AnonymBruker Skrevet 13. mars #61 Del Skrevet 13. mars Ikke for å kuppe tråden her men spør for nysgjerrighetens skyld. Dere med ME, er det noen av dere som IKKE har noe underliggende traumer i barndom og/eller adhd/autisme/angst som dere ikke har fått «hjelp med» før ME diagnosen kom? og bare for å ha sagt det jeg vet ME er helt reelt og dere har min dypeste medfølelse ♥️ Anonymkode: 1c17a...82a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #62 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Ikke for å kuppe tråden her men spør for nysgjerrighetens skyld. Dere med ME, er det noen av dere som IKKE har noe underliggende traumer i barndom og/eller adhd/autisme/angst som dere ikke har fått «hjelp med» før ME diagnosen kom? og bare for å ha sagt det jeg vet ME er helt reelt og dere har min dypeste medfølelse ♥️ Anonymkode: 1c17a...82a Dette. Myalgisk encefalopati (ME) – en innføring | Indremedisineren Sitat: Noen forskere mener dessuten at både fibromyalgi og ME/CFS kan plasseres innen spekteret av affektive tilstander (27). Dyreforsøk har vist at venlafaxine reverserer eksperimentelt indusert fatigue hos rotter (28). Behandling med methylfenidat (Ritalin) har vist seg å kunne bedre fatigue og konsentrasjonsvansker hos en undergruppe av pasientene (29). Mange med både ME/fibromyalgi bør utredes for ADHD - og evt behandles med sentralstimulerende. Mine 2 barn (nå voksne)har begge fått diagnosen ADHD etter mange år med depresjoner, angst, ME, etc, barn1 som har fått begynne på medisiner har fått et nytt liv etter medisinoppstart. Barn nr 2 andre skal også snart begynne med medisiner. Ritalin virket dog ikke, men Aduvanz har fungert utmerket. Barn1 fungerer nå nesten normalt både i studier og privat. Anonymkode: 9f246...8d0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #63 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke for å kuppe tråden her men spør for nysgjerrighetens skyld. Dere med ME, er det noen av dere som IKKE har noe underliggende traumer i barndom og/eller adhd/autisme/angst som dere ikke har fått «hjelp med» før ME diagnosen kom? og bare for å ha sagt det jeg vet ME er helt reelt og dere har min dypeste medfølelse ♥️ Anonymkode: 1c17a...82a Har hatt en del stress og belastning senere år. Men det fremstod helt annerledes enn dette jeg knakk helt etter covid og det symptombildet her er noe heeelt annet At det dog er en Totalbelastning på kroppen kan være. Men de med «kun» traumer etc får ikke slik sykdomsbilde som dette Anonymkode: ed9a9...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #64 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): JA Men det er ikke de manglene som er årsak. Vært syk mye lenger og først når verdiene har sunket Tråden handler om andre ting og Anonymkode: ed9a9...a89 Som jeg har prøvd å forklare, så kan du ha hatt mangel lenge før det viste seg på prøver. Mangel tar tid å utvikle. Tråden din handler om depresjon/angst ved LC/ME, og vitaminmangler påvirker faktisk også dette. Anonymkode: 500a2...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #65 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (4 timer siden): Ikke for å kuppe tråden her men spør for nysgjerrighetens skyld. Dere med ME, er det noen av dere som IKKE har noe underliggende traumer i barndom og/eller adhd/autisme/angst som dere ikke har fått «hjelp med» før ME diagnosen kom? og bare for å ha sagt det jeg vet ME er helt reelt og dere har min dypeste medfølelse ♥️ Anonymkode: 1c17a...82a Jeg hadde traumer i barndom. Selv om jeg var helt frisk da jeg ble syk av infeksjon, så er jeg i dag 100% sikker på at traumer fra oppvekst m.m også har spilt inn. Problemet er at man får ingen god psykiatrisk evaluering i ME utredning. Dvs man får en rask gjennomgang med en klinisk psykolog, men den er helt meningsløs fordi den går ikke i dybden av noe som helst. Man tenker ikke over at traumer 15 år tilbake eller andre ting kan ha skapt en vedvarende stress-situasjon i kroppen. Tror helt klart det er en del som har udiagnoserte lidelser som ADHD, asperger, OCD, traumer, m.m hvor totalbelastningen til slutt blir så stor at det fysisk sier STOPP i kroppen. Dessverre er ikke det å avdekke dette en del av utredningen, og det er forferdelig leit for den som er syk. Anonymkode: 500a2...7e6 1 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #66 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har hatt en del stress og belastning senere år. Men det fremstod helt annerledes enn dette jeg knakk helt etter covid og det symptombildet her er noe heeelt annet At det dog er en Totalbelastning på kroppen kan være. Men de med «kun» traumer etc får ikke slik sykdomsbilde som dette Anonymkode: ed9a9...a89 Jo, faktisk kan folk med "bare" traumer få et slikt sykdomsbilde. Man kan bli alvorlig og invalidiserende syk av langvarig stress/angst/traumer. Det at du knakk etter covid, var trolig da begeret som rant over. Men det begeret ville nok ha rent over uavhengig av covid, noe annet ville tippet lasset på et tidspunkt. Det er derfor uhyre viktig å få hjelp med de underliggende årsakene. Og når kroppen går gjennom så mye stress, både emosjonelt og fysisk, så trenger den utrolig mye hjelp med riktige næringsstoffer. Det er derfor jeg gnåler om vitaminer og mineraler, særlig fordi jeg vet at det er nesten håpløst å spise balansert nok når man er så syk. Anonymkode: 500a2...7e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. mars #67 Del Skrevet 13. mars AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Dette. Myalgisk encefalopati (ME) – en innføring | Indremedisineren Sitat: Noen forskere mener dessuten at både fibromyalgi og ME/CFS kan plasseres innen spekteret av affektive tilstander (27). Dyreforsøk har vist at venlafaxine reverserer eksperimentelt indusert fatigue hos rotter (28). Behandling med methylfenidat (Ritalin) har vist seg å kunne bedre fatigue og konsentrasjonsvansker hos en undergruppe av pasientene (29). Mange med både ME/fibromyalgi bør utredes for ADHD - og evt behandles med sentralstimulerende. Mine 2 barn (nå voksne)har begge fått diagnosen ADHD etter mange år med depresjoner, angst, ME, etc, barn1 som har fått begynne på medisiner har fått et nytt liv etter medisinoppstart. Barn nr 2 andre skal også snart begynne med medisiner. Ritalin virket dog ikke, men Aduvanz har fungert utmerket. Barn1 fungerer nå nesten normalt både i studier og privat. Anonymkode: 9f246...8d0 Jeg er så enig i dette. Men du kan jo prøve å få utredning for noe som helst i psykiatrien som voksen, med mindre de anser deg som alvorlig psykisk syk. Har du først fått ME diagnose og falt ut av arbeidslivet, så blir du glemt og nedprioritert. Dessverre. Og er du alvorlig rammet, så er det vanskelig å gjennomføre en utredning. Håper dog det blir endringer i rutiner for utredning. Håper også at spesialister får større forståelse for at man kan ha funksjonell b12 mangel selv om man ligger innenfor normalen, og at b12 er noe som bør følges nøye med på med rutinemessige undersøkelser. Jeg vet om flere som har vist seg å ha funksjonell mangel og fått det bedre etter lengre tid med injeksjoner. Injeksjonene er mest effektivt, vanlige tilskudd er ofte fånyttes. De burde også forstå at det er viktig å stoppe tilskudd en stund før nye prøver, for har man tatt tilskudd av f.eks magnesium hver dag i 3 mnd, så kan nivåene har synket igjen etter bare 3-4 uker. Så det blir en del "falske OK", etter min erfaring. Anonymkode: 500a2...7e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #68 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (19 timer siden): Dette. Myalgisk encefalopati (ME) – en innføring | Indremedisineren Sitat: Noen forskere mener dessuten at både fibromyalgi og ME/CFS kan plasseres innen spekteret av affektive tilstander (27). Dyreforsøk har vist at venlafaxine reverserer eksperimentelt indusert fatigue hos rotter (28). Behandling med methylfenidat (Ritalin) har vist seg å kunne bedre fatigue og konsentrasjonsvansker hos en undergruppe av pasientene (29). Mange med både ME/fibromyalgi bør utredes for ADHD - og evt behandles med sentralstimulerende. Mine 2 barn (nå voksne)har begge fått diagnosen ADHD etter mange år med depresjoner, angst, ME, etc, barn1 som har fått begynne på medisiner har fått et nytt liv etter medisinoppstart. Barn nr 2 andre skal også snart begynne med medisiner. Ritalin virket dog ikke, men Aduvanz har fungert utmerket. Barn1 fungerer nå nesten normalt både i studier og privat. Anonymkode: 9f246...8d0 Hvordan symptomer haddd disse som var ME symltomer ? Anonymkode: ed9a9...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #69 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvordan symptomer haddd disse som var ME symltomer ? Anonymkode: ed9a9...a89 Vanlige ME symptomer. Altså, å gå med ubehandlet ADHD, autisme, angst, m.m, gjør at kroppen til slutt for en overbelastning, og det kan ende i sterk utmattelse. Poenget er at når disse underliggende årsakene må behandles for at utmattelsen skal bli bedre. Anonymkode: 500a2...7e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #70 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (21 timer siden): Jo, faktisk kan folk med "bare" traumer få et slikt sykdomsbilde. Man kan bli alvorlig og invalidiserende syk av langvarig stress/angst/traumer. Det at du knakk etter covid, var trolig da begeret som rant over. Men det begeret ville nok ha rent over uavhengig av covid, noe annet ville tippet lasset på et tidspunkt. Det er derfor uhyre viktig å få hjelp med de underliggende årsakene. Og når kroppen går gjennom så mye stress, både emosjonelt og fysisk, så trenger den utrolig mye hjelp med riktige næringsstoffer. Det er derfor jeg gnåler om vitaminer og mineraler, særlig fordi jeg vet at det er nesten håpløst å spise balansert nok når man er så syk. Anonymkode: 500a2...7e6 Du snakker jo mot deg selv, vitaminer hjelper jo ikke hvis det er traumer eller annet… det kan godt hende kropen hadde knekt på et tidspunkt uansett/ og tror d er slik for de fleste med ME, at der er en sum av belastninger - Men likevel er dette noe mer fysisk - og de med bare traumer oppfyller ikke Canada kriteriene. og symptombildet på LC er ganske unikt mtp spesielt hjernesymptomene Så ja der er nok komplekst for de fleste, men uansett vanskelig å peke på en enkel årsak som kan «behandles»… Anonymkode: ed9a9...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #71 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Vanlige ME symptomer. Altså, å gå med ubehandlet ADHD, autisme, angst, m.m, gjør at kroppen til slutt for en overbelastning, og det kan ende i sterk utmattelse. Poenget er at når disse underliggende årsakene må behandles for at utmattelsen skal bli bedre. Anonymkode: 500a2...7e6 ME er jo ganske mye mer enn utmattelse Anonymkode: ed9a9...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #72 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (13 minutter siden): ME er jo ganske mye mer enn utmattelse Anonymkode: ed9a9...a89 Jeg har hatt ME i 20 år og vet hva ME er. Anonymkode: 500a2...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #73 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (15 minutter siden): Du snakker jo mot deg selv, vitaminer hjelper jo ikke hvis det er traumer eller annet… det kan godt hende kropen hadde knekt på et tidspunkt uansett/ og tror d er slik for de fleste med ME, at der er en sum av belastninger - Men likevel er dette noe mer fysisk - og de med bare traumer oppfyller ikke Canada kriteriene. og symptombildet på LC er ganske unikt mtp spesielt hjernesymptomene Så ja der er nok komplekst for de fleste, men uansett vanskelig å peke på en enkel årsak som kan «behandles»… Anonymkode: ed9a9...a89 Nei jeg snakker ikke mot meg selv, det er du som ikke forstår hva jeg mener. Det jeg sier, er at ved langvarige påkjenninger (sykdom, både mentalt og somatisk), så trenger ofte kroppen mer vitaminer og mineraler. Og særlig når man da i lengre tid ikke får i seg nok mat og ikke har variert kost, så er det ekstra viktig. Og når kroppen er under så mye stress, så er også næringsopptaket dårligere. Jo, de med "bare" traumer kan også oppfylle canada kritieriene. Nei LC er ikke noe mer unikt enn ME mtp hjernesymptomer. Jeg var akkurat som deg de første årene med ME, og derfor vet jeg også hvor forbaska viktig det er med kosttilskudd av det jeg har nevnt. Selv uten påviste mangler, tok jeg flere tilskudd som var veldig nyttig. Du HAR mangler, men nekter å ta innover deg at det er viktig å få de fikset mtp kognitiv og mental helse. Jeg forklarer også at det kan ta flere måneder for kroppen å reparere mangler, selv om blodverdiene øker. Vitaminmangler er det første som avdekkes i ME-utredning. Utredningen stopper hvis det viser seg at det foreligger mangler, disse skal behandles over tid først. Det at traumer og stress er underliggende årsaker, betyr ikke at ME er en psykosomatisk lidelse. ME er somatisk, med fysiske symptomer. Men angst og depresjon gir også fysiske symptomer, tilsvarende som ME. Angst kan gi sterk utmattelse, ømme lymfeknuter, IBS, blodtrykksfall/svimmelhet, blekhet, feberfølelse, tungpusthet, kognitiv svikt, m.m. Du er opphengt i symptomer og virker lite interessert i å se helheten. Jeg har 20 års erfaring med ME, så jeg er jo ikke helt uten kunnskap og erfaring. Anonymkode: 500a2...7e6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #74 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei jeg snakker ikke mot meg selv, det er du som ikke forstår hva jeg mener. Det jeg sier, er at ved langvarige påkjenninger (sykdom, både mentalt og somatisk), så trenger ofte kroppen mer vitaminer og mineraler. Og særlig når man da i lengre tid ikke får i seg nok mat og ikke har variert kost, så er det ekstra viktig. Og når kroppen er under så mye stress, så er også næringsopptaket dårligere. Jo, de med "bare" traumer kan også oppfylle canada kritieriene. Nei LC er ikke noe mer unikt enn ME mtp hjernesymptomer. Jeg var akkurat som deg de første årene med ME, og derfor vet jeg også hvor forbaska viktig det er med kosttilskudd av det jeg har nevnt. Selv uten påviste mangler, tok jeg flere tilskudd som var veldig nyttig. Du HAR mangler, men nekter å ta innover deg at det er viktig å få de fikset mtp kognitiv og mental helse. Jeg forklarer også at det kan ta flere måneder for kroppen å reparere mangler, selv om blodverdiene øker. Vitaminmangler er det første som avdekkes i ME-utredning. Utredningen stopper hvis det viser seg at det foreligger mangler, disse skal behandles over tid først. Det at traumer og stress er underliggende årsaker, betyr ikke at ME er en psykosomatisk lidelse. ME er somatisk, med fysiske symptomer. Men angst og depresjon gir også fysiske symptomer, tilsvarende som ME. Angst kan gi sterk utmattelse, ømme lymfeknuter, IBS, blodtrykksfall/svimmelhet, blekhet, feberfølelse, tungpusthet, kognitiv svikt, m.m. Du er opphengt i symptomer og virker lite interessert i å se helheten. Jeg har 20 års erfaring med ME, så jeg er jo ikke helt uten kunnskap og erfaring. Anonymkode: 500a2...7e6 Forstår helheten og viktigheten av vitaminer. Det jeg stusser på er at dette er så fysisk og langt mer enn psykisk,og at virus er en viktig bidragsytere Og jg tviler på at behandling av traume i seg selv kan kurere dette. Er uansett for syk for psykisk behanling- det hse vært forsøkt med dårlig hell Hvis du var slik jeg beskriver i starten ee det jo håp om bedrinh da! Anonymkode: ed9a9...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #75 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 7.56): Ikke for å kuppe tråden her men spør for nysgjerrighetens skyld. Dere med ME, er det noen av dere som IKKE har noe underliggende traumer i barndom og/eller adhd/autisme/angst som dere ikke har fått «hjelp med» før ME diagnosen kom? og bare for å ha sagt det jeg vet ME er helt reelt og dere har min dypeste medfølelse ♥️ Anonymkode: 1c17a...82a Ingen underliggende traumer i barndommen her, har verken adhd, autisme eller angst, har blitt undersøkt ganske nøye før jeg fikk diagnosen. Jeg ble syk som 13-14 åring. Anonymkode: 80f9f...a23 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #76 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Forstår helheten og viktigheten av vitaminer. Det jeg stusser på er at dette er så fysisk og langt mer enn psykisk,og at virus er en viktig bidragsytere Og jg tviler på at behandling av traume i seg selv kan kurere dette. Er uansett for syk for psykisk behanling- det hse vært forsøkt med dårlig hell Hvis du var slik jeg beskriver i starten ee det jo håp om bedrinh da! Anonymkode: ed9a9...a89 Det er ikke noe å stusse på TS; man kan få alvorlig utmattelse og kraftige somatiske symptomer pga stress og traumer. Har man hatt dette i forkant, så kan virus være det som får totalbelastningen for å bli for stor. Ja det er håp! Jeg har fortsatt ME, men jeg er ikke alvorlig syk lenger. Hjernen fungerer ekstremt mye bedre, og jeg er i lett aktivitet. Men det er fordi jeg har tatt mange grep selv i forhold til både kosthold, kosttilskudd, og slutte å fokusere på symptomene hele tiden, men heller fokusere på andre ting. Jeg vet at det ikke er lett. Mange fagfolk mener at ME er en "forstyrrelse" eller "hang up" som har skjedd i nervesystem/hjernen pga overbelastningen som har skjedd, og det er jeg ganske enig i. Jeg anbefaler deg (igjen) å fokusere på å ta tilskudd i noen måneder som en start. Finn frem linken jeg la ved tidligere i tråden hvor det står listet flere viktige næringsstoffer, også kan du evnt snakke med legen om det. Men jeg tror nok folk flest trenger omega 3 og jod som et minimum i tillegg. Anonymkode: 500a2...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #77 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Det er ikke noe å stusse på TS; man kan få alvorlig utmattelse og kraftige somatiske symptomer pga stress og traumer. Har man hatt dette i forkant, så kan virus være det som får totalbelastningen for å bli for stor. Ja det er håp! Jeg har fortsatt ME, men jeg er ikke alvorlig syk lenger. Hjernen fungerer ekstremt mye bedre, og jeg er i lett aktivitet. Men det er fordi jeg har tatt mange grep selv i forhold til både kosthold, kosttilskudd, og slutte å fokusere på symptomene hele tiden, men heller fokusere på andre ting. Jeg vet at det ikke er lett. Mange fagfolk mener at ME er en "forstyrrelse" eller "hang up" som har skjedd i nervesystem/hjernen pga overbelastningen som har skjedd, og det er jeg ganske enig i. Jeg anbefaler deg (igjen) å fokusere på å ta tilskudd i noen måneder som en start. Finn frem linken jeg la ved tidligere i tråden hvor det står listet flere viktige næringsstoffer, også kan du evnt snakke med legen om det. Men jeg tror nok folk flest trenger omega 3 og jod som et minimum i tillegg. Anonymkode: 500a2...7e6 Tror nok det er en del sannhet i det med nervesystemet Men også noe mer. Og mange har fysisk sykdom pga traumer etc uten at det blir ME med alt det innebører Men jeg skjønner ikke hvordan man evt kan behandle det traumatiske som evt ligger under hvis der er snakk om mange ulike ting- en total belastning liksom Kan man ikke bli bedre uten å gjør det? Er jo som sagt alt for dårlig for det Anonymkode: ed9a9...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #78 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (På 13.3.2025 den 7.56): Ikke for å kuppe tråden her men spør for nysgjerrighetens skyld. Dere med ME, er det noen av dere som IKKE har noe underliggende traumer i barndom og/eller adhd/autisme/angst som dere ikke har fått «hjelp med» før ME diagnosen kom? og bare for å ha sagt det jeg vet ME er helt reelt og dere har min dypeste medfølelse ♥️ Anonymkode: 1c17a...82a ? Jeg har ingen traumer? Tror ikke jeg hadde fått diagnosen om jeg hadde i ubehandlet traumer heller. En del av utredningen på ME senteret er psykologtime for å utelukke underliggende psykiske problemer. Anonymkode: c383b...66d 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #79 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (33 minutter siden): ? Jeg har ingen traumer? Tror ikke jeg hadde fått diagnosen om jeg hadde i ubehandlet traumer heller. En del av utredningen på ME senteret er psykologtime for å utelukke underliggende psykiske problemer. Anonymkode: c383b...66d Men ME kan utløses av totalbelastning på systemet Anonymkode: ed9a9...a89 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. mars #80 Del Skrevet 14. mars AnonymBruker skrev (3 timer siden): Tror nok det er en del sannhet i det med nervesystemet Men også noe mer. Og mange har fysisk sykdom pga traumer etc uten at det blir ME med alt det innebører Men jeg skjønner ikke hvordan man evt kan behandle det traumatiske som evt ligger under hvis der er snakk om mange ulike ting- en total belastning liksom Kan man ikke bli bedre uten å gjør det? Er jo som sagt alt for dårlig for det Anonymkode: ed9a9...a89 Jeg har aldri sagt at man automatisk får ME fordi man blir fysisk syk pga traumer eller andre ting. Som sagt må du gripe an fra flere vinkler. Du begynner med å ta kosttilskudd i noen mnd. Anonymkode: 500a2...7e6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå