Gå til innhold

Liker ikke at "alt" er uten tilsatt sukker/sukkerfri

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er det bare meg som er skeptisk til kunstig søtning? Jeg føler alle nyheter for tiden er uten sukker, flere og flere produkter blir det, summen av alt er at en kan kjøpe det meste i lett versjon. Jeg synes ikke at vi vet nok om følgene av kunstig søtning til å proppe i oss så mye. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 6d8a3...a83

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva legger du i "alt"? 

Uansett en merkelig problemstilling om man er opptatt av å spise sunt. Kjøp rene råvarer, lag skikkelig mat. Ikke halvfabrikata. 

Anonymkode: c3df3...02e

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig Med TS. Jeg forstår ikke at folk kjøper sånt.

Jeg unngår ALT med kunstig søtstoff og alt med unødvendig mye sukker. Det er bedre å eventuelt sukre selv når man lager maten fra grunnen av.

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg også unngår så og si alt med kunstig søtstoffer.  Da avstår jeg glatt. Er vel kun favoritttyggegummien min som har kunstig søtstoff samt en dropseske som ikke inntas daglig. 

Anonymkode: 9b7eb...cbb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke tilsatt sukker betyr ikke automatisk at det er tilsatt kunstig søtningsstoffer. Det finnes masse matvarer som søtes ved å øke konsentrasjonen av naturlig sukker. Det finnes også naturlige sukkerfrie søtningsmiddel som for eksempel Stein.

Enkelte kunstige søtstoffer bør man kanskje være skeptisk til å innta for mye av, men man skal ikke glemme at de helseskadelige sidene ved raffinert sukker også er godt dokumentert.

Anonymkode: 96d7b...1f4

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske produsentene var flinkere til å merke produkter som inneholder kunstig søtningsmiddel. Ble veldig glad når jeg så at den nye kvargen til Yoplait var uten kunstig søtningsmiddel, og at de bruker det som en aktiv del av markedsføringen. Føles som om nær sagt alle nye smaker eller produkter de siste årene er proppet med kunstig sukker. 

Anonymkode: cc5ce...077

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tåler dårlig kunstig søtning (det forverrer mim IBS) og prøver derfor å holde meg unna det i så stor grad jeg klarer.

Anonymkode: 54b3b...c71

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er skeptisk til å spise mengder av varer med kunstig søtning. "Dessverre" for meg synes jeg at all mat og drikke med kunstig søtning smaker stygt, så alt som inneholder det utgår.

Anonymkode: c10e3...9b2

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hva legger du i "alt"? 

Uansett en merkelig problemstilling om man er opptatt av å spise sunt. Kjøp rene råvarer, lag skikkelig mat. Ikke halvfabrikata. 

Guttungen hadde vondt i halsen her forleden, skulle kjøpe halspastiller til han på butikken. Enkel sak trodde jeg, kjøper doc eller ricola siden de har barnevennlig smak. Ikke en type var vanlig lengre, samtlige er nå sukkerfritt. Fishermans friend også (ikke at han hadde spist dem, men dog).

Guttungen er glad i fanta og solo, men det er også nesten umulig å oppdrive, ihvertfall ikke på boks. Bare sukkerfritt. Beklager men å kjøpe 1,5l brus til en gutt er litt voldsomt, så nå går det i urge.

Vi spiser vanlig mat og unngår sukkerfritt, men er vanskelig for barna å forstå hvorfor eller hva som er hva så det går ofte i surr når de er ute i verden. "Vil du ha et glass saft? Brus? Tyggisen?" Jatakk sier ungene.. uten å ense at det er (mest sannsynlig) sukkerfritt. 

Ja vi får vondt i magen av sukkerfrie alternativer. Til og med steiva, som jeg hadde så høye forhåpninger til ettersom det er et naturprodukt, kan vi ikke ha. Får halsbrann og gulper av det. Noen kunstige søtningsstoffer gir magesmerter (det i cola zero feks) mens noen gir luft eller diaréplager.

Personlig vil jeg heller gi barna et godt forhold til rent sukker (en sannhet med modifikasjoner, jeg vet mtp hvordan det prosessere før det blir solgt til oss forbrukere, men det er ihvertfall ikke kjemisk og kunstig).

Anonymkode: 371b7...641

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Er det bare meg som er skeptisk til kunstig søtning? Jeg føler alle nyheter for tiden er uten sukker, flere og flere produkter blir det, summen av alt er at en kan kjøpe det meste i lett versjon. Jeg synes ikke at vi vet nok om følgene av kunstig søtning til å proppe i oss så mye. 

Hva tenker dere? 

Anonymkode: 6d8a3...a83

Du er ikke alene. Kroppen min tåler det ikke heller, men jeg blir ikke trodd på det.

Uansett er det markedet som styrer hva som puttes i hyllene av produkter. 

Anonymkode: b9b0f...1e9

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Guttungen hadde vondt i halsen her forleden, skulle kjøpe halspastiller til han på butikken. Enkel sak trodde jeg, kjøper doc eller ricola siden de har barnevennlig smak. Ikke en type var vanlig lengre, samtlige er nå sukkerfritt. Fishermans friend også (ikke at han hadde spist dem, men dog).

Guttungen er glad i fanta og solo, men det er også nesten umulig å oppdrive, ihvertfall ikke på boks. Bare sukkerfritt. Beklager men å kjøpe 1,5l brus til en gutt er litt voldsomt, så nå går det i urge.

Vi spiser vanlig mat og unngår sukkerfritt, men er vanskelig for barna å forstå hvorfor eller hva som er hva så det går ofte i surr når de er ute i verden. "Vil du ha et glass saft? Brus? Tyggisen?" Jatakk sier ungene.. uten å ense at det er (mest sannsynlig) sukkerfritt. 

Ja vi får vondt i magen av sukkerfrie alternativer. Til og med steiva, som jeg hadde så høye forhåpninger til ettersom det er et naturprodukt, kan vi ikke ha. Får halsbrann og gulper av det. Noen kunstige søtningsstoffer gir magesmerter (det i cola zero feks) mens noen gir luft eller diaréplager.

Personlig vil jeg heller gi barna et godt forhold til rent sukker (en sannhet med modifikasjoner, jeg vet mtp hvordan det prosessere før det blir solgt til oss forbrukere, men det er ihvertfall ikke kjemisk og kunstig).

Anonymkode: 371b7...641

1. Halspastiller. Det er jo bare godteri. Om man skal ha noe som lindrer så går man på apoteket. 

2. Brus. Det er ikke bra for deg, uansett. Det er litt som vin, noe man kan drikke unntaksvis, og da har det ikke så mye å si hva det er laget av. 

3. Saft. Lag selv, virkelig. Det er så enkelt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker tyggegummi, men alt annet med kunstig søtning smaker helt merkelig for meg, så spiser det aldri. Det føles som om det legger seg et belegg i hele munnen og svelget av det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske at produkter som var usøtet, det være seg sukker eller kunststoffer, var mer etterspurt og fremhevet mer i markedsføring så man lettere kunne unngått alle former for ekstra søting. 

Anonymkode: cc5e6...655

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at du tar opp en problemstilling som det finnes i bøtter og spann av forskning på, fordi det har vært aktuelt i åresvis. Så du trenger egentlig ikke gruble så mye på det, du kan heller lese deg opp på hva som er anbefalt 🙂 

Anonymkode: 83579...85d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tenker at du tar opp en problemstilling som det finnes i bøtter og spann av forskning på, fordi det har vært aktuelt i åresvis. Så du trenger egentlig ikke gruble så mye på det, du kan heller lese deg opp på hva som er anbefalt 🙂 

Anonymkode: 83579...85d

Det er ikke forsket nok, og vi er faktisk flere og flere som får tarmproblemer.

Jeg HATER kunstig søtning, kroppen min sier veldig tydelig i fra at det ikke er sunt. Sukker tåler jeg mye bedre. Synes det er direkte skummelt for folkehelsa at alt mulig skal tilsettes kunstig søtning.

Anonymkode: 0d0f0...a2b

• Liker 3
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke problemer med å styre unna kunstig søtet mat. Det er veldig mye i samfunnet jeg ikke er i målgruppen til, men som er veldig lette å ignorere helt.

Anonymkode: 6c5ed...23f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri kjøpt mat med kunstig søtning med vilje men prøvde saft med kunstig søtning en liten periode 1-2 uker tror jeg jeg husker godt hvorfor jeg slutta! Fikk utroligt mye gass! Aldri opplevd så mye.  Diare, sure oppstøt og uvelhet i magen. Jeg måtte lese meg litt opp etterpå og leste flere forskning og andre artikler om at det fostyrrer tarmbakteriene og ligger og irriterer tarmene og skaper innflamasjon siden det ikke er fordøyeligt det blir litt som å ha flytene  mikroplast som ikke kan  fordøyes i tarmen. 

Anonymkode: b16c7...933

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme problemet har eg. 

Syltetøy, brus, tyggis, yoghurt, halspastillar. ALT er sukkerfritt på ein eller annan måte 😕

Kanskje vi burde starte ein underskriftskampanje?

Anonymkode: bf55e...d34

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...