AnonymBruker Skrevet 9. mars #41 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Jeg ville snakket med legen om injeksjoner, det virker bare på en helt annen måte. Begynn hver dag med elektrolyttene. Ha boksen stående klar ved siden av et glass hver dag, så du husker det. 100 er jo supert, så lenge det var testet vinterstid og ikke sommer/rett etter sommer. Når på året man tester er viktig. Oi, interessant at du ligger lavt på magnesium selv om du tar så mye tilskudd. Da er jeg nysgjerrig på hva slags type magnesiumtilskudd du har tatt, for kanskje feilen ligger i at du har tatt feil form eller tilskuddet inneholder ingredienser som kanskje ikke er bra for opptak? Eller, kombinerer du magnesium med andre tilskudd som kan blokkere opptaket, f.eks for mye kalsium? Magnesiummangel kan jo gi mye av de samme symptomene som b12 mangel. Drikker du kaffe og te? Spiser mye mat med antinæringsstoffer som hemmer opptak? Anonymkode: 500a2...7e6 Jeg har bra d-vit målinger gjennom hele året. Tar blodprøver 3-4 ganger i året. Magnesium er ren magnesium, jeg sluttet å ta andre typer. Varier hvilken type, og om det er citrat eller glycinate. Har brukt noen kjempedyre; husker ikke merket. Men shift og solray nå for tiden. Jeg tar ikke kalsium, pga høye verdier som kom frem av hårmineralanalyse. Jeg mener blodprøve hadde normal verdi av kalsium. Jeg er usikker på om jeg spiser antinæringsstoff som hemmer opptak. Jeg har et snevert kosthold pga sterke reaksjoner mot en del mat, så holder meg til det “trygge”. Jeg drikker 2 kopper kaffe daglig. Sjelden te. Lege har bedt meg spise mindre oksalat. Og helst lite melkeprodukt (ost er så vanskelig å kutte ut!). Anonymkode: 075cc...2c2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #42 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Dummeste jeg har lest på kg noen gang. Da klarer de ikke lage mat eller gå på butikken heller da tydeligvis, mange som ligger døde i senga si rundt omkring da.. Anonymkode: e5815...907 Mange med alvorlig grad av ME klarer faktisk ikke gå på butikken nei. ME kommer i 4 alvorlighetsgrader, de fleste har ikke alvorlig grad. Anonymkode: 500a2...7e6 2 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #43 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (10 timer siden): Dummeste jeg har lest på kg noen gang. Da klarer de ikke lage mat eller gå på butikken heller da tydeligvis, mange som ligger døde i senga si rundt omkring da.. Anonymkode: e5815...907 Selvsagt har man ikke kapasifet til å gå på butikken eller lage mat med alvorlig me Anonymkode: ed9a9...a89 2
AnonymBruker Skrevet 10. mars #44 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (12 timer siden): Jeg vet at det ikke er deg (TS) jeg svarte nettopp, så jeg vet at spørsmålene jeg stilte ikke var til deg. Som sagt så kan du ha funksjonell b12 mangel selv om du har normale nivåer. Spørsmålet er hva serum b12 ligger på hos deg. Dette ble oversett hos meg i mange år fordi det var "normalt" (innenfor ref området), men jeg hadde likevel mangel. Det jeg skrev lenger opp mtp omega 3, d vitamin, folat, elektrolytter, m.m, er det som gjelder. Anonymkode: 500a2...7e6 Serum b12 ca 4-500. Normal og bra homocystein mma osv. Ja trenhee folat og elektrolytter og d vitamin men føler eg reagerer på vitaminr. Blir enda rarere i kropp og hjernen av det😳 Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 10. mars #45 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dummeste jeg har lest på kg noen gang. Da klarer de ikke lage mat eller gå på butikken heller da tydeligvis, mange som ligger døde i senga si rundt omkring da.. Anonymkode: e5815...907 Alvorlig me pas er å regne som en pleiepasient faktisk… nei de klarer seg ikke alene nei, mange av dem blir pleiet hjemme av familie og hjemme Spl eller lagt inn på sykehjem. Så vedkommende har et godt poeng! Anonymkode: c535e...62a 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #46 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (11 timer siden): Dummeste jeg har lest på kg noen gang. Da klarer de ikke lage mat eller gå på butikken heller da tydeligvis, mange som ligger døde i senga si rundt omkring da.. Anonymkode: e5815...907 Selvsagt kommer man seg ikke på butikk eller kan lage mat med alvorlig me Jeg har ikke vært på butikk på halvannet år Klarer p smøre meg en enkel brødskive men det er det. Det er krevende p være på kg også, men mindre krevende enn det du nevner Anonymkode: ed9a9...a89 1
AnonymBruker Skrevet 10. mars #47 Skrevet 10. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Når jeg var i kategorien alvorlig var jeg for syk og nedsatt til å ha depresjon eller angst. Var som å ha nedsatt bevissthet konstant. Ikke før jeg ble litt bedre kunne jeg kjenne på tristhet og følelser. Sånn ut fra dagligtale er jo alle med ME egentlig alvorlig syke. Minst 50 % nedsatt funksjonsevne. De ordene som brukes om de ulike gradene av ME gjør dessverre at en hel del feilaktig bruker en grad eller to høyere enn de egentlig er. Jeg hadde ingen mulighet til å hverken lese eller skrive da jeg var i alvorlig grad. Anonymkode: 6c609...07e Hvordan ble du bedre? kan du fortelle hvordsn du opplevde nedsatt bevissthet? Jeh føler meg helt kjøttkake i hode og er ikke meg selv Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 10. mars #48 Skrevet 10. mars Her har du eksempler på jern-tilskudd som er tilsatt urter: https://sunkost.no/solaray-femi-jern-c https://sunkost.no/floradix-floravital Anonymkode: 500a2...7e6
AnonymBruker Skrevet 10. mars #49 Skrevet 10. mars Ts, jeg følger dr Groysman på fb. Han er en amerikansk lege og forsker, som jobber med en protokoll for å hjelpe ME og LC pasienter. Han skal gi ut en bok om mitkondriesvikt snart. Jeg vet ikke om dette er adekvat forskning, men det er interessant. Han har et par prosedyrer han utfører, men de er ikke tilgjengelig for oss da. Veldig mange har fått dysfunksjon i vagus nerven etter infeksjoner, en nerve som styrer det meste i kroppen. Feks utvikler noen gastroparese fordi det blir kluss med nerveceller i mage når vagusnerven er utsatt. MEN jeg har ingen medisinske kunnskaper, bare observerer her og der🫣 Anonymkode: 075cc...2c2
Sciurus Skrevet 10. mars #50 Skrevet 10. mars Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalninger. Sciurus, mod
AnonymBruker Skrevet 11. mars #51 Skrevet 11. mars Sciurus skrev (17 timer siden): Tråden er ryddet for helseskadelige råd og anbefalninger. Sciurus, mod Nysgjerrig på hva dere har fjerna som helseskadelig råd? Vitamin anbefalinger? Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 11. mars #52 Skrevet 11. mars Du som skrev du følte deg halvbevisst? Kan du si mer hvordan det føltes? Følte du deg rusa? Ikle noe hukommelse eller tanker? Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 12. mars #53 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (På 9.3.2025 den 10.16): Når jeg var i kategorien alvorlig var jeg for syk og nedsatt til å ha depresjon eller angst. Var som å ha nedsatt bevissthet konstant. Ikke før jeg ble litt bedre kunne jeg kjenne på tristhet og følelser. Sånn ut fra dagligtale er jo alle med ME egentlig alvorlig syke. Minst 50 % nedsatt funksjonsevne. De ordene som brukes om de ulike gradene av ME gjør dessverre at en hel del feilaktig bruker en grad eller to høyere enn de egentlig er. Jeg hadde ingen mulighet til å hverken lese eller skrive da jeg var i alvorlig grad. Anonymkode: 6c609...07e Du som skrev du følte deg halvbevisst? Kan du si mer hvordan det føltes? Følte du deg rusa? Ikle noe hukommelse eller tanker? Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 12. mars #54 Skrevet 12. mars Mener ikke å kuppe tråden, men et spørsmål i samme gate: Er det egentlig depresjon hvis man reagerer følelsesmessig negativt på en livssituasjon som har blitt uutholdelig? Hvis du har mistet mesteparten av det som ga livet mening er det vel naturlig og nesten påregnelig at man mister både humør og framtidstro. Vet ikke om det egentlig har noe å si for hvordan de ser på det i helsevesenet. Men jeg kjenner jeg får litt piggene ut når noen kommer trekkende med at du sikkert er deprimert... nei, jeg er ikke det, ikke i seg selv. Men det er jo faktisk jævlig trist å gå fra å være aktiv med masse interesser til å stort sett ligge på sofan 24/7. Hvor går grensen mellom normal reaksjon og depresjon, og har det noe å si for muligheten til behandling? Når bør man evt tenke at noe må gjøres? Har ikke så mye peiling som dere sikkert forstår, håper spørsmålet gir mening. Anonymkode: fa0ee...252 1
AnonymBruker Skrevet 12. mars #55 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Mener ikke å kuppe tråden, men et spørsmål i samme gate: Er det egentlig depresjon hvis man reagerer følelsesmessig negativt på en livssituasjon som har blitt uutholdelig? Hvis du har mistet mesteparten av det som ga livet mening er det vel naturlig og nesten påregnelig at man mister både humør og framtidstro. Vet ikke om det egentlig har noe å si for hvordan de ser på det i helsevesenet. Men jeg kjenner jeg får litt piggene ut når noen kommer trekkende med at du sikkert er deprimert... nei, jeg er ikke det, ikke i seg selv. Men det er jo faktisk jævlig trist å gå fra å være aktiv med masse interesser til å stort sett ligge på sofan 24/7. Hvor går grensen mellom normal reaksjon og depresjon, og har det noe å si for muligheten til behandling? Når bør man evt tenke at noe må gjøres? Har ikke så mye peiling som dere sikkert forstår, håper spørsmålet gir mening. Anonymkode: fa0ee...252 Det gir mening, og jeg vil takke deg for at du «påminner» meg om dette. Jeg tenker som oftest at det er sykdom(både fysisk og depresjon) som gjør meg apatisk. Men det er jo også en normal reaksjon på et tapt liv. Jeg blir ekstra nedstemt når søskenet mitt(vi ringes 2 ganger i året) spør om jeg har noen rundt meg i hverdagen. Jeg bor fremdeles alene. Som jeg har gjort de siste 18 årene. Jeg er fremdeles for syk til sosialisering. Særlig det som innbærer mye forflytning. Jeg er naturligvis diagnostisert med angst og depresjon av henne. Blir forferdelig nedstemt etter de to årlige samtalene😬 Anonymkode: 075cc...2c2 2
AnonymBruker Skrevet 12. mars #56 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Mener ikke å kuppe tråden, men et spørsmål i samme gate: Er det egentlig depresjon hvis man reagerer følelsesmessig negativt på en livssituasjon som har blitt uutholdelig? Hvis du har mistet mesteparten av det som ga livet mening er det vel naturlig og nesten påregnelig at man mister både humør og framtidstro. Vet ikke om det egentlig har noe å si for hvordan de ser på det i helsevesenet. Men jeg kjenner jeg får litt piggene ut når noen kommer trekkende med at du sikkert er deprimert... nei, jeg er ikke det, ikke i seg selv. Men det er jo faktisk jævlig trist å gå fra å være aktiv med masse interesser til å stort sett ligge på sofan 24/7. Hvor går grensen mellom normal reaksjon og depresjon, og har det noe å si for muligheten til behandling? Når bør man evt tenke at noe må gjøres? Har ikke så mye peiling som dere sikkert forstår, håper spørsmålet gir mening. Anonymkode: fa0ee...252 Har du Me? Er slik keh føler og. Er så dårlig blitt ufrivillig isolert lenge og har ingen kogntiv funskjon. Man mister jo helt seg selv ih om man ikke blir deprimert av set skjlnner jeg ikkeno ehentnig for min del har psyksik behandling ikke noeneffekt Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 12. mars #57 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Har du Me? Er slik keh føler og. Er så dårlig blitt ufrivillig isolert lenge og har ingen kogntiv funskjon. Man mister jo helt seg selv ih om man ikke blir deprimert av set skjlnner jeg ikkeno ehentnig for min del har psyksik behandling ikke noeneffekt Anonymkode: ed9a9...a89 Men TS, du har jo flere vitaminmangler som må fikses. Dette tar tid, og dette påvirker kognitiv funksjon. I tillegg til dette så kan du jo lese om hvilke næringsstoffer som er viktig for hjernen, for det er ikke alt som kan måles på blodprøver. F.eks jod. https://hardworkout.no/ernaering-og-hjernen-mat-som-er-viktig-for-god-hjernehelse/#:~:text=Mineralene sink%2C magnesium%2C jern og,viktige for prosesser i hjernen. Anonymkode: 500a2...7e6
AnonymBruker Skrevet 12. mars #58 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men TS, du har jo flere vitaminmangler som må fikses. Dette tar tid, og dette påvirker kognitiv funksjon. I tillegg til dette så kan du jo lese om hvilke næringsstoffer som er viktig for hjernen, for det er ikke alt som kan måles på blodprøver. F.eks jod. https://hardworkout.no/ernaering-og-hjernen-mat-som-er-viktig-for-god-hjernehelse/#:~:text=Mineralene sink%2C magnesium%2C jern og,viktige for prosesser i hjernen. Anonymkode: 500a2...7e6 Jaa men alt handler ikke om de vitaminene 😅 Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 12. mars #59 Skrevet 12. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Jaa men alt handler ikke om de vitaminene 😅 Anonymkode: ed9a9...a89 Jeg har aldri sagt det. Men vær så snill og hør på meg når jeg sier at vitaminmangler kan gi både angst, depresjon, hjernetåke, og utmattelse. Så fiks dette, ta tilskudd over tid, for det tar tid. Man kan bli alvorlig syk av for eksempel for lite jern og d vitamin, det er en grunn for at vitaminmangler skal utelukkes som årsak til utmattelse, kognitiv svikt osv i en ME utredning. Så bruk heller ressursene dine på å ta tilskudd som nevnt, det er noe av det viktigste du kan gjøre de neste månedene. Anonymkode: 500a2...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 13. mars #60 Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har aldri sagt det. Men vær så snill og hør på meg når jeg sier at vitaminmangler kan gi både angst, depresjon, hjernetåke, og utmattelse. Så fiks dette, ta tilskudd over tid, for det tar tid. Man kan bli alvorlig syk av for eksempel for lite jern og d vitamin, det er en grunn for at vitaminmangler skal utelukkes som årsak til utmattelse, kognitiv svikt osv i en ME utredning. Så bruk heller ressursene dine på å ta tilskudd som nevnt, det er noe av det viktigste du kan gjøre de neste månedene. Anonymkode: 500a2...7e6 JA Men det er ikke de manglene som er årsak. Vært syk mye lenger og først når verdiene har sunket Tråden handler om andre ting og Anonymkode: ed9a9...a89
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå