Gå til innhold

Økonomidagboka. Bli med?

Ævv

Anbefalte innlegg

Hei alle 🙂

Har lenge tenkt på å opprette en dagbok for å kunne skrible om økonomi. Det er så ofte jeg har lyst til å lufte tanker eller feire små seiere. Eller bare innrømme at nå gikk det ikke så bra.

Kanskje er det flere enn meg som har et nytt fokusområde i 2025 og som har lyst til å bli med?

For min del handler det om å endre vaner. Jeg er vant til å ha god råd og har aldri tatt dårlige valg som forbrukslån eller kredittkort, men jeg har hatt en forbruksmentalitet som jeg nå vil snu. Jeg vil bygge et mer solid grunnlag med gjennomtenkte valg som også tar hensyn til framtiden.

Jeg håper flere ønsker å delta på å endre fokus. Kanskje vi kan motivere hverandre til å forbedre oss framover? Uansett hvor store eller små utfordringer vi sitter på 🩷

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenkte å starte med å presentere meg selv og snakke om mitt grunnlag for denne tråden.

De siste årene har jeg vært igjennom både graviditet og vekttap, hvor jeg har gått ned ca 3 størrelser på relativt kort tid. En ting var at jeg MÅTTE handle nye klær fordi ingenting passet, men så gikk jeg ned en størrelse til og måtte begynne på nytt. Å kjøpe ny garderobe fra str 46 til str 38/40 er dyrt, og krever en del innkjøp. Jeg har kleskode på jobb og måtte også ta hensyn til dette. Jeg tok også en del skjønnhetsbehandlinger fordi jeg mistet mye volum i ansiktet og brått så mye eldre ut. Trodde jeg ihvertfall selv.

Samtidig som dette så fikk vi baby med alt som måtte kjøpes inn, og vi flyttet vi inn i nytt hus med alt av innkjøp som det medførte. Alt fra garderober til belysning til solskjerming og annen oppbevaring. Og sikkert en helt haug med interiør-ræl som vi ikke har trengt.

Som dere ser så har det vært noen år med vanvittig mye kjøp kjøp kjøp. Vi har brukt mye penger, spart alt for lite langsiktig, og boligkreditten har ikke minket.

Det som kanskje skremmer meg mest er hvor vant jeg er til å bruke penger og hvor ukritisk jeg er til å dra kortet. Jeg må virkelig snu trenden og bli mer fornøyd i tilværelsen.

Jeg har derfor satt i gang et par tiltak for å gjøre oss mer solide og for å ta bedre og mindre impulsive valg:

- Shoppestopp på impulsive kjøp. Skal noe kjøpes så skal det være gjennomtenkt og dekke "hull" i garderoben. Det skal være noe jeg ønsker meg eller trenger.

- Jeg har sluttet å følge influencere på Instagram som oppfordrer til kjøp. Jeg har så mange ganger shoppet bare fordi jeg så noe fint som noen andre har. Jeg prøver nå heller å skape looks med det jeg har i skapet.

- Ang huset vårt så har vi lagt opp en plan på det vi trenger. Vi mangler litt oppbevaring, skap til minste, gangen osv. Og barnerommet til minste er ikke i nærheten av et barnerom, det skal vi ordne.

- Interiør på generell basis er jeg helt ferdig med, bortsett fra evt lys og slikt som man bruker opp.

- Jeg er så og si helt ferdig med å bruke penger på hudpleie. Jeg har funnet mine favoritter som jeg skal erstatte hvis de går tomme, men jeg trenger ikke snegleslim og vitamin c og serum i flere versjoner osv. Jeg har en krem jeg er fornøyd med, et serum som gir fukt og bruker ellers tretinoin, solkrem og et syre-serum til peeling. Ingen av disse produktene er dyre, og de dekker behovene jeg har.

- Skjønnhetsbehandlinger er jeg ferdig med. Kanskje jeg knekker på sinnarynken etterhvert, men da skal det være oppsparte og planlagt 🙊

Ok ok nå skal jeg komme meg ut med ungene, men jeg skriver mer senere. Har veldig mange tiltak, for jeg har hatt et voldsomt forbruksproblem kjære min juledag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Æh shit. I 2 dager nå har jeg lastet ned apper og added to cart som en gal. Og i stedet for å kjøpe, så ventet jeg til impulsiviteten roet seg. Tenkte igjennom hva jeg allerede har i skapet og hva jeg kan ha på meg neste gang jeg skal ut. Jeg har jo faktisk noe å velge mellom om jeg vil!

Så slettet jeg appene. Og er skikkelig stolt, for det er et kjempesteg for meg 😄

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så for å oppsummere tiltakene jeg har gjort siden desember:

- Avsluttet Klarna, har ikke lengre tilgang. Jeg har aldri betalt renter til Klarna, men har så og si alltid hatt noe fra forrige mnd som må betales.

- Har betalt ned kredittkortet og slettet kortet fra Google pay slik at jeg fysisk må ha det med meg hvis det skal brukes. Og jeg har aldri med pengboka ut. Har ikke betalt mye renter her heller, men det har skapt et etterslep.

- Har fast trekk på 1000 kr fra lønningskontoen til en konto merket barna. Dette for å alltid ha penger tilgjengelig for å kjøpe nye klær og ting de trenger uten at det spiser fra andre poster.

- Har laget en konto hvor jeg setter av penger for privatskolen til det ene barnet. Den betales kvartalsvis og før har den regningen spist av månedsbudsjettet og gått ut over sparing ect, noe som er helt høl i huet for jeg vet jo at regningen kommer.

- Gjennomgått utgiftene våre og vi har faste overføringer på lønningsdag. Ikke at vi ikke har hatt dette før, men nå har vi tatt enda en runde for å få bedre oversikt og ta med alt "smått" i tillegg.

- Sagt opp treningsmedlemsskapet jeg kun har brukt sporadisk det siste året. Vil jeg trene så kan jeg løpe ute, men jeg gjør jo ikke det heller så hvem er det jeg lurer.

- Vi er mye flinkere til å holde oss til matbudsjettet nå enn før. Vi setter av 13 000 kr I mnd som skal dekke alt på dagligvaren, og da må vi forholde oss til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den siste uka har gått helt greit, men jeg må innrømme at jeg har hatt et par spontane kjøpesituasjoner. Jeg jobbet på et annet kontor på tirsdag og tok en starbucks-runde med en kollega. Også kjøpte jeg en lipgloss til 58 kroner som egentlig var fullstendig hodeløst. 200 kr til sammen der som kunne vært unngått.

Sånn utover det så har vi INGEN utgifter neste mnd som ikke går inn under faste utgifter 😊 Selv om jeg stort sett aldri har rentebærende kreditt så har jeg stort sett alltid hatt Klarna eller benyttet kredittkort som måtte betales måneden etter før rentene løper. Nå er det ingenting.

Jeg merker også gleden av å ha vært forut og planlagt budsjettet godt. Mellomste måtte ha ny utebukse og nye sko forrige helg, og da hadde jeg allerede satt av penger til klær til ungene. Matbudsjettet ser også ut til å holde helt uten problemer!

Der er en utrolig god følelse å ikke føle at man henger etter 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut som du har mange gode tiltak for å spare mer og ha lavere forbruk😊 Jeg prøver også å være bevisst på hva pengene mine går til, blir noen smeller av og til, men mindre enn det kunne vært😅 Veldig glad i å skrive ønskelister og gjøre research, også kan det hende jeg over tid finner ting jeg kan fjerne fra ønskelista. Og ellers er jeg veldig bevisst på å unngå å kaste mat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...