Gå til innhold

Kan jeg tolke laveste lønn i min stillingskategori slik?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har lavest lønn i min stillingskategori, men ikke kortest ansiennitet eller utdanning. Kan jeg tolke dette som at jeg er den medarbeideren organisasjonen er minst redd for å miste, og at den arbeidsinnsatsen jeg gjør vurderes som den minst verdifulle i min stillingskategori? Jeg har lyst til å fremme denne tolkningen for ledelsen, fordi jeg har andre jobbtilbud og ikke gidder sitte i et hjørne på et sted jeg ikke verdsettes uansett.  Jobben er grei.

Anonymkode: 5f054...f9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Jeg har lavest lønn i min stillingskategori, men ikke kortest ansiennitet eller utdanning. Kan jeg tolke dette som at jeg er den medarbeideren organisasjonen er minst redd for å miste, og at den arbeidsinnsatsen jeg gjør vurderes som den minst verdifulle i min stillingskategori? Jeg har lyst til å fremme denne tolkningen for ledelsen, fordi jeg har andre jobbtilbud og ikke gidder sitte i et hjørne på et sted jeg ikke verdsettes uansett.  Jobben er grei.

Anonymkode: 5f054...f9a

Hvor vil du med dette innlegget? Fortelle hele Norge at du ikke klarer forhandle lønn selv? Ledere setter pris på foøk som viser initiativ og tar i et tak. Ikke folk som kun klager på hvor ille de har det på forum, men ikke orker gjøre noe med det. 

Anonymkode: 776ff...ab0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er slett ikke sikkert de er minst redd for å miste deg. En arbeidsgiver tenker økonomisk. De vil ha mest mulig arbeid utført for minst mulig penger. Derfor løper de selvsagt aldri etter deg og spør om du ikke vil ha mer lønn. ;) 

Å fremme din tolkning for å forhandle lønn, ville jeg ikke gjort. Du bør heller finne bedre måter å argumentere på. At du tjener lavere enn medarbeidere med lavere utdanning og kortere ansiennitet kan være ett argument. Et annet er om du har tilbud om bedre betalte stillinger. Har du konkrete tilbud på bordet, må du selvsagt fremme lønnskrav.

Samtidig må du for all del ikke stille ultimatum med mindre du faktisk mener det. Hvis du truer med å slutte med mindre de øker lønna di med minst xx kroner, nytter det ikke å trekke det tilbake hvis de sier nei. 

Anonymkode: ca384...611

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Det er slett ikke sikkert de er minst redd for å miste deg. En arbeidsgiver tenker økonomisk. De vil ha mest mulig arbeid utført for minst mulig penger. Derfor løper de selvsagt aldri etter deg og spør om du ikke vil ha mer lønn. ;) 

Å fremme din tolkning for å forhandle lønn, ville jeg ikke gjort. Du bør heller finne bedre måter å argumentere på. At du tjener lavere enn medarbeidere med lavere utdanning og kortere ansiennitet kan være ett argument. Et annet er om du har tilbud om bedre betalte stillinger. Har du konkrete tilbud på bordet, må du selvsagt fremme lønnskrav.

Samtidig må du for all del ikke stille ultimatum med mindre du faktisk mener det. Hvis du truer med å slutte med mindre de øker lønna di med minst xx kroner, nytter det ikke å trekke det tilbake hvis de sier nei. 

Anonymkode: ca384...611

Eller, du kan jo trekke det tilbake så lenge du ikke har sendt en skriftlig oppsigelse. Men du taper jo ansikt fullstendig. Helt enig i at hvis man skal stille ultimatum, må man være forberedt på å slutte. 

Den mest sannsynlige tolkningen, TS, er at du var den som var dårligst til å forhandle.

Anonymkode: ce6d8...d6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...