Gå til innhold

Ungdom som ikke ønsker å konfirmere seg, men vil ha familiefest

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Vi ønsker ikke å døpe våre barn, om de ønsker å konfirmere seg så ok. Om de vil ha fest uten konfirmasjon (men borgelig) da skal de selvsagt få fest og gaver. Man skal ikke tvinges til noe religiøst om man ikke vil. Det er forrige århundre.

Anonymkode: 452ae...b5b

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
mommyaka skrev (2 timer siden):

Sønnen vår vil ikke ta konfirmasjon,men vi skal ha en blitt "voksen" fest.

Hvorfor skal dere være forskjellige på en fest med kaker og mat der de ikke går i kirken..til der de har fest med kaker og mat og  går i kirken.

Sønnen våres har bursdag i mai så vi tar nok en bursdag)fest samtidig 

Blir festen når han blir 18 år da? For voksen er de hvertfall ikke i 15 års alderen. 

Anonymkode: adc57...dd2

• Liker 2
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Blir festen når han blir 18 år da? For voksen er de hvertfall ikke i 15 års alderen. 

Og hva feiere de på "konfirmasjon da?

Gir du gaver da og ikke år de blir 18

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår familie er det valgfritt. Min sønn fikk velge; norske kirke, frikirke, humanistisk eller ikke noe i det hele tatt. Selskap skulle han uansett få. 

Han valgte humanistisk leir. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hareena skrev (2 timer siden):

Pengeinnsamling er på jobb er en uting.

Enig! Jeg meldte meg ut av den hersens gavekassa på jobb. Det beste valget på lenge. Jeg har irritert meg over den så lenge, at jeg til slutt fikk nok

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

En kollega av meg har en sønn som egentlig skulle konfirmere seg i vår, men som ikke vil/orker å delta på de obligatoriske kursene. Han vil likevel ha fest, og foreldrene har gått med på dette. Selv synes jeg det høres rart ut, enten får man la være å konfirmere seg eller bare gjøre det om man er så giret på fest (og gaver!), men det er ikke min sak. Utfordringen er at på vår arbeidsplass pleier vi å gi en samlet gave til store begivenheter, som når noen gifter seg, rund dag og når barna konfirmerer seg. Vanligvis ville vi gitt en gave til en verdi av ca 1000 kr, men hva gjør vi i dette tilfellet? Kjør debatt!

Anonymkode: 82fe5...e95

Nope, du får ikke feste fordi du er til.

Konfirmasjonsfest og tilhørende konfirmasjonsgave får du fordi du deltok på konfirmasjonsundervisningen og valgte å fornye/fortsette forholdet ditt med kristendommen.

Dette hadde jeg glatt takket nei til, hva er det de har fest for...? Det blir for teit og gjør narr av konfirmasjonsriten og religionen som konfirmasjonsritualet tilhører.

Jeg er ikke religiøs, men jeg er stor tilhenger av respekt for andres religion og deres religiøse skikker. 

Anonymkode: 78d8c...e20

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En kollega av meg har en sønn som egentlig skulle konfirmere seg i vår, men som ikke vil/orker å delta på de obligatoriske kursene. Han vil likevel ha fest, og foreldrene har gått med på dette. Selv synes jeg det høres rart ut, enten får man la være å konfirmere seg eller bare gjøre det om man er så giret på fest (og gaver!), men det er ikke min sak. Utfordringen er at på vår arbeidsplass pleier vi å gi en samlet gave til store begivenheter, som når noen gifter seg, rund dag og når barna konfirmerer seg. Vanligvis ville vi gitt en gave til en verdi av ca 1000 kr, men hva gjør vi i dette tilfellet? Kjør debatt!

Mi vil ikke konfirmeres i kirken. Så da blir det borgerlig her. 
Kanskje det er det han skal isteden?

Og ja man gir gave. 

Anonymkode: 4625e...2a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Vi ønsker ikke å døpe våre barn, om de ønsker å konfirmere seg så ok. Om de vil ha fest uten konfirmasjon (men borgelig) da skal de selvsagt få fest og gaver. Man skal ikke tvinges til noe religiøst om man ikke vil. Det er forrige århundre.

Ingen skal tvinges til å delta i religiøse ritualer, enig der og så setter man punktum. Fest uten konfirmasjon er bare idiotisk: hva feirer dere? Ikke er de voksne, ikke er det tilhørende noen tro, konfirmasjon tilhører religion. Ingen tro? Ingen konfirmasjon? Ingen fest. 

Enkelt.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Er vel ingen som tvinger en til å konfirmeres, men da er det ingen grunn til å ha fest heller hvis man velger bort både kristen og humanistisk konfirmasjon.

Anonymkode: e9186...8cb

• Liker 5
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ingen konfirmasjon betyr jo ingen gave. Jeg skjønner ikke hvorfor bedriften skal betale noen gave når ungdommen ikke konfirmerer seg.

Anonymkode: 093c3...298

• Liker 5
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Boblerone skrev (3 timer siden):

Altså er dere seriøse? Så en ungdom må enten velge kirke eller humanistisk selv om de føler det blir feil? Jeg støtter at ungdommene får velge selv, det er uansett et overgangsrituale og hvordan familien velger å gjøre det bør man jo respektere. 
selvfølgelig bør ungdommen få gave, spesielt en ungdom som tør å velge noe annet enn alle andre.

Ungdommen har ikke noe overgangsrituale som en konfirmasjon jo er. Ungdommen vil kun ha et selskap.Hadde min ungdom valgt bort konfirmasjon,hadde jeg ikke gitt noen gave eller hatt noe selskap. Og spart de pengene.

Anonymkode: 093c3...298

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Mi vil ikke konfirmeres i kirken. Så da blir det borgerlig her. 
Kanskje det er det han skal isteden?

Og ja man gir gave. 

Anonymkode: 4625e...2a6

Konfirmasjon er jo en bekreftelse på dåpen, at de fortsatt ønsker å være en del av kirken.  Det har jo ikke noe med at de er voksne. Selv ikke i gamle dager var de voksne da de var 15 år. Ja, mange måtte nok ut i arbeidslivet, men voksne var de ikke.  

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ingen skal tvinges til å delta i religiøse ritualer, enig der og så setter man punktum. Fest uten konfirmasjon er bare idiotisk: hva feirer dere? Ikke er de voksne, ikke er det tilhørende noen tro, konfirmasjon tilhører religion. Ingen tro? Ingen konfirmasjon? Ingen fest. 

Enkelt.

Overgangsritualer har man hatt til alle tider og de trenger ikke være knyttet til religioner. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg konfirmerte meg ikke. Men skulle selvsagt ikke ha verken fest eller gaver, hadde ikke kommet på ideen. Jeg fikk en gave av foreldrene mine (et fotoapparat), men det var på deres initiativ. Jeg forventet ikke noe, ikke av dem, og selvsagt heller ikke av andre.

Anonymkode: 87628...7cc

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Arkana skrev (6 minutter siden):

Overgangsritualer har man hatt til alle tider og de trenger ikke være knyttet til religioner. 

Ja enig, men å ha fest uten noe annen grunn enn at ungdommen vil ha fest er laaaangt i fra en overgangsrituale.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var da en pussig måte å forholde seg til dette på..... Dette handler ikke om Å konfirmere seg eller ikke konfirmere seg....

Dette handler om å ta et bevist valg på om man tror eller om man ikke tror.... Man feirer ikke at man er blitt konfirmert.... Man feirer at barnet har tatt et valg...! 

Er du invitert i fest, da gir man pent en gave og det UANSETT om man er enig i det valget den personen som blir feiret har tatt...!!!!!!!

Dåp og konfirmasjon har INGEN praktisk betydning, og de som velger det fra får ingen konsekvenser.... Dette er utelukkende symbolsk, for de som TROR...!!!! 

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror det er mest høflig å gi gaver hvis man blir invitert på festen, og jeg ville ha gitt min andel hvis det var innsamling på arbeidsplassen. Konfirmasjonsgave er egentlig tradisjonelt knyttet til selve konfirmasjonen, og årsaken til at de fleste innfødte Norske i 50,60, 70 års-alderen valgte å bli konfirmert. Ting har endret seg litt, det har blitt borgerlige ukristne seremonier for å markere "bli voksen" for å gi et reellt alternativ til ungdom som ikke vil ha det kristne, men allikevel fest og gaver.

I gamle dager var det et stort offer å si nei til konfirmasjon som kunne være så innbringende at man kunne skaffe seg moped. Nesten ingen sa nei til gavene/konfirmasjonen.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Haldrup skrev (4 minutter siden):

Det var da en pussig måte å forholde seg til dette på..... Dette handler ikke om Å konfirmere seg eller ikke konfirmere seg....

Dette handler om å ta et bevist valg på om man tror eller om man ikke tror.... Man feirer ikke at man er blitt konfirmert.... Man feirer at barnet har tatt et valg...! 

Er du invitert i fest, da gir man pent en gave og det UANSETT om man er enig i det valget den personen som blir feiret har tatt...!!!!!!!

Dåp og konfirmasjon har INGEN praktisk betydning, og de som velger det fra får ingen konsekvenser.... Dette er utelukkende symbolsk, for de som TROR...!!!! 

Men her er det ikke snakk om inviterte gjester. Det er spørsmål om kollegaene til mor eller far skal gi gave fra jobben.

Anonymkode: 157e7...f3d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dette er jo ikke en diskusjon om konfirmasjon/ikke konfirmasjon, religion eller ønske om å ha fest bare for penger. Det er spørsmål om arbeidsplassen til en av foreldrene skal samle inn til "konfirmasjonsgave" til en som ikke skal konfirmeres. Mitt barn valgte bort konfirmasjon, og fikk selvsagt ikke gave fra min arbeidsplass. Hadde da virkelig ikke forventet det heller. 

Anonymkode: 157e7...f3d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo rart å gi "konfirmasjonsgave" når det ikke er noen konfirmasjon. Det blir i så fall omtrent det samme som å gi "bryllupsgave" til noen som bestemmer seg for å feire at de er blitt kjærester.

Anonymkode: 243e8...f52

Da jeg fulgte konfirmasjonsundervisningen for over tretti år siden, sa presten faktisk at han syntes alle skulle få samme gave, enten de konfirmerte seg eller ikke. Slik at ingen skulle konfirmeres seg bare for gavene (pengene).

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...