Gå til innhold

Har du mye fravær?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg får manflu 1-3 ganger i året, og er typisk borte 2-3 dager hver gang. Så kanskje rundt 5 dager i snitt for året, som jeg tenker er veldig normalt. 

Anonymkode: 015fe...3d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Har vel en ca 2-3 dager i året, egenmelding eller sykt barn. Er sjelden syk selv. Har også mulighet for hjemmekontor om barn ikke er veldig syk og trenger mye tilsyn og hjelp. 

Anonymkode: 8a483...102

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Har du mye fravær på jobb? 

Hva tenker du at er mye/lite? 

Anonymkode: ba8a1...491

På gamlejobben var det mye fravær når jeg hadde brukt 5 syktbarn dager på et år. Ble da kalt inn til møte pga det fordi de andre jeg jobbet med hadde maks 1-2 egenmeldinger per år. Jeg hadde to barnehagebarn og de var godt voksne.

En ting er å ha barn i barnehage, da bruker man lett opp syktbarn dagene utenat det er for mye. 

Anonymkode: f1c8a...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Før hadde jeg lite fravær, noen dager i året, det vil jeg si er lite/normalt. Siste året har jeg plagdes med helsa en del. Vært 50 prosent sykemeldt over lengre tid pga rygg (lege ville sykmelde 100 prosent, men det ønsket jeg ikke).  Ble også operert i høst pga blindtarmbetennelse, så hadde en del fravær/sykmelding pga det. Nå er jeg tilbake i 100 prosent og jeg håper det holder seg sånn! Er alene med barn, så har noen sykt barn dager i året jeg må ta ved behov. Kan ikke ha hjemmekontor da jeg jobber på sykehjem.

Anonymkode: b6922...580

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ett år hadde jeg null dager! Så gikk jeg gjennom noen infeksjoner som liksom aldri gav seg, og var borte i flere uker totalt året etter... så vil si alt ettersom. Umulig å planlegge når sykdom rammer.

Anonymkode: ee73b...bf3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del fravær, ja. Det er dessverre litt av hverdagen når man både er kronisk syk, og har en jobb hvor man er i kontakt med smitte konstant. Jeg har heller ikke hjemmekontor. Året jeg hadde hjemmekontor (annen bransje) hadde jeg ikke sykefravær i det hele tatt.

Første året som lærer fikk jeg omtrent alt ungene tok med seg, mens i år (mitt femte år som lærer), er det vesentlig mindre. Jeg har hatt én runde med skikkelig kraftig forkjølelse og én runde til med covid. Jeg holder på med prøverør, som medførte sterke fysiske smerter (det var jeg ikke helt forberedt på). I tillegg til at jeg må holde meg i ro grunnet risiko. Jeg har derfor vært sykmeldt henholdsvis 3 uker, men da med 3 forskjellige fysiske plager/sykdommer. 

Men, jeg får ikke gjort så mye med at jeg faktisk har epilepsi, og jeg har en annen kronisk hudsykdom som er en utfordring for immunforsvaret. Eller som legen på Rikshospitalet sa "du har det liksom dobbelt opp: du går med forhøyet crp konstant, samtidig som du har en epilepsi som kan trigges av det".

Av egne grep har jeg byttet jobb. Det å sove 1 time lenger om morgenen har redusert mitt fravær grunnet epilepsianfall med rundt 90%. Jeg har hatt ett epilepsianfall det siste året. I tillegg har nye medisiner gjort at min hudsykdom har blitt 80% bedre. Det gjør at jeg har mye mindre smerter, og jeg tar til meg mye mindre sykdom. Jeg har fått et mye bedre immunforsvar. I tillegg prøver jeg å spise variert (har gått ned 130 kg uten at det egentlig hjelper), og må ta en god del ekstra vitaminer og mineraler (etter råd fra lege). I aktivitet er jeg stort sett hele tiden.

Jeg skulle gjerne vært helt frisk og ikke hatt mine lidelser. Det er ikke slik at jeg velger å gå med byller så store som golfballer som klemmer på nerver og gjør til tider ekstremt vondt. Jeg har gått på jobb siste uka, selv om det har vært en lidelse fordi jeg har mine byller. Hver gang jeg sitter eller løfter armene og skriver på tavla -  eller elevene gir meg en klem, er det som nervene skyter smertene ut i kroppen. Det er bare sånn det er.

Jeg hater å være borte fra jobb. Det skal mye til før jeg er borte. 

Heldigvis har jeg en leder og en jobb som har veldig god forståelse, og som tilrettelegger der de kan. De vet hvor mye jeg strever med å holde meg frisk.

Skulle ønske jeg slapp å ha dårlig samvittighet, for det har jeg hatt mye av.

Endret av SPOCA
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det er en del år siden jeg var vekke fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har lite fravær

Anonymkode: c80e2...12a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Siden nyttår har jeg hatt 4 enkeltdager grunnet migrene , tre sammenhengende dager grunnet omgangssyken og 1.5 uke pga. influensa. Så helt ekstremt nå de siste månedene. Er heldigvis sjeldent syk grunnet vanlig sykdom, så håper jeg har fått min runde for noen år fremover nå😅

Sånn ellers: Har som regel mellom 5-10 dager på et halvår grunnet migrene, så vil si at ja, jeg har mye fravær. Til sammenligning med tidligere hvor jeg var sammenhengende sykemeldt både to og tre uker er par ganger i halvåret er det lite, men det er fortsatt mye med inntil 10 dager på et halvår synes jeg. 

Anonymkode: 069f5...c0c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Null fravær i fjor og heller ikke noe hittil i år.

Men jeg jobber ikke fullt og det hjelper meg selvsagt til å beholde overskuddet. Det er og lettere å gå på jobb med lette symptomer når du vet du har fri dagen etterpå.

Jeg er mye vikar for dyke kollegaer 😅

Anonymkode: d5bbe...6f5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har mye fravær. I fjor brukte jeg opp alle egenmeldingsdagene mine (4 perioder på 3 dager hver) på grunn av sykdom, etter det var jeg sykemeldt et par ganger på grunn av hjernerystelse og influensa. Jeg var "aldri" syk før, men etter årene med covid, lockdown og alt det der, så er jeg oftere syk, uten at det nødvendigvis har noe med hverandre å gjøre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg hadde gjennomsnittlig fravær, da pga mye sykdom i barnehageoppstart. Altså sykt barn dag. 

Min sykdom skyldtes KONSEKVENT kollegaer som kom på jobb med omgangssyke, influensa osv. Så da gikk det på rundgang hos alle. 

Anonymkode: 6b03d...51e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det siste året har det vært endel sykdom dessverre.

Forkjøla med feber 3-4 dager og ikke lenge etterpå ble jeg syk igjen, denne gang med lungebetennelse. Var kjempedårlig, ble innlagt på sykehus og sykemeldt i over 8 uker. Ellers så har ungene vært mye syke, vannkopper, omgangssyke osv. Håper dette året blir friskere gor å si det sånn 😅🤞

Anonymkode: cbb9c...17a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jo, gener er tilfeldig tildelt.

Anonymkode: b8f7e...279

Javel, da er jeg vel heldig da som ble født hvit av hvite foreldre?

Kom med noe forskning som tilsier at genetikk er tilfeldig.

Til TS.  Gjennomsnitt over 40 år.  2 dager per år med "hverdagssykdommer".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av 3,5 år har jeg kun brukt egenmelding 2 ganger. Med mindre jeg er kjempedårlig når jeg er syk, så tar jeg hjemmekontor. Både bra og dårlig siden man føler et press på å ta med laptop hjem hver dag, i tilfelle man blir syk. Men er glad jeg kan jobbe hjemme om jeg ikke er i form. Da sitter jeg heller hjemme enn å sitte på jobb å hoste/nyse i disse influensatider. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På min arbeidsplass, barnehage, er det mye fravær. Mange er over 15 på egenmelding og noen er på 20. Det synes jeg er ekstremt høyt. Noen har også lange sykemeldinger over flere måneder hvert år pga psykisk sykdom.

Anonymkode: 8fc8d...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Kan ikke huske sist jeg ikke jobbet. Det var vel en innleggelse på sykehus … prioriterer alltid jobb, er antagelig grunn til at jeg har overlevd alle nedskjæringer i alle år.

Anonymkode: 8396f...1a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

På sykehjem er snittet 10%. Helt sykt.

Anonymkode: 13da0...bd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Har jobba på samme arbeidsplass i 8 år, tror jeg har hatt én sykedag. Er rett og slett veldig sjelden syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har mye sykefravær. Både fordi jeg har små barn som smitter meg med forkjølelser og omgangssyke. Men også fordi det er veldig hektisk på jobb og ingen mulighet for hjemmekontor ellet flexitid. Er veldig sliten etter en dag på jobb, og innimellom er jeg nødt til å ta meg en dag med egenmelding. Jobber i helsevesenet. 

Anonymkode: a9e95...2bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...