AnonymBruker Skrevet 8. mars #1 Skrevet 8. mars Hvilke type daglig oppfølgning krever barn i ulike faser? Det være seg alt fra hvor lenge og ofte man må regne med å bytte bleier, til tid investert i legging og til hvilke klokkeslett, når de kan begynne å pusse tenner og gå på do selv? Anonymkode: 631bb...2c8
AnonymBruker Skrevet 8. mars #2 Skrevet 8. mars Hvor langt er et tau? Dette vil variere veldig. Merkelig forespørsel 😅 Anonymkode: 496e5...b0a 4 1
mommyaka Skrevet 8. mars #3 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvor langt er et tau? Dette vil variere veldig. Merkelig forespørsel 😅 Anonymkode: 496e5...b0a Enig...noen barn er kjempe enkle ..noen bruker 2 minutter på pusse og 10 minutter på å legge Andre bruker 5 timer på pusse og so e he he... Men...mine sluttet med bleie når de var 4 og 5 år...,6 år pusser de tennene selv Han på 12 bruke jeg 15 min ( synge,prate etc)(seng 2100) Hun på 6 bruker jeg 30 -60 min på( seng 19)
AnonymBruker Skrevet 8. mars #4 Skrevet 8. mars Hvis jeg skulle liste opp all oppfølging barn trenger i forskjellige alderstrinn, ville dette blitt en bok på lengde med bibelen. Minst. En på 1 mnd trenger noe annet enn en på 3 mnd. Som igjen trenger noe aknet enn en på 6, 9, 12, 15, 18 mnd. En på 2 år ar andre behov enn en på 3 år. Den oversikta du ønsker deg, den finnes ikke. Å ta vare på og å følge opp barn tar hele deg hele tiden. Man er forelder på fulltid, også om man har barna bare halvt tiden. Du bekymrer deg, planlegger og tenker på dem omtrent konstant. Anonymkode: 19f38...8fa 1
Million Skrevet 8. mars #5 Skrevet 8. mars Jeg har ikke så bred erfaring, ettersom jeg kun har oppfostret ett barn, ikke flere. Men han sluttet relativt sent med bleier, var 3 år og 8 mnd. Men til gjengjeld var han da endelig helt klar, og hadde ikke et eneste uhell etterpå. Ikke tisset i sengen om natten heller, ikke noenting. Vi måtte minne han på å gå på do nå og da en god stund etterpå da, for å unngå at han glemte seg bort i leken og utsatte det, men det gjør jo sikkert alle med småbarn som nettopp har sluttet med bleier. Mitt barn var segneferdig av trøtthet ved leggetid bestandig, og la seg kl 19.30. Da sovnet han som regel enten på stellebordet mens vi skiftet bleie og tok på pysj, eller senere sovnet han mens vi leste nattaboken. Å lese på sengekanten var noe jeg innførte da han lærte å gå, og jeg fikk han til å løpe til rommet sitt da kveldsstellet på badet var ferdig, og hente boken han ville ha den kvelden, og hoppe opp i sengen. Han elsket å bli lest for, og jeg elsket å gjøre det! Dagens kosestund alltid 🥰 Han sovnet som regel enten underveis i boken eller rett etterpå, aldri noe skrik og hyl og protester. Jeg visste det ikke den gangen, at det var anbefalt at foreldre pusser sine barns tenner til de er 12. Men jeg pusset faktisk sønnens tenner til han var 12. Rett og slett fordi unger har en tendens til å slurve og ikke gjøre godt nok, og jeg var livredd for hull i tennene hans (som jeg er med mine egne tenner også). Og han lærte i alle fall god tannpuss av det. Han er 25 nå og har aldri hatt et eneste hull i tennene, ikke engang i melketennene.
AnonymBruker Skrevet 8. mars #6 Skrevet 8. mars Det er jo ikke hunder som trenger 3 turer om dagen og en time med kos akkurat. Barn trenger oppfølging 100% av tiden du har sammen med dem. Du kan ikke slippe ut de på lufting og så tenke at du ikke trenger å bruke mer tid den dagen på barna. Anonymkode: 0bac6...737 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #7 Skrevet 8. mars Et eksempel: vårt barn er 1 ½ år. Enn så lenge har vi bare ett. Oppfølging er: Våkne tidlig og hjelpe barnet til å skjønne at vi skal sove videre siden klokken bare er 04.50, noe som fort tar 20 min. Stå opp kl 06, bruke en halvtime på badet hvor vi skifter bleie, kler på, pusser tenner, kjemmer hår, vasker oss litt, trasser litt. Bruke 30 min på laging+spising av ffrokost.bruker 5 min på å pakke barnehagesekken. Skifter en bæsjebleie. Haster ut døra for å rekke barnehagen før jobb. På jobb planlegger jeg middag og alt som må med hjem fra barnehagen, siden det er fredag. Svarer på melding fra barnehagen på om det er greit at barnet sover senere enn vanlig i dag pga tur. Skriver melding til mannen om at vi nesten er fri for bleier, og at han må kjøpe bleier etter jobb. Kommer på at jeg glemte å skifte fotstrikkene til dressen, og at det må gjøres snarest. Kjører innom skobutikken og henter et par nye innesko siden de gamle er utvokst nå. Henter poden. Pakker med alt som skal hentes. Han har bæsjet mens jeg henter ham, så jeg skifter på ham før vi drar hjem. Pakker med våte/skitne klær, ting han trenger hjemme til helgen, og bruker 10 min med de voksne i barnehagen for å høre hvordan det går mtp at en annen jente bet ham et par ganger tidligere i uka. Før vi kjører fra barnehagen sender jeg melding til de andre som sitter i FAU om vi skulle hatt dugnad snart, fordi de ansatte ønsket seg vårdugnad. Stopper på vei hjem fordi ungen hyler i baksetet - lekebilen hadde falt ned og det var krise. Hjemme er det utfordrende å lage mat med en liten som helst vil henge på mammaen sin etter 7 timer i barnehage. Middagslaginga tar derfor 45 min istedenfor 30 min. Vi har korte dager, fordi vi har mulighet til det. Det bruker vi også ekstra tid på, fordi vi vil ha tid med barnet vi trossalt har satt til verden. Etter mat må vi vaske gulvet rundt stolen, selve stolen, og bordet der barnet har sittet. Teppet under sofaen må opp, for barnet klarte å skru opp vannflaska si der og tømme ut alt. Må vaske noen av barnets klær, henge opp den våte utedressen+bytte fotstrikkene. Lese bøker for barnet, rydde opp det han har rotet, vaske matbokser og vannflasken fra barnehagen. Lage kveldsmat til barnet, vaske+rydde etter kveldsmat. Bade+kveldsstell tar fort 30-45 min. Så er det 10 min med legging klokka 18.30, før jeg må henge opp de rene klærne jeg vaska tidligere. Planlegger helga på kvelden, så alt er mulig å gjennomføre. Går hvertfall en time med mannen til koordinering og planlegging. Om helgene er det enda mer oppfølging, for da er barnet jo ikke i barnehagen. Anonymkode: 19f38...8fa 2
AnonymBruker Skrevet 8. mars #8 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvilke type daglig oppfølgning krever barn i ulike faser? Det være seg alt fra hvor lenge og ofte man må regne med å bytte bleier, til tid investert i legging og til hvilke klokkeslett, når de kan begynne å pusse tenner og gå på do selv? Anonymkode: 631bb...2c8 Kommer an på ungen. Vår 7-åring må følges opp med alt, mens 3-åringen er mer selvgående. Anonymkode: caafa...d6c 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #9 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke type daglig oppfølgning krever barn i ulike faser? Det være seg alt fra hvor lenge og ofte man må regne med å bytte bleier, til tid investert i legging og til hvilke klokkeslett, når de kan begynne å pusse tenner og gå på do selv? Anonymkode: 631bb...2c8 Har noen med diagnoser, de krever mye , snart voksen. Veldig induviduelt alle barn og aldre.. Anonymkode: fe1d7...784
AnonymBruker Skrevet 8. mars #10 Skrevet 8. mars Dette varierer veldig, sånn som andre her sier. Vi har en på snart 4 som klarer mye selv (smøre skive, kle på seg, leke alene en stund) men ikke pusse tenner eller tørke seg skikkelig bak. Han kan ikke være alene, men må ikke lenger fotfølges, og fotfølger ikke oss heller, og da syntes hvertfall jeg at alt ble lettere. Legging er også blitt mye lettere, kose litt og synge, tar ikke lang tid, men kunne ta en evighet før. Anonymkode: 8f103...e9b
AnonymBruker Skrevet 8. mars #11 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvilke type daglig oppfølgning krever barn i ulike faser? Det være seg alt fra hvor lenge og ofte man må regne med å bytte bleier, til tid investert i legging og til hvilke klokkeslett, når de kan begynne å pusse tenner og gå på do selv? Anonymkode: 631bb...2c8 Det endrer seg iht hva de selv mestrer og hvor fort de mestrer. De skal lære alt selv, men ikke alt på en gang. Hvor mange blwier kommer an på hvor ofte det er noe å bytte Anonymkode: f27a2...ea4 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #12 Skrevet 8. mars Syns spørsmålet til ts er interresant, men har ikke noe godt svar. Hvis man har barn med diagnose og skal søke NAV om hjelpestønad, må det i søknaden vises til hvor mye mer oppfølging barnet krever enn et friskt barn på samme alder. Har en gutt med ADHD, og kunne sikkert søkt hjelpestønad sats 1 eller 2. Ettersom han er vår eneste gutt, har vi lite å sammenligne med, og for oss er han vår normal. Vi har aldri opplevd noe annet, og det er vanskelig å peke på alt som kanskje tar lengre tid og krever mer. Har derfor droppet å søke. Hadde det funnes noe veileder på dette, hadde vi kanskje sent en søknad. Anonymkode: 7fea7...7e8 1
AnonymBruker Skrevet 8. mars #13 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Syns spørsmålet til ts er interresant, men har ikke noe godt svar. Hvis man har barn med diagnose og skal søke NAV om hjelpestønad, må det i søknaden vises til hvor mye mer oppfølging barnet krever enn et friskt barn på samme alder. Har en gutt med ADHD, og kunne sikkert søkt hjelpestønad sats 1 eller 2. Ettersom han er vår eneste gutt, har vi lite å sammenligne med, og for oss er han vår normal. Vi har aldri opplevd noe annet, og det er vanskelig å peke på alt som kanskje tar lengre tid og krever mer. Har derfor droppet å søke. Hadde det funnes noe veileder på dette, hadde vi kanskje sent en søknad. Anonymkode: 7fea7...7e8 Sats 1 får du vel uansett, så lenge du har diagnosen? Eller har det endra seg? Venninna mi fikk det for noen år siden, uten noe annet enn et bekreftende skriv fra fastlege på at hun har adhd-diagnosen. Anonymkode: 19f38...8fa
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå