Haldrup Skrevet lørdag kl 18:48 #21 Del Skrevet lørdag kl 18:48 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Er du gal? Tror du noen 8-åringer ønsker å bruke bleie? Et større sosialt stigma finnes knapt hos barn. Enurese er veldig sjeldent et psykologisk problem, og skal dermed ikke behandles psykologisk. Hun ønsker neppe å tisse på seg, men det skjer. I de fleste tilfeller handler det om fysiologisk umodenhet i muskulatur som styrer blære. Å tenke at er barn skal kjenne på ansvaret for et problem hun ikke kan noe for? Meningsløst og skam-induserende Anonymkode: cad54...ef4 TS. sier det ikke er noen diagnoser her, men er antakelig en vanlig jente...! Jeg har ikke peiling på hva ENURESE er, men det er tydeligvis en tilstand som kan DIAGNOSTISERES.... Og det har TS avkreftet... Jenta er sikkert sykt flau over å tisse på seg, men på grunn av bleia som TS sier hun må sove med.... Da blir dette ikke en reel problemstilling, da senga aldri blir våt og ulekker... Men om jenta er redd for å tisse på seg, da blir hun kanskje mer oppmerksom på å gå på do når hun trenger det.... Dermed et VELDIG PSYKOLOGISK ASPEKT...!!!! JA det er kjipt at TS... MÅ vaske sengetøyet igjen og igjen.... Men samtidig som hun har "håndtert" deler av problemet.... har hun også fratatt jenta sitt ansvar for å løse problemet... Hun kan jo bare tisse på seg uten at det har noen konsekvenser...!!!! Jeg sier ikke løsningen er å la jenta tisse i senga.... Men jeg tror samtidig heller ikke det er løsningen å si hun må gå med bleie....! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 18:52 #22 Del Skrevet lørdag kl 18:52 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Hei, jeg har ei jente som nettopp fylte åtte år. Hun har sengevæting, og vi har prøvd medisiner og ulike metoder, som ikke har fungert enda, så hun må sove med bleie. Jeg synes det derimot er bekymringsverdig hvordan hun selv takler det om morgenen. Hun vil helst bare sove i bleia، noe som i utgangspunktet er greit fordi ikke alle liker å sove med pyjamas, men denne bleia blir da full, og om morgenen nekter hun å vaske seg og ta på klær. Hun vil helst bare gå rundt i den tunge bleia:/ Jeg skifter selvfølgelig på henne på natten dersom hun er våt før jeg går og legger meg, men jeg kan ikke stå opp flere ganger til natten for å skifte og hun tisser ganske mye.. Jeg vil selvfølgelig ikke føre på henne skam, men jeg som voksen må jo ta ansvar og ikke la henne gå rundt med urin nær huden. Da motsetter hun seg ofte veldig og begynner å skrike høyt. Hun er mitt eldste barn, og jeg har desverre ikke anelse om det er normalt for så store barn å skrike og hyle for slike ting.. Skal på helsestasjonen for henne til uken, så skal ta det opp da... Hva er dette ? Anonymkode: 974c5...936 Forklar at hun kan få sår og det vil svi hvis ikke hun vasker seg og skifter. Anonymkode: 4d60f...823 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:04 #23 Del Skrevet lørdag kl 19:04 Haldrup skrev (15 minutter siden): TS. sier det ikke er noen diagnoser her, men er antakelig en vanlig jente...! Jeg har ikke peiling på hva ENURESE er, men det er tydeligvis en tilstand som kan DIAGNOSTISERES.... Og det har TS avkreftet... Jenta er sikkert sykt flau over å tisse på seg, men på grunn av bleia som TS sier hun må sove med.... Da blir dette ikke en reel problemstilling, da senga aldri blir våt og ulekker... Men om jenta er redd for å tisse på seg, da blir hun kanskje mer oppmerksom på å gå på do når hun trenger det.... Dermed et VELDIG PSYKOLOGISK ASPEKT...!!!! JA det er kjipt at TS... MÅ vaske sengetøyet igjen og igjen.... Men samtidig som hun har "håndtert" deler av problemet.... har hun også fratatt jenta sitt ansvar for å løse problemet... Hun kan jo bare tisse på seg uten at det har noen konsekvenser...!!!! Jeg sier ikke løsningen er å la jenta tisse i senga.... Men jeg tror samtidig heller ikke det er løsningen å si hun må gå med bleie....! Du har virkelig ikke snøring. Du kan lese deg opp https://nhi.no/sykdommer/barn/nyrer-urinveier-kjonn/sengevating-enurese/all Enurese er bare et annet ord for sengevæting. Anonymkode: cad54...ef4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 19:58 #24 Del Skrevet lørdag kl 19:58 AnonymBruker skrev (11 timer siden): eg aksepterer selvfølgelig ikke tissebleier i våken tilstand, men jeg bare skjønner ikke hvordan en så stor jente synes det er helt greit og ikke ekkelt. Fordi du er kontrollerende og dette er eneste stedet hun har funnet å ta en maktkamp med deg på. Det handler ikke om bleia. Anonymkode: 601d5...e05 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 20:21 #25 Del Skrevet lørdag kl 20:21 Helsestasjonen når hun er 8 år? Jeg tror faktisk ikke helt på dette. Kunne vært en reell problemstilling, men 8 åringer går ikke på helsestasjon. Anonymkode: 68926...572 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet lørdag kl 21:11 #26 Del Skrevet lørdag kl 21:11 AnonymBruker skrev (1 time siden): Fordi du er kontrollerende og dette er eneste stedet hun har funnet å ta en maktkamp med deg på. Det handler ikke om bleia. Anonymkode: 601d5...e05 Hvor er jeg kontrollerende ? Du synes det er greit å la et så stort barn gå med bleie på dagtid når hun klarer å gå på do ? AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Helsestasjonen når hun er 8 år? Jeg tror faktisk ikke helt på dette. Kunne vært en reell problemstilling, men 8 åringer går ikke på helsestasjon. Anonymkode: 68926...572 Det Er helsesykepleier på skolen hennes. Helsestasjonen ligger inne i skolebygget og yngste barnet mitt går fortsatt til helsestasjonen, så sier det bare av gammel vane. Anonymkode: 974c5...936 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 07:25 #27 Del Skrevet i går, 07:25 AnonymBruker skrev (11 timer siden): Helsestasjonen når hun er 8 år? Jeg tror faktisk ikke helt på dette. Kunne vært en reell problemstilling, men 8 åringer går ikke på helsestasjon. Anonymkode: 68926...572 Jo det kan de fint gjøre. Helsesykepleiere jobber med barn helt opp til 18 år. Så varierer det om vedkommende er på skolen eller om man fysisk må reise til helsestasjonen. I små kommuner er det jo uansett samme menneske. Man blir ikke rutinemessig kalt inn, men kan kjapt sende en melding i helenorge og få time. Anonymkode: c7adb...0d4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Uglems Skrevet 23 timer siden #28 Del Skrevet 23 timer siden AnonymBruker skrev (12 timer siden): Helsestasjonen når hun er 8 år? Jeg tror faktisk ikke helt på dette. Kunne vært en reell problemstilling, men 8 åringer går ikke på helsestasjon. Anonymkode: 68926...572 😂 Okey herr detektiv 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #29 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 10.12): Ja altså hun kunne levd på luft og kjærlighet. Mulig det er sånn med mange barn, men hun verken kjenner sult eller kulde. Kunne gått i t skjorte året rundt og kun spist en drue om dagen. Men jeg som mor vil jo at hun skal spise masse og gå i varme klær, så mulig jeg ikke er en nøytral person til å vurdere dette. Hun nekter feks å gå i ull fordi det er ubehagelig. Så hun kjenner jo ubehag liksom, så den bleia burde jo egentlig være veldig ubehagelig for henne. Kan hende hun bare er lat. Takk ❤️ Ja hun er ganske normal til vanlig. Anonymkode: 974c5...936 Høres ut som hun har et problem med sensorisk prosessering. Samme barn kan fint være overfølsom på noen typer signaler og underfølsom på andre, og redusert følsomhet på natt på signaler fra full blære og fuktighet på huden mens hun sover er da ganske forståelig. Full bleie på morgenen er en del av hennes normal, og den er vel ikke nødvendigvis så kald når den varmes opp av huden. Det sensoriske med vask og skift, i tillegg til det psykologiske med å forholde seg til svikten, kan føles som et mye større ubehag for henne enn å bli gående med våt bleie (som er å endre status. Mitt barn hadde ikke sengevæting, men har sensoriske vansker. Disse var forkledd under å "ikke ville' eller ville utsette ting som hygiene, mat og klær, og vi forstod det ikke før barnet bukket under av stressbelastning på flere livsområder og vanskene økte til det ekstreme, at barnet har en helt annen sensorisk opplevelse enn oss andre, og at mange dagligdagse gjøremål er reelt vanskelige og føles smertefulle for barnet. Barnet mitt er under utredning for autisme, men man trenger ikke ha så grunnleggende diagnoser for å ha sensoriske prosesseringsvansker. Mitt barn visste selvfølgelig ikke at ikke andre ikke får smerter i ører og på huden ved dusjing, og bare tåler det bedre. På vanskelige dager kan f.eks å få tilbud om at håndkleet er varmet i tørketrommelen gjøre hele forskjellen for å klare å gjennomføre. Øreplugger mot lyden. Forståelse og å forsøke å tilrettelegge, i stedet for krav om å oppføre seg normalt. Mange dager vil vi ikke engang foreslå å børste håret eller dusje. Fuktig hud som plutselig mister den isolerende bleie, føles kanskje veldig ubehagelig for datteren din. Det trenger ikke å være psykologisk fornekting av sengevæting. Bare ville gi et eksempel på at folk flest tenker innenfor boksen, men at barnets opplevde virkelighet/sansesignaler kan noen ganger være utenfor boksen. Så forresten en profesjonell som brukte dette direkte på autistisk barn med bleie. La en klut på huden over korsrygg/øvre sete, og la barnet si om kluten er våt eller tørr. Det var det som skulle til hos det barnet for å gi bevissthet for å kjenne etter, og barnet ble veldig raskt tørt etter det. Vi går glipp av mange muligheter til å forstå og hjelpe barna våre, hvis vi forutsetter normalfunksjon i nervesystemt og normal oppmerksomhet mot sanseinntrykk hos barnet. Ikke alle har det av seg selv, spesielt ikke i ung alder. Anonymkode: f1b8c...606 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19 timer siden #30 Del Skrevet 19 timer siden Jeg har to voksne barn m autisme og ADHD. De har aldri hatt problemer med bleieslutt, men de så ikke helt vitsen med regelmessig dusj når de var i slutten av barneskolen og i overgangen og inn i ungdomsskolen. Men det var aldri noe valg i at de skulle få slippe å dusje. Det var å stå på kravene inntil de godtok og forstod hvorfor det var nødvendig med en god hygiene. Jeg kan love deg at jeg ikke hadde godtatt å ha en 8 åring som nektet å ta av en bleie eller vasket og stelt seg. En har som forelder plikt og ansvar for at barna tilegner seg kunnskap og innsikt i sånne vesentlige ting. Det som er utfordringen er å søke kunnskap om hvordan en skal greie å nå frem og være standhaftig nok til å få barnet til å skjønne at det må lære. Det er god kommunikasjon og tørre å være bestemt uten kadaverdisiplin Anonymkode: 6255d...1c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13 timer siden #31 Del Skrevet 13 timer siden AnonymBruker skrev (På 8.3.2025 den 15.45): Det er som regel ikke anbefalt, for disse barna sover tungt, og dette vil bare lære kroppen at det er greit å tisse i søvne (barna sover praktisk talt selv om de går på do), samtidig som det forstyrrer søvnkvaliteten. Det har ingen positiv effekt. Anonymkode: c7adb...0d4 Helt uenig med deg her. Dette ble løsningen for oss. Alarmtruser gjorde at han lærte seg å våkne. Han er fremdeles oppe og tisser en til to ganger per natt, men det er jo mye bedre for den psykiske helsen å gjøre det, enn å fremdeles bruke bleier som 10 åring. Alt handler faktisk ikke om det fysiske. Anonymkode: 395df...ffd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå