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 22.22): Direktefly fra Oslo til Faro, så kan man utforske og bo flere steder langs Algarvekysten alt etter hva man ønsker. Enig med den over her ang Carvoeiro, nydelig(men liten) plass. Vi bodde der med leiebil så vi kunne farte litt rundt langs kysten. Portugal er et land jeg gjerne reiser tilbake til(vært der tre ganger). Malta og Kypros er begge litt sånn «been there, done that» for min del. Helt ok for en uke, men kommer ikke til å dra tilbake. Jeg personlig elsker Italia og Kroatia da, og vi reiser stadig tilbake år etter år(helst til nye plasser). Anonymkode: 95afa...039 Jeg elsker også Kroatia, men jeg har vært der ganske mange ganger, og når jeg ikke får den turen til et annet kontinent, vil jeg gjerne oppleve noe nytt i Europa… Vi bor ikke i Oslo, så vi må bytte fly nesten uansett. Regner med det er Norwegian som flyr til Faro? Jeg har ikke sjekket årets flyvninger, men i fjor måtte vi overnatte på Gardermoen minst én vei til nesten samtlige reisemål ved Middelhavet med Norwegian. 🙄 Noe som fordyrer turen veldig når man trenger minst to hotellrom, og det blir også mye ekstra styr. AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 21.47): Har vært i Carvoeiro i Portugal i juli, var nydelig. Fint å bade og passe varmt. Anonymkode: f9071...abb Takk for tips! Anonymkode: 11ff8...e15
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå