Gå til innhold

ME/LC og depresjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (24 minutter siden):

Både stress og infeksjoner kan påvirke energiomsetningen negativt. 

Anonymkode: f96bc...c88

Klart det kan, men her snakker jeg om ME som diagnose der man kan klare å lage biomarkør på dette, noe det ikke kan gjøres med stress.

Anonymkode: b10c7...354

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det blir som å lete etter EN årsak til utbrenthet. Eller at utbrenthet viser seg likt hos alle. Selv om ikke alle med ME har ADHD, så er det stor sjanse for at en med ubehandlet ADHD som går årevis med kronisk stress tilslutt kan ende opp med et symptombilde som sammenfaller med ME. 

Anonymkode: f96bc...c88

Hvis man inkluderer folk på mild til moderat ME til forskning, så blir det vanskelig. 

Men det er mye lettere å lete etter biologiske årsaker hos de med alvorlig og svært alvorlig ME. For de har utvilsomt samme sykdom. 

Likevel har forskningen lokalisert 5 subgrupper innad i ME og man kunne skille dem med over 90% sikkerhet, så det er mulig. Karl Morten og Scheibenbogen har store ting på gang nå, og det er bare et spørsmål om tid før store nyheter klekkes. 

Det er derfor jeg sier det, ME har rettferdiggjort sin diagnose for lenge siden. Vi har funn i massevis som støtter det. Uten at det er noe automatisk opphav fra den ene eller andre part, men at det er en post-viral hendelse som skjer. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Angående B12, jeg antar at dine blodserum-verdier ligger laangt over referanseområde? Ikke at det er noe galt, for jeg vet at selv om B12 i serum er høyt så trenger ikke B12 i cellene å være høyt (som er noe av hvorfor helsevesenet henger etter i forståelse av vitaminer og elektrolytter). Men hvor ca. ligger verdien din på sprøyter?

Nei de gjør ikke det, ved sist måling lå det ikke en gang i øvre sjiktet. Da hadde jeg gått glipp av 2 runder og latt det gå for lang tid fra sist injeksjon. Man skal ikke måle blodserum-verdiene før flere uker etter sist injeksjon, måler man for tidlig kan det gi falskt høye resultat. Jeg kan f.eks måle det 1 uke etter å ligge på 800, 2 uker etter på 550, og 4 uker etter på 320. I begynnelsen så økte det faktisk kun med 10, altså det droppet nesten helt ned til utgangspunktet 4 uker etter de 5 første injeksjonene.

Nivåene dropper nemlig betydelig sammenlignet med bare noen dager etter sist injeksjon. Derfor tror flere at "hey, nivåene mine er høye, men jeg føler meg ikke bedre", og konkluderer med at det ikke hadde effekt. For noen med vesentlig funksjonell mangel, kan det ta minst 1 år med hyppige injeksjoner før celler reparerer seg, og serum b-12 stabiliserer seg på et godt nivå. Har man mye som trengs å repareres, så bruker kroppen fort opp b12 som blir sprøytet inn, og derfor dropper nivåene ned nesten like fort som de føyk opp. Men over tid så stabiliserer det seg. 

Jeg vet ikke hva verdien min ligger på nå, jeg antar rundt 400. Sist måling 320, da hadde jeg hatt pause på 3 mnd. Helt riktig at b12 i cellene ikke trenger å være høyt selv om b12 prøver viser gode nivåer, derfor viktig at alle med ME (og forøvrig andre sykdommer relatert til nervesystem m.m) setter seg godt inn i b-12 foreningen og b-12 klinikken sin info.
 https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Tilstanden

Nå er ikke dette eneste som er viktig, men èn veldig viktig del å ha fokus på. Og med ME/LC bør man følge opp b12 og andre ting regelmessig med prøver, for verdier kan endre seg ganske fort. Elektrolytter har også vært enormt viktig, jeg drikker dette daglig. Følger det opp samtidig med b-12 målinger siden det er så mye hysteri rundt kalium. Men det holder seg godt innenfor normalen. 

Anonymkode: 500a2...7e6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Klart det kan, men her snakker jeg om ME som diagnose der man kan klare å lage biomarkør på dette, noe det ikke kan gjøres med stress.

Det var jo ikke det jeg sa heller, men det faktum at stress kan bryte ned en kropp så kraftig at man blir mer sårbar for å utvikle ME. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvis man inkluderer folk på mild til moderat ME til forskning, så blir det vanskelig. 

Men det er mye lettere å lete etter biologiske årsaker hos de med alvorlig og svært alvorlig ME. For de har utvilsomt samme sykdom. 

Likevel har forskningen lokalisert 5 subgrupper innad i ME og man kunne skille dem med over 90% sikkerhet, så det er mulig. Karl Morten og Scheibenbogen har store ting på gang nå, og det er bare et spørsmål om tid før store nyheter klekkes. 

Det er derfor jeg sier det, ME har rettferdiggjort sin diagnose for lenge siden. Vi har funn i massevis som støtter det. Uten at det er noe automatisk opphav fra den ene eller andre part, men at det er en post-viral hendelse som skjer. 

De fleste med ME har jo mild til moderat grad. I tillegg så vil også alvorlighetsgraden kunne variere over tid. Om det er gjort noen nyere undersøkelser vet jeg ikke https://www.me-foreningen.no/om-me/hva-er-me-kort-oversikt/alvorlighetsgrad-bestemmelse-av-funksjonsniva/#:~:text=ME er en alvorlig sykdom,-ME-foreningen gjennomførte&text=Nærmere 60% svarte at de,brukerundersøkelser har gitt lignende resultater.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Det var jo ikke det jeg sa heller, men det faktum at stress kan bryte ned en kropp så kraftig at man blir mer sårbar for å utvikle ME. 

Kronisk stress kan bryte en kropp ned, ja, men får man ME etter kronisk stress så er det fordi det skjer en post-viral hendelse i tillegg som slår ned en kropp som mangler et spesifikt gen. Og da skjer det noe med energiomsetningen som er unikt for ME, uavhengig av stress eller ikke. Stresset kommer isåfall på topp av dette. 

Jeg bare påpeker det unike som skjer ved ME, uavhengig av stress eller ikke. Selv om stresset har brutt ned kroppen i forkant. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Kronisk stress kan bryte en kropp ned, ja, men får man ME etter kronisk stress så er det fordi det skjer en post-viral hendelse i tillegg som slår ned en kropp som mangler et spesifikt gen. Og da skjer det noe med energiomsetningen som er unikt for ME, uavhengig av stress eller ikke. Stresset kommer isåfall på topp av dette. 

Jeg bare påpeker det unike som skjer ved ME, uavhengig av stress eller ikke. Selv om stresset har brutt ned kroppen i forkant. 

Ja, helt riktig. Nettopp det jeg ville frem til. Man blir mer sårbar for å utvikle ME (og andre sykdommer) med langvarig stress i forkant. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det jeg sier er at de har funnet ut at ME er noe eget, og har ingen relevanse opp mot ADHD.
Linken er mer mot Long-Covid, for å illustrere hva som trigger ME og hva ME er.

https://advanced.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/advs.202302146

https://translational-medicine.biomedcentral.com/articles/10.1186/s12967-025-06220-z

https://www.nature.com/articles/s41467-024-45107-3

Dere kan begynne med disse. Jeg har titalls flere hvis dere vil lese.

Titalls flere faktisk.hvordan forklarer du da disse?

https://meassociation.org.uk/2025/02/research-the-search-for-a-blood-based-biomarker-for-me-cfs-from-biochemistry-to-electrophysiology/

«To date there is no complete understanding of the triggering pathomechanisms of disease, and no quantitative biomarker available with sufficient sensitivity, specificity, and adoptability to provide conclusive diagnosis»

Conclusion

«Different biochemical and electrophysiological properties which differentiate ME/CFS have been identified across studies, holding promise as potential blood-based quantitative diagnostic biomarkers for ME/CFS. However, further research is required to determine their specificity to ME/CFS and adoptability for clinical use.»

https://www.cdc.gov/me-cfs/hcp/diagnosis/index.html

“There is no confirmatory test currently available to diagnose ME/CFS. However, people with ME/CFS often are found to have biological abnormalities. Yet none of these “biomarkers” have sufficient sensitivity and specificity to constitute a diagnostic test”

https://www.meresearch.org.uk/why-a-biomarker/

“A recent systematic review analysed 101 studies related to potential biomarkers, and demonstrated extensive evidence suggesting genetic abnormalities, immune dysfunction and neurological changes in individuals with ME/CFS compared with healthy controls. However, despite this evidence, none of the studies were able to identify a biomarker”

https://meassociation.org.uk/2023/05/research-biomarkers-for-me-cfs-a-systemic-review/

“As the review points out there are a considerable number of blood and other abnormalities that have the potential to become biomarkers for ME/CFS.
However, in our current state of knowledge, none of them can be regarded as being reliable when it comes to differentiating people with ME/CFS from people who have other health conditions, or are perfectly healthy.”

Anonymkode: 0de6c...05f

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

https://meassociation.org.uk/2025/02/research-the-search-for-a-blood-based-biomarker-for-me-cfs-from-biochemistry-to-electrophysiology/

«To date there is no complete understanding of the triggering pathomechanisms of disease, and no quantitative biomarker available with sufficient sensitivity, specificity, and adoptability to provide conclusive diagnosis»

Conclusion

«Different biochemical and electrophysiological properties which differentiate ME/CFS have been identified across studies, holding promise as potential blood-based quantitative diagnostic biomarkers for ME/CFS. However, further research is required to determine their specificity to ME/CFS and adoptability for clinical use.»

“There is no confirmatory test currently available to diagnose ME/CFS. However, people with ME/CFS often are found to have biological abnormalities. Yet none of these “biomarkers” have sufficient sensitivity and specificity to constitute a diagnostic test”

“A recent systematic review analysed 101 studies related to potential biomarkers, and demonstrated extensive evidence suggesting genetic abnormalities, immune dysfunction and neurological changes in individuals with ME/CFS compared with healthy controls. However, despite this evidence, none of the studies were able to identify a biomarker”

https://meassociation.org.uk/2023/05/research-biomarkers-for-me-cfs-a-systemic-review/

“As the review points out there are a considerable number of blood and other abnormalities that have the potential to become biomarkers for ME/CFS.
However, in our current state of knowledge, none of them can be regarded as being reliable when it comes to differentiating people with ME/CFS from people who have other health conditions, or are perfectly healthy.”

Hva skal du fram til? Jeg er klar over at en offisiell biomarkør mangler, men det betyr IKKE at man ikke har funnet mange markører gjennom avansert testing som tydelig gjelder kun ME-pasienter. 

Funnene er "nye" (<3 år), forskningen pågår og tar tid. Men selv om tiden går så betyr det jo ikke at funnene ikke er der. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Conclusion

A recent systematic review analysed 101 studies related to potential biomarkers, and demonstrated extensive evidence suggesting genetic abnormalities, immune dysfunction and neurological changes in individuals with ME/CFS compared with healthy controls. However, despite this evidence, none of the studies were able to identify a biomarker”

As the review points out there are a considerable number of blood and other abnormalities that have the potential to become biomarkers for ME/CFS.

For øvrig litt ironisk at det jeg skal fram til er nevnt i alle avsnittene du liksom skal "motbevise" meg med. 

Har markert det i sort. 

Funnene finnes altså, og jobben rundt funnene pågår for fullt. Det er bare spørsmål om tid før en offisiell biomarkør foreligger.

Men jeg lurer faktisk på om behandlingen kommer først... 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

For øvrig litt ironisk at det jeg skal fram til er nevnt i alle avsnittene du liksom skal "motbevise" meg med. 

Har markert det i sort. 

Funnene finnes altså, og jobben rundt funnene pågår for fullt. Det er bare spørsmål om tid før en offisiell biomarkør foreligger.

Så hva mener du da med dette?

Dessuten har biomedisinsk forskning avduket biologiske markører som skiller ME-pasienter fra f.eks ADHD-pasienter og andre pasienter

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Jepp, det vet jeg. 

Okey, er dette noe nytt at man skal innom DPS og tverrfaglig utredning? De fleste jeg kjenner har ikke vært innom DPS i utredningsprosessen, men hatt en kort samtale med klinisk psykolog. Ingen har blitt utredet for spesifikke diagnoser. 

Det sklir i grunn ut med ADHD her, det var nevnt som et av flere eksempler i forhold til hva som kan ligge til bunn for senere utvikling av ME. 

Jo takk, jeg vet alt om hvor jævlig ME er. Jeg har vært så syk at jeg ikke har klart å gå på do og tisset på meg. 

Ja jeg tar sprøyter fortsatt. Kjenner flere som har tatt så ofte som hver 2-3 uke over lengre tid. Hver 3dje mnd som er standard, hadde ingen effekt. Hvorfor er det rart? Jeg forholder meg til infoen fra ME-foreningen hvor majoriteten rapporterer bedring.
ME er så sammensatt med mye utfordringer, så bedringen kan forekomme i alt fra kogntiv funksjon til mindre nervesmerter o.l, for å gi noen eksempler. 

Men som sagt, det måtte injeksjoner til, og de måtte være hyppige og over lang tid. Dette måtte også taes sammen med bla. ekstra folat og jern (normale nivåer også her), ref info fra b-12 klinikken.
Nå har jeg også gjort andre ting som nok også har hatt en innvirkning, men injeksjonene har vært viktige. 

Huff når du var så syk at ikke kom deg på do- haddd du masse symltomer fra hele kroppen og hjernen og masse «stress»? Var du helt innsausa fjern?

ang b12- har testa masse og har virkelig ikke snev av antydning til mangel- er det no vits da? Prøvde behepan en liten stund men ble verre av den? Nesten allergisk og ekstremt urolig 

Kan man bedres av å ekstrem hvile?

Anonymkode: ed9a9...a89

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Har markert det i sort. 

Hva slags behandling?❤️

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

De fleste med ME har jo mild til moderat grad. I tillegg så vil også alvorlighetsgraden kunne variere over tid. Om det er gjort noen nyere undersøkelser vet jeg ikke https://www.me-foreningen.no/om-me/hva-er-me-kort-oversikt/alvorlighetsgrad-bestemmelse-av-funksjonsniva/#:~:text=ME er en alvorlig sykdom,-ME-foreningen gjennomførte&text=Nærmere 60% svarte at de,brukerundersøkelser har gitt lignende resultater.

Er det uvanlig å være på alvorlig grad?😭 hva kan det tilsi at man er såå syk? Er det mlndre håp da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Nei de gjør ikke det, ved sist måling lå det ikke en gang i øvre sjiktet. Da hadde jeg gått glipp av 2 runder og latt det gå for lang tid fra sist injeksjon. Man skal ikke måle blodserum-verdiene før flere uker etter sist injeksjon, måler man for tidlig kan det gi falskt høye resultat. Jeg kan f.eks måle det 1 uke etter å ligge på 800, 2 uker etter på 550, og 4 uker etter på 320. I begynnelsen så økte det faktisk kun med 10, altså det droppet nesten helt ned til utgangspunktet 4 uker etter de 5 første injeksjonene.

Nivåene dropper nemlig betydelig sammenlignet med bare noen dager etter sist injeksjon. Derfor tror flere at "hey, nivåene mine er høye, men jeg føler meg ikke bedre", og konkluderer med at det ikke hadde effekt. For noen med vesentlig funksjonell mangel, kan det ta minst 1 år med hyppige injeksjoner før celler reparerer seg, og serum b-12 stabiliserer seg på et godt nivå. Har man mye som trengs å repareres, så bruker kroppen fort opp b12 som blir sprøytet inn, og derfor dropper nivåene ned nesten like fort som de føyk opp. Men over tid så stabiliserer det seg. 

Jeg vet ikke hva verdien min ligger på nå, jeg antar rundt 400. Sist måling 320, da hadde jeg hatt pause på 3 mnd. Helt riktig at b12 i cellene ikke trenger å være høyt selv om b12 prøver viser gode nivåer, derfor viktig at alle med ME (og forøvrig andre sykdommer relatert til nervesystem m.m) setter seg godt inn i b-12 foreningen og b-12 klinikken sin info.
 https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/#Tilstanden

Nå er ikke dette eneste som er viktig, men èn veldig viktig del å ha fokus på. Og med ME/LC bør man følge opp b12 og andre ting regelmessig med prøver, for verdier kan endre seg ganske fort. Elektrolytter har også vært enormt viktig, jeg drikker dette daglig. Følger det opp samtidig med b-12 målinger siden det er så mye hysteri rundt kalium. Men det holder seg godt innenfor normalen. 

Men hvordan kan man få opp nivå i CELLENE da?

jeg har foresten lav kaliun

AnonymBruker
Skrevet

Huff når du var så syk at ikke kom deg på do- haddd du masse symltomer fra hele kroppen og hjernen og masse «stress»? Var du helt innsausa fjern?

ang b12- har testa masse og har virkelig ikke snev av antydning til mangel- er det no vits da? Prøvde behepan en liten stund men ble verre av den? Nesten allergisk og ekstremt urolig 

Kan man bedres av å ekstrem hvile?

ME er symptomer fra hele kroppen. Som sagt før så hadde jeg sterkt nedsatt kognitiv funksjon. Jeg la også ved link fra b-12 foreningen som forklarer akkurat det du spør om, så jeg foreslår at du leser den. Jeg hadde heller ikke antydning til mangel mtp blodprøver.
https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/utredning/

Behepan er tablett, injeksjon virker på en annen måte. Ut ifra det du har skrevet tidligere så virker det som du reagerer på "alt". Jeg tror hjernen din er i så forsvarsmodus at den oppfatter mye som fare, og får lav toleransegrense også for tilskudd og medisiner. Men disse reaksjonene du beskriver, er ikke farlige. 

Altså, hvile er viktig, men det er ikke det som gir bedring på sikt. Du må fikse manglene dine. Du virker ikke å forstå hvor invalidiserende syk man kan bli av mangler. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Men hvordan kan man få opp nivå i CELLENE da?

jeg har foresten lav kaliun

Hvis man har en funksjonell mangel, b-12 behandling. Injeksjoner.

Lav kalium kan gi store problemer med utmattelse. Det kan også gi indre "dirring", hjertebank, generell svakhet i kroppen/muskler, IBS problemer, spasmer/rykninger, prikking/nummenhet, besvimelse, pustevansker, økt trang til å gå på do, etc. 

Jeg antar du har fått beskjed om å ta tilskudd? Kalium er et av tilskuddene jeg nevnte til deg for noen dager siden. Kalium er et elektrolytt som er uhyre viktig, og for meg som faktisk er innenfor normalen på blodprøver, er nødt til å drikke elektrolytter hver dag i lengre perioder.

Du får kjøpt kalium i ren tilskuddsform, og i pulverform som man drikker. Pulverform inneholder også salt og litt magnesium, som også er veldig viktig. Jeg foretrekker pulverform hvor salt er inkludert, fordi salt også er kjempeviktig, og fordi akkurat dette pulveret er helt fritt for tilsetninger av noe slag. Kun ren kalium, salt, og magnesium. https://sunkost.no/salte-unflavoured

Men som sagt, det må tas over tid. Foreslår at du begynner med dette i noen mnd, hver dag. Så ser du om du inkluderer andre ting. Tisser du mye? Svetter mye? Om ikke nå, men tidligere? 

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags behandling?❤️

Det vet vi jo ikke. 

AnonymBruker
Skrevet

Er det uvanlig å være på alvorlig grad?😭 hva kan det tilsi at man er såå syk? Er det mlndre håp da?

Nei det er ikke uvanlig. Jeg sier at de fleste ikke har alvorlig grad, og jeg sier at det er vanlig å variere alvorlighetsgrad. Man kan ha alvorlig grad i 2 år for å så kanskje komme ned til både mild og moderat grad en stund. 

Altså TS, du har mangel på kalium. Dette alene kan gjøre deg svært syk. Du må fikse alle mangler før du snakker om ME og LC. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

ME er symptomer fra hele kroppen. Som sagt før så hadde jeg sterkt nedsatt kognitiv funksjon. Jeg la også ved link fra b-12 foreningen som forklarer akkurat det du spør om, så jeg foreslår at du leser den. Jeg hadde heller ikke antydning til mangel mtp blodprøver.
https://b12-klinikken.no/VitaminB12mangel/utredning/

Behepan er tablett, injeksjon virker på en annen måte. Ut ifra det du har skrevet tidligere så virker det som du reagerer på "alt". Jeg tror hjernen din er i så forsvarsmodus at den oppfatter mye som fare, og får lav toleransegrense også for tilskudd og medisiner. Men disse reaksjonene du beskriver, er ikke farlige. 

Altså, hvile er viktig, men det er ikke det som gir bedring på sikt. Du må fikse manglene dine. Du virker ikke å forstå hvor invalidiserende syk man kan bli av mangler. 

Ja jeg er enig i at nervesystemet skriker fare- men det er kroppen/systemet- ikke «angst» eller jeg som er redd.

selv om jeg blir redd av å være så syk

deefoe jg spør ang hode ditt- hvor ille d vae

Men vil det ikke være nødvendig med aktivitetsavpasnig (altså på mitt nivå-tvangs/ekstremhvile)?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...