AnonymBruker Skrevet i går, 07:49 #1 Del Skrevet i går, 07:49 Hei, jeg har ei jente som nettopp fylte åtte år. Hun har sengevæting, og vi har prøvd medisiner og ulike metoder, som ikke har fungert enda, så hun må sove med bleie. Jeg synes det derimot er bekymringsverdig hvordan hun selv takler det om morgenen. Hun vil helst bare sove i bleia، noe som i utgangspunktet er greit fordi ikke alle liker å sove med pyjamas, men denne bleia blir da full, og om morgenen nekter hun å vaske seg og ta på klær. Hun vil helst bare gå rundt i den tunge bleia:/ Jeg skifter selvfølgelig på henne på natten dersom hun er våt før jeg går og legger meg, men jeg kan ikke stå opp flere ganger til natten for å skifte og hun tisser ganske mye.. Jeg vil selvfølgelig ikke føre på henne skam, men jeg som voksen må jo ta ansvar og ikke la henne gå rundt med urin nær huden. Da motsetter hun seg ofte veldig og begynner å skrike høyt. Hun er mitt eldste barn, og jeg har desverre ikke anelse om det er normalt for så store barn å skrike og hyle for slike ting.. Skal på helsestasjonen for henne til uken, så skal ta det opp da... Hva er dette ? Anonymkode: 974c5...936 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:00 #2 Del Skrevet i går, 08:00 Jeg tviler på at det er unormalt, men det er ikke noe hun kan få lov til. Du påfører henne skam om du sier at hun må skifte fordi bleia er ekkel, men ikke hvis du sier at hun må skifte fordi det ikke er bra for huden å være fuktig hele tiden, at det er bakterier i urin som trives i fuktig og varmt miljø og at en full bleie ikke holder på væsken, og derfor risikerer man å få urin i møblene hvis hun ikke tar den av seg. Noen ting må man bare gjøre. Jeg har en 5-åring som tisser i senga en sjelden gang, og når det skjer, må hun dusje. Selv om hun gråter og ikke vil. Anonymkode: a3be3...d53 2 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:13 #3 Del Skrevet i går, 08:13 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Jeg tviler på at det er unormalt, men det er ikke noe hun kan få lov til. Du påfører henne skam om du sier at hun må skifte fordi bleia er ekkel, men ikke hvis du sier at hun må skifte fordi det ikke er bra for huden å være fuktig hele tiden, at det er bakterier i urin som trives i fuktig og varmt miljø og at en full bleie ikke holder på væsken, og derfor risikerer man å få urin i møblene hvis hun ikke tar den av seg. Noen ting må man bare gjøre. Jeg har en 5-åring som tisser i senga en sjelden gang, og når det skjer, må hun dusje. Selv om hun gråter og ikke vil. Anonymkode: a3be3...d53 Ja har selvfølgelig forklart henne hvorfor hun må skifte, at hun kan få utslett om bleia ikke tas av. Har aldri sagt ekkelt liksom.. jeg veit hun skjønner hvorfor, hun er jo smart , men hun bryr seg ikke. Anonymkode: 974c5...936 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:15 #4 Del Skrevet i går, 08:15 Støtter innlegget over. Lær og forklar henne hvorfor hun må vaske seg, ikke bare si at det er ekkelt å ikke vaske seg. Har alltid forklart barnet mitt hvorfor man må gjøre ting, og når hun vet hvorfor er det mye lettere. Anonymkode: 81dc0...3ed Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:29 #5 Del Skrevet i går, 08:29 Har helsepersonell bedt deg om å bruke bleie på henne? Vi fikk stikk motsatt beskjed, å bruke bleie hjelper ikke på problemet. Barnet våkner ikke av våt bleie, og målet må jo være å få bukt med sengevætingen. Har dere vært hos lege? Hva er grunnen bak vætingen? Problemet du beskriver er sekundært. Jeg hadde stilt et klart krav om at den bleia skal av, og barnet skal vaske seg om morgenen. At hun ikke gidder skal jo ikke du bry deg om. Jeg hadde helt klart sagt at det er ekkelt å ha fulle bleier oppi møblene, for det er jo det. Det er ikke hennes feil at hun tisser om natten, det er kroppen hennes som ikke helt skjønner at man ikke skal gjøre det når man sover. Ingen blir sinte eller sure på henne av den grunn. Men det å Ikke vaske seg er hennes valg, det er ekkelt og helt uakseptabelt. Hva liker hun å gjøre om morgenen? Alle disse privilegier er inndratt før hun skjerper seg. Hun er 8, ikke 4. Still krav! Anonymkode: 2c156...70f 8 1 15 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:38 #6 Del Skrevet i går, 08:38 Å ta av bleien og vaske seg om morgenen er ikke frivillig, noe mer enn det er frivillig å pusse tenner. Prøv å ta disse samtalene i fredstid. Ha samme rutine hver dag. Liker hun å dusje? Ta en dusj hver morgen, da blir det en slags belønning også for å ta av bleien. Har hun noen diagnoser/vansker annet enn sengevætingen? Anonymkode: 6f9f1...398 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:46 #7 Del Skrevet i går, 08:46 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Har helsepersonell bedt deg om å bruke bleie på henne? Vi fikk stikk motsatt beskjed, å bruke bleie hjelper ikke på problemet. Barnet våkner ikke av våt bleie, og målet må jo være å få bukt med sengevætingen. Har dere vært hos lege? Hva er grunnen bak vætingen? Problemet du beskriver er sekundært. Jeg hadde stilt et klart krav om at den bleia skal av, og barnet skal vaske seg om morgenen. At hun ikke gidder skal jo ikke du bry deg om. Jeg hadde helt klart sagt at det er ekkelt å ha fulle bleier oppi møblene, for det er jo det. Det er ikke hennes feil at hun tisser om natten, det er kroppen hennes som ikke helt skjønner at man ikke skal gjøre det når man sover. Ingen blir sinte eller sure på henne av den grunn. Men det å Ikke vaske seg er hennes valg, det er ekkelt og helt uakseptabelt. Hva liker hun å gjøre om morgenen? Alle disse privilegier er inndratt før hun skjerper seg. Hun er 8, ikke 4. Still krav! Anonymkode: 2c156...70f Nei, de har ikke sagt noe om det. Men jeg har ikke kapasitet til å vaske dyne og madrasstrekk hver dag i tillegg til alle klær. Jeg aksepterer selvfølgelig ikke tissebleier i våken tilstand, men jeg bare skjønner ikke hvordan en så stor jente synes det er helt greit og ikke ekkelt. AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Å ta av bleien og vaske seg om morgenen er ikke frivillig, noe mer enn det er frivillig å pusse tenner. Prøv å ta disse samtalene i fredstid. Ha samme rutine hver dag. Liker hun å dusje? Ta en dusj hver morgen, da blir det en slags belønning også for å ta av bleien. Har hun noen diagnoser/vansker annet enn sengevætingen? Anonymkode: 6f9f1...398 Ja hun liker å dusje, da går det litt lettere, men det er ofte likevel en kamp. Hun har ingen vansker eller diagnoser som jeg vet om. Hun oppfører seg eksemplarisk på skolen, men hjemme er det gjerne ekstra dramatisk. Anonymkode: 974c5...936 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:51 #8 Del Skrevet i går, 08:51 Er det diagnoser her? Er barnet en vanlig 8 åring? Anonymkode: 5310e...48e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 08:54 #9 Del Skrevet i går, 08:54 AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Har helsepersonell bedt deg om å bruke bleie på henne? Vi fikk stikk motsatt beskjed, å bruke bleie hjelper ikke på problemet. Barnet våkner ikke av våt bleie, og målet må jo være å få bukt med sengevætingen. Har dere vært hos lege? Hva er grunnen bak vætingen? Problemet du beskriver er sekundært. Jeg hadde stilt et klart krav om at den bleia skal av, og barnet skal vaske seg om morgenen. At hun ikke gidder skal jo ikke du bry deg om. Jeg hadde helt klart sagt at det er ekkelt å ha fulle bleier oppi møblene, for det er jo det. Det er ikke hennes feil at hun tisser om natten, det er kroppen hennes som ikke helt skjønner at man ikke skal gjøre det når man sover. Ingen blir sinte eller sure på henne av den grunn. Men det å Ikke vaske seg er hennes valg, det er ekkelt og helt uakseptabelt. Hva liker hun å gjøre om morgenen? Alle disse privilegier er inndratt før hun skjerper seg. Hun er 8, ikke 4. Still krav! Anonymkode: 2c156...70f Jepp, og så finner du ut av at det er medisinske årsaker og at du bare har påført barnet ditt traumer som var tilfellet i nær krets her. Det visste seg at ungen trengte et lite kirurgisk inngrep, og så var det løst. Vel, vætingen.. Skammen og angsten bar hun med seg videre. Stakkars jente. Tenker at man FØRST OG FREMST finner årsaken, og så tyr man til behandling. Om det er kirurgi, tough love, eller annet blir litt dumt av folk på kg å avgjøre for ts. Ts, håper du finner ut av det. Og i mellomtiden gjør dere det greit, synes jeg. Anonymkode: 0757c...fd0 1 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:08 #10 Del Skrevet i går, 09:08 Jeg tenker at dette kan være et symptom på noe annet. Vårt var var også sengevæter og nå i senere tid får vi han utredet. Det handler for vår del om at han ikke kjenner så godt på de sensoriske beskjedene gan får fra kroppen. Hvorfor syntes dette barnet det ikke er ubehagelig å gå rundt i våte ekle kalde tunge bleier? For vårt barns del viste dette seg på andre måter også… Anonymkode: 395df...ffd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:12 #11 Del Skrevet i går, 09:12 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg tenker at dette kan være et symptom på noe annet. Vårt var var også sengevæter og nå i senere tid får vi han utredet. Det handler for vår del om at han ikke kjenner så godt på de sensoriske beskjedene gan får fra kroppen. Hvorfor syntes dette barnet det ikke er ubehagelig å gå rundt i våte ekle kalde tunge bleier? For vårt barns del viste dette seg på andre måter også… Anonymkode: 395df...ffd Ja altså hun kunne levd på luft og kjærlighet. Mulig det er sånn med mange barn, men hun verken kjenner sult eller kulde. Kunne gått i t skjorte året rundt og kun spist en drue om dagen. Men jeg som mor vil jo at hun skal spise masse og gå i varme klær, så mulig jeg ikke er en nøytral person til å vurdere dette. Hun nekter feks å gå i ull fordi det er ubehagelig. Så hun kjenner jo ubehag liksom, så den bleia burde jo egentlig være veldig ubehagelig for henne. Kan hende hun bare er lat. AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Jepp, og så finner du ut av at det er medisinske årsaker og at du bare har påført barnet ditt traumer som var tilfellet i nær krets her. Det visste seg at ungen trengte et lite kirurgisk inngrep, og så var det løst. Vel, vætingen.. Skammen og angsten bar hun med seg videre. Stakkars jente. Tenker at man FØRST OG FREMST finner årsaken, og så tyr man til behandling. Om det er kirurgi, tough love, eller annet blir litt dumt av folk på kg å avgjøre for ts. Ts, håper du finner ut av det. Og i mellomtiden gjør dere det greit, synes jeg. Anonymkode: 0757c...fd0 Takk ❤️ AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Er det diagnoser her? Er barnet en vanlig 8 åring? Anonymkode: 5310e...48e Ja hun er ganske normal til vanlig. Anonymkode: 974c5...936 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:19 #12 Del Skrevet i går, 09:19 Det er faktisk kjempevanlig ved enurese og enkoprese at de ignorerer urin og bæsj. Det handler neppe om manglende forståelse. Men heller at de ikke ønsker å tisse på seg, men får det ikke til. Og da er det bedre å bare late som om problemet ikke eksisterer. Å ta av våt bleie gjør det veldig tydelig at hun tisser på seg, ulikt andre på hennes alder. Så forklaring om hud og hygiene har jeg null tro på. Jeg hadde hjulpet til. Fjerna bleia, vasket kjapt over. Og undersøkt henne hos barnelege! Anonymkode: cad54...ef4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Agatha Skrevet i går, 09:23 #13 Del Skrevet i går, 09:23 Vi har litt samme type problem med vår jente på 9. Men hun har problemer med at det lekker avføring i trusa. Nekter å vaske seg og ordne opp. For henne tror jeg det er en slags "strategi" for å ignorere problemet. Men hun må, godtar ikke nei, klart det må ordnes opp. Gjør det som det første som skjer om morgenen, rett på badet når dere våkner. Evt bruk klistremerker til belønning, så får hun en liten belønning hver 10 ende gang eller noe. Det anbefalte BUP oss. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:36 #14 Del Skrevet i går, 09:36 AnonymBruker skrev (1 time siden): Har helsepersonell bedt deg om å bruke bleie på henne? Vi fikk stikk motsatt beskjed, å bruke bleie hjelper ikke på problemet. Barnet våkner ikke av våt bleie, og målet må jo være å få bukt med sengevætingen. Har dere vært hos lege? Hva er grunnen bak vætingen? Problemet du beskriver er sekundært. Jeg hadde stilt et klart krav om at den bleia skal av, og barnet skal vaske seg om morgenen. At hun ikke gidder skal jo ikke du bry deg om. Jeg hadde helt klart sagt at det er ekkelt å ha fulle bleier oppi møblene, for det er jo det. Det er ikke hennes feil at hun tisser om natten, det er kroppen hennes som ikke helt skjønner at man ikke skal gjøre det når man sover. Ingen blir sinte eller sure på henne av den grunn. Men det å Ikke vaske seg er hennes valg, det er ekkelt og helt uakseptabelt. Hva liker hun å gjøre om morgenen? Alle disse privilegier er inndratt før hun skjerper seg. Hun er 8, ikke 4. Still krav! Anonymkode: 2c156...70f Det er helt vanlig å anbefale bleier ved sengevæting, ja, når andre metoder ikke fungerer. Man ser i stor grad at mange barn bare må vokse av seg problemet, og å slite seg ut med klesvask hver natt i mange år før problemet er vekke bidrar ikke med noe som helst positivt. Fra 8 år får man bleier på blå resept. TS, jeg vet ikke om det er normalt måten ditt barn håndterer det på, min snart niåring er ikke slik med sin nattbleie. Men husk at for henne er våt bleie helt normalt, hun er vant med det, så for henne oppleves det ikke nødvendigvis ekkelt. At det er ekkelt er bare informasjon du gir henne som hun kanskje ikke greier å forholde seg til. Ville bare vært tydelig på at bleia skal av. Ingen går ut av badet før den er av og kroppen er vasket. Hun må gjerne være uenig men sånn er det med den saken. Her har medisiner veldig god effekt, men de hadde ikke effekt første gang vi prøvde. Så anbefaler å teste det igjen når det har gått en stund siden forrige forsøk. Vi har også prøvd alarm, det fikk oss jo opp på do på natta men etter tre måneder med uling hver natt ga vi opp. Har dere forsøkt alarm? Anonymkode: c7adb...0d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 09:52 #15 Del Skrevet i går, 09:52 Men hva betyr det å gå rundt med bleien om morgenen? Når hun skal på skolen er det vel begrenset hvor lenge hun kan ha den på? Husk på at vi som tisser vanlig, oftest går rett på do om morgenen. Det er første behov som melder seg. Har hun tisset i bleien før hun står opp og ikke merker når hun må tisse, så er jo ikke dette et naturlig behov som melder seg når hun står opp. Hun bør likevel ha samme rutine som dere. Gå på badet, bruke våtservietter/klut eller gå i dusjen om hun liker det best, og deretter ta på truse og klær. Hun må ikke få lov å gå rundt og sette seg i sofa osv uten å skifte. I et hjem må man ta hensyn til andre også. Øver hun å gå på do? I stedet for at du skifter på henne før du legger seg, så bør heller hun stå opp og gå på do. Det bør bli en rutine, og ikke bare hvis bleien er tørr. Hun blir jo vant til at hun ikke trenger å stå opp og gå på do også. Og hun klarer å tisse vanlig på dagtid? Da vet hun jo følelsen. Om hun tisset seg ut pga en eller annen årsak, så kan det likevel hende dette reduseres om hun sitter på do i løpet av natten. Kroppen fungerer gjerne annerledes når hun sover. Anonymkode: bcf3f...f09 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:35 #16 Del Skrevet i går, 14:35 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Ja altså hun kunne levd på luft og kjærlighet. Mulig det er sånn med mange barn, men hun verken kjenner sult eller kulde. Kunne gått i t skjorte året rundt og kun spist en drue om dagen. Men jeg som mor vil jo at hun skal spise masse og gå i varme klær, så mulig jeg ikke er en nøytral person til å vurdere dette. Hun nekter feks å gå i ull fordi det er ubehagelig. Så hun kjenner jo ubehag liksom, så den bleia burde jo egentlig være veldig ubehagelig for henne. Kan hende hun bare er lat. Takk ❤️ Ja hun er ganske normal til vanlig. Anonymkode: 974c5...936 Vår er helt lik, og jeg tenker jo at det ikke er helt normalt. Da tar man ikke i mot signaler fra kroppen og reagerer på dem på en adekvat måte. Ikke noe rart at hun ikke bryr seg om den bleia. Få det sjekket du. Anonymkode: 395df...ffd 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 14:45 #17 Del Skrevet i går, 14:45 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Øver hun å gå på do? I stedet for at du skifter på henne før du legger seg, så bør heller hun stå opp og gå på do. Det er som regel ikke anbefalt, for disse barna sover tungt, og dette vil bare lære kroppen at det er greit å tisse i søvne (barna sover praktisk talt selv om de går på do), samtidig som det forstyrrer søvnkvaliteten. Det har ingen positiv effekt. Anonymkode: c7adb...0d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haldrup Skrevet i går, 14:56 #18 Del Skrevet i går, 14:56 Du har ikke tenkt på det psykologiske aspektet... Det at hun får lov å bruke bleie, gjør kanskje at hun ikke trenger å ta tak i problemet selv.... Om hun nå fikk litt mer ansvar selv, da skjønner hun kanskje at det er leit.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 15:08 #19 Del Skrevet i går, 15:08 Haldrup skrev (8 minutter siden): Du har ikke tenkt på det psykologiske aspektet... Det at hun får lov å bruke bleie, gjør kanskje at hun ikke trenger å ta tak i problemet selv.... Om hun nå fikk litt mer ansvar selv, da skjønner hun kanskje at det er leit.. Er du gal? Tror du noen 8-åringer ønsker å bruke bleie? Et større sosialt stigma finnes knapt hos barn. Enurese er veldig sjeldent et psykologisk problem, og skal dermed ikke behandles psykologisk. Hun ønsker neppe å tisse på seg, men det skjer. I de fleste tilfeller handler det om fysiologisk umodenhet i muskulatur som styrer blære. Å tenke at er barn skal kjenne på ansvaret for et problem hun ikke kan noe for? Meningsløst og skam-induserende Anonymkode: cad54...ef4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet i går, 17:53 #20 Del Skrevet i går, 17:53 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Er det diagnoser her? Er barnet en vanlig 8 åring? Anonymkode: 5310e...48e Som tidligere ansatt i apotek kan jeg bekrefte at dette er et ganske vanlig problem i den alderen. Oftest gjelder det gutter, men det trenger ikke være diagnoser involvert. Har selv en 7-åring som ofte tisset på seg frem til for 1/2 år siden. Det som hjalp her var å la henne velge seg ut noen fine truser i butikken, og oppmuntre henne til å dusje. Kjøpte inn noen dusj produkter som hun likte. Anonymkode: 5c2b3...c04 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå