Gå til innhold

Ungdom som ikke ønsker å konfirmere seg, men vil ha familiefest

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg gjorde det slik da jeg ikke var kristen og ikke fikk meg til å spørre om 4 tusen kroner til den humanistiske varianten. Vi hadde ikke god råd i familien, og det var dyrt nok med fest og gaver. Veldig takknemlig for at de anså verdien i nonfirmasjon som verdig et overgangsrituale til voksenlivet - slik som hele verden har en variant av ca rundt samme alder.

Anonymkode: 7bb1b...6fa

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Ingen konfirmasjon - ingen gave.

En får stå i valgene sine. 

Anonymkode: cc65e...81f

Det er jo akkurat det han gjør. Foreldrene velger allikevel og holde en fest. 

Anonymkode: 502b2...5d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo foreldrene som er på bærtur her, og lar en tenåring diktere. Det var mye rart jeg fikk for meg som tenåring, men det var jo ikke jeg som bestemte som 13-14-åring... 

Anonymkode: 94d8e...fe2

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Mi vil ikke konfirmeres i kirken. Så da blir det borgerlig her. 
Kanskje det er det han skal isteden?

Og ja man gir gave. 

Anonymkode: 4625e...2a6

TS her. Kunne sikkert vært litt mer tydelig i innledningen, men her hadde han valget mellom å konfirmere seg i kirken eller borgerlig. Han er ikke kristen, så borgerlig var vel egentlig planen, men man må delta på obligatoriske kurs likevel (noe han ikke gidder). Ingen diagnoser inne i bildet, det hadde vi så fall hatt full forståelse for.

Anonymkode: 82fe5...e95

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Gir du julegave til muslimer?

Anonymkode: a7c85...3d1

Ja, faktisk. Får julegave fra muslim også. 

Anonymkode: a2622...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (18 timer siden):

En kollega av meg har en sønn som egentlig skulle konfirmere seg i vår, men som ikke vil/orker å delta på de obligatoriske kursene. Han vil likevel ha fest, og foreldrene har gått med på dette. Selv synes jeg det høres rart ut, enten får man la være å konfirmere seg eller bare gjøre det om man er så giret på fest (og gaver!), men det er ikke min sak. Utfordringen er at på vår arbeidsplass pleier vi å gi en samlet gave til store begivenheter, som når noen gifter seg, rund dag og når barna konfirmerer seg. Vanligvis ville vi gitt en gave til en verdi av ca 1000 kr, men hva gjør vi i dette tilfellet? Kjør debatt!

Anonymkode: 82fe5...e95

Din kollega er med å på gi gave til sine kollegaers 15- åringer, så hvorfor skal ikke hennes få? Må dere legge dere opp i hvordan de feirer sin 15- åring? Gi gaven og la det være med det.  

Anonymkode: a2622...d3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

For noen slappe foreldre som godtar sånt tull og grådighet fra sønnen sin! 
Jeg hadde gitt en redusert sum som tante om min bror/søster hadde godtatt en sånn idiotisk oppførsel av en konfirmant. 

Anonymkode: d4e1f...547

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 17.58):

Veldig mange barn og unge sliter med autisme/adhd og skolevegring i dag. Her i kommunen er det også mye utenforskap og skyhøye mobbetall. 

Jeg ville gitt gave og gratulert/ønsket lykke til videre i livet. Siden du velger å stille spørsmålet her i stedet for å ta det direkte med de involverte så regner jeg med at du ikke kjenner familien så veldig godt. Da kan det godt være gode vurderinger som du ikke kjenner til.

Anonymkode: ab8df...ea6

Vår sønn har både autisme og adhd og skal konfirmere seg nå i mai. Han følger vanlig opplegg. Det å bare ha selskap for pengenes del blir for dumt. Og om de konfirmerer seg i kirka eller humanetisk så tilrettelegger de jo for dem som trenger det.

Anonymkode: da217...13e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Yngste datter ville ikke konfirmere seg. 

Vi hadde en fest, en non-firmasjon. Helt lik som de to søsken hadde, bare uten kirke. 

Stolt av dattera, av de tre så er der hun som har medt bein i nesa. Var ikke lett valg for henne. 

Besteforeldre i harnisk. 

Anonymkode: 2eab2...1c7

Stolt av datteren din som holdt fest for seg selv for å ikke feire eller markere annet enn "jeg vil ha fest" eller alternativt "penge-grabb"? Skikkelig stolt 🤪 det der handler ikke om bein i nesen, det handler om å være oppdratt til å leve i en verden der hun tror det er greit å bare skumme fløten uten å ha bidratt til noe som helst.

Neste gang dere vil ha fest bare fordi kan dere droppe den idiotiske non-firmasjonen og heller gå for en større bursdagsfest.

Anonymkode: 78d8c...e20

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Hadde selvfølgelig gitt. Regner med at forelderen til dette barnet har gitt til andres merkedager også.

Anonymkode: e5ebf...c2b

Antakeligvis, men der er det INGEN merkedag. Skal jobben gi gave "bare fordi". 

Anonymkode: 78d8c...e20

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Banamamama skrev (20 timer siden):

Hvorfor det? Hva med de som ikke klarer å forholde seg til mange mennesker.  Skal ikke de få gaver på lik linje som andre? 

De kan jo bare opplyse om at sånn er situasjonen. De orker ikke å ha fest eller selskap,  for ungdommen blir stresset av det.  Men det er ønskelig med gaver likevel.  Dagen blir feiret med mor og far hjemme i stua. 

Da får foreldrene  gjøre som vi foreslo, at de evnt kunne få pengene or festen istedenfor. 

Her ble alternativene å velge mellom. 15.000, eller borgerlig  eller kristelig konfirmasjon.  

Ønsket om fest uten konf ble blankt nei. Får da være grenser for å  sy puter under armene, og dessuten fremstår  det som litt frekt for mange, å feire  seg selv uten en insats. 

Anonymkode: dcf08...c90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Å feire konfirmasjon uten å konfirmere seg er helt tullete, og selvfølgelig gir man ikke gave hvis noen velger å holde kun en "fest". 

Anonymkode: 10de9...1ba

Nei det er ikke tullete , det heter nonfirmasjon

Anonymkode: a14e1...ecb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

For noen slappe foreldre som godtar sånt tull og grådighet fra sønnen sin! 
Jeg hadde gitt en redusert sum som tante om min bror/søster hadde godtatt en sånn idiotisk oppførsel av en konfirmant. 

Så du mener at du gir gaver for at et ungdom har gått i kirken eller i et sted der de snakker sammen om livet?  Ikke festen? 

Og de er jo ikke slappe..de bryr deg om hva sitt barn vil. De fleste idag vil ikke konfirmert seg . Oh hvorfor er idiotisk av ungdom og stå for det han vil...eller sjal han fp gave for å følge strømmen...for den eldre generasjonen sin del?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ville gitt gave men tenkt at det var idiotisk, men det er jo opp til de om de vil la han gjøre det sånn. 

Anonymkode: 58f22...d90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Det er jo akkurat det han gjør. Foreldrene velger allikevel og holde en fest. 

Anonymkode: 502b2...5d7

Da må han også stå i sitt valg,og det er å ikke få gaver av de som har mulighet til å møte opp.

Anonymkode: 093c3...298

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er uvesentlig hva en kollega og en kollegas sønn velger av feiringer. Den gavekassa ville jeg bedt om retningslinjer for. 
Vi samler inn til barnefødsler og runde tall. 
Aldri hørt om barns konfirmasjon eller annet, det er jo åpenbart at det blir trøbbel. Dere må være en stor arbeidsplass siden dere gir såpass mye, hva da med ikke-norske osv? 
Bare si nei til å bidra nå, gi en 50-lapp til andre konfirmanter hvis du har lyst. 

Anonymkode: 91d64...43d

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Konfirmasjon er en bekreftelse av dåpen. Hvorfor skal de få penger hvis de driver med kirke-nekt?

PS psykisk helse problemer er noe annet. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mine barn fikk valget mellom kirkelig konfirmasjon, borgerlig eller en fest. Og dersom de hadde valgt fest, hadde jeg hatt full forståelse for at mine kollegaer ikke hadde gitt noen gave. En ting at familie som er invitert til festen ønsker å gi en liten gave, men man kan ikke forvente det av andre.  

Anonymkode: ca08d...4d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
mommyaka skrev (16 timer siden):

Så du mener at du gir gaver for at et ungdom har gått i kirken eller i et sted der de snakker sammen om livet?  Ikke festen? 

Og de er jo ikke slappe..de bryr deg om hva sitt barn vil. De fleste idag vil ikke konfirmert seg . Oh hvorfor er idiotisk av ungdom og stå for det han vil...eller sjal han fp gave for å følge strømmen...for den eldre generasjonen sin del?

En ungdom i konfirmasjonsalder kan godt bli satt krav til om de ønsker en konfirmasjonsfest, og det har de godt av også. 
Respekt ovenfor familie og slekt som stiller opp på en sånn feiring inkl større pengegaver som en mere vanlig enn på en vanlig bursdagsfeiring. 
Jeg tror hele familien hadde reagert negativt om en av mine ikke gadd å være med på konfirmasjonsforberedelsen i forkant.  
Nå er alle mine konfirmert enten i kirken eller humanetisk. De fikk velge selv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Konfirmasjon er en bekreftelse av dåpen. Hvorfor skal de få penger hvis de driver med kirke-nekt?

PS psykisk helse problemer er noe annet. 

Borgerlig konfirmasjon var vel først ute for kirke-nekt barn/familier. Kan ikke se noen problemer med at barnet/ungdommen har en fest og får gaver til sin 15-årsdag, på samme måte som hans jevnaldrende som står konfirmant i kirken eller humanetisk gjør. 

Anonymkode: c811f...f0d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...