Gå til innhold

Ungdom som ikke ønsker å konfirmere seg, men vil ha familiefest

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En kollega av meg har en sønn som egentlig skulle konfirmere seg i vår, men som ikke vil/orker å delta på de obligatoriske kursene. Han vil likevel ha fest, og foreldrene har gått med på dette. Selv synes jeg det høres rart ut, enten får man la være å konfirmere seg eller bare gjøre det om man er så giret på fest (og gaver!), men det er ikke min sak. Utfordringen er at på vår arbeidsplass pleier vi å gi en samlet gave til store begivenheter, som når noen gifter seg, rund dag og når barna konfirmerer seg. Vanligvis ville vi gitt en gave til en verdi av ca 1000 kr, men hva gjør vi i dette tilfellet? Kjør debatt!

Anonymkode: 82fe5...e95

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig gir dere gave.

Anonymkode: 100bb...45c

• Liker 33
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet

Du kan velge å være en prinsippryttense drittsekk, ellers så kan du spytte inn noen tiere. 

Dere blir vel neppe invitert til verken kirke, samfunnshus eller konfirmasjonsfesten, så hvilken rolle spiller det for dere. 

Anonymkode: 60b09...33b

• Liker 25
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei får ikke gave hvis man ikke konfirmerer seg. Skulle jeg og samboeren fått bryllupsgave selv om vi ikke giftet oss? 

Anonymkode: 5b74b...fd7

• Liker 28
  • Nyttig 10
AnonymBruker
Skrevet

Konfirmasjonsgave uten å bli konfirmert? Nei,selvsagt ikke. 

Anonymkode: 157e7...f3d

• Liker 28
  • Nyttig 8
Skrevet

Altså er dere seriøse? Så en ungdom må enten velge kirke eller humanistisk selv om de føler det blir feil? Jeg støtter at ungdommene får velge selv, det er uansett et overgangsrituale og hvordan familien velger å gjøre det bør man jo respektere. 
selvfølgelig bør ungdommen få gave, spesielt en ungdom som tør å velge noe annet enn alle andre.

• Liker 28
  • Hjerte 1
  • Nyttig 11
Skrevet

Pengeinnsamling er på jobb er en uting.

• Liker 21
  • Nyttig 12
AnonymBruker
Skrevet

Jeg berømmer ungdommen som selv vet hva de vil og står i mot samfunnets forventninger. Det samme med foreldre som støtte ungdommen i dette.

Konfirmasjon er en religiøs tradisjon. I Norge har det vært en forventning det veldig mange, de aller fleste gjør det fordi det forventes av samfunnet, familien eller omgangskretsen. Trusler om å ikke få gavene er også en del av grunnen til at mange gjør det. Vi har derfor fått muligheten til borgerlig konfirmasjon.

Jeg personlig konfirmerte meg i kirken for pengene sin del. Jeg fikk beskjed om at hvis jeg ikke gjør det vil jeg ikke få penger.

Kirken er ikke en del av staten lenger, og jeg tenker det er på tide at vi normaliserer at å ikke konfirmere seg er helt greit.

Markering av overgangen til voksenlivet tenker jeg på den annen side burde være helt ok enten det er konfirmasjon eller fest.

Skal du da gi gave? Helt opp til deg, men jeg ville glatt gjort det.

Jeg er helt åpen med min datter om konfirmasjonen. Hun vet at jeg synes alt er greit. Hun vet vi kan arrangere fest uansett hvis hun vil det.

Det hun ikke vet er dersom hun går for å ikke konfirmere seg, så vil hun få alt jeg sparer i gave av meg. Dette får ikke hun vite før selve dagen. Jeg vil ikke at det skal påvirke.

Hun selv tenker hun gjør best i å følge strømmen. Altså fokusere på hva som gjør at hun er inkludert.

Anonymkode: bd7a0...af8

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

"Tør"? Han gidder ikke dra på kurs, men vil ha festen. Skikkelig modig 😄

Anonymkode: 43fdb...1f5

Det er faktisk veldig mange ungdommer som ikke tør å la vær å konfirmere seg i frykt for å havne utenfor og familiens verdier.

Da vil jeg si at denne ungdommen er modig som trosser dette presset. Det er håp for han her 😊

• Liker 15
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kommer fra en bakgrunn med troendes dåp, også kalt «voksendåp». Vi har ikke konfirmasjon, for det er ikke noe å bekrefte. De aller fleste velger å markere 15års dagen litt mer, mens noen få går for 18års dagen. Hver ungdom/familie bestemmer selv hvor mye de vil gjøre ut av det. Vært med på ungdom som er fornøyd med at det er stevne på bursdagen, og der serveres det kake, og ønsket ikke mer, og foreldrene godtok det. Annen hadde full fest. Stor variasjon. 
Jeg vet det ikke er så vanlig blant andre, men jeg synes faktisk det står litt respekt av å ikke følge strømmen, og droppe konfirmasjon, og hadde her gitt gave. Hadde gitt samme summen, eller lignende gave. 

Anonymkode: 3f034...8be

AnonymBruker
Skrevet

Gir du julegave til muslimer?

Anonymkode: a7c85...3d1

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg valgte selskap og ikke konfirmasjon da alle konfirmerte seg.

Og jeg fikk gaver og vi feiret at jeg var på vei inn i voksenlivet. Hyggelig selskap, taler, god mat og drikke. 

Selvsagt gir dere gave. 

Anonymkode: f6fc3...254

• Liker 7
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
Hareena skrev (7 minutter siden):

Pengeinnsamling er på jobb er en uting.

Det er jeg faktisk enig i. På min arbeidsplass hadde vi et eget gavebudsjett for runde dager (50 og opp). Jeg har alltid syntes dette var en urettferdig fordeling. Det var det mange andre som også gjorde, så noen klaget og fikk det stanset.

Nå er det gått over i "frivillig" pengeinnsamling. Fortsatt bare 50 og opp, men noen samles inn til når de får baby, gifter seg, opphold på sykehus, oppsigelser o.s.v. kun fantasien setter grenser. Så dette gikk langt over styr. Det sitter noen i en komité som bestemmer når og hvem det skal samles inn til. Så resultatet ble at det ble skeivere. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Gir du julegave til muslimer?

Anonymkode: a7c85...3d1

Jeg pleier å gjøre det, de virker ikke å ha noe problem med det.

• Liker 4
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ingen konfirmasjon - ingen gave.

En får stå i valgene sine. 

Anonymkode: cc65e...81f

• Liker 13
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det er faktisk veldig mange ungdommer som ikke tør å la vær å konfirmere seg i frykt for å havne utenfor og familiens verdier.

Da vil jeg si at denne ungdommen er modig som trosser dette presset. Det er håp for han her 😊

Men da trenger han jo ikke fest heller, hvis han er så tøff og står imot tradisjonene 🤷‍♀️

Anonymkode: 43fdb...1f5

• Liker 18
  • Nyttig 7
Skrevet

Sønnen vår vil ikke ta konfirmasjon,men vi skal ha en blitt "voksen" fest.

Hvorfor skal dere være forskjellige på en fest med kaker og mat der de ikke går i kirken..til der de har fest med kaker og mat og  går i kirken.

Sønnen våres har bursdag i mai så vi tar nok en bursdag)fest samtidig 

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Veldig mange barn og unge sliter med autisme/adhd og skolevegring i dag. Her i kommunen er det også mye utenforskap og skyhøye mobbetall. 

Jeg ville gitt gave og gratulert/ønsket lykke til videre i livet. Siden du velger å stille spørsmålet her i stedet for å ta det direkte med de involverte så regner jeg med at du ikke kjenner familien så veldig godt. Da kan det godt være gode vurderinger som du ikke kjenner til.

Anonymkode: ab8df...ea6

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...