Gå til innhold

Tips til omfangsrike vekster på veranda (råd for «intimiderende» hagedesign).

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Vi har de senere år slitt med turister i bobiler o.l. kjører over eiendommen, på vår private vei som går rett ved husveggen. Når det kommer en stor bobil som kjører forbi, ligger de ca 30 cm fra verandaen vår og dette er ikke spesielt koselig. Jeg planlegger derfor å ha bugnende verandakasser, som helst strekker seg minst 30 cm ut fra rekkverket, slik at det ser enda mer privat ut. Vurderer å plante noen klatreplanter ved foten av verandaen, slik at de kan utfolde seg utover og oppover.  Vi kan stenge denne veien, men det har jo sin verdi at lokalmiljøet kan sykle og kjøre til fjæra for fiske, båtliv og rekreasjon. Denne delen av veien er merket som privat i Google Maps. 

Jeg skal også lage en liten sti av stein eller noe som slynger seg rundt hjørnet på verandaen og rundt hushjørnet, forbi veggen som ligger nærmest veien. Vurderer en kasse under kjøkkenvinduet, som ligger ca en meter fra veien. Kanskje en benk foran verandaen, under en syrin som vokser ved innkjørselen vår.  Har noen stauder mellom veggen og veien, i fjor delte jeg noen av de høyeste og flyttet de enda nærmere veien.

Kom med tips, del bilder av bugnende plantekasser, klatreplanter og annet som kunne passe.  

Edit: Måtte bare føye til at dette har ført til at denne verandaen gradvis har mistet bruksvennlighet, vi har nesten ikke oppholdt oss der de tre siste årene og det er ikke aktuelt å sette opp skjerming, da vi da vil miste mye av sola som skinner her fra morgenen til utpå ettermiddagen. 

Endret av absinthia
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Både blomkarse og erteblomster kan bli enorme planter på - du finner versjoner som er hengeplanter eller kortere, de bygger uansett ut godt volum. Og de blomster hele sommeren.

Husk gjødsel og godt med vanning, det får alt av planter til å gro godt.

Har også brukt henge

Anonymkode: b9d71...f7f

Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (41 minutter siden):

Både blomkarse og erteblomster kan bli enorme planter på - du finner versjoner som er hengeplanter eller kortere, de bygger uansett ut godt volum. Og de blomster hele sommeren.

Husk gjødsel og godt med vanning, det får alt av planter til å gro godt.

Har også brukt henge

Anonymkode: b9d71...f7f

Takk! 🤩 Jeg satser på å snekre et opphøyd bed som kan stå ved foten av verandaen, med noe som kan klatre opp, slik at jeg har god plass til jord. Erteblomster lukter jo nydelig. Jeg skal også ha noe som henger ned og vokser litt utover. Det jeg tenkte først på var hengepetunia/surfinia, men så finnes det jo flere ting som er voluminøse og jeg kan jo godt kombinere sorter. 

Har også en gammel kjempestor gryte som jeg kan sette nær veien, som jeg ikke helt klarte å bestemme meg for om skal være en solcelledrevet fonteneinnsats i , eller om jeg skal ha planter der, eller en kombinasjon. Den ville passet fint ved en benk, foran verandaen.     
Legger ved bilde så dere skjønner tegninga, veien er i realiteten bittelitt nærmere enn man ser på dette kartet og vi har i tillegg ikke en skjev vegg på verandaen. 

IMG_1124.jpeg

Endret av absinthia
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde satt opp et skilt hvor det står "privat vei, motorisert ferdsel etter avtale med grunneier". 

Hva ligger i enden av veien? 

Anonymkode: 86e30...b0f

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hadde satt opp et skilt hvor det står "privat vei, motorisert ferdsel etter avtale med grunneier". 

Hva ligger i enden av veien? 

Anonymkode: 86e30...b0f

Havet og noen båthus ligger i enden av veien, rett og slett et fint stykke nærnatur.

Denne turismen begynte etter at en frekk, overivrig utvikler som ville tjene penger på turisme, merket av stedet på Google Maps , uten å ta kontakt med oss og uten å forholde seg til noe av lover og regler. Vedkommende hadde heller ikke godkjenning for å drive på med det han gjorde, viste det seg. Dette og reklamene som fører folk over vår eiendom ble de pent nødt til å ta ned, etter en tid med diskusjon og påpeking av flere lovbrudd, så vi håper jo at det blir bedre i år og at vi slipper å sette opp skilt.

- Alternativet er å sette opp en bom og gi de to som har en avtale nøkkel, men det er veldig synd for f.eks lokale barnefamilier som bor et stykke unna og som tar bilen ned for å kose seg i fjæra. Vi vil uansett utvikle hagen slik at det går godt frem at dette absolutt ikke er noen internasjonal turistvei. 

• Hjerte 2
Skrevet

Du høres ut som en veldig koselig nabo som tar hensyn til lokale som ønsker å kose seg i fjæra, og vil markere at folk er på privat vei med fryd og blomster :gruppeklem::roser:

Jeg tror likevel jeg hadde satt opp et skilt, så du har ditt på det rene, men ser helt klart den at det kan være fint med masse blomster og beplanting. 

Du vil nok ikke ha Tuja, men det finnes mye annet. Store hortensia, rhododendron, eller syriner kan jo passe litt nedenfor verandaen, kan bli veldig store. Erteblomster som alt er nevnt er jo vakkert, men også ulike klatreroser, eller kanskje eføy? En del av dette er jo forbeholdt at ingen er allergikere, men vakkert er det i hvert fall 🥰 Jeg vet ikke hva dere tenker med større tre, for eksempel frukttre i enden av hagen, så dere får både litt skygge (kanskje?) og det skjermer litt. Noen frukttrær går jo alene, andre trenger en partner, så det er jo også noe å tenke på. Jeg hadde nok prøvd å få litt ulikt som enten er evig grønne, eller blomstrer til litt ulik tid, fra si april/mai og ut til september. Om dere i hvert fall er dekket i sommermånedene så vil det også hjelpe godt på. 

Hyggelig prosjekt å følge, og håper dere får en vakker hage som får bobilene til å rygge 🥰

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Naboen min har dekket en støttemur med en plante som (jeg tror) heter Ynde. Den er kjempeflott.

Synes planene deres høres fine ut. Skjønner veldig godt at det er irriterende slik det er nå. 

Anonymkode: 20947...16b

• Liker 2
Skrevet
Daisy-love skrev (1 time siden):

Du høres ut som en veldig koselig nabo som tar hensyn til lokale som ønsker å kose seg i fjæra, og vil markere at folk er på privat vei med fryd og blomster :gruppeklem::roser:

Jeg tror likevel jeg hadde satt opp et skilt, så du har ditt på det rene, men ser helt klart den at det kan være fint med masse blomster og beplanting. 

Du vil nok ikke ha Tuja, men det finnes mye annet. Store hortensia, rhododendron, eller syriner kan jo passe litt nedenfor verandaen, kan bli veldig store. Erteblomster som alt er nevnt er jo vakkert, men også ulike klatreroser, eller kanskje eføy? En del av dette er jo forbeholdt at ingen er allergikere, men vakkert er det i hvert fall 🥰 Jeg vet ikke hva dere tenker med større tre, for eksempel frukttre i enden av hagen, så dere får både litt skygge (kanskje?) og det skjermer litt. Noen frukttrær går jo alene, andre trenger en partner, så det er jo også noe å tenke på. Jeg hadde nok prøvd å få litt ulikt som enten er evig grønne, eller blomstrer til litt ulik tid, fra si april/mai og ut til september. Om dere i hvert fall er dekket i sommermånedene så vil det også hjelpe godt på. 

Hyggelig prosjekt å følge, og håper dere får en vakker hage som får bobilene til å rygge 🥰

Frukttrær er nok ikke så veldig aktuelle, her jeg bor egner de seg best mot en vegg. Jeg har syrin og vurderer å flytte en nordlandsskjærsmin til nedsiden av verandaen, mot veien. Rhododendron var en god ide, den ligger på ønskelisten min, og jeg tror at jeg skal satse på en Cunninghams white. Hadde vært nydelig med et stort surjordsbed, litt lengre fra husveggen, men mot veien, da vi allerede har et bartre der + noe uregjerlig buskas. Jeg har en liten rekke med provinsroser, stående på siden av veien, men foran verandaen.  Her har jeg tegnet inn hva jeg har nært veien.   På vinteren brøytes ikke denne veien, annet enn kanskje til påske, dersom det er sne der og noen spør om de får lov, så da er det sjeldent noe problem. 

IMG_1124.jpeg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...