AnonymBruker Skrevet 8. mars #21 Skrevet 8. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Ja enig med deg ang hva som er aktivitet. Men jeg må allerede gå på do noen ganger om dagen, ordne meg enkel mat, har kort besøk en g per uke for praktisk hjelp og et minimum av menneskelig kontakt, snakker på telefon med lege osv innimellom. Dette er er så minimum som er mulig. så gir ikke mening å skulle trene seg opp når det jeg allerede gjør tydeligvis er for mye? Siden jeg er så dårlig og bare forverres. Og deffor jeg lurer på om jeh heller må jekke NED noe? Men skjønner ikke hvordan siden alt er skrelt bort og toleransen blir dårligere og dårligere Depresnonsbiten gjør jo at det er vanskelig å hvile og lande i dette, (selv om jeg ligger i senga 23,7 timer i døgnet)og legge vekk telefonen. Er også ekstremt urolig og stressa i kroppen. Anonymkode: ed9a9...a89 Jeg mener egentlig ikke å trene seg opp fysisk, men å lære hjernen at aktivitet ikke er farlig, og at symptomene som kommer ikke er farlige. F.eks så hadde jeg en lang periode med svimmelhet for noen år siden. Det var så ille at jeg kunne ikke sitte, stå, eller gå. Alt jeg gjorde av bevegelse ga forverring. Jeg måtte trene opp balansesystemet. Ekstremt forsiktig. Jeg ble verre i prosessen, men jeg måtte trene opp hjernen til å forstå at det ikke var farlig. Tidkrevende og utmattende hvor jeg bare følte jeg ble verre. Men på sikt var det det som gjorde det bedre. Gå tilbake til det jeg skrev om diverse kosttilskudd og tiltak der. Viktig både for utmattelse og depresjon. ME/LC må gripes an fra flere vinkler, og fastleger har generelt lite kunnskap om hva som er viktig akkurat her. Anonymkode: 500a2...7e6
AnonymBruker Skrevet 9. mars #22 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (15 timer siden): Jeg mener egentlig ikke å trene seg opp fysisk, men å lære hjernen at aktivitet ikke er farlig, og at symptomene som kommer ikke er farlige. F.eks så hadde jeg en lang periode med svimmelhet for noen år siden. Det var så ille at jeg kunne ikke sitte, stå, eller gå. Alt jeg gjorde av bevegelse ga forverring. Jeg måtte trene opp balansesystemet. Ekstremt forsiktig. Jeg ble verre i prosessen, men jeg måtte trene opp hjernen til å forstå at det ikke var farlig. Tidkrevende og utmattende hvor jeg bare følte jeg ble verre. Men på sikt var det det som gjorde det bedre. Gå tilbake til det jeg skrev om diverse kosttilskudd og tiltak der. Viktig både for utmattelse og depresjon. ME/LC må gripes an fra flere vinkler, og fastleger har generelt lite kunnskap om hva som er viktig akkurat her. Anonymkode: 500a2...7e6 Så du «behandler» ME som en slags angst? Ja er med på at man skal trene hjernen til å skjønne det ikke er «farlig». Men det er litt på siden av det je spør om da. Hvordan kan man «trene» opp det du nevner med å feks sitte pppreist 6 sek, når man allerede gjør for mye i hverdagen og blir verre av det? og hvordor skal tilskudd virke hvis det er en slags angst slik du beskriver der som? Jeg er jo i en slags pem hele tiden, ikke sånn at jeg bare ligger og er sliten. Men er skikkelig syk, hode funherer ikke, hele kroppen og hjernen er full av symptome 24/7. og er sykt mentalt ustabil Anonymkode: ed9a9...a89 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #23 Skrevet 9. mars Spora litt av. Noen med erfaring med depresjon o.l ved alvorlig ME? Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 9. mars #24 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 9.36): Flere her som har alvorlig ME/LONG COVID, og merker depresjon/angst som er symmtom på og konsekvens av sykdommen og av å være så dårlig? Anonymkode: ed9a9...a89 Når jeg var i kategorien alvorlig var jeg for syk og nedsatt til å ha depresjon eller angst. Var som å ha nedsatt bevissthet konstant. Ikke før jeg ble litt bedre kunne jeg kjenne på tristhet og følelser. AnonymBruker skrev (22 timer siden): Hvorfor kan man ikke være på KG om man er alvorlig syk… har alvorlig ME men klarer å være «sosial» via forum og sosiale medier. Anonymkode: 22f69...d28 Sånn ut fra dagligtale er jo alle med ME egentlig alvorlig syke. Minst 50 % nedsatt funksjonsevne. De ordene som brukes om de ulike gradene av ME gjør dessverre at en hel del feilaktig bruker en grad eller to høyere enn de egentlig er. Jeg hadde ingen mulighet til å hverken lese eller skrive da jeg var i alvorlig grad. Anonymkode: 6c609...07e 1 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #25 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Så du «behandler» ME som en slags angst? Ja er med på at man skal trene hjernen til å skjønne det ikke er «farlig». Men det er litt på siden av det je spør om da. Hvordan kan man «trene» opp det du nevner med å feks sitte pppreist 6 sek, når man allerede gjør for mye i hverdagen og blir verre av det? og hvordor skal tilskudd virke hvis det er en slags angst slik du beskriver der som? Jeg er jo i en slags pem hele tiden, ikke sånn at jeg bare ligger og er sliten. Men er skikkelig syk, hode funherer ikke, hele kroppen og hjernen er full av symptome 24/7. og er sykt mentalt ustabil Anonymkode: ed9a9...a89 Nei, det er ikke det jeg sier, og jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre enn jeg gjorde i forrige svar. Det du spør om er angst og depresjon ved alvorlig ME/LC. Det har du fått svar på. Jeg nevner tilskudd fordi kroppen trenger ofte mye mer av flere vitaminer og mineraler når man er så syk. Disse vitaminene og mineralene jeg har nevnt er både viktig for energi, kognitivt og mental helse. De må taes over tid og følges opp. Jeg har spesifisert ut ifra mine erfaringer, jeg har også spesifisert b-12 injeksjoner fordi injeksjoner har større effekt enn tilskudd. Ingen av tilskuddene jeg har nevnt, har jeg hatt avvik på med blodprøver i alle årene jeg har vært syk. Men jeg har likevel trengt dem. Jeg har vært diagnosert med ME i 20 år og i store deler vært alvorlig rammet, så jeg vet hvordan det er. Derfor jeg prøver å dele erfaring om hva som er nyttig. Anonymkode: 500a2...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #26 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Når jeg var i kategorien alvorlig var jeg for syk og nedsatt til å ha depresjon eller angst. Var som å ha nedsatt bevissthet konstant. Ikke før jeg ble litt bedre kunne jeg kjenne på tristhet og følelser. Sånn ut fra dagligtale er jo alle med ME egentlig alvorlig syke. Minst 50 % nedsatt funksjonsevne. De ordene som brukes om de ulike gradene av ME gjør dessverre at en hel del feilaktig bruker en grad eller to høyere enn de egentlig er. Jeg hadde ingen mulighet til å hverken lese eller skrive da jeg var i alvorlig grad. Anonymkode: 6c609...07e Kanskje du var i svært alvorlig grad? Det er meg du siterte som skrev at jeg kunne skrive og lese med alvorlig grad. Vet ikke om du mistrodde meg? Jeg kunne lese men ikke annet en noen minutter av gangen, kunne ikke lese lang tekst, faglitteratur eller ett vedtaksbrev fra nav feks. Kunne skrive på sosiale medier men ikke lange tekster eller brev. Var ikke snakk om å lese en bok eller se ett helt tv program. TV orket jeg ikke se på feks. Anonymkode: 22f69...d28 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #27 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Kanskje du var i svært alvorlig grad? Det er meg du siterte som skrev at jeg kunne skrive og lese med alvorlig grad. Vet ikke om du mistrodde meg? Jeg kunne lese men ikke annet en noen minutter av gangen, kunne ikke lese lang tekst, faglitteratur eller ett vedtaksbrev fra nav feks. Kunne skrive på sosiale medier men ikke lange tekster eller brev. Var ikke snakk om å lese en bok eller se ett helt tv program. TV orket jeg ikke se på feks. Anonymkode: 22f69...d28 https://www.me-foreningen.no/om-me/hva-er-me-kort-oversikt/alvorlighetsgrad-bestemmelse-av-funksjonsniva/ Jeg har aldri vært i svært alvorlig grad, men i lange perider vært i alvorlig grad. Jeg klarte ikke skrive da. Leste ikke tekstmeldinger og tok ikke tlf. Anonymkode: 500a2...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #28 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Når jeg var i kategorien alvorlig var jeg for syk og nedsatt til å ha depresjon eller angst. Var som å ha nedsatt bevissthet konstant. Ikke før jeg ble litt bedre kunne jeg kjenne på tristhet og følelser. Sånn ut fra dagligtale er jo alle med ME egentlig alvorlig syke. Minst 50 % nedsatt funksjonsevne. De ordene som brukes om de ulike gradene av ME gjør dessverre at en hel del feilaktig bruker en grad eller to høyere enn de egentlig er. Jeg hadde ingen mulighet til å hverken lese eller skrive da jeg var i alvorlig grad. Anonymkode: 6c609...07e Takk for svar. Kjenner meg veldih igjen i det med nedsatt bevissthet. Jeg Klarer lese og skrive litt på nettet, men ikke noe ellers. Sliter dog med å skjønne ta inn of prosessere det jeg leser. Og har glemt det erter ett min. Hjernen føles som en kjøttkake. Føler heller ikke jeg har kapasifet til følelser- men har en slags kjemisk følelse av depresjon pm det gir mening. Samt ekstremt uro i kroppen. Jeg er nok traumatisert og kjenner på denfølelsene av hvor grusomt skunnelt dette er å være så utafor- men er ikke tilstede i følelsene. Så blir bare enda verre av det Ja de gradene ee vel litt glidene. Men jeg er i alvorlig grad sånn det er nå dessverre Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 9. mars #29 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei, det er ikke det jeg sier, og jeg vet ikke hvordan jeg skal forklare det bedre enn jeg gjorde i forrige svar. Det du spør om er angst og depresjon ved alvorlig ME/LC. Det har du fått svar på. Jeg nevner tilskudd fordi kroppen trenger ofte mye mer av flere vitaminer og mineraler når man er så syk. Disse vitaminene og mineralene jeg har nevnt er både viktig for energi, kognitivt og mental helse. De må taes over tid og følges opp. Jeg har spesifisert ut ifra mine erfaringer, jeg har også spesifisert b-12 injeksjoner fordi injeksjoner har større effekt enn tilskudd. Ingen av tilskuddene jeg har nevnt, har jeg hatt avvik på med blodprøver i alle årene jeg har vært syk. Men jeg har likevel trengt dem. Jeg har vært diagnosert med ME i 20 år og i store deler vært alvorlig rammet, så jeg vet hvordan det er. Derfor jeg prøver å dele erfaring om hva som er nyttig. Anonymkode: 500a2...7e6 Ja det er fint:) takk for det jeg har lavt av en del. Men ikke b12 faktisk. Hjelper tilskudd virkelig på me og graden? Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 9. mars #30 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Kanskje du var i svært alvorlig grad? Det er meg du siterte som skrev at jeg kunne skrive og lese med alvorlig grad. Vet ikke om du mistrodde meg? Jeg kunne lese men ikke annet en noen minutter av gangen, kunne ikke lese lang tekst, faglitteratur eller ett vedtaksbrev fra nav feks. Kunne skrive på sosiale medier men ikke lange tekster eller brev. Var ikke snakk om å lese en bok eller se ett helt tv program. TV orket jeg ikke se på feks. Anonymkode: 22f69...d28 Sånn er jeg også. Hadde du generelt problemer med hukommelse tenkning tidsopplevelse osv? jhva gjorde deg bedre da? Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 9. mars #31 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja det er fint:) takk for det jeg har lavt av en del. Men ikke b12 faktisk. Hjelper tilskudd virkelig på me og graden? Anonymkode: ed9a9...a89 Flere vitaminer og mineraler er uhyre viktig for kognitiv funksjon, mental helse, og energi. Du kan ha b12 innenfor normalen, men fortsatt ha en funksjonell mangel. Det avhenger helt av hva nivået ditt faktisk lå på da det ble testet. Kroppen bruker også fortere opp lageret når man er så syk, så du kan ha enda lavere verdier 2-3 mnd etter du sjekket første gang. Hvis du har b12 verdier under 350 - ta injeksjoner. Det er det som fungerer best over tid. I tillegg bør du ta folat, da det samarbeider med b12. Jern, d vitamin, omega 3, jod, samt også elektrolytter som salt og kalium, er også viktig. Flere andre b vitaminer er også viktig for kognitiv, mental, og fysisk helse. Disse måles aldri på blodprøver, men du får kjøpt b-kompleks du kan teste ut. Og det er viktig å ha optimale nivåer når man er så syk, ikke bare rett innenfor normalen. Dette bør være ditt hovedfokus, og du bør holde det gående med tilskudd i lengre tid. Så ta en pause på et par uker, før du tar nye tester. Til sammenligning brukte jeg 1 år på å stabiliserere b12 verdiene mine på et godt nivå med injeksjoner, og da tok jeg sprøyter hver 4 uke. Du må ha tålmodighet. Jeg vet det kan være krevende å lage mat når man er så syk, men prøv å prioritere hva som er mest næringsrikt. Det er sunnere for deg å spise ren fiskefilet eller kjøtt, enn 2 brødskiver med syltetøy. Sånn for å gi et eksempel. Anonymkode: 500a2...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #32 Skrevet 9. mars Serum måler total b12 i blod. Det er også viktig å se MMA(metylmalonsyre) og homocystein i sammenheng. Høye nivå av folat kan maskere b12 mangel. Anonymkode: 075cc...2c2 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #33 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Serum måler total b12 i blod. Det er også viktig å se MMA(metylmalonsyre) og homocystein i sammenheng. Høye nivå av folat kan maskere b12 mangel. Anonymkode: 075cc...2c2 Hos meg var både MMA og homocystein normale og ikke forhøyet. Aktivt b12 lå på 98, serum ca 250. Hadde likevel en funksjonell mangel som jeg gikk med i mange år ubemerket. Var først da jeg begynte med injeksjoner at kroppen klarte å reparere skadene, tilskudd hadde ingen effekt. Anonymkode: 500a2...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #34 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hos meg var både MMA og homocystein normale og ikke forhøyet. Aktivt b12 lå på 98, serum ca 250. Hadde likevel en funksjonell mangel som jeg gikk med i mange år ubemerket. Var først da jeg begynte med injeksjoner at kroppen klarte å reparere skadene, tilskudd hadde ingen effekt. Anonymkode: 500a2...7e6 Jeg har serum som varierer mellom 400-650. Husker ikke de andre, men iflg funksjonell lege helt i orden. Brukte triobe lenge. Men kjenner meg usikker på om jeg likevel har mangel. Problemet mitt er at jeg sliter med mye sykdom og tilstander som matcher godt med b12 mangel. Har ikke økonomi eller ork til å oppsøke b12 klinikken😥 Anonymkode: 075cc...2c2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #35 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Jeg har serum som varierer mellom 400-650. Husker ikke de andre, men iflg funksjonell lege helt i orden. Brukte triobe lenge. Men kjenner meg usikker på om jeg likevel har mangel. Problemet mitt er at jeg sliter med mye sykdom og tilstander som matcher godt med b12 mangel. Har ikke økonomi eller ork til å oppsøke b12 klinikken😥 Anonymkode: 075cc...2c2 Det er jo ok nivåer det? Triobe er jo ikke for å behandle mangel, men mer for vedlikehold. Behepan er vel det som er best for å behandle mangel, hvis man ikke ønsker å ta injeksjon. Men det er viktig å huske at hvis man har symptomer som er pga mangel (og langvarig mangel), så kan det ta lang tid å reperarere skader som følge av mangel. Ikke uker, men mange måneder, og til og med år. B-12 klinikken er veldig dyr, så forstår godt at du ikke får til det. Men, det er greit å ikke henge seg bare opp i b12, for det er flere andre næringsstoffer som også er veldig viktig for nervesystem osv, som kan gi tilsvarende symptomer som b12 mangel. Men, hadde du mangel før du kom opp på 400-650, som ble behandlet med Triobe? Eller har du ligget over 400 før du begynte med Triobe? Min egen erfaring er at høydose tilskudd aldri har fungert på symptomer, selv om verdiene har økt. Det er kun injeksjoner som har fungert. Noe som er veldig undervurdert er faktisk salt og kalium. Du får kjøpt elektrolyttpulver på helsekosten, dette er det beste: https://sunkost.no/salte-unflavoured Jeg tok blodprøver i forkant, så jeg vet at jeg både har god nyrefunksjon og ikke så høye nivåer av kalium. Drakk dette daglig i mange mnd, tok en liten pause, tok kontrollprøver, fortsatte. D vitamin, også viktig. Jeg vet ikke om du har en lege som operer ut i fra gammel kunnskap om at alt over 50 er ok, eller om h*n er mer opplyst at det skal ligge på minst 75. 75 vil da si i nedre del av normalen, man kan med fordel ligge høyere. Magnesium, helt håpløst å påvise mangel på blodprøver siden det meste av kroppens magnesium befinner seg i bein og ikke i blodet. Viktig for godt opptak av d vitamin, som igjen er viktig for opptak av kalsium. For lite av disse, kan også gi sterk utmattelse m.m. Det kan være komplisert å finne ut av utmattelsestilstander, dessverre er ikke blodprøver gitt å gi alle svar. Er du utredet for cøliaki? Har du prøvd å ikke spise gluten på f.eks 1 år? Anonymkode: 500a2...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #36 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Det er jo ok nivåer det? Triobe er jo ikke for å behandle mangel, men mer for vedlikehold. Behepan er vel det som er best for å behandle mangel, hvis man ikke ønsker å ta injeksjon. Men det er viktig å huske at hvis man har symptomer som er pga mangel (og langvarig mangel), så kan det ta lang tid å reperarere skader som følge av mangel. Ikke uker, men mange måneder, og til og med år. B-12 klinikken er veldig dyr, så forstår godt at du ikke får til det. Men, det er greit å ikke henge seg bare opp i b12, for det er flere andre næringsstoffer som også er veldig viktig for nervesystem osv, som kan gi tilsvarende symptomer som b12 mangel. Men, hadde du mangel før du kom opp på 400-650, som ble behandlet med Triobe? Eller har du ligget over 400 før du begynte med Triobe? Min egen erfaring er at høydose tilskudd aldri har fungert på symptomer, selv om verdiene har økt. Det er kun injeksjoner som har fungert. Noe som er veldig undervurdert er faktisk salt og kalium. Du får kjøpt elektrolyttpulver på helsekosten, dette er det beste: https://sunkost.no/salte-unflavoured Jeg tok blodprøver i forkant, så jeg vet at jeg både har god nyrefunksjon og ikke så høye nivåer av kalium. Drakk dette daglig i mange mnd, tok en liten pause, tok kontrollprøver, fortsatte. D vitamin, også viktig. Jeg vet ikke om du har en lege som operer ut i fra gammel kunnskap om at alt over 50 er ok, eller om h*n er mer opplyst at det skal ligge på minst 75. 75 vil da si i nedre del av normalen, man kan med fordel ligge høyere. Magnesium, helt håpløst å påvise mangel på blodprøver siden det meste av kroppens magnesium befinner seg i bein og ikke i blodet. Viktig for godt opptak av d vitamin, som igjen er viktig for opptak av kalsium. For lite av disse, kan også gi sterk utmattelse m.m. Det kan være komplisert å finne ut av utmattelsestilstander, dessverre er ikke blodprøver gitt å gi alle svar. Er du utredet for cøliaki? Har du prøvd å ikke spise gluten på f.eks 1 år? Anonymkode: 500a2...7e6 Nå er det en annen enn meg ts, du svarer. men jeg ts- er testa ihjel for alt rundt b12 og ikke noe som indikerer mangel. Men har lavt av mye annet så må ha tilskudd av det. Spiser ikke gluten. Mange år siden jeh endra kosten. Blitt syk pga covid. Anonymkode: ed9a9...a89
AnonymBruker Skrevet 9. mars #37 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Nå er det en annen enn meg ts, du svarer. men jeg ts- er testa ihjel for alt rundt b12 og ikke noe som indikerer mangel. Men har lavt av mye annet så må ha tilskudd av det. Spiser ikke gluten. Mange år siden jeh endra kosten. Blitt syk pga covid. Anonymkode: ed9a9...a89 Jeg vet at det ikke er deg (TS) jeg svarte nettopp, så jeg vet at spørsmålene jeg stilte ikke var til deg. Som sagt så kan du ha funksjonell b12 mangel selv om du har normale nivåer. Spørsmålet er hva serum b12 ligger på hos deg. Dette ble oversett hos meg i mange år fordi det var "normalt" (innenfor ref området), men jeg hadde likevel mangel. Det jeg skrev lenger opp mtp omega 3, d vitamin, folat, elektrolytter, m.m, er det som gjelder. Anonymkode: 500a2...7e6 1
AnonymBruker Skrevet 9. mars #38 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (1 time siden): Det er jo ok nivåer det? Triobe er jo ikke for å behandle mangel, men mer for vedlikehold. Behepan er vel det som er best for å behandle mangel, hvis man ikke ønsker å ta injeksjon. Men det er viktig å huske at hvis man har symptomer som er pga mangel (og langvarig mangel), så kan det ta lang tid å reperarere skader som følge av mangel. Ikke uker, men mange måneder, og til og med år. B-12 klinikken er veldig dyr, så forstår godt at du ikke får til det. Men, det er greit å ikke henge seg bare opp i b12, for det er flere andre næringsstoffer som også er veldig viktig for nervesystem osv, som kan gi tilsvarende symptomer som b12 mangel. Men, hadde du mangel før du kom opp på 400-650, som ble behandlet med Triobe? Eller har du ligget over 400 før du begynte med Triobe? Min egen erfaring er at høydose tilskudd aldri har fungert på symptomer, selv om verdiene har økt. Det er kun injeksjoner som har fungert. Noe som er veldig undervurdert er faktisk salt og kalium. Du får kjøpt elektrolyttpulver på helsekosten, dette er det beste: https://sunkost.no/salte-unflavoured Jeg tok blodprøver i forkant, så jeg vet at jeg både har god nyrefunksjon og ikke så høye nivåer av kalium. Drakk dette daglig i mange mnd, tok en liten pause, tok kontrollprøver, fortsatte. D vitamin, også viktig. Jeg vet ikke om du har en lege som operer ut i fra gammel kunnskap om at alt over 50 er ok, eller om h*n er mer opplyst at det skal ligge på minst 75. 75 vil da si i nedre del av normalen, man kan med fordel ligge høyere. Magnesium, helt håpløst å påvise mangel på blodprøver siden det meste av kroppens magnesium befinner seg i bein og ikke i blodet. Viktig for godt opptak av d vitamin, som igjen er viktig for opptak av kalsium. For lite av disse, kan også gi sterk utmattelse m.m. Det kan være komplisert å finne ut av utmattelsestilstander, dessverre er ikke blodprøver gitt å gi alle svar. Er du utredet for cøliaki? Har du prøvd å ikke spise gluten på f.eks 1 år? Anonymkode: 500a2...7e6 Jeg lå på 398 b12, da fastlege valgte å sette meg på på triobe. Ja stemmer at det er forebyggende. Jeg mener å ha lest at det er syntetisk folat i den, som ikke er optimalt. Jeg har de elektrolyttene du linker til, men glemmer de ofte🫣D vitamin lå på 100 ved sist blodprøve. Magnesium i blod lavt, til tross for 800 mg tilskudd daglig. Det beste hadde nok vært å målt på cellenivå, men vet ikke noe sted det er mulig å få intracellulære prøver. Jeg hadde alt fra 25-45 folat. Skal ta ny blodprøve om ca 6 uker. Jeg har ikke cøliaki, det er testet flere ganger. Jeg har visst også et gen som utelukker det. Men kuttet uansett gluten for mange år siden. Jeg har mest trolig helt eller delvis genmutasjonen MTHFR, men usikker på betydning da det er et ganske vanlig gen. Anonymkode: 075cc...2c2
AnonymBruker Skrevet 9. mars #39 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg lå på 398 b12, da fastlege valgte å sette meg på på triobe. Ja stemmer at det er forebyggende. Jeg mener å ha lest at det er syntetisk folat i den, som ikke er optimalt. Jeg har de elektrolyttene du linker til, men glemmer de ofte🫣D vitamin lå på 100 ved sist blodprøve. Magnesium i blod lavt, til tross for 800 mg tilskudd daglig. Det beste hadde nok vært å målt på cellenivå, men vet ikke noe sted det er mulig å få intracellulære prøver. Jeg hadde alt fra 25-45 folat. Skal ta ny blodprøve om ca 6 uker. Jeg har ikke cøliaki, det er testet flere ganger. Jeg har visst også et gen som utelukker det. Men kuttet uansett gluten for mange år siden. Jeg har mest trolig helt eller delvis genmutasjonen MTHFR, men usikker på betydning da det er et ganske vanlig gen. Anonymkode: 075cc...2c2 Jeg ville snakket med legen om injeksjoner, det virker bare på en helt annen måte. Begynn hver dag med elektrolyttene. Ha boksen stående klar ved siden av et glass hver dag, så du husker det. 100 er jo supert, så lenge det var testet vinterstid og ikke sommer/rett etter sommer. Når på året man tester er viktig. Oi, interessant at du ligger lavt på magnesium selv om du tar så mye tilskudd. Da er jeg nysgjerrig på hva slags type magnesiumtilskudd du har tatt, for kanskje feilen ligger i at du har tatt feil form eller tilskuddet inneholder ingredienser som kanskje ikke er bra for opptak? Eller, kombinerer du magnesium med andre tilskudd som kan blokkere opptaket, f.eks for mye kalsium? Magnesiummangel kan jo gi mye av de samme symptomene som b12 mangel. Drikker du kaffe og te? Spiser mye mat med antinæringsstoffer som hemmer opptak? Anonymkode: 500a2...7e6
AnonymBruker Skrevet 9. mars #40 Skrevet 9. mars AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 11.54): Ja kroppen er veldig sammensatt. Infeksjoner kan utløse depresjon. Inflammasjon og depresjon henger sammen. Alle påkjenninger på kroppen enten de er fysisk eller psykisk kan virke inn på hele kroppen, immunforsvaret, hormonbalansen osv. Hvis man har alvorlig ME så har man nok ikke kapasitet til å være på kg Anonymkode: f96bc...c88 Dummeste jeg har lest på kg noen gang. Da klarer de ikke lage mat eller gå på butikken heller da tydeligvis, mange som ligger døde i senga si rundt omkring da.. Anonymkode: e5815...907
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå