Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Flere her som har alvorlig ME/LONG COVID, og merker depresjon/angst som er symmtom på og konsekvens av sykdommen og av å være så dårlig?

Anonymkode: ed9a9...a89

• Liker 1
  • Hjerte 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Depresjon er vanlig sekundærsymptom på alvorlig utmattelse. Men underliggende "bortgjemt" angst o.l kan også eksplodere som alvorlig utmattelse som blir trigget av virus/LC. 

Anonymkode: 500a2...7e6

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Flere her som har alvorlig ME/LONG COVID, og merker depresjon/angst som er symmtom på og konsekvens av sykdommen og av å være så dårlig?

Jeg har ikke det selvom jeg har alvorlig ME, men det er jammen ikke rart om man får det. Det er en grusomme sykdommer. Er jo ikke bare ved ME og LC man kan få store psykiske konsekvenser når livet kun består av invalidiserende symptomer. 

Anonymkode: 22f69...d28

AnonymBruker
Skrevet

Ja kroppen er veldig sammensatt. Infeksjoner kan utløse depresjon. Inflammasjon og depresjon henger sammen. Alle påkjenninger på kroppen enten de er fysisk eller psykisk kan virke inn på hele kroppen, immunforsvaret, hormonbalansen osv. Hvis man har alvorlig ME så har man nok ikke kapasitet til å være på kg

Anonymkode: f96bc...c88

• Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja kroppen er veldig sammensatt. Infeksjoner kan utløse depresjon. Inflammasjon og depresjon henger sammen. Alle påkjenninger på kroppen enten de er fysisk eller psykisk kan virke inn på hele kroppen, immunforsvaret, hormonbalansen osv. Hvis man har alvorlig ME så har man nok ikke kapasitet til å være på kg

Hvorfor kan man ikke være på KG om man er alvorlig syk… har alvorlig ME men klarer å være «sosial» via forum og sosiale medier. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Har ikke særlig kapasitet til det nei. Men innom innimellom. I ren

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Jeg har ikke det selvom jeg har alvorlig ME, men det er jammen ikke rart om man får det. Det er en grusomme sykdommer. Er jo ikke bare ved ME og LC man kan få store psykiske konsekvenser når livet kun består av invalidiserende symptomer. 

Ja, dette er helt sykt. Føles som en kombinasjon av noe rent kjemisk pga sykdommen og som noe mer følelsesmessig som en reaksjon /konsekvens av det du sier.

Har på et vis så lite kapasitet i hodet at klarer ikke ha lyst mening følelser eller tanker - og det er grusomt.

Ikke noe som kan hjelpe da?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Depresjon er vanlig sekundærsymptom på alvorlig utmattelse. Men underliggende "bortgjemt" angst o.l kan også eksplodere som alvorlig utmattelse som blir trigget av virus/LC. 

Ok. Føler jeg har lest at depresjon er en differensialdiagnose så ble forvirret. For meg er det meget åpenbart at man kan ha begge deler

Depresjonssymptomer er verre jo dårligere jeg er- så virker som det kommer enda mer ved pem

Men jeg Er alvorlig hele tiden dessverre 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvorfor kan man ikke være på KG om man er alvorlig syk… har alvorlig ME men klarer å være «sosial» via forum og sosiale medier. 

Med alvorlig ME trodde jeg ikke det var mulig. Har vært utbrent og da klarte jeg nesten ikke sende tekstmeldinger. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mild ME, uten å være veldig deprimert. Men har i dag moderat grad og LC, og sliter med sterk angst og depresjon. Eller, ikke alt er direkte angst-men jeg blir fort overveldet og utmattet, og jeg kan besvime. Eller kollapser ihvertfall fort. Har nok utviklet ulike dysautonomier, og så tenker jeg vagus nerve mest trolig har fått en knekk av alt fra EBV til gjennomgått covid. Den nerven styrer det meste, virker det som. Er dritlei😥

Anonymkode: 075cc...2c2

AnonymBruker
Skrevet

ME. 

Poenget er at kroppen og hjernen må trenes opp forsiktig til å brukes. Alt jeg nevnte at kosttilskudd er uhyre viktig for kognitiv funksjon og utmattelse. Ikke bare i 1-2 mnd, men over lengre tid. 

Ja må trenes opp uhyre forsiktig. Jeg blir foreløpig bare dårligere av alt. Er litt vanskelig trene seg opp forsiktig når man er i evig kræsj / pem av det nødvendige man må gjøre. 
Så føler jeg heller må jobbe med å hvile…?🤮

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde mild ME, uten å være veldig deprimert. Men har i dag moderat grad og LC, og sliter med sterk angst og depresjon. Eller, ikke alt er direkte angst-men jeg blir fort overveldet og utmattet, og jeg kan besvime. Eller kollapser ihvertfall fort. Har nok utviklet ulike dysautonomier, og så tenker jeg vagus nerve mest trolig har fått en knekk av alt fra EBV til gjennomgått covid. Den nerven styrer det meste, virker det som. Er dritlei😥

Anonymkode: 075cc...2c2

Ja det hørtes kjent ut

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja må trenes opp uhyre forsiktig. Jeg blir foreløpig bare dårligere av alt. Er litt vanskelig trene seg opp forsiktig når man er i evig kræsj / pem av det nødvendige man må gjøre. 

Hvilke av de tiltakene/tilskuddene jeg har nevnt har du prøvd, og i hvilken grad? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvilke av de tiltakene/tilskuddene jeg har nevnt har du prøvd, og i hvilken grad? 

Jeg jobber med en lege som prøver hjelpe meg meg tilskudd med mer.

Men famler litt i blinde. Kunne du ikke svart på det jeg spurte om i det du siterte?

Men tråden handla egentlig om at jeg er bunnløst deprimert av det  her

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg jobber med en lege som prøver hjelpe meg meg tilskudd med mer.

Men famler litt i blinde. Kunne du ikke svart på det jeg spurte om i det du siterte?

Men tråden handla egentlig om at jeg er bunnløst deprimert av det  her

Glem leger, de ser seg blinde på blodprøver og forstår ikke helheten. 

Dette med tilskuddene jeg nevnte og tiltakene med eksponering er jo nettopp noe av det som er ekstremt viktig. Etter 20 år med ME og i stor deler alvorlig grad, så vet jeg jo en hel del om det. Jeg har vært gjennom min del av leger og spesialister, for å si det sånn. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Glem leger, de ser seg blinde på blodprøver og forstår ikke helheten. 

Dette med tilskuddene jeg nevnte og tiltakene med eksponering er jo nettopp noe av det som er ekstremt viktig. Etter 20 år med ME og i stor deler alvorlig grad, så vet jeg jo en hel del om det. Jeg har vært gjennom min del av leger og spesialister, for å si det sånn. 

Tiltak med eksponering: det var jo det jeg stilte et spørsmål om. Kunne du svaret på det?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tiltak med eksponering: det var jo det jeg stilte et spørsmål om. Kunne du svaret på det?

Dette er det du skrev. Jeg forstår ikke hva du vil jeg skal svare på det, utover hva jeg allerede har svart? 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Dette er det du skrev. Jeg forstår ikke hva du vil jeg skal svare på det, utover hva jeg allerede har svart? 

Det øverste der. Er vanskelig trene seg opp når man er i en evig kræsj/pem av det nødvendige man må gjøre. Så føler heller jeg må jobbe med å hvile?

AnonymBruker
Skrevet

Og hva gjør man med den depresjonsbiten? Funker overhode ikke med psykolog eller antidepressiva 

Er noe fysisk , og en reaksjon på omstendigheter 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Det øverste der. Er vanskelig trene seg opp når man er i en evig kræsj/pem av det nødvendige man må gjøre. Så føler heller jeg må jobbe med å hvile?

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Og hva gjør man med den depresjonsbiten? Funker overhode ikke med psykolog eller antidepressiva 

Er noe fysisk , og en reaksjon på omstendigheter 

Med aktivering mener jeg ikke gåturer og vaske ned huset. Å sitte rett opp ned i 5 sekunder, er en aktivitet. Å ha skru på lyden på tv i 5 sekunder, en aktivitet.

Depresjonsbiten kan være sammensatt av flere ting. Alt fra situasjonen med å være syk, til underliggende psykosomatiske ting du ikke er bevisst på (som også kan være medvirkende årsak til utmattelse), og rett og slett kroppens behov for mye mer av visse vitaminer og mineraler. 

Mentalt arbeid og riktig fokus er viktigere enn å snakke om hvor vanskelig det er. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Med aktivering mener jeg ikke gåturer og vaske ned huset. Å sitte rett opp ned i 5 sekunder, er en aktivitet. Å ha skru på lyden på tv i 5 sekunder, en aktivitet.

Depresjonsbiten kan være sammensatt av flere ting. Alt fra situasjonen med å være syk, til underliggende psykosomatiske ting du ikke er bevisst på (som også kan være medvirkende årsak til utmattelse), og rett og slett kroppens behov for mye mer av visse vitaminer og mineraler. 

Mentalt arbeid og riktig fokus er viktigere enn å snakke om hvor vanskelig det er. 

Ja enig med deg ang hva som er aktivitet. Men jeg må allerede gå på do noen ganger om dagen, ordne meg enkel mat, har kort besøk en g per uke for praktisk hjelp og et minimum av menneskelig kontakt, snakker på telefon med lege osv innimellom. 
Dette er er så minimum som er mulig. 

så gir ikke mening å skulle trene seg opp  når det jeg allerede gjør tydeligvis er for mye? Siden jeg er så dårlig og bare forverres. Og deffor jeg lurer på om jeh heller må jekke NED noe? Men skjønner ikke hvordan siden alt er skrelt bort og toleransen blir dårligere og dårligere

Depresnonsbiten gjør jo at det er vanskelig å hvile og lande i dette, (selv om jeg ligger i senga 23,7 timer i døgnet)og legge vekk telefonen. Er også ekstremt urolig og stressa i kroppen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...