4barnsmor Skrevet lørdag kl 11:45 #1 Del Skrevet lørdag kl 11:45 I disse tider lurer jeg jo litt på hvordan Norges beredskap er i forhold til at nett kan bli borte. For Oslo området er jo nå FM stasjonen solgt ut, og er det viktig å følge svensk radio evt hvis f.eks. satellitt nett og strøm osv stenges? En DAB radio varer vel ikke mange timene på batterier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet lørdag kl 12:37 #2 Del Skrevet lørdag kl 12:37 Jeg har 2 FM radioer i hus fortsatt, men eneste som er der nå er en lokalradio. Vet at det var områder her innimellom hvor FM var litt labert, men det er enda verre med DAB. En god del områder hvor DAB ikke er annet enn sure, øresprengende, hylende ulyder. Å kvitte seg med FM og rive ned alle de tårnene er noe av det dummeste de har funnet på. Skammelig at de ikke ble stilt for retten, når man vet at de fleste var imot dette. Ja DABradio tenker jeg er helt nytteløst i visse kriser. 6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 18 timer siden #3 Del Skrevet 18 timer siden 4barnsmor skrev (På 8.3.2025 den 12.45): En DAB radio varer vel ikke mange timene på batterier. Jeg har DAB radio som på batteri alene virker fire timer. Den kan lades på USB-C, så stort sett hvilket som helst fritt batteri virker. Ja, DAB krever mer strøm enn FM, men det er lenge siden dette var ett problem. miniomelett skrev (På 8.3.2025 den 13.37): En god del områder hvor DAB ikke er annet enn sure, øresprengende, hylende ulyder. Å kvitte seg med FM og rive ned alle de tårnene er noe av det dummeste de har funnet på. Man har ikke revet ned noen tårn : DAB krever ikke mindre antall tårn. DAB fungerer bedre i Mesh så jeg vil tro at det faktisk er FLERE tårn. Man har frigitt FM frekvensen til annet bruk. Det er ingen steder DAB gir "sure, øresprengende, hylende ulyder" ; DAB degraderer med litt boblende lyd og forsvinner, i motsetning til FM som gir hvit støy. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Madame Butterfly Skrevet 11 timer siden #4 Del Skrevet 11 timer siden Andre land greier jo å ha to nett samtidig, men for «verdens rikeste land» er det for kostbart. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 10 timer siden #5 Del Skrevet 10 timer siden Madame Butterfly skrev (1 time siden): Andre land greier jo å ha to nett samtidig, men for «verdens rikeste land» er det for kostbart. Jepp, og det er fordi kosten av radio er avhengig av befolkningstetthet, ikke sikkerhet for pensjon. Jeg var en som mente radio over offentlig mobilnett var en bedre løsning enn DAB, men teknologien for dette kom først med 5G. Det løste ikke problemet som var da. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 5 timer siden #6 Del Skrevet 5 timer siden Druid skrev (13 timer siden): Jeg har DAB radio som på batteri alene virker fire timer. Den kan lades på USB-C, så stort sett hvilket som helst fritt batteri virker. Ja, DAB krever mer strøm enn FM, men det er lenge siden dette var ett problem. Man har ikke revet ned noen tårn : DAB krever ikke mindre antall tårn. DAB fungerer bedre i Mesh så jeg vil tro at det faktisk er FLERE tårn. Man har frigitt FM frekvensen til annet bruk. Det er ingen steder DAB gir "sure, øresprengende, hylende ulyder" ; DAB degraderer med litt boblende lyd og forsvinner, i motsetning til FM som gir hvit støy. Utstyret til FM-båndet ble sendt til blant annet Malawi. Så selv om vi hadde ønsket FM tilbake så er det for sent, for de var så inni hampen raske med å pakke ned og sende vekk. Og det vil være for dyrt for fattige norge å kjøpe igjen. Og joda, jeg har sittet mange nok ganger i bil på samme veistrekke hvor dab ikke rekker, og det hviner og hyler i radioen så det skjærer i trommehinner. At du ikke har opplevd det, betyr ikke at det ikke skjer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 5 timer siden #7 Del Skrevet 5 timer siden miniomelett skrev (4 minutter siden): Utstyret til FM-båndet ble sendt til blant annet Malawi. Det var i så fall deler, for et av utfordringen var at nettet krevde full oppgradering : Typisk norsk offentlig problem. Så kosten var i stor grad at kosten var den samme, mens med DAB fikk de private til å ta investeringen, og det vekk fra statsbudsjettet. miniomelett skrev (6 minutter siden): Og joda, jeg har sittet mange nok ganger i bil på samme veistrekke hvor dab ikke rekker, og det hviner og hyler i radioen så det skjærer i trommehinner. Da har du teknisk problem i radioen, for det er ikke sånn DAB virker. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flintis Skrevet 4 timer siden #8 Del Skrevet 4 timer siden 4barnsmor skrev (På 8.3.2025 den 12.45): I disse tider lurer jeg jo litt på hvordan Norges beredskap er i forhold til at nett kan bli borte. For Oslo området er jo nå FM stasjonen solgt ut, og er det viktig å følge svensk radio evt hvis f.eks. satellitt nett og strøm osv stenges? En DAB radio varer vel ikke mange timene på batterier. Det er vel mange nett, dab, bredbånd, mobilnett. Disse er vel digitale. FM er vel analogt og avhengig av mange sendere for å virke. Satelitt er vel også digitalt nå, men kanskje ikke like sårbart da det ikke har bakke sendere. Mulig dette er den løsningen med lengst varighet. Men den er passé hos meg da bredbåndet har kommet. Kortbølge kan jo bli aktuelt om ting går galt over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
4barnsmor Skrevet 3 timer siden Forfatter #9 Del Skrevet 3 timer siden Flintis skrev (5 minutter siden): Det er vel mange nett, dab, bredbånd, mobilnett. Disse er vel digitale. FM er vel analogt og avhengig av mange sendere for å virke. Satelitt er vel også digitalt nå, men kanskje ikke like sårbart da det ikke har bakke sendere. Mulig dette er den løsningen med lengst varighet. Men den er passé hos meg da bredbåndet har kommet. Kortbølge kan jo bli aktuelt om ting går galt over tid. Ja det er vel dette med beredskap. I tilfelle strømbrudd, eller kabelbrudd etc som jeg tenkte på. En DAB radio som varer noen få timer og som man kanskje ikke får ladet hvis strømbrudd er vel det scenario jeg tenker på. Men mulig det ikke er så stor risiko for strømbrudd i krig, samtidig som jeg jo ser det er det som skjer i angrep i Ukraina, at deres strøm angripes. Man har vel aggregat osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bymus Skrevet 1 time siden #10 Del Skrevet 1 time siden (endret) Clas Ohlson har denne. Må sveives 7200 runder for å lade batteriet 10%. Fulladet varer det opptil 30 timer. Kan også bruke 3xAAA med 7 timers varighet. Hva var den egentlige grunnen til FM-nedleggelsen? Antar kommersielle interesser og lobbyisme? Endret 1 time siden av Bymus Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Druid Skrevet 1 time siden #11 Del Skrevet 1 time siden Bymus skrev (11 minutter siden): Clas Ohlson har denne. Må sveives 7200 runder for å lade batteriet 10%. Fulladet varer det opptil 30 timer. Kan også bruke 3xAAA med 7 timers varighet. Hva var den egentlige grunnen til FM-nedleggelsen? Antar kommersielle interesser og lobbyisme? Det var en del ulike årsaker. Det begynte med at FM nettet totalt var i dårlig forfatning, og man begynte å varsle stortinget om at man måtte få store tildelinger. Samtidig hadde man begynt utdelinger av radiolisenser, og i FM nettet betyr hver ny lisens en egen sender. Så man så for seg en stor offentlig utbygging av radio. Men man var ikke klar til å ta dette over skatteseddelen: Høyresiden mente dette ikke var en offentlig oppgave, venstresiden at offentlige midler ikke skulle subsidiere reklame radio; man ønsket å flytte kostnadene over på radiokanalene, og det krevde bedre måling av dekning og bruk, og en annen prising enn på FM. Løsningen var digitalisering, og det var en del muligheter tilgjengelig. DAB vant fordi den hadde god kapasitet pr sender og selv om den trengte tettere antenne nett, er bedre på å bygge mesh, altså at en antenne kan sende videre det den får radio overført. Den krever ikke mye mer strøm på sending enn FM (FM sendere er veldig enkle ting, men radio produseres digitalt og leveres som digitale strømmer til senderen og de to til sammen balanserer opp forbruket), og den originale DAB brukte samme dekoder som FM nettet brukte i transportnettet. (Det viste seg å være et dårlig valg uansett, derfor DAB+) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
miniomelett Skrevet 3 minutter siden #12 Del Skrevet 3 minutter siden Druid skrev (4 timer siden): Det var i så fall deler, for et av utfordringen var at nettet krevde full oppgradering : Typisk norsk offentlig problem. Så kosten var i stor grad at kosten var den samme, mens med DAB fikk de private til å ta investeringen, og det vekk fra statsbudsjettet. Da har du teknisk problem i radioen, for det er ikke sånn DAB virker. Det var mange nok, og dyre nok deler til at FM nettet er en saga blott for evig i Norge, i alle fall. Siden de aldri kommer til å åpne lommeboka for det igjen. Anbefaler folk å se episoden om solstormer hos NRK (det katastrofe-programmet). Da får vi litt svar på hvor mye DAB hjelper i en krise. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå