Gå til innhold

Kostnadspresset ved konfirmasjoner størst hos jenter en gutter ?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Mange foreldre, ungdomer ser forventningsfult fremtil konfirmasjonsdagen som er  en festdag, og eit  høydepunkt i livet i familien

Eit økende antall konfirmanter  har de senere årene valg borgerlig til fordel for kyrkjeleg konfirmasjoner. Til  flere barn ein har som skal konfirmeres  til høyere blir kostnadspresset for foreldre .  Planlegging til konfirmasjonsdagen begynner gjerne 1-2 år før konformasjonsdagen, og lista er tydelegvis etterhvert blitt lagd høyre idag en tidligere og mange foreldre føler  utvilsamt på eit økonomisk press 

Har 5 barn og har holdt på tradisjonen med hjemmekonfirmasjon,, og varmrettmeny etter eget opplegg, og kaffimat /kaker   ble levert det meste på døra før konfirmasjonsdagen  av venner, nabo, og gjester. Faddere, og neraste familie ble selvsagt prioritert / innvitert  på selve  konfirmasjonsdagen, så ble neraste omgangkrets på slektstreet innvitert  dagen etterpå.

Da eg selv ble konfirmert  skulle konfirmanten ha dress, frakk, paraply, og bunader var det ingen som hadde . Når min  guttene ble konfirmert  var også antrekket (dresser ) kjøpt på Cupus,,  Når jentene skulle konfirmeres brukte mor omlag 2 år på å sy bunader. Skulle ein kjøpt  desse bunader (tvllinger) så hadde kostnadene blitt svert høye, og var det muleg å leie /låne bunader.  

Anonymkode: 774a4...0bf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke alle har plass til å ha selskap hjemme, og må da leie/låne lokaler. Herover er konfirmasjonene på fastsatte helger, og med manko på utleielokaler, så bestiller mange lokalene flere år i forveien.  Noen har ikke kapasitet/plass til lage f.eks koldtbord selv, og velger å kjøpe catering. Tilsvarende, så er det noen som ikke liker å bake/har talent for kakepynting, og velger å kjøpe en kake eller to. 

Konfirmasjon er noe som de fleste velger, og da er ganske forutsigbart. Noen velger da å sette av penger løpende gjennom mange år, ikke nødvendigvis fordi det skal være dyrt etc, men at det er forutsigbart. Har du startet å spare fra du får barn, så er det ikke økonomisk krise om konfirmasjon (eller bistand til førerkort), kommer når lønn har gått f.eks fordi en/begge foreldre er sykmeldt/dagpenger/AAP. 

Ei bestemor jeg kjenner, sparte 2-300 hver mnd fra barnebarnet ble født, og betalte da store deler av bunaden til konfirmasjon.  Ikke alle har ei bestemor som kan bistå med bunadssøm, og skal den jobben gjøres av andre - så koster det. 

Anonymkode: cf877...c70

AnonymBruker
Skrevet

Vi har bare gutter men det blir uansett kostbart da vi har stor familie som inkluderer foreldrenes familier og stefars familie som ikke gjør forskjell på biologiske- og ste-barnebarn. Vi har ikke mulighet til å ha selskapet hjemme da vi har for liten stue, så vi har leid lokaler på jobbene våre og bestilt catering fra firma. Har hatt venninner til å hjelpe til på kjøkkenet og med å sette ting på bordene osv. 

Anonymkode: d8487...25b

AnonymBruker
Skrevet

Blir det ikke helt feil hvis guttene ikke kompanseres? 

Anonymkode: bda87...36a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Mange foreldre, ungdomer ser forventningsfult fremtil konfirmasjonsdagen som er  en festdag, og eit  høydepunkt i livet i familien

Eit økende antall konfirmanter  har de senere årene valg borgerlig til fordel for kyrkjeleg konfirmasjoner. Til  flere barn ein har som skal konfirmeres  til høyere blir kostnadspresset for foreldre .  Planlegging til konfirmasjonsdagen begynner gjerne 1-2 år før konformasjonsdagen, og lista er tydelegvis etterhvert blitt lagd høyre idag en tidligere og mange foreldre føler  utvilsamt på eit økonomisk press 

Har 5 barn og har holdt på tradisjonen med hjemmekonfirmasjon,, og varmrettmeny etter eget opplegg, og kaffimat /kaker   ble levert det meste på døra før konfirmasjonsdagen  av venner, nabo, og gjester. Faddere, og neraste familie ble selvsagt prioritert / innvitert  på selve  konfirmasjonsdagen, så ble neraste omgangkrets på slektstreet innvitert  dagen etterpå.

Da eg selv ble konfirmert  skulle konfirmanten ha dress, frakk, paraply, og bunader var det ingen som hadde . Når min  guttene ble konfirmert  var også antrekket (dresser ) kjøpt på Cupus,,  Når jentene skulle konfirmeres brukte mor omlag 2 år på å sy bunader. Skulle ein kjøpt  desse bunader (tvllinger) så hadde kostnadene blitt svert høye, og var det muleg å leie /låne bunader.  

Ikke alle har plass til  ha det hjemme, ikke alle er heldig med familien og må.stå.med absolutt alt selv.. dvs ha det andre plasser med innleid folk eller på hotell. Da blir det fort dyt Spesielt siden det ikke kan lages verken gryte eller annet pga kresenhet blandt en del gjester..

Ingen baker noe eller hjelper med noe. Alle er opptatt med sitt og seg. De vil ikke løfte en fing men de vil gjerne at du baker eller hjelper de når de skal ha det!

Omtrent alle jenter her får bunad og guttene dress/bunad. Ingen kan sy her så må kjøpes, kan finne på finn da men det må passe og det er ikke alltid lett i tilegg tar mange godt betalt så kan like godt kjøpe nytt!

Mer press no enn før men det har vel alltid vært litt press? Før hjalp kanskje mange hverandre? Og en del besteforeldre bidro med sying av bunad eller mat/kaker. Ikke noe, besteforeldrene her er kun opptatt med sitt. De kan komme, drikke kaffe og gå.

Anonymkode: 7d83f...a0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jo.. Skal selvfølgelig være likt, men de fleste gjør ikke det. Veldig urettferdig. Ser mange selger bunadene når de er 18-20år og får masse peng, guttene får jo ikke noe da!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Så du mener at det bør  legges ytterligere økonomisk press på foreldre til konfirmasjoner.. ? Undres på hvor mange konfirmanter du har. ? 

Under siste konfirmasjonsdag  da  (jentene var konfirmert) stilte samtlige konfirmanter i bunader kyrkja på spørresøndag, men  1 av 30 jenter hadde ikkje bunad.  Eg tok rett og slett synd i jenta og tenkte at  foreldrene følte nok på ein press å kle jenta i bunad, men hadde kanskje ikkje råd.  Kanskje hadde de  heller ikkje noe nettverk å spørre om å få låne bunad

Å leie lokaler til konfirmasjoner er også utfordringer mange steder, og tilleggkostander til konfirmasjoner. De senere årene har boligen økt både i standard og str. som burde kunne huse en konfirmasjon. Nei, like fult  så legger mange konfirmasjoner til hotell, og leide lokaler m / leid hjelp.  

Stormanngalskapen har forlengst  innhentet konfirmasjonene  og for konfirmanten handler det selvsagt mest om  penger. Også gavedryss til konfirmantene er det mange som undres på hvor lista bør ligge. Ikkje rart mange klager over høye  levekostnader, og dersom mange hadde senket forventningpsresset så hadde nok mange kunne fått det langt mer konfortabelt i kvardagen.   

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jo.. Skal selvfølgelig være likt, men de fleste gjør ikke det. Veldig urettferdig. Ser mange selger bunadene når de er 18-20år og får masse peng, guttene får jo ikke noe da!

Selges bunaden så bør salgssummen setter på høgrentekonto hos barna, og guttene får mellomlegget.  

Forsskjellbehandling av barna er noe ein bør vokte seg for, og  ofte innvitasjon til konflikter mellom barna inn i voksenalderen, og forledre er da eit ekstermt dåreleg førbilde for barna..  Til flere barn ein har til større utfordringer står foreldre her  overfor. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Datteren vår fikk bunaden av besteforeldrene som spleiset. Da sønnen skulle konfirmeres, fikk han tilsvarende sum. 

Anonymkode: 23a3c...a49

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jentekonfirmasjon,  da en dress bare koster en brøkdel av hva en bunad koster!

Skrevet

Vi har hatt konfirmasjoner hjemme, og ingen av barna fikk/får bunad, uansett kjønn. Antrekket har kostet et par tusen og festen 10-15 000 per konfirmant (utgiftene hovedsakelig pga. bestilt mat/catering). Ungene har (i tillegg til selskap og antrekk) fått 5000 fra oss foreldrene. Tenker at det er mer enn nok, og gidder ikke kaste oss på det ekstreme gavepresset. Ungene har vært fornøyde, selv om de har hatt noen venner som har fått mye mer.

AnonymBruker
Skrevet

Vi har alle en fri vilje og velger om vi vil følge etter det vi mener er et "press". Jeg kan ikke forstå hvorfor vi er så opptatt av hva alle andre gjør. Det er jo ikke sånn, at andre arenaer i livet er like. Det vil alltid være en forskjell. 

Vi har hatt fine konfirmasjoner til våre barn og hva naboen har gjort, er meg revnende likegyldig. 

Anonymkode: 898e9...008

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Vi har alle en fri vilje og velger om vi vil følge etter det vi mener er et "press". Jeg kan ikke forstå hvorfor vi er så opptatt av hva alle andre gjør. Det er jo ikke sånn, at andre arenaer i livet er like. Det vil alltid være en forskjell. 

Vi har hatt fine konfirmasjoner til våre barn og hva naboen har gjort, er meg revnende likegyldig. 

Anonymkode: 898e9...008

Selvsagt bør ikkje foreldre føle eit forventningspress i  forbindelse med konfirmasjoner.  Mange synes det er dyrt å " kle opp konfirmanten"  og skal ein tillegg  arangere konfirmasjonen i leide lokaler med  tilbrakt mat så  er det selvsagt en fordyrelse..

Det er blitt ein "trend" og synes det er bra at noen velger å bryte trender, og ikkje er så opphengt i hva alle andre gjør. 

Ser ofte at mange med store hus legger arangemanget til leide lokaler, og de er  kanskje redde for at gjestene skal skal skade parketten på stua ,eller det skal legge seg støv på møblene.  

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk bunad og broren min fikk lappen. Den gangen kostet de to omtrent det samme. Og det var nesten ingen som fikk bunad. Men hadde selskapet hos besteforeldrene mine og vi spiste sodd og hjemmelagde kaker. Nå sønnen min konfirmeres er det dessverre ingen som har plass, så må leie lokale. Men han får ikke noen bunad eller noe førerkort, med mindre jeg treffer en rik mann så er det ikke sjans 😝 Glad jeg ikke har jente, har skjønt det er en del press for å ha bunad da. 

Anonymkode: d945c...50f

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er helt sykt at det forventes at jenter skal få bunad. Det sier litt om hvor bortskjemte vi er her i landet.

Anonymkode: 7e848...a94

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Så du mener at det bør  legges ytterligere økonomisk press på foreldre til konfirmasjoner.. ? Undres på hvor mange konfirmanter du har. ? 

Under siste konfirmasjonsdag  da  (jentene var konfirmert) stilte samtlige konfirmanter i bunader kyrkja på spørresøndag, men  1 av 30 jenter hadde ikkje bunad.  Eg tok rett og slett synd i jenta og tenkte at  foreldrene følte nok på ein press å kle jenta i bunad, men hadde kanskje ikkje råd.  Kanskje hadde de  heller ikkje noe nettverk å spørre om å få låne bunad

Å leie lokaler til konfirmasjoner er også utfordringer mange steder, og tilleggkostander til konfirmasjoner. De senere årene har boligen økt både i standard og str. som burde kunne huse en konfirmasjon. Nei, like fult  så legger mange konfirmasjoner til hotell, og leide lokaler m / leid hjelp.  

Stormanngalskapen har forlengst  innhentet konfirmasjonene  og for konfirmanten handler det selvsagt mest om  penger. Også gavedryss til konfirmantene er det mange som undres på hvor lista bør ligge. Ikkje rart mange klager over høye  levekostnader, og dersom mange hadde senket forventningpsresset så hadde nok mange kunne fått det langt mer konfortabelt i kvardagen.   

Så du støtter forskjellsbehandlingen? 

Gjelder der andre ting i barnas oppvekst? 

Jenta bør få mer i lommepenger, feriepenger, støtte under studietiden, mer penger til klær, sminke mm? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Jeg fikk bunad og broren min fikk lappen. Den gangen kostet de to omtrent det samme. Og det var nesten ingen som fikk bunad. Men hadde selskapet hos besteforeldrene mine og vi spiste sodd og hjemmelagde kaker. Nå sønnen min konfirmeres er det dessverre ingen som har plass, så må leie lokale. Men han får ikke noen bunad eller noe førerkort, med mindre jeg treffer en rik mann så er det ikke sjans 😝 Glad jeg ikke har jente, har skjønt det er en del press for å ha bunad da. 

Anonymkode: d945c...50f

Synes du selv det var en smidig løsning ?

Tror du  løsningen hadde  blitt  den same om du hadde hatt 3-4 søsken.  

Barn bør ikkje forskjells behandles, og mange barn opplever  i økende grad må gi avkall på det mange andre barn ser på som ein selvfølge.  For konfirmanten er det selvsagt  innholdet på  kontoen som betyr aller mest for mange  Mange  foreldre unnlater å prøver å forklare kostnadene ved konfirmasjonen.  Det er eit viktig poeng at  barn og ungdom få en viss forståelse omkring div. kostnader også til konfirmasjoner for det handler om innføring  håndtering av personleg økonomi. 

Kanskje bør dette vera ein sak for bundagiriljaen, og  har at m.a kyrkja bør sette dette på dagsorden som ledd i å forebygge forskjellsafunnet. Våre 2 jenter nytta bunaden kun på konfirmasjonsdagen og sidan har den hengt, og er upassende. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg synes det er helt sykt at det forventes at jenter skal få bunad. Det sier litt om hvor bortskjemte vi er her i landet.

Anonymkode: 7e848...a94

Er vel kanskje lite populert å seie slikt på kvinnedagen. 

Kanskje nå på tide å få mer fokus på gutter sine oppvekstkår m.a. ved samlivsbrudd. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Her får gutten mulighet til å få bunad når han er eldre, ønsker han ikke det får han heller ikke penger. Jentas bunad er brodert av bestemor og har masse sømmonn, ser ikke for meg at denne noensinne vil bli solgt. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Thessaly skrev (16 timer siden):

Her får gutten mulighet til å få bunad når han er eldre, ønsker han ikke det får han heller ikke penger. Jentas bunad er brodert av bestemor og har masse sømmonn, ser ikke for meg at denne noensinne vil bli solgt. 

Hadde tilbudet vert det same om dere hadde flere gutter ?

Personleg så synes eg det er vakkert med bunader, men usikker på når trenden med bunader hos jenter til konfirmasjoner ble innført.  1-2 år etter konfirmasjonen har konfirmanten "Vokst seg utav " bunadene, og  klærne.  Mange er så heldige at de får bunaden i gave fra besteforeldre som har brodert dem.  En  bunad koster imidlertid   mye penger, og  står bruksverdien i forhold til prisen

Forventningspresset ligg både hos foreldre, og konfirmanten, og sliik er samfunnet blitt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...