Gå til innhold

Ungdom som ikke ønsker å konfirmere seg, men vil ha familiefest

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Gir gave selvfølgelig. Dette er ungdommens valg. 

Mine to tenåringer hadde en litt uhøytidelig fest på veien videre inn i voksenlivet. Deilig med ungdom som ikke er en sau og følger strømmen men tar egne valg. Respekter det. 

Anonymkode: 2cac8...5d9

Hva eksakt har denne ungdommen egentlig valgt?

Hvilke egne "valg" tok ungdommen din? Du holdt en fest der barna dine fikk masse penger - helt uten grunn?

Du høres ut som en konspirasjonsteoretiker der du snakker om "sauer" og "følger strømmen".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Jeg er 50 og skulle gjerne hatt inn ekstra penger, skal jeg og samboeren min ta en "bryllupsfest" uten å gifte oss?

Jeg syns det er helt latterlig at man har en sånn fest uten konfirmasjon. Har man bein i nesa (som mange skryter at de som velger "nonfirmasjon" har) så får man velge enten-eller, og stå for det, ikke holde en fest uten seremoni bare for at man vil ha lettjente penger.  

Anonymkode: 901d9...a2b

100% enig. Har to tenåringer som har valgt å ikke konfirmere seg i det hele tatt, og da har de (etter eget valg) heller ikke hatt selskap. Besteforeldrene ga et betydelig pengebeløp til begge tenåringene, "for at det skulle bli rettferdig ift de andre barnebarna", utover det fikk de ikke noe annet. 

Siden mitt syn er at konfirmasjon er en litt vel gammeldags tradisjon som jeg ikke er interessert i å holde liv i, gidder jeg heller ikke gi gave til nabobarn/barnas venner/kollegaers barn osv. Synes til og med det er en unødvendig utgift å gi konfirmasjonsgave til nevøer og nieser som helt tydelig konfirmerer seg kun for å få penger. Ikke er de kristne engang, men konfirmerer seg i kirka. 

Anonymkode: 947c4...90a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Jeg er 50 og skulle gjerne hatt inn ekstra penger, skal jeg og samboeren min ta en "bryllupsfest" uten å gifte oss?

Anonymkode: 901d9...a2b

Jeg hadde selvfølgelig gitt dere gave hvis dere hadde arrangert en bryllupsfest, selv uten intensjonen om å sende inn den lovmessige dokumentasjonen. 

Det er selve feiringen som utløser gaver, synes jeg. Og bryllup er - med eller uten papir - en feiring av kjærligheten og at man har valgt hverandre for resten av livet.

Ikke en eneste gang har jeg spurt brudeparet om dokumentasjon før jeg har overtrukket gavene 😅

Anonymkode: 7bb1b...6fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kalle Klok skrev (1 time siden):

Man er IKKE voksen i den alderen  !!!

Så hva står konfirmasjon for ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Han er så modig at han velger vekk 20-30 000 tusen kroner eller mer som en som kofirmerer seg kirkelig eller borgerlig får.

Anonymkode: 093c3...298

For du tror ikke han forventer gaver i denne familiefesten? 

Anonymkode: 82be9...3be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg hadde selvfølgelig gitt dere gave hvis dere hadde arrangert en bryllupsfest, selv uten intensjonen om å sende inn den lovmessige dokumentasjonen. 

Det er selve feiringen som utløser gaver, synes jeg. Og bryllup er - med eller uten papir - en feiring av kjærligheten og at man har valgt hverandre for resten av livet.

Ikke en eneste gang har jeg spurt brudeparet om dokumentasjon før jeg har overtrukket gavene 😅

Anonymkode: 7bb1b...6fa

Men da er intensjonen å feire kjærligheten.

Intensjonen med en konfirmasjon er at man skal feire at man har gjennomført et form for løp, og tre inn i de voksnes rekker. Ikke har man gjennomført et løp, og ikke trer man inn i de voksnes rekker lenger heller. Hva er det da igjen å feire? At man blir eldre? Det har man bursdagsselskap til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 17.35):

Jeg berømmer ungdommen som selv vet hva de vil og står i mot samfunnets forventninger. Det samme med foreldre som støtte ungdommen i dette.

Konfirmasjon er en religiøs tradisjon. I Norge har det vært en forventning det veldig mange, de aller fleste gjør det fordi det forventes av samfunnet, familien eller omgangskretsen. Trusler om å ikke få gavene er også en del av grunnen til at mange gjør det. Vi har derfor fått muligheten til borgerlig konfirmasjon.

Jeg personlig konfirmerte meg i kirken for pengene sin del. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke gjør det vil jeg ikke få penger.

Kirken er ikke en del av staten lenger, og jeg tenker det er på tide at vi normaliserer at å ikke konfirmere seg er helt greit.

Markering av overgangen til voksenlivet tenker jeg på den annen side burde være helt ok enten det er konfirmasjon eller fest.

Skal du da gi gave? Helt opp til deg, men jeg ville glatt gjort det.

Jeg er helt åpen med min datter om konfirmasjonen. Hun vet at jeg synes alt er greit. Hun vet vi kan arrangere fest uansett hvis hun vil det.

Det hun ikke vet er dersom hun går for å ikke konfirmere seg, så vil hun få alt jeg sparer i gave av meg. Dette får ikke hun vite før selve dagen. Jeg vil ikke at det skal påvirke.

Hun selv tenker hun gjør best i å følge strømmen. Altså fokusere på hva som gjør at hun er inkludert.

Anonymkode: bd7a0...af8

Enig. Jeg konfirmerte meg ikke, forsto ikke hvorfor jeg skulle ta kristelig, tro ikke på Gud, og det humanistiske ga heller ikke store mening. Jeg fikk ikke fest, og ville heller ikke ha fest. Ikke penger heller. Spilte ikke noen rolle for meg.

Anonymkode: 5cd40...931

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Men om du leser et av ts sine innlegg, så ville han ikke konfirmere seg i kirken, noe som er forståelig. Men han gadd ikke følge opplegget til human Etisk. Og han har i følge ts ingen diagnoser som tilsa at det å følge et opplegg var vanskelig. Han gidder bare ikke. Men fest og gaver, det vil han ha.

Det hadde sittet veldig langt inne å premiert sånn latskap med dyre gaver. 

Jeg leste innlegget, og det var hele poenget med mitt. Jeg tenker det for han er selve selskapet som er viktig. Nei kanskje han ikke gidder-kanskje han bare ikke vil og at et opplegg med kirke eller humanistisk ikke er noe for han. Men hva om de har en like fin dag sammen uten et fastsatt opplegg og lager en helt egen feiring som blir en fin markering for hele familien. Trenger vi alltid disse institusjonene som skal fortelle oss hva som er riktig til enhver tid? Han blir neppe å få like mye gaver uansett - for mange tenker slik som deg, og i utganspunktet meg selv, og det er han sikkert inneforstått med, allikevel tar han denne avgjørelsen, og for meg betyr det at det at det han gjør er minst like ekte som for en som bare velger å konfirmere seg, kun for å få gavene fra alle gamle tanter og naboer… 

Anonymkode: fd253...a57

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er ett barn av ei/en du jobber med?

Jeg hater, hater, slike innsamlinger på jobb! Jeg jobbet i en barnehage i mange år, hvor vi hadde disse 'frivillige innsamlinger' ofte. Det var jo aldri 'frivillig'. Man hadde en boks og en lapp hvor man skrev navnet sitt og hvilket belöp man ga.

Herregud hvor mye 'tull' jeg betalte inn! For runde år, for å bli gravid (jepp, det var en innsamling for det også!), få ett barn, forlove seg,  innsamling til mor og far da de gikk i permisjon, gi penger/må jobbe overtid fordi noen må hjem tidlig for å arrangere ett Tupperware-party ( jepp...) og du må kjöpe. . Innsamling til noen som var sykemeldt! Komfirmasjon tror jeg ikke vi kom til pga barna var for små.

Jeg fikk jo ingenting tilbake fordi jeg ikke hadde en rund dag, ble ikke forlovet, ble ikke gravid, fikk ikke barn, ble ikke sykemeldt, hadde aldri ett Tupperware-party.

Det toppet seg da vi hadde en innsamling til ei som skulle gifte seg, og forventningene var at vi skulle gi 500,- i gave per person! Kun fordi vi jobbet sammen! Det som var helt tragisk med hele den situasjonen var at alle på jobb, untagen meg, ble bedt i brylluppet! Jeg betalte de 500.- , men jeg var ikke 'god nok' vissnok... Hater den dama fremdeles..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

For du tror ikke han forventer gaver i denne familiefesten? 

En gir vel ikke gaver når en er bedt på kaffe og kaker. For meg er det ingen konfirmasjon som betyr ingen gaver,og dermed penger spart.

Anonymkode: 093c3...298

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...